“Leuk ding, die P1, maar bel even als jullie met een versie komen met full carbon body”, aldus vastgoedkoning en supercar-collector Manny Khoshbin tegen McLaren. En zo geschiede, 19 andere bofkonten kunnen meegenieten.
Carbon is licht en sterk, maar het is vooral cool. Hoe meer carbon, hoe meer kudos en je gehele supercar uit het kostbare materiaal laten optrekken is een no-brainer voor de rich and famous. Khoshbin heeft naar eigen zeggen bij McLaren gezeurd om een carbon body voor zijn McLaren en deze zijn nu overstag gegaan. Zijn witte P1 gaat terug naar Woking om daar van een nieuw huidje te worden voorzien. Of Manny zijn ride ook gelijk het carbon interieur van de GTR laat aanmeten vertelt hij er niet bij.
Volgens Khoshbin worden er slechts 20 McLaren P1’s uitgerust met een koolstofvezel exterieur, waarvan nummer twee al vergeven lijkt aan Diko Sulahian. Hij pakt het alleen wat grondiger aan dan Khoshbin, hij zet gewoon zijn gele P1 met slechts 500 km op de teller in de etalage en gaat voor een gloednieuw exemplaar. Koop dan gewoon een poster als je liever naar je auto kijkt dan dat je er in rijdt…
Wat de optie precies gaat kosten is niet bekend gemaakt en als je er naar vraagt, dan kun je hem toch niet betalen. Geruchten gaan dat je 150.000 Engelse ponden bij de nieuwprijs op moet tellen, zo’n 190.000 euro. Bij Pagani kost die optie op de Huayra overigens ‘slechts’ 112.500 euro.
supersim200 zegt
Ik vind een ‘echte’ kleur er altijd beter uit zien.
gijsso zegt
De body panelen zijn toch al van koolstofvezel? Dus nu ga je met een kleine twee euro ton naar McLaren om te vragen dat ze een doorzichtige lak gaan spuiten in plaats van een normale lak?
Lekker binnenlopen daar in Woking.
daandaan zegt
@gijsso: Die discussie is al vaker gevoerd bij onder andere de huayra. Als je een kleur er overheen spuit is het niet erg als vezels niet perfect gerangschikt liggen, je ziet het immers toch niet door de lak. Zonder de kleur zie je de vezels en moeten deze dus perfect gerangschikt zijn wat dus meer geld kost.
gijsso zegt
@daandaan: Daarvan ben ik me bewust. Wat ik mezelf afvraag is in hoeverre die kwaliteit dan normaal is en of die meerprijs ook maar enigszins ergens op slaat. Het is vooral een gimmick, en een blanke laklaag is lastig, maar zijn die panelen ongelakt dan zo lelijk? Kan me dat niet voorstellen.
Ikzelf werk regelmatig met koolstofvezels (reparatie van carbon wedstrijd roeiboten) en daar geldt de vuistregel; hoe mooier het eruit ziet, hoe beter het resultaat. Dat wil zeggen dat de vezels allemaal goed liggen en er zo min mogelijk hars is gebruikt, dus een lichter product.
tupperware zegt
@gijsso:
De truc is het zo te laten lijken dat het weefsel van alle panelen in elkaar door lijken te lopen, terwijl daar wel een naadje tussen zit. Dat afwerkingsniveau hoef je niet te hebben als de hele santenkraam gespoten wordt..
ettie zegt
@gijsso: naakt carbon kan volgens mij niet goed tegen zonlicht, de clearcoat die erover moet is dus erg duur. Plus dat je een perfecte weave moet hebben.
sjaakk zegt
@gijsso: Verschil is naakt carbon moet netjes in elkaar overlopen op de verschillende carrosserie delen. Carbon dat gespoten word niet. Dus er zit veel meer werk in.
theiz zegt
@sjaakk:
Laten we rekenen voor een monteur in de fabriek met een commercieel tarief van 50 euro/uur.
Als het dan 190.000 euro meer kost, en qua materiaalverbruik vergelijkbaar zal zijn, dan zou er per auto 3800 uur meerwerk in dit gelijkleggen van de vezels gaan zitten. Ofwel, 2 werknemers zijn een volledig jaar bezig met het recht uitlijnen van de vezels in de panelen.
Nee, ik heb een vermoeden dat dit echt wel een dure Gimmick is.
lemster zegt
@theiz: Uiteraard betaal je ook voor de fabriekshal, de ontwikkelingskosten, de opleiding van de monteur, GWE, apparatuur en afschrijving, etc. En ja je betaalt ook zeker voor de naam/gimmick. Maar 50 euro per uur gebruiken om het geheel terug te rekenen doe je het wel echt tekort mee. Komt stiekem nog veel bij kijken. Neemt niet weg dat zeker meer dan de helft winst zal zijn, dat moet ook wel, want met dat geld kan weer onder andere de ontwikkeling van de P1-opvolger betaalt worden.
lvgalen7 zegt
Normaal gesproken geen fan van carbon, al moet ik zeggen dat dit er wel geinig uitziet. Wel wat prijzig. Koop ik toch liever een RS6 bij om de kids naar school te brengen.
lambo4all zegt
@lvgalen7: en als je die rs6 al hebt? en die 10 andere auto’s die je nu wilt opnoemen ook. wat dan?
kaymommer zegt
Pfffft €190.000 extra…
csx3000 zegt
Stoer man een plastic auto.
mrniesoe zegt
Cool!Zo worden er nog 20 P1’s bijgemaakt!
jeroen13 zegt
@mrniesoe: volgens mij worden er 20 extra body’s gemaakt, niet 20 extra p1’s.. Bj manny gaat het namelijk ook alleen om de body
henkhupelschoten zegt
Ontopic machtig mooi zo, offttopic: Nieuwe autoblogger zie ik nu @dizono: Welkom!
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Bedankt voor dit warme welkom =)
JanJansen zegt
Of het nou een binnenwerk van een horloge of een perfect opgelegde carbon body is. Ik kan het wel waarderen als je meer van het vakmanschap kunt zien.
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rangerover zegt
Graag de P1 is een v/d meest brute supercars v/h moment graag dus, liever deze dan een LaF.
Mielie zegt
@Dizono, kunnen we jou kennen van het AutoWeek forum (foto-topic) ? (vloeken in de kerk, ik weet ’t)
trustmeiamanengineer zegt
Lekker. Altijd goed als mensen de portefeuille trekken om moois op wielen aan te schaffen. Ik heb dan weer minder respect voor meneer Diko. Maar 500km rijden…
Hupke zegt
Nuja, moet je zelf weten maar ik vind het maar niets.
lambo4all zegt
@dizono: koopje! volgens mij kan bijna een top 10 maken van opties boven de ton bij de Laf..
http://teamspeed.com/forums/ferrari-super-cars/79119-us-laferrari-msrp-options-list.html