Om te vieren dat de Aziatische markt voor een groot deel verantwoordelijk is voor het immer groeiende succes van McLaren, komt het merk met een speciale versie van de 650S.
Het belangrijkste verschil ten opzichte van de reguliere versie? Inderdaad, 25 pk’s minder onder de rechtervoet. De precieze reden achter deze downtuning is niet geheel duidelijk, maar McLaren benadrukt dat de dagelijkse bruikbaarheid en het comfort van hun nieuwe instapper extra aandacht hebben gekregen. Zo zijn bijvoorbeeld het ProActive Chassis Control-systeem en de software voor de vering danig onder handen genomen.
Zoals intussen duidelijk mogen zijn staat de naam voor het aantal pk’s onder de kap, wat moet benadrukken dat de snelle jongen uit Woking een stuk toegankelijker en minder extreem in de omgang is dan z’n grote broer. De ‘C’ in de naam moet dat nieuwe imago nog eens benadrukken, die staat namelijk voor ‘Club’. Daarmee lijkt de 625C dus precies het tegenovergestelde van die heerlijke 650S Sprint.
Het koppel komt overigens uit op 610 Nm, en de standaardsprint duurt een toefje langer dan 3 seconden. De sprint naar 200 km/u is in 8,8 seconden achter de rug en bij 333 km/u (329 km/u voor de Spider) is de koek op. Dat alles bij een CO2-uitstoot die gelijk is gebleven, maar dat lijkt ons ook niet meer dan logisch in een auto met minder pk’s.
Het ding wordt geïntroduceerd in Hong Kong en op dat moment zullen zowel de Coupé als de Spider aan het grote publiek getoond worden. Daarnaast wordt in de komende maanden onthuld waar we de 625C nog meer kunnen verwachten, maar McLaren heeft daar tot dusver nog niks over losgelaten. Het is dan ook nog niet duidelijk of we de geknepen 650S hier in Europa kunnen verwachten.
Edge zegt
625pk en een 0-100 van iets meer dan drie seconden? Niet slecht voor een instapmodelletje
ds3thp zegt
@Edge:
Aandrijflijnen worden tegenwoordig steeds efficiënter! Kijk maar eens naar de nieuwe M3 / M4 die doen met 431pk al rond de 4 sec.
timowouters zegt
“Dat alles bij een CO2-uitstoot die gelijk is gebleven, maar dat lijkt ons ook niet meer dan logisch in een auto met minder pk’s.”
Dus het is logisch dat de uitstoot gelijk blijft bij minder pk’s?
rolov zegt
Misschien belasting technische redenen?
jmcclane zegt
@rolov: Nu je het zegt inderdaad net als dat Porsche verhaal in België dat je het alsnog kunt updaten achteraf.
berlinetta zegt
Als het niet om belastingtechnische redenen is, snap ik hier ook het nut niet van. Alsof het nu opeens een praktische wagen is geworden om lekker dagelijks mee te toeren.
jmcclane zegt
http://image.motortrend.com/f/wot/1404_mclaren_p1_give_big_boost_to_automakers_profits/67799476/2014-mclaren-p1-yellow-rear-three-quarters-02.jpg
Waar ik de P1 een pracht ontwerp vind is de 650/625 minder het is absoluut niet lelijk. Doe mij maar veel liever de mp4-12c.
-Alsof 625 pk iets is om voor je te schamen genoeg vermogen en nog steeds zeer snel.
Overigens denk ik niet dat de 625c naar Europa komt.
quattromeister zegt
@jmcclane: goed verhaal, lekker kort.
trustmeiamanengineer zegt
Denk niet dat die 25 pk minder veel verschil zal maken. Ze zullen er nog steeds veel in de kreukels rijden in de steden daar.
jrmpower24 zegt
En nog zoveel sneller dan een 458 Speciale.
Edge zegt
@jrmpower24: En toch zou ik liever voor een iets langzamere 458 Speciale (A) gaan. Iets minder snel, maar dan heb je wel een bak Italiaanse passie terwijl ik die McLaren 650S en 625C vrij emotieloos en steriel vind ogen.
jrmpower24 zegt
@Edge: Die italiaanse emotie en passie kan je wel zeggen maar ik vind het geluid van de 650S veel mooier en bruter. Prachtig: http://www.autogespot.nl/mclaren-650s-spider/2014/09/01#img1 Maar ja ieder zn ding.
mmot05 zegt
@jrmpower24: ja maar dat mag ook wel met een 3.8 V8 twinturbo vs 4.5 V8 NA van Ferrari
dennisjuh95 zegt
Wauw, 25 pk!
series2 zegt
Ik vind de 650 schitterend en dit ding dus ook! Heel clean. Hij is bijna stijlvol en chic als je hem in een ingetogen kleur (behalve zilver zwart en grijs). En het motor geluid zit wel goed maar dat vond ik bij de ge-update 12c ook al. O ja en over emotie, als je hier een uurtje mee mag stoeien ben je gewoon een klein kind! Hoe kan een supercar in godsnaam steriel en saai zijn? (O wacht audi doet hard zijn best)