Een e-scooter met een automotive hart, uitgebracht door McLaren.
Shoppen voor een e-scooter kan bij zoveel merken. Wil je als autoliefhebber net die link leggen met automotive dan kun je vanaf nu terecht bij McLaren. Onder de naam van technologiebedrijf Lavoie is dit de Series 1. Een e-scooter, ontwikkeld door de technologische tak van de Britse autofabrikant.
Naast het feit dat de naam van McLaren hangt aan de e-scooter, is het apparaat ontworpen door een icoon uit de autoindustrie. Niemand minder dan Ian Callum is verantwoordelijk voor het ontwerp van de tweewieler. Callum kun je natuurlijk kennen als de designer van onder andere de oorspronkelijke Aston Martin Vanquish, DB9 en de Jaguar F-Type.
McLaren e-scooter
Er komen twee varianten van de McLaren e-scooter op de markt. Het gaat hier om de Lavoie Series 1 en de Series 1 MAX. Er zit een groot verschil tussen de twee. Met de instapper moet je het doen met een batterijpakket van 468 Wh.
Daarmee is een topsnelheid van 19 km/u mogelijk en een actieradius van 40 kilometer. Het topmodel beschikt over een grotere 702 Wh accu. Daarmee is een top van 40 km/u mogelijk. De actieradius van de MAX bedraagt 61 kilometer.
De actieradius is afhankelijk van je rijstijl. Er zijn namelijk drie rijmodi onder de namen Eco, Cruise en Sport. Het opladen van de accu neemt minder dan drie uur in beslag. Een toffe feature van de McLaren e-scooter is dat deze opvouwbaar is. Handig om mee te nemen onder je arm, in de auto of in de trein.
Moeten we het alleen nog hebben over de prijs. Een McLaren is nooit goedkoop geweest en daar is deze e-scooter geen uitzondering op. Prijzen beginnen bij 1.990 dollar voor de Series 1 tot 2.230 dollar voor de Series 1 MAX. De eerste 469 exemplaren komen op de markt als zogenaamde Founders Edition, te herkennen aan een uniek embleem.
Robert zegt
Elektrische steps zijn levensgevaarlijk krengen. Allemaal. Je hoort menig motorrijder al klagen dat ze niet worden opgemerkt in het verkeer, met deze dingen is dat kwadratisch erger. Daarbij hanteren de meeste bezitters/gebruikers ook nog eens een rijstijl die nog het beste te omschrijven is als “ik zoek altijd het gladste stukje asfalt op en de rest van het verkeer past zich maar aan mij aan”, en dus laveren ze vrolijk van trottoir naar fietspad naar de rijbaan en weer terug. Dat onze overheid überhaupt nog overweegt in hoeverre deze voertuigje toe te laten op de openbare weg is ook totaal in contradictie met het beleid om het aantal (dodelijke) verkeersslachtoffers terug te dringen.
“Handig om mee te nemen onder je arm”
Gokje: fitness abonnement t.b.v. het trainen van de armspieren is niet inbegrepen.
Panda999 zegt
Niet iedereen rijd onverantwoord rond. 25 a 45 km/u is goed te doen met zo’n stepje. Helmpje is natuurlijk wel mooi meegenomen
kas_par zegt
Nee, harder dan 25 per uur is écht onverantwoord op een stapje. Ongeacht de bestuurder.
kniesoor zegt
40 km/u rijden op zo’n instabiel ding met hele kleine wieltjes lijkt me niet zo’n goed idee 🤔
rollingstoned zegt
Nee, inderdaad. Als de overheid nog steeds overweegt om dit soort voertuigjes toe te laten op de openbare weg, dan zal ie trouwens hooguit tot 25km/u mogen qua motorondersteuning, net als reguliere e-bikes.
PunicaOase zegt
Is dit nou prettig?
Een fiets lijkt me comfortabeler..
Panda999 zegt
Stepje met luchtbanden en vering is meer als comfortabel genoeg om er uren mee rond te rijden. Zelf gebruik ik het om snel van a naar b te rijden met meestal rond de 10 a 15 min rijden (levering food) verder als dat is sneller met de auto
cossiekiller zegt
Anders moeten ze die dingen wat grotere wielen geven, zo pakweg 28″ ofzo. En er pedalen aan zetten. En een zadel om op te zitten… Wacht… Ik ga dat idee uitwerken!
canon4ever zegt
Noemen ze dit een e-scooter? Lijkt me duidelijk op een e-stepje. Wij Nederlanders weten zelf wel erg goed wat een ebike/e-bike, e-scooter is hoor :-)
rollingstoned zegt
Wellicht lopen ze in de UK nog een beetje achter? ;-)
kas_par zegt
Mooi ding, maar harder dan 25 km/uur? Volstrekt onverantwoord.
In Nederland uiteraard nog altijd illegaal, helaas