De nieuwe McLaren Artura Spider graven wij wel.
Het is een bekend recept bij McLaren. Na de coupé volgt de Spider. In het geval van de 750S werden ze overigens tegelijkertijd geïntroduceerd, met de Artura moesten klanten wel wachten.
Twee jaar na de introductie van de McLaren Artura coupé is dit de Spider. Het is toch wel een snoepje geworden. De komst van de Spider brengt meteen een aantal verbeteringen met zich mee voor het model in zijn algemeenheid. Daar profiteert de coupé ook weer van.
Zo heeft McLaren ontdekt dat er nog meer peut uit de zescilinder hybride met twee turbo’s gehaald kan worden. Het systeemvermogen ligt nu op 690 pk en 719 Nm koppel. Een vermogenswinst van 20 pk. Klanten die al een Artura hebben en zich nu beteuterd voelen kunnen de dealer bellen voor dezelfde upgrade. Het is overigens nog steeds een klap minder power in vergelijking met die hybride V6 supercar uit Italië.
Een verdere update voor de vernieuwde McLaren Artura is verstevigingen in het motorcompartiment voor betere rijeigenschappen en stabiliteit. De versnellingsbak is opnieuw gekalibreerd waardoor de schakeltijden met 25 procent zijn verbeterd. Verder heeft Mac nog een keer goed gekeken naar de ophanging, koeling van de remmen en airflow. Op tal van punten zijn kleine verbeteringen doorgevoerd.
329 km/u. Begrensd
In slechts drie seconden sprint de McLaren Artura Spider naar 60 mph (96 km/u). In 8,4 seconden staat er 200 km/u op de klok en de topsnelheid bedraagt 329 km/u. De top is begrensd. McLaren acht het niet veilig voor je haarlijn om nog harder open te rijden. Op de dragstrip moet je een kwart mijl in 10,8 seconden kunnen voltooien.
In stilte rijden kan ook, het is immers een hybride. De elektrische actieradius bedraagt een kleine 33 kilometer. Die range komt uit een 7.4 kWh grote accu. Tot en met een snelheid van 50 km/u is het dak te openen en sluiten. Dit proces neemt 11 seconden in beslag.
Rokende banden
Een nieuwe feature voor de McLaren Artura Spider is de komst van de Spinning Wheel Pull-Away. Voor als je echt van je banden af moet. In deze stand zorgt de auto voor maximaal koppel op de achterwielen, wat weer resulteert in een gigantisch rookgordijn. Deze feature kan op een duimpje omhoog rekenen van Harry Bandenboer.
McLaren weet bijna als geen ander hoe ze een Spider kunnen maken. Daarmee bedoelen we: dat het niet ten koste gaat van de rijeigenschappen. De Spider weegt slechts 61 kg meer dan de coupé. Het drooggewicht komt op 1.457 kg. Dat is bijzonder knap voor een hybride supersportwagen.
Een Nederlandse prijs is nog niet bekend. De McLaren Artura Spider komt verkrijgbaar met vijf gewone, 20 Elite en 18 MSO kleuren. Doe mij er maar eentje.
Poulusma zegt
Mensen hebben altijd een hoop over Porsche te zeggen, dat opvolgende modellen op elkaar lijken. Maar McLaren heeft dit echt tot nieuwe kunst verheven, los van bijgepunte lichtunits zie ik qua uiterlijk weinig vernieuwing.
heckblende zegt
bij Porsche (maar ook bij Range Rover bv) voelt de oude ook gelijk verouderd aan zodra de nieuwe gelanceerd is. Bij McLaren heb ik dat niet.
MaartenD zegt
Ik weet niet wat het is met dit merk maar het heeft mij nooit kunnen bekoren. Meer van hetzelfde, te klinisch, weinig emotie…
golf1985 zegt
Tot je er een keer mee gaat rijden. Vond het altijd wel een mooi merk. Mooie techniek en lekkere cleane lijnen. Tijdje geleden mogen rijden met de artura coupe. Was toch echt een fijne auto hoor. Niet alleen omdat die snel wat die zeker was. Maar wel goed doordacht. Je zou er elke dag in kunnen rijden net zoals een porsche.
MaartenD zegt
Ik heb in verschillende McLarens gereden, bloedjesnel allemaal, maar ik miste de beleving..
Dutchdriftking zegt
De Mclaren modellen zijn natuurlijk altijd een evolutie van de MP4 geweest, maar als je deze naast het origineel zet is er toch voldoende veranderd. En zo in het blauw met deze fraaie wielen maakt hij best hebberig. Mclaren heeft gewoon nog niet de heritage van Ferrari of Lamborhini, en is ook niet zo bizar als Koenigsegg of Pagani.
Raar eigenlijk dat door dit soort irrationele details (die blijkbaar toch voor veel mensen veel wegen) we altijd kiezen voor de gedoodverfde keuze IPV een Mclaren.
cossiekiller zegt
Ik vind die blauwe wel heel mooi! Na de F1 en de P, eentje die ik me wel zou durven aanschaffen als ik de loterij won.