
Ze kwamen er bij McLaren achter dat je een Elva zonder voorruit aan de straatstenen niet kwijt krijgt. Daarom is hier de Elva mét voorruit.
Dat een auto een voorruit heeft is doorgaans geen nieuws. Bij de McLaren Elva is dat wel degelijk nieuws. Deze auto moest namelijk tot op heden een voorruit ontberen. Voor degenen die liever geen vliegen op het menu hebben komt McLaren nu met een alternatief.
Dit alternatief is, je raadt het al, een McLaren Elva mét een voorruit. Aan de ene kant maakt dit de Elva minder uniek, aan de andere kant: een voorruit is toch wel prettig. En de Elva kan het best hebben, zo’n voorruit.
Nadelen zijn er ook. De Elva wordt er ietsje zwaarder op. Een standaard McLaren Elva weegt zo’n 1.148 kg, met voorruit komt daar zo’n 20 kg bij. Daarmee is het alsnog de lichtste auto die McLaren momenteel te bieden heeft. Een dak schittert namelijk nog steeds door afwezigheid. Misschien wordt dat de volgende stap.
Omdat het lage gewicht gepaard gaat met een vermogen van 815 pk is de Elva ook een van de snelste McLaren’s. De Elva knalt in 2,8 seconden van 0-100 km/u. De 200 km/u kan in 6,8 seconden aangetikt worden.
De voorruit kan er wellicht voor zorgen dat er meer klanten overgehaald worden om een McLaren Elva aan te schaffen. Het liep tot op heden namelijk nog niet bepaald storm. Sterker nog: de vraag viel dusdanig tegen dat McLaren de oplage al tot twee keer toe naar beneden heeft bijgesteld. Eerst zouden er 399 gebouwd worden, vervolgens 249 en inmiddels houdt McLaren het bij 149 stuks. Voordeel voor degenen die er wel één gekocht hebben: de auto wordt steeds exclusiever.
Met voorruit mag de Elva nu ook de weg op in een aantal Amerikaanse staten waar dat eerst niet mocht. Maar dat zal waarschijnlijk niet het verschil gaan maken in de verkoopcijfers.
McLaren is schijnbaar vrij laat op het idee gekomen om de Elva een voorruit te geven, want de auto die je hier ziet is nog een prototype. Pas aan het eind van het jaar zullen de Elva’s met voorruit geleverd worden aan klanten. Als McLaren die kan vinden.
Die koplampen hebben wel wat weg van de Porsche Taycan.
Nu niet te verkopen zonder voorruit, maar over x jaar dé versie om in de collectie te hebben. Net een Sport Spider, let maar op.
Ik heb juist altijd het idee dat McLaren’s het niet zo goed doen als waarde-objecten (de F1 uitgezonderd natuurlijk).
@berlinetta: omdat ze veel te veel limiteds en varianten maken. Zie je Ferrari niet doen.
Ik denk dat het ook komt omdat McLaren niet zo’n rijke geschiedenis heeft als Ferrari. In de racewereld wel, maar qua straatauto’s heeft McLaren nooit een grote rol gespeeld.
Ondanks dat dat rare en lelijke lucht ding wat omhoog kon nu weg is blijf ik het een lelijke auto vinden. Ja ik zeg het gewoon nog een keer, al die mclarens lijken op elkaar. Ja ik zie heus de verschillen wel maar het is allemaal meer van hetzelfde. Dat doet een Ferrari toch beter.
IMHO zijn de enige mooie straatwagens van McLaren de F1 en de MP4-12C.
@rollingstoned: de 650s is toch echt stukken mooier dan de mp4.
@stefje: wat nou mening…hier heb je een feit😅
@Stefje Je weet waar IMHO staat? 😜
Ja de 458, 488, F8 Tributo en de SP9 zijn echt totaal verschillend… Niet dus…
En de evolutie van de California tot aan de Portifino M is ook minimaal en deze lijkt in één oogopslag ook nog wel op de 812 Superfast / GTS.
Maar ja, Ferrrari is altijd cool, dus niet cool om daarop te zeiken. McLaren daarintegen…
Ben het wel met je eens dat de Ferrari’s overeenkomsten hebben met elkaar, maar ik vind het niet te vergelijken met McLaren. Bij Mclaren is de basis van elke auto hetzelfde: zelfde monocoque, zelfde motor en andere techniek. Bij Ferrari vind ik het onderscheid toch wat groter.
