McLaren actief in het SUV-segment? Hoe moet dat werken?
Al 20 jaar vragen we ons af waarom sportwagenmerken auto’s (willen) gaan bouwen die niets met sportieve auto’s te maken hebben. Porsche was de een van de eerste met de Cayenne, de rest volgde uiteindelijk ook.
Gisteren vertelden wij jullie lieve lezers nog over de Lotus Eletre, dat is nu de meest populaire Lotus. Er staan op dit moment 17.000 orders voor de Eletre, terwijl de Lotus voor de Emira zo’n 1.500 orders op zak heeft. Dus zelfs voor een van de meest puristische merken ooit, is het bouwen van een 2.700 kg zware SUV een commerciële meesterzet.
McLaren al bezig met de ontwikkeling
Een van de laatste merken die nog niet om is, is McLaren. Maar wat blijkt, de CEO van de merk – Michael Leiters – geeft aan dat hij van SUV’s houdt!!! HELP!!! Hij geeft aan dat het een enorm belangrijke markt is. En het is niet zo dat het niet werk bij de sportwagenmerken.
Dat bewijzen de Porsche Cayenne, Ferrari Purosangue, Maserati Levante, Aston Martin DBX en Lamborghini Urus wel. Volgens Autocar is McLaren al bezig mert de ontwikkeling van een hoger op zijn poten staande praktische McLaren.
De auto zal geheel elektrisch zijn, dus het is geen McLaren GT met een liftkit. De auto moet toekomstbestendig zijn, er komt dus geen versie met een V8 of een PHEV-variant. Daar is natuurlijk nog een andere reden voor. Fabrikanten moeten lage gemiddeldes halen met de uitstoot. Als McLaren straks 10.000 elektrische crossovers verkoopt, kunnen er ook een paar supercars met V8 van af.
Elektrische hypercar
Dat zal echter niet een eeuwigheid duren, anders kan McLaren alleen auto’s slijten in landen waar de verbrandingsmotor dan nog niet verboden is. Als imagebuilder komt er een elektrische opvolger voor de McLaren P1.
Dat is geen vreemde gedachtegang natuurlijk. Mede dankzij de McLaren P1 is de PHEV salonfähig (we geven toe, de subsidies hielpen ook mee) en de nieuwe hypercar moet hetzelfde gaan doen.
Volgens Michael Leiters moet de nieuwe elektrische hypercar op alle mogelijke vlakken MINIMAAL gelijkwaardig aan de onlangs geïntroduceerde McLaren 750S presteren. En nee, snelheid in rechte lijn is inderdaad geen uitdaging. Wegligging, remmen, speelsheid, weggedrag en dergelijke zijn veel belangrijker en zorgen voor de ware sensaties.
Voor sommige dino’s is het jammer dat dus ook bij McLaren de verbrandingsmotor zal verdwijnen. Anderzijds is het goed nieuws dat er meer en meer sportwagenmerken komen met goed rijdende elektrische auto’s.
FiXeR zegt
Logisch, SUV’s rijden ook meer kilometers, want ze zijn praktischer tijdens dagelijkse ritjes. Dus is er meer te verdienen op services en onderdelen, want meer slijtage.
Dutchdriftking zegt
@FiXeR: Klopt maar er zijn flink wat andere hengelaars welke in dezelfde vijver vissen. Ooit kocht je gewoon een Range Rover, punt. Ineens kwam er een ML van Mercedes, welke overigens nog redelijk agrarisch was. Porsche er achteraan met wel een goed sturende SUV, en ook de eerste X5 van BMW was een dijk van een wagen. Maar inmiddels zijn er zoveel ‘premium’ SUV’s te koop dat, dat is niet meer bij te houden. En hoewel de welvaart stijgt (zeker in Azië) kunnen niet alle merken blijven groeien in cijfers. Er moet er ergens eentje pijn gaan lijden toch? Een aangezien Mclaren (nog) niet de naam heeft welke bijvoorbeeld Porsche wel heeft gok ik dat het wellicht toch een minder groot succes dan gedacht zal worden.
rwdftw zegt
Laat ik het zo zeggen, Lotus heeft het 10-voudige van hun normale jaarproductie aan bestelde Eletre’s. Ze laten hem gelukkig extern bouwen, zo slim waren ze wel. De Ferrari Purosangue is zo’n daverend succes dat ook hier de orderboeken zijn gesloten en de productie de komende jaren is uitverkocht. De DBX is ook goed voor 3000 stuks en 20% van de luxe SUV markt.
Het gedoe is dat al deze fabrikanten zitten met de EU regels. Die drukken niet zo hard door als je onder de 10.000 gebouwde auto’s blijft. Er is nog steeds meer vraag dan aanbod dus McLaren kan er ook nog wel bij.
adyton zegt
Ik denk dat het voor McLaren alles of niets zal worden, want ik vraag me echt af hoe lang ze nog zullen blijven bestaan.
Maar om als laatste in de markt van SUVs te stappen, is toch ook niet ideaal. Dan moet je echt met iets sterk en degelijk afkomen en vraag me af of McLaren daartoe in staat is. De Artura levering gaat toch ook alles behalve vlot.
petroldrinker zegt
Goed nieuws en elektrische sportwagens in 1 zin, dat zou wettelijk niet mogen als het aan mij lag, hoe verkloot je de leukste soort autos van allen, nou door ze EV te maken natuurlijk! Want alles moet immers kapot volgens de EU klimaat onzon volgelingen
harrie zegt
Laat ik positief blijven, het is in ieder geval iets anders dan de zoveelste variant van dezelfde monocoque en motor dat met veel bombarie als nieuw model wordt geintroduceerd.
Stefje zegt
Ik begrijp weinig van McLaren momenteel. Ze hadden zich kunen laten kopen door Audi of BMW. Dan hadden ze een platform kunnen pakken, doorontwikkelen en een goed product neerzetten ala Urus. Met eerst nog een V8-hybride. De markt is nog niet rijp genoeg voor een 100% elektrische SUV in deze prijsklasse.
Maar nee. Ze moeten stug hun eigen koers blijven varen en gaan zelf wat ontwikkelen. Want ze hebben zo weinig last van kwaliteitsproblemen.
Ik heb het te doen met de McL. dealers in NL…
tenaci zegt
Ik maakte van binnen een sprongetje omdat ik las: ‘SUV-segment is een belachelijke markt’….. Wens bleek de vader van de gedachte.