Een hagelnieuwe V6 met hybridekracht: dat klinkt als de McLaren Artura! Maar de Britten zijn niet de enige die met dat recept aan de haal gaan: de Ferrari F171 komt eraan.
Afgelopen dinsdag en vandaag zijn prima dagen voor de liefhebber van snel spul. Porsche bracht ons gisteren de nieuwe 911 GT3 en McLaren wekte ons vanmorgen met de nieuwe Artura. De 911 GT3 is allemaal leuk en aardig, maar dat doet Porsche al jaren en jaren. Nee, McLaren heeft wat dat betreft een grotere revolutie onthuld.
Hybride V6
De McLaren Artura is gebaseerd op een volledig nieuw platform met een gloednieuwe motor. De 3.0 V6 wordt bijgestaan door een elektromotor, waarmee de Artura de eerste plug-in hybride sinds de P1 is. Dat klinkt allemaal indrukwekkend, maar schrijf de V6 zelf ook niet af als ’te eenvoudig’. Met name de blokhoek van 120 graden maakt de V6 van de Artura unieker dan menig zescilinder aggregaat.
Competitie
Het recept van de Artura lijkt echter niet veel langer meer uniek te blijven. Vanuit Maranello komen geluiden dat er iets in de maak is wat wel erg lijkt op de Artura. Als ‘instapper’ voor onder de F8 Tributo, een 720 pk sterke middenmotor supercar (een beetje zoals een McLaren 720S), komt er een gloednieuwe Ferrari met middenmotor. De codenaam is Ferrari F171 en de overeenkomsten tussen deze nieuwkomer en de Artura zullen niet toevallig zijn.
Afkijken
We kunnen hier wel een lang verhaal neerzetten, maar we laten de simpele cijfers van de Artura even het werk doen.
- Middenmotor supercar;
- Gloednieuwe motor die nog nooit eerder is gebruikt;
- 3.0 V6 met 120 graden blokhoek: 585 pk;
- “Hot-V” turbo’s (turbo’s die in de V-vorm van de motor zitten);
- Hybride-ondersteuning;
- Totaalplaatje van 680 pk;
- Onthulling in 2021.
Dan de cijfers die de Ferrari F171 voorlopig hanteert:
- Middenmotor supercar;
- Gloednieuwe motor die nog nooit eerder is gebruikt;
- 3.0 V6 met 120 graden blokhoek: 590 pk;
- Sprake van “Hot-V” turbo’s;
- Hybride-ondersteuning;
- Totaalplaatje van “rond de 700 pk”;
- Onthulling in 2021.
Wij spotten een patroon. Hoe zit dat?
Nuance
Ferrari kan echter bij elk punt een nuance plaatsen. Middenmotor supercar, tsja, het is Ferrari. Gloednieuwe motor, maar wel eentje die ook geplaatst gaat worden in de Purosangue “SUV”. Bovendien is 3.0 liter (in combinatie met een milieuvriendelijkere zes cilinders in plaats van acht) een gebruikelijke limiet voor markten als China, waar je ‘per liter betaalt’. Een 3.1 liter V6 zou dus even veel belasting opleveren als een 4.0 V8, dus zoek je de limiet van die drie liter. De Hot-V turbo’s is alleen sprake van als ‘een optie’. Dit is namelijk gebruikelijk bij een motor met een blokhoek van 120 graden. Dat laatste is gekozen om het blok compacter te maken en het zwaartepunt te verlagen. Ook iets wat je niet moet afschieten ‘omdat je McLaren haar huiswerk aan het kopiëren bent’.
Mini SF90
Bovendien wordt het hybridesysteem van de Ferrari F171 anders dan in de Artura. Het zou gaan om min of meer hetzelfde systeem wat de SF90 aan boord heeft. De motor zou 110 pk toevoegen aan de 590 pk die gepland staat voor de V6. Optellen gaat met plug-in hybrides altijd lastig, helemaal omdat Ferrari bij de F171 de motor niet aan de wielen wil plaatsen. Toch wordt het getal ‘700 pk’ genoemd. Dat is overigens weer 20 meer dan de Artura.