@reactief: ik doel op onderscheid tussen de verschillende modellen. Jij noemt evoluties van een type model lijn. Dat die enigzins op elkaar lijken is logisch en juist goed. Bij McLaren zie ik geen opbouw in de collectie. Ik ben niet perse een Ferrari fan oid hoor maar daar zie ik wel het verschil tussen een porto, roma, f8 en sf90. Zelfde bij voorgaande modellen. Elk model heeft een eigen identiteit en doelgroep. Voor mij zien alle mclarens er ongeveer hetzelfde uit. Als ik nu ook op hun website kijk denk ik ja meer van hetzelfde. Ik denk dat het ze goed zou doen als ze elke lijn, zoals bijv gt, een eigen design en karakter geven.
Door te toevoeging van de voorruit oogt de neus veel stomper en korter, en dat doet het al niet heel mooie design van de Elva een goed. Ronduit lelijk zelfs.
Ik vraag me wel af, zou het hierbij blijven, of komt er volgend jaar een update waarbij je zo’n speedster-dakje erop kunt zetten?
@Edge: gezien de vorm van de voorruit denk ik het wel. Anders hadden ze toch ook wel een wat creatievere voorruit kunnen verzinnen…
Zonde (maar begrijpelijk) Niet alleen maakt het hebben van en ruit hem nu een stuk minder speciaal, door dat er nu een ruit inzit moet het dashboard ook zwart worden (vanwege reflecties) en dan wordt het dus nog gewoner van.
Doe mij maar zonder, lekker vliegjes eten en over een x aantal jaar meer waard denk ik.
Op Top Gear NL melden ze dat de voorruit er komt juist omdat het in enkele staten van de US verplicht is en niet om de verkoop op te krikken. De Monza van Ferrari was wel al uitverkocht nog voor er één beeld op het internet kwam en zonder voorruit.
Het weglaten van de voorruit maakt deze wagen , de Monza en AM Speedster juist zo speciaal.
En de Mercedes GT R speedster met Halo vind ik ook heel geslaagd. Zelfs met het heeeel kleine ruitje!
De Monza was al direct uitverkocht omdat het een limited edition van Ferrari is, niet omdat de voorruit ontbreekt. De McLaren is nog niet uitverkocht omdat het een McLaren is, dat merk doet het vooralsnog minder dan haar concurrenten.
@berlinetta: bij McLaren begin je als verzamelaar volgens mij de trend een beetje beu te worden dat jouwe zo ‘speciaal’ is. Je zou maar een Senna hebben gekocht om vervolgens te merken dat de Elva, Speedtail en al helemaal de Sabre van jouwe zowat een Golf maken qua zeldzaamheid.
Dat zet McLaren wel in een bijzondere spagaat. Want Ferrari en bijv. de SP2 trekken veel klanten doordat die klanten verplicht al een heel arsenaal bijzondere Ferrari’s hebben. Dat zijn dus je belangrijkste klanten, dan niet je enige. Die loyaliteit is zo bij McLaren ver te zoeken en mensen van buitenaf zien de waardes kelderen als een baksteen.
McLaren moet zich gewoon even focussen op de 720S en Artura, alvorens ze weer met iets ‘speciaals’ aan de gang gaan. Helemaal als de CEO zegt ‘dat ze teveel hypercars uitbrengen’ en een week later de Sabre uitbrengen. Dan gaat er volgens mij toch iets mis.
Ze staan qua betrouwbaarheid en dealerservice ook niet echt lekker aangeschreven. En als je steeds maar, zoals je zelf ook zegt iets verderop, meer van hetzelfde blijft doen… Op een gegeven moment kennen mensen dat trucje wel. Persoonlijk heb ik er niks mee. Vind ze niet mooi, tech is wel cool maar schijnt dus niet echt betrouwbaar te zijn.
Het ontwerp raakt meteen een stuk meer in balans.
Mac maakt al niet bepaald moeders mooiste exotic cars, maar de Elva topt dat nog eens af door pointless te zijn, tenzij op het circuit op een droge dag.
Ik heb de traagste, BMW 130i staat er nub2 weken op en niet eens 1 reactie er op. Ondaks zijn lage km stand incl history
Ik vind het echt een prachtige toevoeging. Het silhouet is echt dramatisch verbeterd. Met vooruit is hij zeker minder speciaal dan zonder en hij is minder praktisch dan een cabrio, maar wauw ik vind hem echt beeldschoon zo
De Elva is een groei briljant, hij wordt steeds mooier naar mate de tijd verstrijkt. Absolute topper maar zonder die foeilelijke voorruit. Over 30 jaar is de Elva net zo populair als de F1 roadcar nu is.