Of, misschien wel?
McLaren heeft zich volgens AutoBild vol in de strijd gemengd voor de diensten van Max’ teammaatje Daniel Ricciardo. DR3 geldt al sinds het begin van het seizoen als de spil in de traditionele F1-rijderscarrousel. Het contract van de zevenvoudig Grand Prix winnaar loopt na dit jaar af en dankzij zijn leeftijd, prestaties en uitstraling lijkt de honingdas de teams voor het uitkiezen te hebben.
Tot op heden focuste de media zich vooral op de drie huidige topteams als potentiële bestemmingen voor de Australiër. Bij Red Bull blijven is sowieso een optie, het team heeft al aangegeven dat ze Ricciardo (vriendin) graag willen houden. Bij Mercedes heeft vooral Toto Wolff er naar verluidt wel oren naar om Daniel in te lijven, al dan niet om hem naast Lewis Hamilton te zetten. Niki Lauda zou echter minder gecharmeerd zijn van dat scenario. De Oostenrijker gaat zelfs zo ver om te zeggen ‘hij heeft bij ons geen kans’. Dit laatste heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Hamilton mede dankzij bemiddeling van Lauda naar Mercedes is gekomen en hij de Brit als de onbetwiste leider van het team ziet. Een en ander zou natuurlijk kunnen veranderen als Hamilton toch onverwacht nee zegt tegen een langer verblijf bij het team (en 120 miljoen Euro), maar dat zien we eerlijk gezegd niet gebeuren.
Een hereniging met Sebastian Vettel bij Ferrari is volgens velen (FWIW, inclusief mijzelf) de beste optie voor Ricciardo zelf. Hij weet in ieder geval dat hij Sebastian kan hebben en op basis van de huidige resultaten van het team doet Ferrari mee om de knikkers. Tevens is Ricciardo precies het type coureur waar Ferrari graag voor gaat qua leeftijd en ervaring. De belangrijkste belemmering: ondanks dat hij het zelf ontkent gaat het gerucht dat Sebbie zijn veto kan uitspreken over potentiële teamgenoten. Het lijkt ons dom als Ferrari daar de oren naar laat hangen, maar soit.
Tot zover is het verhaal eigenlijk al bekend, maar als een duvel uit de doos komt nu ook McLaren om de hoek kijken. Dit is opvallend omdat McLaren de sleutels van het team feitelijk aan Alonso heeft gegeven. Althans, zo lijkt het. Mede om de Spanjaard langer aan zich te binden werd het lucratieve contract met Honda verscheurd en is het team uit Woking een klantenteam geworden van Renault. Dat Red Bull Racing nu de omgekeerde beweging maakt zegt eigenlijk alles over deze beslissing, die vooral ingegeven leek door frustratie in plaats van ratio. Ook dit jaar komt de 36-jarige voormalig kampioen weer niet in de buurt van overwinningen en zijn motivatie om in de F1 te blijven lijkt met elke zevende plaats kleiner te worden. FA is feitelijk een broodrijder geworden die met zijn gedachten al op de Brickyard is.
Maar, mocht McLaren Alonso verliezen, dan heeft het al een paar beoogd opvolgers klaarstaan, althans dat dachten we. Ondanks dat Stoffel Vandoorne (vriendin) het zwaar heeft tegen zijn teamgenoot, is men naar verluidt blij met de Belg binnen het team. Daarnaast heeft McLaren in de Formule 2 ‘het nieuwe grote talent’ rondrijden in de vorm van Lando Norris. De Brit is niet helemaal foutloos gebleven dit jaar, maar voert desalniettemin het kampioenschap aan. Nyck de Vries, een andere McLaren-junior, doet het ook wel aardig in het kampioenschap. Maar als we eerlijk zijn moet hij Lando dit jaar verslaan om aanspraak te maken op een F1-carrière. Tot op heden is dat niet het geval, maar goed, McLaren lijkt hoe dan ook voorzien van voldoende racetalent.
Zodoende schetst het onze verbazing dat Helmut Marko uit de doeken heeft gedaan dat Macca ‘elke week een hoger bod uitbrengt’ op Ricciardo:
Onze Daniel is momenteel de koning op de transfermarkt. McLaren biedt hem elke week meer geld aan, maar ook bepaalde lieden binnen Mercedes willen hem coûte que coûte hebben.
Tot op heden staat de teller naar verluidt op een gage van 20 miljoen per jaar. Dat Ricciardo serieus overweegt om naar een team dat nu in het middenveld opereert te gaan, achten wij niet heel waarschijnlijk. De Ozzie heeft meermaals aangegeven dat het hem primair gaat om de kans om te winnen. Maar goed, Ekkermannen zijn Ekkermannen. Marko geeft zelf toe dat Red Bull Racing ‘er niet om bekend staat dik de knip te trekken voor coureurs’ en als de andere teams niet over de brug komen…
harrie zegt
Zou het jammer vinden als ie vertrekt, lijkt me echt de ideale teammaat voor Max. Aan elkaar gewaagd qua snelheid en het lijkt ook een goede verstandhouding.
