Petrolheads met een aversie tegen hoge auto’s, wees gerust: evenals Ferrari sluit nu ook McLaren uit dat het een SUV gaat bouwen.
Iedereen in autoland moét en zal aan de SUV, wat vrij logisch is. Een niet nader bij naam te noemen PR-manager verwoordde het onlangs aan ondergetekende als volgt: ‘SUV’s zijn business, alleen de verschillende SUV-segmenten wereldwijd groeien nog, dus daar investeren fabrikanten volop in‘. Sounds legit. McLaren doet hier echter niet aan mee. Bij monde van CEO Mike Flewitt verwoordden ze het rond de Beijing Auto Show tegen Bloomberg als volgt:
“We genuinely believe we make the best sports cars in the world. We need to remain very focused. McLaren is a sports car brand and that’s exactly what we’re going to remain.”
Een voordeel van de kleine fabrikanten is dat ze zich niet druk hoeven te maken over uitbreiding naar het SUV-segment: zij hebben eenvoudigweg de capaciteit of de middelen niet, of kiezen er bewust voor hun capaciteit dusdanig te drukken dat ze een SUV gewoon niet nodig hebben. Ferrari is een goed voorbeeld van het laatste, McLaren (ca 1.400 verkopen per jaar) past als zelfstandige autofabrikant meer in de eerste categorie.
Maar kleine fabrikanten worden groot, voor Bentley was een SUV vijf jaar geleden ook niet aan de orde, maar zij zijn inmiddels de 10.000 verkopen per jaar gepasseerd, dus die SUV komt er gewoon. McLaren heeft ook groeiambitie, in 2017 moeten de verkopen ongevee verdrievoudigd zijn.
We sluiten dus niet uit dat de kaarten voor McLaren over een x aantal jaar anders liggen. Als het kleine Aston Martin via een samenwerking met Daimler de deur openzet naar een SUV, dan kan McLaren dat na verloop van tijd ook.
Vooralsnog blijft deze uitspraak echter een behoorlijke open deur. Morgen in de mondiale media: “zowel Pagani als Koenigsegg sluit een SUV uit”
Foto: illustratie van een McLaren SUV, door Mircea Serafim
tupperware zegt
Goed zo, een zichzelf respecterende sportwagenfabrikant bouwt geen tractoren..
jeps90 zegt
@tupperware: andersom kan dat anders prima, zie Lamborghini. Dus dit misschien ook wel
Vinny_93 zegt
Je was me voor…
dodge-hemi zegt
@jeps90: hahaha!! Vergeet porsche niet!!
super zegt
@tupperware:
Geen enkele zichzelf respecterende autofabrikant zou die dingen moeten bouwen. Totaal nutteloze penisverlengers (let wel; ik heb het niet over terreinwagens)
Vincegail zegt
@tupperware: Nee inderdaad :D
tupperware zegt
@Vincegail:
Misschien had ik PC-Hooft voor tractoren moeten zetten..
Gelukkig zijn er nog een paar mensen wel scherp op deze ma.. eh dinsdag.
notsobig zegt
@tupperware: Nee hoor, staat prima zo!
racenderechter zegt
Mooi.
berlinetta zegt
Ik wil ook niet weten wat voor afschuwelijk gedrocht een SUV van McLaren gaat worden gezien hun styling van de sportwagens.
Hupke zegt
Goed, maar langst de andere kant zou ik wel eens graag zien hoe een 2017 SUV van mclaren eruit zou zien. Niet qua looks maar qua technologie.
gtwillem zegt
Bij Mclaren past het absoluut niet, dat moet zuivere sportwagens bouwen, zit nu eenmaal in het DNA. Maar ik moet zeggen dat ik de Spyker D8 Peking to Paris Concept een heel geslaagd model vond. Nooit wat van gekomen, uiteraard (want Muller heeft goede ideeën, maar het komt er nooit van), maar dat model had mijn inziens wel toekomst. Dikke V8 diesel van Audi erin, opgepept tot 450pk en 900nm met alle denkbare (Audi) luxe erin. Was een goed ideetje om als super exclusieve zandbaggeraar op de markt te brengen voor verveelde oliesjeiks…