Het hippe -maar failliete- VanMoof werd overgenomen door het al even hippe McLaren en verkoopt vanaf nu weer fietsen!
Het was woensdag “Dag van de fietshelm”. Een dag op initiatief van De Hersenstichting waarop we stilstaan bij het belang van de fietshelm. Toen ondergetekende nog een klein bloggertje was fietsten de renners in de Tour de France nog zonder, dus geen haar op ons hoofd die eraan dacht om op de fiets een helm op te zetten.
Maar goed toen waren er nog geen elektrische fietsen. Nu heel boomer én schoolgaand Nederland elektrisch fietst is de snelheid een stuk omhoog gegaan op het fietspad. Wat zich weer vertaald naar 76.400 fietsers op de Spoedeisende Hulp in 2023.
VanMoof verkoopt weer fietsen
Maar goed, terug naar VanMoof. De Nederlandse fabrikant ging vorig jaar failliet met alle gevolgen van dien. Gelukkig voor alle eigenaren werd de toko overgenomen door Lavoie, bekend van de stepjes en eigendom van McLaren. Jazeker, die van de sportwagens en Lando Norris.
Dan verwacht je toch ook wel hoge snelheden op de e-bikes van de Nederlandse fabrikant. Ook iets meer betrouwbaarheid zou fijn zijn.
In een verklaring zegt topman Eliott Wertheimer dan ook dat producten en technologieën van VanMoof de afgelopen tijd zijn geanalyseerd en geëvalueerd. Met de uitkomsten daarvan zijn de nieuwe fietsen ‘vanaf de grond opgebouwd’. Dat was ook wel nodig want de fietsen waren vaker in reparatie dan dat zo op de weg waren.
Mijlpaal
Met de data van duizenden (niet werkende?) fietsen hebben de ingenieurs van McLaren en VanMoof ervoor gezorgd dat alles nu zou moeten werken en blijven werken. Nu kan het merk dus beginnen met het terugwinnen van het vertrouwen.
Dat kan nu dan met de kopers van de VanMoof A5 en S5 die vanaf nu weer op de website te bestellen zijn. Als de fiets stuk gaat moet je voor reparatie niet meer bij VanMoof zijn, maar bij één van de fietsenmakers op vijftig locaties in zeven landen.
Nou bestellen dan maar? Kost wel wat, 3.298 euro, maar dan kun je wel zeggen dat je een McLaren in je garage hebt staan. Lekker toch?
audirs3 zegt
Een elektrische fiets op Autoblog, wat moeten de petrolheads daar wel niet van vinden :) .
Ik lees vaak de Arts&Auto, behalve 1x per jaar, dan heet de uitgave de Arts&Fiets. Misschien leuk voor 1 april, fietsblog.nl :)
harrie zegt
‘Met de uitkomsten daarvan zijn de nieuwe fietsen vanaf de grond opgebouwd.’
.
Wat hebben ze gedaan, alle elektrische rommel eruit en een terugtramrem net als mijn stalen Gazelle die het altijd doet inclusief gratis work out om je conditie een beetje op peil te houden?
ghini zegt
McLaren Applied valt al sins 2021 niet meer onder de McLaren Group. McLaren Group had geld nodig om de automotive tak in leven te houden en heeft toen Applied verkocht. VanMoof is overgenomen door Applied en heeft dus totaal geen banden met het automerk McLaren.
a_buis zegt
Partypooper
potver7 zegt
VanMoof is geen McLaren dochter, het is een onterfde McLaren achterkleindochter. De fietsenmaker is dochter van Lavoie, wat deel uitmaakt van McLaren Applied – en dat WAS een onderdeel van het McLaren concern.
Roepen dat McLaren fietsen maakt, is ongeveer hetzelfde als roepen dat je Porsche-design broodrooster gebruik maakt van techniek uit de 911 GT3 RS.
blogie zegt
Mooi design maar pure rommel. Zonde van de aankoop, VanMoof is niet te redden
Hoflander zegt
Ken alleen maar jankers die balen van de k-kwaliteit van hun o-zo-hippe kijk-mij-eens-cool-zijn fiets. Komt nooit meer goed. Vooral omdat je gewoon geen ene euro terugkrijgt voor je oude model ala je wilt upgraden bij ze. Ze vinden zelf hun vorige modellen geen kak waard. Case closed.
Autokenner zegt
Vanmoof is klaar
Stay Positive zegt
Veloretti maakt een veel mooiere fiets voor exact dezelfde prijs, de Ace Two voor de heren en Ivy Two voor de dames.
brammetjedeb zegt
Baboe staat wellicht ook te koop…