Aan de andere kant, als dat Honda blok volgend jaar een winnaar blijkt te zijn hoeft Max minder punten te delen als er een wat mindere god naast hem zit.
gove zegt
@harrie: valt tegen er is net een filmpje opgedoken waarbij ze snacht’s op de vuist gaan, https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
Gulli zegt
@gove: hahaaaaaaa joke’s on you! Kreeg lekker nog reclame te zien voordat het filmpje kon starten!
gwnbmw zegt
@gove: dat ik die link ondertussen miet uit mn hoofd weet is ook een wonder…
m54b30 zegt
@harrie: Aan elkaar gewaagd? Maxi Cosy kan niet in zijn schaduw staan.
–
berlinetta zegt
Lijkt me een slecht plan. Nu McLaren na de overstap naar Renault wederom niks presteert, is duidelijk dat het daar echt goed mis is bij het team. Dan kan hij beter nog bij Red Bull blijven en wellicht in de toekomst nog een overstap naar Ferrari of Mercedes maken.
Daarnaast wil ik ook nog even opmerken dat ik toch even op het linkje van de vriendin van Stoffel heb geklikt om naar de billen van haar vriendin op de eerste foto te kijken. Dan weten jullie dat.
joortje2 zegt
@berlinetta: ik ook??
theblazerunner zegt
@joortje2: me three
viezefreddyw zegt
@berlinetta: En dan noemen ze mij viezefreddy…
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: En terecht
dawwg zegt
@viezefreddyw: Dat komt toch doordat je niet van koplampen af kan blijven ?
dare2think zegt
Hahaha: ‘Ricciardo(vriendin)’
In hetzelfde template als ‘[Automerk](rijtest)’ ;)
jaapiyo zegt
@dare2think: we werken nog aan de volgende stap. Ricciardo (vriendin (rijtest)).
berlinetta zegt
@jaapiyo: Zoeken jullie nog mensen?
Design_Driven zegt
Ik zou als ik hem was een jaar proberen bi te tekenen, kans om de nieuwe motor te bekijken en wellicht verschuivingen bij te top teams.
w0o0dy zegt
@sketcher: interessante optie die nog niet veel genoemd wordt. 1 jaar contract en een dik salaris bij Redbull.
Ik zou daar voor gaan.. ware het niet dat Räikkönen en Bottas dan misschien ook bijtekenen.
Breinstein zegt
@w0o0dy: ik mag toch hopen dat het na dit jaar klaar is voor bottas.
Orichy zegt
@breinstein: waarom? Bottas is een prima tweede coureur, nee geen echte winnaar, maar een coureur waardoor de toppers toppers kunnen zijn en hij af en toe een podium, of winstje mee pakt. In mijn ogen doet hij het al beter, dan in voorgaande jaren.
Hij heeft ook wel moeten wennen en daarnaast moeten groeien.Met rijders als Max, raak je misschien snel gewend aan goede prestaties en het lef dat hij toont, dat kan je niet van iedereen verwachten. Er zijn wel nog een paar sterren aan het fermament om van grotevtoegevoegde waardevte zijn, als de oudere toprijders verdwijnen, dan heeft de F1 weer genoeg smoel en uitdagingen.
dawwg zegt
@orichy: Bottas doet het heel goed dit seizoen, punten weghouden bij Ferrari …
pomoek zegt
Ricciardo moet gewoon bij RB blijven, dat is verreweg de slimste optie, tenzij hij iets weet wat wij niet weten. Ferrari is een logische tweede keus. In plaats van Raikkonen uiteraard. Ik zou ‘m graag zien komen mede omdat ik Vettel, op z’n zachts gezegd, niet briljant vind. Wanneer hij op kop rijdt en de auto perfect is doet hij het prima, maar zo niet dan is het kommer en kwel. Ricciardo is een constante puntensprokkelaar die weinig gekke dingen laat zien. Verder ook de tofste gast in de hele line-up van de F1. By far.
McLaren zou ik overslaan. Dat is niet meer het team wat het ooit was. Letterlijk. Het is een marketing tool geworden en, zolang daar geen verandering in komt, blijft het team op de positie rijden waar het nu rijdt.
Het vertrek van Alonso uit de F1 vind ik ook geen problem. Ik ben wel een beetje klaar met zijn hypocriete gejammer. Dat waardeerde ik zo aan de terugkeer van Schumacher. Die wilde gewoon weer racen, hij was niet meer de beste maar hij had er gewoon heel veel lol in. Als je dat niet meer hebt moet je opzouten.
Orichy zegt
@pomoek: Klopt wel, alleen reed Schumacher nog met goed materiaal en McLaren bouwt zelf auto’s, die nooit goed genoeg zullen zijn, vanuit een verkeerde filosofie. Alonso is dat eigenlijk gewoon zat en terecht, als je andere dingen zijn beloofd, al vier jaar lang, dat gaat je niet in de koude kleren zitten, als je gewoon nog graag wil en kan.
pomoek zegt
@orichy: klopt, het punt is dat ik de F1 gewoon erg leuk vind. De oom die elk jaar op het familiefeest zich komt volstoppen terwijl hij luidkeels roept dat dit soort feesten stom zijn en de familie saai is wordt op een gegeven moment ook niet meer uitgenodigd. Hij heeft misschien wel gelijk maar daar hoef ik niet iedere keer met mijn neus in te worden gewreven.
