Mag het allemaal net even iets meer dan de McLaren MP4-12C, maar vindt je de P1 te ruig? Dan is de P15 waarschijnlijk iets voor jou.
Voor ieder budget een supercar, lijkt McLaren te willen zeggen. In 2015 moet de P13 op de markt komen, die met zijn 450 pk zal opkijken naar grote broer 12C, en ook het gat tussen de 12C en P1 zal nu worden opgevuld met een nieuwkomer.
Het zal nog wel even duren voordat we de P15, zoals deze voorlopig wordt genoemd, mogen verwelkomen. Wel belooft de fabrikant dezelfde 3,8-liter twin-turbo V8 te zullen gebruiken als in de 12C, P1 en P13. Uiteraard met een grote update ten opzichte van de 12C.
Wat mogelijk ook zal veranderen zijn de gebruikte technieken voor de monocoque. Voor nu zal er koolstofvezel worden gebruikt zoals dit ook wordt toegepast op de huidige straatauto’s, maar in het lange ontwikkelingsproces kan er nog een hoop veranderen. Immers, de techniek staat niet stil.
Het voorlopige prijskaartje van de P15 is vastgesteld op 400.000 pond, ruim 480.000 euro. Voor de ‘budget’-McLaren, de P13, hoeft er ‘slechts’ 120.000 pond (145.000 euro) worden neergeteld.
McLaren wil ieder jaar iets nieuws op de markt brengen, en dit lijkt ze te gaan lukken. Dit jaar wordt een verbeterde 12C geïntroduceerd en de P13 staat voor volgend jaar in de planning. Wordt 2016 het jaar van de P15? We wachten met smart op meer details. (via Autocar)
jpoers zegt
Het kan aan mij liggen maar is de nummer van de modelserie nu nog niet helemaal logisch?
gerton zegt
@jpoers: dat is preciet wat ik dacht. vind de naam mp4-12c ook totaal onlogisch. En p1 en nu weer P13 en P15. Er za waarschijnlijk een logica zijn maar ik zie hem niet
fant zegt
@gerton: MP4-12C zit logica achter. Soort van…
http://media.mclarenautomotive.com/release/9/
Maar hoe ze nou bij P13 en P15 komen weet ik ook niet :P
brabantia zegt
@jpoers: McLaren werkt met oplopende nummers, de P13 is de 13de auto die ze ontwikkeld hebben. De Mercedes SLR McLaren is de P7, McLaren en Mercedes hadden nog een P8, P9, P10 in de ontwikkeling maar die zijn allemaal afgeblazen. De P11 is de 12C, P12 is de P1, ga zo verder. De P14 is waarschijnlijk afgeblazen, en daarom springen we gelijk door naar P15.
atteh zegt
@jpoers: P13 en P15 zijn logische namen, dat zijn namelijk de project namen. Deze weet ik zo uit mijn hoofd
P7: Mercedes-Benz SLR McLaren
P8 t/m P10: Zouden ook Mercedes-McLaren modellen worden, maar afgeblazen
P11: 12C
P12: P1
P13: “Kleine” McLaren
karsvdtuin zegt
@atteh: -.- serieus… Het wordt allemaal opgenoemd in die reactie waarom zet je het er nog een keer onder?
atteh zegt
@karsvdtuin: Toen ik de reactie aan het typen was stond de reactie boven mij nog niet, kan ik ook niets aan doen!
SpeedGeneration zegt
Ben benieuwd! Als ze de designtaal van de P1 aanhouden, denk ik dat het wel wat kan worden!
Entwicklung88 zegt
Binnenkort ook de MPV, SUV en SAC van McLaren!
Hybride versies worden aan gewerkt.
daandaan zegt
@entwicklung88: die hybride hebben ze al! (P1)
kickass zegt
De verbeterde 12C, wordt daar een face-lift mee bedoeld of andere kleine aanpassingen?
berlinetta zegt
@kickass: Het wordt een concurrent van de 458 Speciale. Dus lichter, sneller, beter en vooral duurder.
berlinetta zegt
Hoe komt McLaren eigenlijk aan zoveel geld om opeens zoveel modellen op de markt te brengen? Jaren lang niks van gehoord en nu schieten de auto’s als paddenstoelen uit de grond.
mashell zegt
@berlinetta: erg goede vraag. Als je de website van de McLaren group bekijkt zitten daar geen echt grote inkomengeneratoren bij. Ze hebben erg dure hobbies (kuch F1 kuch). Dus waar komen die miljarden vandaan waarmee ze een volledige Porsche en Ferrari concurrent gaan worden?
Hupke zegt
@berlinetta:
Mclaren is een redelijk groot bedrijf, ze specialiseren zich in high-tech zaken ontwerpen voor anderen. Nu willen ze blijkbaar meer inzetten op de automotive afdeling.
baasbas zegt
Een P1 zonder elektromotor en batterijen…. Nice, maar voor mij dan liever een Huayra
mclarenf1lm zegt
Ik ben er zeer benieuwd naar, Mclaren´s reputatie kennende zullen ze wel niet teleurstellen.