Nog een bulletpoint op het lijstje met kritiekpunten op de HALO.
De HALO heeft het niet gemakkelijk. Het ding heeft eigenlijk maar een machtige supporter in de persoon van Jean Todt, maar ja, laat dat nou net de baas van de FIA zijn. Zodoende komt de wichelroede er volgend jaar gewoon, ondanks dat velen hun vraagtekens zetten bij de veiligheid van het apparaat in sommige omstandigheden, de looks én de kosten van ding.
Aan dat lijstje kan je nu nog een aspect toevoegen: aerodynamisch gezien is de driepoot ook een drama. Als F1-kenner had je dat zelf natuurlijk ook al bedacht, maar Eric Boullier die als teambaas bij McLaren toch beschikt over wat meer informatie bevestigt het in gesprek met Autosport. De Fransman die aangeeft dat hij niet kan wachten om te zien wat McLaren’s chassis kan doen met Renault-power, geeft aan dat de HALO hem hoofdbrekens bezorgt:
Obviously there will be some changes next year: no T-wing, no monkey seat, a lot of cleaning up at the back of the car which makes it a little bit harder – plus the HALO, which obviously is a disaster in terms of aero. So there is a lot of work to do around this.
Boullier gaat zelfs zo ver om te stellen dat dit het struikelblok kan zijn voor McLaren in 2018. Het team is ervan overtuigd dat het dit jaar een chassis heeft dat gelijkwaardig is aan dat van Red Bull Racing. Omdat de stieren dit jaar drie overwinningen gehaald hebben met Renault-power, durven ze zich al bijna rijk te rekenen in Woking. Behalve dus wat die vermaledijde HALO (en andere aerodynamische wijzigingen) betreft.
Je weet natuurlijk nooit of een van de andere teams opeens een briljante oplossing vindt binnen de nieuwe regels waardoor je als concurrent achter de feiten aanloopt. Probeert Boullier zich gewoon in te dekken voor het geval McLaren volgend jaar gewoon weer tegenvalt, of zou zijn vrees voor de HALO niet geveinsd zijn?
VeniVidiVici zegt
Door dat punt kan een streep. Het zal vast voor wat aerodynamische verstoring zorgen, maar iedereen heeft dat issue dus dan heeft er niemand nadeel of voordeel van. Ik vind het interessanter om te weten wanneer die Jean Todt opdonderd en er iemand het stokje overneemt en per direct dat lelijke rotding naar de prullenbak verwijst…
subaru555 zegt
@venividivici: Oneens, elke auto heeft haar eigen aerodynamica. Een Halo zal op elke auto een uniek effect hebben, en dus geen gelijkwaardig nadeel per se.
dromedaris zegt
@subaru555: oneens, het is aan de teams om er mee om te gaan. Dus ze moeten niet zo zagen en er gewoon voor gaan.
subaru555 zegt
@dromedaris: we zijn het eens in dat geval, mijn punt was slechts dat de mate waarin huidige ontwerpen moeten worden aangepast niet gelijk zal zijn.
VeniVidiVici zegt
@subaru555: Dat elke auto zijn eigen aerodynamica heeft klopt, maar dat is nu ook. Die Halo is als onderdeel op zichzelf voor elk team gelijk dus is het aan de techneuten van elk team die Halo aërodynamica effecten gaan verwerken op het geheel.
VeniVidiVici zegt
@venividivici: – edit: hoe zij die –
turbotoll zegt
@venividivici: Niet zo snel. De luchtstroom naar de achtervleugel schijnt een uitermate kritisch punt te zijn. In het verleden moesten hiervoor zelfs motorconfiguraties en cilinderopstellingen wijken. Dit frame gaat de luchtstroom uiteraard aardig verstoren en turbulent maken.
barry355gtb zegt
met Halo is de F1 bezig haar eigen graf te graven. Het wordt tijd om buiten de FIA om, een nieuwe concurrerende klasse op poten te zetten.
Robert zegt
@barry355gtb: de laatste serieuze poging (A1GP) zal sommige mensen nu nog nachtmerries geven vanwege de financiële kraters die het heeft geslagen in de diverse team-, circuit- en sponsorbutgetten…
Tonnie zegt
@RRRobert: maar geef toe dat het een serieus leuke serie was om naar te kijken, net als die raceserie met voetbalteams. Dat was wel spannend.
Robert zegt
@thijsj: oh, absoluut. De eerste jaren, met Jos Verstappen en later Jeroen Bleekemolen. Coureurs als Nico Hulkenberg, Ho Pin Tung, Neel Jani, Loic Duval, enz. en nog een heel zwik ex-formule 1 coureurs. En niet te vergeten de Zytec V8 achterin het Lola chassis.