Orichy zegt
Uit de woorden van Alonso, na zijn winst met Toyota op LeMans, mee ik gemerkt te hebben, dat hij volgend jaar zich wil richten op de Indycars en specifiek op het winnen van de Indy 500, om zo de Crown te zetten en de complete coureur te willen zijn.
Als dat zo is, dan is er ruimte voor een andere rijder, Stoffel is een prima coureur, maar nog niet goed genoeg om een team, als McLaren te dragen en ook daarbij ook nog Lando Norris te ondersteunen. Stoffel zit zelf nog in de begeleidende fase en dat geeft niets, maar ik snap dat McLaren er een ervaren coureur naast wil hebben, voor de zekerheid. Dsn wordt een ruildeal met Daniel, als hij zou willen en Lando Norris ineens geen gekke gedachten.
RuVi zegt
@Orichy: maar Ric wil kampioen worden, en laten we eerlijk zijn dat je dat bij McLaren niet gaat worden
Orichy zegt
@rudyv: Ja, dat heb ik ook gehoord. En van mij mag hij, maar volgens mij is hij nu op zijn top en veel beter gaar het niet worden. Een kampioenschap voor hem, kan alleen als alles een heel seizoen mee zit, of een ander tegenzit. Dat is een kans die zelden voorbij zal komen en waarschijnlijk ook maar eenmaal voorbij komt voor hem.
Als hij naast Vettel bij Ferrari komt, krijgt hij ook weinig kans om kampioen te worden, alleen wordt Vettel weer compentatiever.
dawwg zegt
@orichy: Hij heeft meer kans naast Vettel bij Ferrari de komende 2 jaar dan bij McLaren schat ik zo in…
supertjeduc zegt
Max is gewoon heel het jaar sneller dat gaat vast knagen
quincy zegt
@supertjeduc: Met dit soort statements moet dit wel Tom Coronel zijn onder een verkapte gebruikersnaam.
gregorius zegt
Gaat niet gebeuren. Ricc wil wereldkampioen worden. Hij hoeft t niet voor het geld te doen (krijg genoeg van RB en zijn papa is ook al rijk). En McLaren heeft op het moment echt laten zien dat het chasis niet goed genoeg is en er is nog altijd geen garantie of indicatie dat die Renault motor echt mee kan strijden met MB/Fer.
Toen met Hamilton, had MB al races gewonnen en wist hij dat MB een goede motor, een gigantisch budget en een goede designer had. McLaren heeft geen van die 3.
chrisvis zegt
@gregorius: dan heb ik een paar seizoenen gemist denk ik. Iedereen verklaarde Lewis Hamilton voor gek toen hij bij Mercedes tekende. Hij verliet een (toen nog wel) competitief team voor een team met weliswaar veel geld maar ook een team dat tot dan nog niks had klaargemaakt. Ze hadden met Nico Rosberg en Schumacher goede piloten en een wagen die soms wel snel kon zijn, maar ook een wagen die gekend was voor zijn enorme bandenslijtage. Tot de overstap van Lewis hadden ze volgens mij ook geen enkele overwinning op hun naam weten schrijven dacht ik…
dawwg zegt
@chrisvis: Je moet ook altijd laag instappen wil je hoog rendement halen; als je op of over de piek instapt, pis je naast de pot. /beursblog.
gregorius zegt
@chrisvis: Nico Rosberg had China toen gewonnen.
Overigens was Nico Rosberg een beetje hetzelfde als Nico Hulkenberg nu is. Hij kan rijden, hij is best snel, maar je ziet eigenlijk nooit iets buitengewoons van hem. Ook wist hij maar net Schumi de baas te zijn: die op dat moment ook niet meer top was.
Er zat dus meer potentie in die auto en kon in sommige omstandigheden prima meedoen als 2e team (met RB-Vettel als topteam). Motor was prima.
Beter dat je de snelheid al hebt en nog moet uitzoeken hoe die het beste toe te passen (kost even), dan een pakket kiezen met de 3/4e motor, een chassis wat niet top 4 is en waar de werknemers bij naam goed zijn, maar al tijden niet in de buurt bij de echte top komen (McLaren). Als kind vond ik McLaren cool, maar ze hebben het al een tijd niet meer.
Nu met Honda, zet ik RB op 1 als team dat mogelijk de rangorde over kan nemen.
jaapiyo zegt
@gregorius: nouuuuu, net Schumacher voorblijven…Het verschil was eigenlijk wel schrikbarend groot hoor als je nuchter de cijfers beschouwt.
chrisvis zegt
@jaapiyo: dat was wel waar maar heb eigenlijk pas respect te beginnen krijgen voor schumi toen hij instapte bij Mercedes. Was voorheen altijd voor Hakkinen maar je carrière zo op het spel te zetten vond ik wel chapeau van schumi, om niet te zwijgen dat ik stiekem denk dat eigenlijk de kampioenschapsauto van Lewis een beetje ‘geprepareerd’ is geweest door schumi.