De twee merken geven een vervolg aan hun samenwerking in de Formule 1 waar in 1988 mee werd begonnen. Vanaf 2015 is Honda weer motorenleverancier, maar het zou in plaats van alleen een raceflirt wel eens meer weg kunnen hebben van een vaste relatie.
Volgens McLaren’s F1-baas Martin Whitmarsh is de overeenkomst tussen McLaren en Honda een “meerjarige” deal, en is de kans groot dat dit verder gaat dan alleen de racerij. Tegen Autocar zegt hij:
“It’s a pure Formula 1 contract, but we’ve already been looking at automotive technology and we’re sharing that very openly. Our road car strategy at the moment has no other automotive partner and Honda would be a good place to collaborate.”
Mocht er dus wat Honda-invloeden overwaaien naar McLaren, dan zal dit ongetwijfeld nog een aantal jaren duren. De MP4 is al een tijdje af, voor de P1 zit er geen samenwerking in het vat, en hetzelfde geldt voor het volgende model: een Porsche 911-concurrent onder de naam P13.
Maar voor na die tijd lijken alle kaarten dus open te liggen. En wat te denken van de technologie die McLaren mee kan nemen naar de Japanners. Een revival van de Civic Type-R, nu met nog meer lichtgewicht technieken uit de koker van McLaren? Wie weet, maar mocht je suggesties hebben voor een aardige Honda/McLaren-collaboratie, laat het weten in de comments.
jack_abarth zegt
Denk dat er eerder hybride technieken naar McLaren zullen vloeien om te kunnen concurreren met Ferrari.
Hupke zegt
@jack_abarth:
Je weet dat mclaren een bedrijf is dat uit meer bestaat dan enkel de F1’s en baan auto’s?
aventador51 zegt
Meer kans dat de NSX terugkeert
nickmercedes zegt
@aventador51: exact mijn gedachte! Een echt goede nsx opvolger die serieuze power heeft!
norge zegt
Droomt om een “echte” nieuwe F1 met Honda motor, kan Rowan weer een nieuwe kopen.
dragspert zegt
Mclarens met veel te blije, hoofdpijnbezorgende drukke ‘3D’ dashboards, knoppen om je deur op slot te doen in de deurklink van binnen, dashboards van gerecyclede prullenbakken, zompige remmen door de hybride zooi, gevoelloze deurklinken, overal rubbertjes die over 5 jaar gescheurd zijn. Kortom, doe maar niet. Laat Mclaren maar voor wat het is, of ga in zee met een serieuzer merk.
jrk68 zegt
@dragspert:
Gelukkig hebben ze voor jou merken van de VAG groep.
Kunnen mensen die mooie en betrouwbare techniek willen met een excentriek interieur gewoon hun Honda blijven kopen.
OT: Dit zal dan meer een marketing ding zijn op de korte termijn, McLaren heeft z’n nieuwe lineup bijna compleet en de NSX is nagenoeg productierijp. Ik zie voorlopig geen mogelijkheden om deze samenwerking te vertalen naar concrete modellen. We gaan het wel zien.
dragspert zegt
@jrk68: Klopt:) Ik rij al 9 jaar Volkswagen.
Pordon zegt
@dragspert: gecondoleerd
tmenges zegt
@Pordon: Hahahaha!!!
keesje1987 zegt
@tmenges: Zakt je kin af of geef je je tanden water?
keesje1987 zegt
@dragspert: Ik van het werk een 5 jaar oude roetbrakende slome Caddy sdi met ondertussen bijna 250.000km. Nooit wat mee gehad :-) Hoezo betrouwbaar…
super zegt
@keesje1987:
ik had ooit een’96 civic waar ik 3ton op heb gezet, geen enkel probleem mee gehad, behalve normale slijtage (schijven, blokken etc.) nooit iets kapotgegaan.
stefanvts16v zegt
@dragspert: en met welke McLarens heb je dan allemaal gereden dat je dit ‘weet’?
dragspert zegt
@stefanvts16v: Ik heb het dus over alle tekortkomingen en traditionele onderdelen van een Honda , die ik nooit in een Mclaren zou willen zien.
Een temperatuur en brandstof meter die bij een uitgeschakeld contact of lage temperatuur niet ónder het 0 punt ‘hangen’. Dat soort kutdingen. Laat Mclaren exclusief, en Honda een massamerk voor campinggangers:)
E34M5Touring zegt
Hopen op een opvolger van de NSX-R. Die zou met hulp van McLaren nog lichter kunnen worden. Zoals JRK al zegt, waarschijnlijk zal de gewone NSX al te ver klaar zijn. Misschien weer een echte CRX. Lichtgewicht met een kleine snelle motor. Of een S2000 opvolger.
premiumbmw zegt
Dit zou wel eens een ultieme combo kunnen zijn. Ben erg benieuwd. Laat die nieuwe NSX maar alvast komen, en hopelijk ooit nog eens een opvolger van de S2000.
vali1992nl zegt
Supercars met vtec?!
Dan krijgen McLarens misschien meer “emotie” :P
gallardogt zegt
Een brute Mclaren Honda Hybrid/plugin met een knipoog naar de McLaren F1 MP4/4 uit 1988 lijkt me wel wat. Als concurrent van de toekomstige Renault Alpine A110-50.
Dus bijvoorbeeld 30% kracht van een 1.6L viercilinder turbo Honda motor en 70% van één/twee dikke electromotoren, goed voor 600 PK. Dit lijkt me een betere instapper als die lelijke MP13.
Vincegail zegt
In het betreffende Autocar artikel staat ook dat Honda nu de McLaren MP4-12C aan het gebruiken in als benchmark voor de nieuwe NSX. Wel grappig als je weet dat Gordon Murray/McLaren vroeger de oude NSX gebruikte als benchmark voor de F1!
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/mclaren-and-honda-discuss-road-car-collaboration
str8six zegt
BORING!
gallardogt zegt
@str8six: Lastig te volgen zeker.
Hupke zegt
Ik denk dat ze bij mclaren en bij honda beter kunnen uitvinden wat de wereld nodig heeft aan supercar geweld dan dat ik dat kan.
Een NSX komt er al, een P1 ook.
Misschien iets kleiners en bereikbaarders eronder? Een concurrent voor elise’s, 4C,…
We zien wel, het zal sowieso degelijk en goed zijn.