De Senna GTR LM heeft de specialisten van MSO heel wat werk bezorgd.
Morgen is het zover: de 24 uur van Le Mans gaat ook dit jaar weer van start. Deze achtentachtigste editie stond eigenlijk al voor 13 juni op de kalender, maar de organisatie had deze tijdig al vooruitgeschoven. Gelukkig heeft corona verder geen roet in het eten gegooid en kan de befaamde race dit weekend gewoon gereden worden.
McLaren is niet een merk dat veel Le Mans-overwinningen op haar naam heeft staan. Toch staan de Britten stil bij hun Le Mans-geschiedenis. Ze kunnen namelijk wel bogen op één jaar waarin hun auto’s Le Mans domineerden. In 1995 stonden er namelijk vier F1 GTR’s in de top vijf.
Om dit weer eens in herinnering te brengen komt McLaren nu met vijf speciale Senna GTR’s, elk met hun eigen livery. Naast de livery van de winnende auto, heeft McLaren ook nog vier andere liveries geselecteerd van andere F1 GTR’s die dat jaar finishten. De liveries zijn met veel oog voor detail aangebracht, wat MSO minstens 800 uur per auto kostte.
De Senna GTR werd vorig jaar gepresenteerd als de hardcore circuitversie van de Senna. Deze had zo mogelijk een nog grotere spoiler dan de reguliere Senna. De Senna GTR combineerde een vermogen van 825 pk met een gewicht van 1.188 kg. De Senna GTR LM voegt daar nog eens 20 pk aan toe.
Naast de liveries heeft McLaren de Senna GTR LM nog een aantal unieke details meegegeven. Het circuitmonster is bijvoorbeeld voorzien van velgen in Le Mans-stijl. Deze zijn net als bij de F1 GTR afkomstig van OZ Racing. Ook hebben de uitlaten een eigen design.
McLaren Senna GTR LM 825/1
De ster van het vijftal is natuurlijk deze zwarte 825/1. Deze is namelijk geïnspireerd op de winnende auto, die bestuurt werd door Yannick Dalmas, Masanori Sekiya en JJ Lehto.
McLaren Senna GTR LM 825/6
Deze Senna GTR LM is geïnspireerd op de McLaren F1/06R, die met zijn Harrods livery een stuk opvallender was dan de winnende auto. De auto werd bestuurd door drie Britten, Andy Wallace, Derek Bell and Justin Bell, en finishte in ’95 als derde.
McLaren Senna GTR LM 825/2
We kennen de Gulf-livery vooral in de combinatie lichtblauw-oranje, maar de F1 met chassisnummer 02R had een andere Gulf-livery. Deze Senna daarom ook. De F1 GTR werd vierde op Le Mans.
McLaren Senna GTR LM 825/7
Deze blauwe livery is misschien niet de meest iconische, maar wel heel gaaf. De F1/07R waar deze Senna op geïnspireerd is was van een Frans team. Vandaar de blauwe kleur en de Franse vlaggen op de auto. De Fransen werden vijfde in de race die voor hen een thuiswedstrijd was.
McLaren Senna GTR LM 825/5
De F1 met chassisnummer 05R werd dertiende, maar wist zich wel op een andere manier te onderscheiden: met zijn livery. Deze zit vol met bijzondere details, wat McLaren aardig wat werk heeft bezorgd. Ze zijn gestopt met de uren te tellen, maar ze schatten dat het om duizenden uren gaat.
Le Mans-liefhebbers die goed in de slappe was zitten en hier wel enthousiast van worden hebben helaas pech. Alle vijf de auto’s hebben namelijk al een baasje. Dat is ook meteen de reden dat McLaren geen prijs vermeldt.
deSjonnies zegt
1995 was de meest slappe 24 uur ooit, de Mc Laren F1 mag dan een imponerende straatauto zijn, hij is echter in de verste verre niet een kanon als de 905’s of de Dauer Porsche van de jaren ervoor.