Tonnie zegt
@RRRobert: het was zo slecht nog niet! En dan ook die push to pass knop, dat was echt een tactisch leuke toevoeging!
kle500 zegt
@barry355gtb: gejank! Zelfde als het gezeur over het geluid. Boehoehoe de helft van wat er kijkt heeft geen idee van hoe het eerder klonk en op tv heb je er geen last van. En nu zoet de auto er iets anders uit. Heeft geen kijker last van. Er zullen komend seizoen gewoon weer records sneuvelen. Het is nu niet dat de wagens straks ineens veel langzamer gaan.
barry355gtb zegt
@kle500: Helaas is het wel zo dat je de snelheidsbeleving anders ervaart als je een F1 race op het circuit volgt. Dat heb je mi nog nooit Live beleeft mijn beste. Indien wel , dan zou je deze hoop nonsens in jouw reaktie niet hebben getypt
kle500 zegt
@barry355gtb: klopt. idd. Naar naast de 100.000 die de race live zien zitten er miljoenen vor de buis. En voor hen is het geen issue.
bartteeuwen zegt
@kle500: Natuurlijk mis je het geluid op tv. En natuurlijk ziet een f1 auto er volgend jaar uit alsof ze een beperking hebben. We hebben dit namelijk enkele jaren geleden ook gezien toen f1 auto’s een gekke knik in de neus hadden en elk team met een dildo op de neus reed. Ze zien er eindelijk weer goed (en snel) uit dit jaar, en nu komt de volgende regel die zorgt dat de auto’s er misvormd uitzien..
HZW zegt
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er best veel vrijheid is met de vorm van de HALO.
Robert zegt
@hzw: ik ben geen aerodynamica-specialist, maar je zou verwachten dat de centrale spijl voor de neus van de coureur ook een soort van splitter functie kan hebben en dat de ‘wichelroede’ mogelijk de T-wing kan vervangen.
itiswhatitis zegt
Ik hoop zo dat elk f1 team zonder HALO aan de grid verschijnt in Melbourne
lekkerlinksrijden zegt
@itiswhatitis: ja dat zou wat zijn. En dat onze Jean iedereen diskwalificeert.
Even serieus, dat ding heeft toch amper toegevoegde waarde en is ronduit vervelend voor de coureurs.
Waarom blijft opa Todd dan zo vasthouden aan dit ding terwijl ieder team er tegen is.
Door dit er doorheen te drukken plaatst hij zichzelf boven de teams terwijl hij op dit vlak beter kan samenwerken met de teams
jdeboer zegt
@lekkerlinksrijden:
Ferrari is voor.
Zie hier meteen je antwoord.
HZW zegt
@itiswhatitis: Het valt mijn wel op dat de oudere coureurs voor de HALO zijn en de Jongere coureurs tegen.
trustmeiamanengineer zegt
Die bejaarde Fransoos moet dat debiele plan gewoon intrekken, maar dat zal niet gebeuren zolang die vent aan de macht is/leeft….
Dutchdriftking zegt
Er af dat ding!
rob5nismo zegt
Ruk voor mclaren en voor alles en iedereen die tegen dat ding moet aankijken.
Ik zeg Australië de race massaal als kijkers bannen en de 2 races erna ook dan is het net als met dat kwalificatie systeem zo gedaan
spykerboy zegt
Tijd om de F1 los fe koppellen van de FIA, dat zal wonderen doen voor de sport! Geen gezeik meer van de fia dat het hybride moet zijn, halo kan dr af etc…
yoorr zegt
Het is misschien wel heel lelijk en slecht, maar als het ook maar het leven van één coureur kan redden vind ik het al voldoende. Ik kijk nog niet zo lang F1(korte tijd voordat max begon), maar het lijkt me heel raar als er tegenwoordig een coureur zou overlijden dood een race ongeval. Om in 2017 nog zoiets te zien zou me doen afgrijzen, ik zou f1 als sport niet meer leuk vinden omdat het in mijn ogen zo ouderwets is als er zulke zware ongelukken gebeuren. Ik juich de halo ook zeker toe en ben benieuwd hoe de teams eromheen gaan werken.
peug206 zegt
@yoorr: kijk eens naar de Isle of man TT. Dat zijn kerels. Met ballen van staal. Ken de risico’s en accepteer ze of doe niet mee. Op dit niveau voor jouw 10 anderen
gregorius zegt
@yoorr: het is een halve maatregel, dat is het probleem. Je beschermt je tegen grote rondvliegende delen; echter. Auto’s moeten zo ontworpen worden dat banden bij crashes niet meer los mogen raken; dood van Henry Surtees (zoon van f1 kampioen) op Brands Hatch.
En auto’s mogen nu echt niet meer hard rijden ((virtual) safety car + delta-tijd) op het moment er een bergingsvoertuig oid op het circuit is (Jules Bianchi, Suzuka).
Echter, kleine losgeraakte onderdelen (Massa, Hongarije), dan heb je niks aan zo’n Halo.
Dus als je je echt zorgen maar om losvliegende onderdelen op een circuit, maar er een cockpit van. Jachtvliegtuigen en Le Mans laten zien dat het kan werken.
Gulli zegt
Dankzij dit artikel en een rondje Google weet ik ineens dat dat kleine vleugeltje dus een monkey seat heet.
dsdh zegt
Ik vind en hoop ergens dat de coureurs zelf mogen kiezen of ze de halo willen gebruiken.