Geen Dino
De op de toekomst gerichte Ferrari F171 wordt geen Dino. Letterlijk, want Ferrari ontkent dat de naam Dino een optie is voor de nieuwe instapper. Een aantal ‘Ferrari’s’ droegen de Dino-naam (genoemd naar de zoon van Enzo Ferrari) en werden letterlijk milde ‘junior-Ferrari’s’. De F171 hoort er echter helemaal bij en er is geen sprake van junior of senior. Hoe die dan wel gaat heten is nog een raadsel.
Meer hybride
Ferrari wil tegen 2022 dat 60 procent van de verkochte nieuwe auto’s hybride zijn. Dan is er werk aan de winkel. Met de Ferrari SF90 en de F171 alleen red je dat soort cijfers niet. De Purosangue kan een duit in het zakje gaan doen, maar het hybridesysteem van de F171 zou ook zijn weg vinden naar de F8. Deze zou vervolgens gewoon aan de 3.9 liter V8 gekoppeld worden en zo’n 750 pk leveren. Dat klinkt dan weer als weinig, aangezien die al 720 pk levert zonder elektro-bemoeienis.
Een ruige toekomst die Ferrari tegemoet gaat. De Ferrari F171 lijkt de Artura in zijn vizier te hebben. McLaren staat natuurlijk nu op 1-0 voorsprong omdat de Artura al onthuld is, daarom komt de F171 ook in 2021. Tegen het einde aan. Het lijkt na-aperij, maar dat geldt alleen voor de Artura en F171. Op andere fronten lijkt de strategie van Ferrari niet verder te kunnen verschillen van die van McLaren. Laatstgenoemde wil namelijk zo ver mogelijk komen zonder SUV’s of dergelijken te bouwen. (via carmagazine.co.uk)
nord zegt
Inside info zegt dat mclaren het concept juist van Ferrari gecopieerd heeft maar er alles aan gedaan heeft om het eerder uit te brengen, getuige de planning voor het concept. Bij McLaren slaat het dood bij die ene platform.
ghini zegt
@nord: inside info?
Rob zegt
Acura/Honda had 5 jaar geleden min of meer hetzelfde idee. Was nu niet echt een grandioos succes. Blijkbaar waren we er toen nog niet klaar voor.
Moet wel zeggen dat die Mclaren Artura wel weer een plaatje is hoor. Oogt allemaal zoveel geraffineerder en verfijnder dan welke supercar dan ook. De kritiek is vaak dat het allemaal van hetzelfde laken een pak is, maar telkens weten ze het wel weer te verbeteren wat mij betreft. Net even anders, net even mooier.
okdoei zegt
@Rob: vind dat altijd rare kritiek. Porsche doet al decennia hetzelfde met de 911.
pindakoning zegt
@okdoei: 911 is één model, bij McLaren gaat het om verschillende modellen.
Op een of andere manier lukt (/interesseert) het mij niet om de modellijn van McLaren te begrijpen. Desondanks vind ik er best mooie types tussenzitten.
mashell zegt
Het probleem is dat je het probeert te begrijpen. Het is gewoon 1 model dat ze met kleine verschillen onder 16 verschillende noemers uitbrengen.
utregter26 zegt
@Rob: en de i8 was daarvoor al bezig maar dan met een halve v6. Was helaas ook niet het succes waar op werd gehoopt. Ik vermoed dat de wereld nu wat meer klaar is voor zulke constructies.
Rob zegt
@utregter26
Ja, maar de intentie van BMW was denk ik ook niet om er een grandioos verkoopsucces van te maken. Daar is de i8 veel te experimenteel voor, zeker voor een conservatief merk als BMW.
Ik vind het wel een prachtig model, vooral de roadster. Gaat ook een klassieker worden. Ben overigens heel erg benieuwd hoe het ding rijdt. Daar is namelijk wel eens kritiek op, maar ik denk eerlijk gezegd dat het geweldige wagen is…
utregter26 zegt
@rob: Ik vind toevallig de coupe dan weer geniaal. Ik ben ook echt van mening dat het een klassieker gaat worden en zeker ook lang ”houdbaar” omdat het een ”zuinige” hybride is.
