0-200 km/u in iets meer dan ZEVEN seconden! De nieuwe lichtgewicht McLaren 765LT stelt niet teleur.
Het nieuwste hoofdstuk in de Long Tail-familie is deze McLaren 765LT. Het verschil met zijn voorganger, de 675LT, is qua pk’s een toename van 90. Daar ligt niet alleen de kracht van deze LT. Aerodynamica en gewicht spelen een sleutelrol.
Afgevallen
McLaren heeft behoorlijk de focus gelegd op gewicht en aerodynamica. Deze 765LT weegt 50 kg minder in vergelijking met de 720S Coupé. Laatstgenoemde was al niet bepaald een zwaargewicht te noemen. Dat betekent dat de 765LT slechts 1.229 kg schoon aan de haak weegt. Om het gewicht naar beneden te brengen heeft McLaren gekozen voor een titanium uitlaatsysteem en dunner glas gemaakt van polycarbonaat.
Long Tail
Deze ster die in Genève zou staan herken je aan de bijzonder vormgegeven uitlaten, maar ook zijn carbon splitter, voorbumper, zijskirts, achterbumper en de typische LT-spoiler. Tevens noemenswaardig zijn de 10-spaaks velgen met titanium wielbouten. McLaren levert de 765LT op een setje Pirelli P Zero Trofeo R’s. Aan de voorkant staat de auto 5 mm lager in vergelijking met de 720S. De achterkant is net zo laag gebleven. Ook is de supercar 6 mm breder geworden aan de voorzijde.
Prestaties lichtgewicht McLaren 765LT
De 4.0-liter twin-turbo V8 is goed voor 765 pk en 800 Nm koppel. Naast het toegenomen vermogen is ook de versnellingsbak een klap agressiever afgesteld in vergelijking met de 720S. De prestaties liegen er niet om. De 765LT accelereert in 2,8 seconden naar 100 km/u. Voor nul naar tweehonderd kilometer per uur zijn slechts 7,2 seconden nodig. De topsnelheid ligt op 330 km/u.
McLaren gaat de 765LT in een gelimiteerde oplage van 765 stuks maken. Voorlopig spreekt het Britse automerk enkel over een coupé. Kijken we naar het voorgaande model dan is het niet uit te sluiten dat er later ook een Spider volgt.
lowlow zegt
HOLY CR*P!!! Dat is SNELLER naar 200 km/u dan 95% van het gemiddelde wagenpark in NL-BE naar 100 km/u tuft!
En tegelijk nog eens een heel mooie supercar — bijna tijdloos ontwerp… Good job McLaren…..
karaya zegt
Tijdloos? Eerder nietszeggend. Als McLaren ergens mank gaat is het de vormgeving.
zlover zegt
Hmm vond ik eerst ook van de 720s, maar nu kan ik de looks vooral waarderen.
Wouter zegt
@karaya: het is een beetje veel van hetzelfde, komt ook doordat ze zoveel modellen lanceren.
reactief zegt
-dank u, is inmiddels gefixt!-
7.2 seconden naar 200 is bizar. Dat is gewoon sneller dan de Veyron!!!
werf76 zegt
Idd. Geloofde het niet maar heb het opgezocht. Het scheelt 0,1 sec :)
tortuga zegt
@werf76: de veyron zegt dan wel dada als deze de 330 aan tikt
mclarenf1lm zegt
@tortuga: Mag je eerst eens een weg vinden waar je de 330 kunt aantikken in een Veyron. Ik denk dat de McLaren op ieder circuit en zo goed als iedere normale situatie sneller is. Tenzij je misschien terecht komt op de landingsbaan uit de fast & furious films.
barendbotje zegt
Dit is goedkoper en mooier dan een senna..
maartencox zegt
Het verschil met de 675LT qua pk’s is helemaal niets? Volgens mij toch een pk of 90 als ik me niet vergis?
Geen berg verschil natuurlijk, maar ook zeker niet niets
ericd zegt
Knap staaltje copywriting… wat is nou lichter dan wat en welke waarom niet?
flatsix010 zegt
Heel knap allemaal. Maar het is eigenlijk gewoon een 720s met een ECU tune en een bodykitje. Misschien hebben ze de meeste tijd gestoken in de licht ontvlambaarheid…
vinceb2 zegt
@flatsix010: lekker makkelijk. Compleet ander uitlaatsysteem en aangepaste wielophanging.
poes zegt
En daar is de volgende nieuwe McLaren. Gaat nergens meer over.
raceface zegt
@poes: McLaren doet wat Porsche al jaren doet en inmiddels een bewezen concept is.. veel verschillende varianten bouwen op dezelfde basis..
Voor ieder wat wils en het verkoopt als een trein dus waarom niet?
poes zegt
@raceface: Porsche zit in een totaal andere league dan McLaren. De gemiddelde nieuwprijs van een Porsche is aanzienlijk lager en de aantallen zijn veel hoger. McLaren bouwt veel meer modellen dan waar in de markt vraag naar is.
krikke240z zegt
@poes: Als Alfa Romeo daar nu eens een voorbeeld van neemt…
Dutchdriftking zegt
Wat een p*rno apparaat! Mclaren’s hadden de laatste jaren best wat gave design elementen, maar de totale som was vaak toch een beetje een bij elkaar geraapt allegaartje. Maar deze is precies goed en heel gaaf. Maakt mij bijzonder hebberig.
Onehp zegt
Zo, 0-100 in 4,4s. Oops, bedoel 100-200. En zal in tegenstelling tot het meeste andere die dat kan evenaren, ook serieus goed een bocht pakken. En dat voor een, in context, relatief lage prijs.
Kan er jammer genoeg alsnog niks mee :p
rotarypowah zegt
“en dunner glas gemaakt van polycarbonaat”
Dunnere ruiten bedoel je denk ik, glas is immers glas.
Poulusma zegt
Best jammer dat deze qua design op de 720S hangt, en dat ze de 600LT geen “upgrade” gegeven hebben.
Wat is die 600LT een plaatje van een auto zeg! Het oog wil immers ook wat.
Svensson zegt
Aan de uitsparing in de stoel te zien, is er in ieder geval ook rekening gehouden met de “long tail” van de bestuurder.