Fulltime en zonder Fernando. Eens kijken wat dat wordt.
McLaren in de Indy 500, geen goed huwelijk. De renstal was na hun aftreden in 1979 nooit fulltime aanwezig bij de races, en de keren dat ze er wel waren (in 2017, part-time) hadden ze wat probleempjes. Zo was de Honda-motor, bekend van zijn fantastische kwaliteiten uit de Formule 1 (not) ook de gekozen krachtbron voor de Amerikaanse raceserie. Op zich ging dat nog redelijk, maar ook niet foutloos. Toch kon Fernando Alonso, bekend F1-coureur, nog redelijk meekomen met de ‘big boys’ in de Honda McLaren. Alonso nam even een break om weer de F1 in te duiken, om weer vers aan de start te verschijnen in 2019. Toen ging het mis, waardoor Alonso nogal een modderfiguur sloeg. De arme F1-veteraan wilde enkel maar zijn Triple Crown halen (de titels 24 uur van Le Mans, Indy 500 en Grand Prix van Monaco in de F1 op je naam zetten). Door het switchen naar een krachtbron van Chevrolet had de auto te veel kwaaltjes.
McLaren wil daarom een herkansing. Voor het volgende seizoen Indy 500 schrijft het merk zich fulltime in. Hun partners in crime komen van Arrow Schmidt Petersen Motorsport. Die hebben meer ervaring in de sport en zullen daarom een basis bieden voor meer succes, tenminste, zo hoopt McLaren. Ook geven ze Honda de zak en mag Chevrolet wederom de motoren gaan aanleveren. Dat deed ons even fronzen met de wenkbrauwen, maar goed, Het team gaat rijden onder de naam Arrow McLaren Racing SP. Degene die het gezag krijgt over de twee bestuurders in de Indy is Gil de Ferran.
Dat is nog even een verrassing, want McLaren gaat twee bolides gebruiken in de Indy. Wie die besturen, dat is nog niet zeker. Alonso heeft al aangegeven dat hij er geen zin in heeft. Mijn expertise ligt niet bij het benoemen van coureurs in de Amerikaanse serie. Collega @jaapiyo heeft er meer verstand van en die sluit niet uit dat Fernando Alonso weer onder zijn steen vandaan komt en één van de stoeltjes vult. Dat is geen belofte, het moet maar blijken. CEO van McLaren Motorsport, Zak Brown, is in ieder geval positief.
“We come to IndyCar in full respect of the sport, our competitors, the fans and the task ahead. At our core, we at McLaren are racers and where there’s competition that puts us to the test, we will race. The NTT IndyCar Series provides such a challenge.”
We gaan de oranje racers hopelijk snel weer zien op de Indy-banen. En dit keer niet kapot.
Dutchdriftking zegt
Moet voor Fernando toch wel extra zuur zijn!
rammillius zegt
Waarom gewoon niet een McLaren motor? ? ja ontwikkeling is duur maar de auto’s verkopen als een tierelier. Moet toch wel wat geld over zijn voor een eigen krachtbron? Nu is het gewoon een aangepaste chevy ?
smijsie zegt
@rammillius: De reglementen schrijven twee motoren voor. Die van Chevrolet of die van Honda. Teams mogen niet, zoals bijvoorbeeld in de F1, hun eigen motoren bouwen.
Edge zegt
@smijsie: Mwah, dat is maar deels waar. De regels schrijven Chevrolet of Honda voor omdat dat de enige twee motorleveranciers zijn. Als een Toyota of Ford morgen roept dat ze motoren willen leveren, worden ze met open armen ontvangen omdat Indycar al een tijdje aast op een derde motorleverancier
cloverleaf zegt
@edge: misschien wat voor Renault?
dirkv zegt
Triple Crown… lekker belangrijk.
vopo zegt
@dirkv: voor hem wel idd.
dirkv zegt
@vopo: Beter gaat hij nog twee keer de F1 winnen of nog twee keer Le Mans, of drie keer de Indi.
Die triple crown is echt weer zo’n verzonnen kreet van de media, drie keer in één klasse kampioen worden is pas echt een triple crown.
wrongusername zegt
Moeten ze maar niet in de fik vliegen
pomoek zegt
Die triple crown…dat is toch het minste wat we van Verstappen kunnen vragen? Na 2021 uiteraard.
Edge zegt
Eén van de coureurs die gaat rijden voor McLaren is James Hinchcliffe. Die rijdt nu al voor SPM en heeft aangekondigd dat hij veel zin heeft in het nieuwe project. Voor het andere stoeltje schijnen ze achter Colton Hertha aan te zitten. Zak Brown heeft tevens al verklapt dat als Alonso zin heeft, hij van harte welkom is en het team een derde auto voor hem zal inzetten. Volgens Brown mag dat zowel een volledig seizoen zijn, als een one-off race op Indianapolis
ericd zegt
McLaren is een regelrecht poseursmerk, waarover overigens in de Britse media veel geklaagd wordt omdat de auto’s veel mankementen vertonen. Ze bakken niks klaar in endurance racing, doen allang niet meer mee aan Le Mans, presteren al jaaaaaaren ondermaats in F1. Daarbij maken ze niet echte lookers. Oh, en de motor in al hun sportwagens is afgeleid van een oude NIssan motor. Bij McLaren denken velen nog aan de geweldige Canam racers. Voorbij, voorbij die tijd.