De leukste deelnemers toen waren eenJaguar XJ 220 en de Lister Storm.
Diezelfde Lister Storm zou een jaar later in Newcastle United livery weef aan de start verschijnen.
Dat soort niet super professionele teams maakten voor mij altijd de 24 uur.
Ram-G-maN zegt
*verslikt zich in z’n koffie* Ik was nog niet klaar met deze waarheid op de vroege ochtend. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt deSjonnies.
mpgc zegt
@deSjonnies: de Lister was een sympathiek project maar nooit echt succesvol (zal ook wel iets met funding te maken hebben). Zelfde geldt voor de race variant van de 220. De Mc Laren vond ik destijds juist wel een erg imponerende auto. Een echte wegauto die werd doorontwikkeld tot een zeer succesvolle raceauto. Die Peugeot en die vermomde 962 waren sport prototypes. Geen wonder dat die indrukwekkender over kwamen. Die special editions van Mc Laren tegenwoordig kunnen me gestolen worden.
Mas zegt
Het lijkt alsof ze van Lego zijn gemaakt, daarnaast hebben ze allemaal een gedateerde uitstraling, of is dat nu juist de bedoeling ? anyway geef mij maar een echte GT-R Nismo 2020.?
exotic zegt
Ik erger mij mateloos aan GT-R sjonnies.
ozzytrk zegt
@exotic: GT-R is gwn bazen auto hoor. Ik erger me juist aan Sjonnies met Opel Corsa 1.2 met Spoiler bij de Mcdonalds
Mas zegt
@exotic: Wat doe je hier dan, ga lekker vissen vangen ?
karaya zegt
Het wachten is op de McLaren ‘Ayrton’ en de “da Silva”.
Al dan niet in GTR uitmonstering.
ericd zegt
Volgens mij doet McLaren al sinds de door Gordon Murray ontworpen F1 niet meer mee aan Le Mans. Maakt het een posers brand bij uitstek. In tegenstelling tot Ferrari dat nooit ontbrak. Dit jaar zijn ze wel erg aanwezig met de 488. Overigens dreigt dit een saaie en betekenisloze race te worden. Geen enkele Ford of Corvette deelname, en veelste veel auto’s in de twee LM klasses.
ukbob zegt
Ondanks dat de Gulf livery al enorm vaak langskwam en zelfs een beetje de status ‘uitgemolken’ heeft, hebben ze bij McLaren er tóch iets heel fris van weten maken.
Als ik in m’n (imaginaire) auto men-cave een Senna ging neerzetten dan werd het deze!
sportevo zegt
@ukbob: je begrijpt dat deze Gulf Senna de livery van een bestaande F1 heeft en niet de zoveelste variatie op betreft?
https://static1.squarespace.com/static/5caed8960cf57d49530e8c60/5caedc17f9619ac5abf06956/5cf4be6a1eb5170001d81c8d/1596012521135/art-VIN-McLaren+F1+GTR+02.jpg?format=1500w
Dutchdriftking zegt
Toch leuke speciaaltjes. Nu maar hopen dat Mclaren er genoeg aan verdiend heeft om weer een maandje de hypotheek van hun pand te betalen.
Tom zegt
Is een McLaren item met betrekking tot Le Mans wel compleet als er niet wordt gesproken over het feit dat McLaren samen met Ferrari de enige fabrikant is die tijdens haar debuut heeft gewonnen? Hoewel 1995 niet de spannendste race was, was het in die tijd vele malen moeilijker om te winnen. Je mocht amper wat aan de auto doen tijdens de race, zelfs het bijvullen van koelvloeistof was verboden. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om, als er halve auto’s uit elkaar worden gesloopt.
ghost zegt
De zoveelste special van Mclaren, ws volgt er nog een Senna GT-R LM GT en een Senna GT-R LM GTS en een Senna GT-R LM GTS Signature Edition 1, 2, 3, 4 en 5….
Wordt steeds saaier..