De kritiek is zowel terecht als onterecht. Veel mensen (vooral autojournalisten volgens mij) die een dagje mogen rijden met zon ding zagen het als een ”supercar van BMW”. dit is volledig onjuist, het is namelijk een ruime luxe GT met vleugeldeuren. En zo rijdt hij ook, erg comfortabel en stil. Geen sportauto helaas (Zeker niet met zulke smalle bandjes). Als dagelijkse gaaf ogende ”conceptcar” is hij wel absoluut briljant.
Ik heb toevallig mijn F-Type er voor ingeruild en mag de i8 morgen ophalen.
Rob zegt
@utregter26; Hij hangt een beetje in tussen “een onbegrepen auto” en “een onbegrijpelijke auto”. Als je begrijpt wat ik bedoel ;-) Maar das wel juist de charme van de i8!
Het manco van een autojournalist is vaak dat ze elke auto langs een meetlat moeten/willen leggen, ondanks dat ze misschien de verkeerde meetlat gebruiken. Tis jammer dat er dan een soort tunnelvisie ontstaat in plaats van de auto te beoordelen op wat ie nu daadwerkelijk doet.
Aan de andere kant; je word ook wel heel erg op het verkeerde been gezet als je de i8 ziet.
Anyway, ik hoef je niks wijs te maken als je er zelf eentje hebt aangeschaft. Gefeliciteerd en godspeed!
joosstra zegt
En nog een concurrent voor de Maserati MC20 dus.
pindakoning zegt
@joosstra: oohja die is er ook nog, alweer vergeten..
ghini zegt
@joosstra: ben idd benieuwd of daar eea gedeeld wordt. Van de MC20 zou toch ook een hybrid komen?
lecomte zegt
De McLaren ziet er leuk uit maar qua design lijkt het op de andere modellen en dat vind ik best jammer. Ben benieuwd hoe deze nieuwe Ferrari eruit gaat zien.
doncorleone zegt
Volgens mij is de F171 (samen met de SF90) de beoogde opvolger van de F8 Tributo en houdt de V8 middenmotor op te bestaan zoals deze al jaren wordt gemaakt.
ericd zegt
590 pk is zat. Eindelijk een Ferrari die je dan percentueel verder kunt benutten dan al zijn überkractige en torque stalgenoten. Laat de hybride toestand achterwege, die al gauw 120 kg zal wegen, en je hebt ook nog eens een stuk lichtvoetiger Ferrari.
ghini zegt
Ik snap de toevoeging van dit model toch niet helemaal. Leuk hoor maar strategisch opvallend. Ferrari kan maar een x aantal autos per jaar bouwen. Dat doen ze met hele hoge marges, vele malen hoger dan andere merken. Een Ferrari is duur en ze kunnen datcer voor vragen oa omdat ze zo exclusief zijn. Nu voegen ze een goedkoper model toe. Miss pushen ze de marges daar nog meer maar je zal er toch echt een stuk meer van moeten verkopen om dezelfde winst te behalen. Of gaan ze ook de productie opschroeven? Met een goedkoper model en hogere productie snijden ze weer in hun eigen exclusiviteits vingers. De SUV komt er ook nog bij.. Iemand info over opschalen productie?
ericc zegt
Jammer dat de “instap”-hybride Ferrari niet Dino zal noemen. Leek me een leuke knipoog naar het verleden. Net als met de Monza in de Iconica-klasse gaan ze ook naar het verleden.
@erid: zei, laat die hybride-technologie eraf en je hebt een leuke, lichtere, wendbare sportwagen voor een grotere markt dan de huidige F8 en 812.
Maar ja, de hype is er en dus moet je die voeden….
herve11f zegt
Binnenkort een Alfa 8C? 2,9l hot V biturbo van 510Pk met hybride extensie?
conflagration zegt
Alfa 6C bedoel je dan ;)