Zeg, daar hebben jullie een betere auto voor.
Werd je vanochtend, of ergens in de afgelopen maanden, wakker met een merkwaardig gevoel in je maag? Een soort raadselachtige drang om je auto met grote snelheid door de spits te jagen en tussen de andere automobilisten door te manoeuvreren? Vrees niet, doodnormaal. Het is namelijk 30 jaar geleden dat Ayrton Senna zijn allereerste Formule 1-titel wist te behalen. Een McLaren-eigenaar heeft zijn auto naar de sportwagenfabrikant gebracht om dit memorabele moment te herdenken. McLaren Special Operations (MSO) nam de auto onder handen en dit is het resultaat.
Helemaal begrijpen doen wij hem niet, aangezien McLaren zelf al een ode aan zijn meest legendarische coureur heeft gemaakt in de vorm van de Senna. Het persbericht geeft echter duidelijkheid over de situatie. In plaats van dat de eigenaar van de P1 GTR simpelweg buiten de boot was gevallen en de auto niet mocht kopen, of de Senna simpelweg te afschuwelijk voor woorden vond, is de reden vrij simpel: lang voordat de McLaren Senna was onthuld, was het project al begonnen.
De eigenaar van de McLaren, een fanatieke verzamelaar, bracht zijn P1 GTR drie jaar geleden naar MSO. Samen met de speciale afdeling van de Britse sportwagenfabrikant werkte de man eraan om zijn P1 GTR zo realistisch mogelijk te maken. In totaal werd er al meer dan 800 uur besteed aan enkel de verfbeurt van de vreselijk snelle P1. De GTR draagt hetzelfde Marlboro-raceoverall als de oppermachtige MP4/4, waarop hij is gebaseerd.
De P1 GTR, genaamd ‘Beco’, naar de bijnaam van Senna, is op meer plekken dan alleen zijn livery aangepakt. MSO heeft de auto namelijk ook een aerodynamische beurt gegeven. Het plaatwerk van de GTR is al buitengewoon excentriek en gericht op het optimaliseren van neerwaartse druk, maar Beco gaat nog een stap verder. Om beter op de MP4/4 te lijken, krijgt de meer vleugelwerk. Met name aan de achterzijde is dit goed te zien.
Dutchdriftking zegt
Gaaf!
ghost zegt
800 uur voor een beetje verf…hopelijk kreeg die spuiter per uur betaald..nu al medelijden.
Edge zegt
@ghost: Ik heb zo’n vermoeden dat daar ook de droogtijd van de lak bij zit.
lacker zegt
@ghost: of de spuiter was gewoon heel erg langzaam.
kareljansen zegt
@ghost: die 800 is wat er in rekening gebracht is richting de klant, dat is nog wel wat anders dan de hoeveelheid uren die er daadwerkelijk ingestopt zijn..
reactief zegt
Haha… 800 uur spenderen aan een verfbeurtje die ze bij het origineel er waarschijnlijk nog last-minute op smeerde…
En dan ook nog een tegeltjeswijheid uitspraak op de Carbon tub.
En dan ook nog dusdanig gepasseerd worden door McLaren dat ze ondertussen een ‘echt’ eerbetoon aan Senna uitgebracht hebben in de vorm van jawel, de Senna…
daniel1975 zegt
@reactief: en dan mag je van de verzekering naar een aangesloten herstelbedrijf waar ze hem in 12 uur moeten herstellen als je schade hebt…
str8six zegt
Tering dik!
daniel1975 zegt
Zoals altijd zijn de bespoilerde McLarens het mooist om te zien!
lacker zegt
30 x mooier dan de McLaren Senna. Ik zou eigenlijk wel een wedstrijdje tussen deze twee willen zien.
harrie zegt
De McLaren Senna… zo’n gedrocht dat naar je vernoemd wordt zou ik niet bepaald een eerbetoon durven noemen.
Denk dat zelfs McLaren dat inzag en snel maar hier mee is gekomen als goedmakertje naar de familie.
gwnbmw zegt
@harrie: senna was zelf ook geen model, daar zal het op gebaseerd zijn ;).
JamesBond007 zegt
Vetter om het zo te doen ipv met een wrap!
lincoln zegt
800 uur ??
Van alle specs de meest “bijzondere” ..
poes zegt
Mag dit eigenlijk wel? Volgens mij is verkapte tabaksreclame ook gewoon verboden. Dus ook het Marlboro logo groot op de auto.
rolov zegt
@poes: is van een particulier . Je mag toch zeker zelf weten in welke kleur je hem laat spuiten?
poes zegt
@rolov: McLaren komt zelf met een persbericht uit, dat doen ze niet zomaar.
rolov zegt
@poes: zoveel P1 zijn er niet die ze aanpassen voor een klant
imarinos zegt
Wat een lekker commentaar weer hierboven, zeiken op z’n Nederlands.
Gewoon een prachtige auto en deze kleuren blijven magisch op een auto. Onderhuids dingen aanpakken van een auto die al bizar uitgedacht is qua engineering zal niet meevallen dus gaat tijd inzitten. Is niet alleen de verf.
Een wedstrijdje met de McLaren Senna zou heel gaaf zijn, het uiterlijk van deze GTR is in ieder geval beter maar de Senna is wel een brute en unieke auto.
karaya zegt
Wanneer komt McLaren met een Senna onderbroekenlijn?
nijhofp zegt
Dit mag je gerust een geslaagde missie noemen. Perfect uitgevoerd. Simpel maar herkenbaar van kleur. Het echte Senna gevoel.