Zoals verwacht lanceert McLaren een licht teruggetunede Sports Series. Deze 540C Coupe heeft 30 pk en 60 Nm minder dan de 570S en wordt wereldwijd geleverd.
De nieuwe instapper wordt vandaag onthuld op de autosalon van Shanghai, en in tegenstelling tot de 625S uit de Super Series – die alleen naar de Aziatische markt wordt verscheept – kunnen ook niet-Aziaten een 540C kopen. De Britten noemen het the most attainable McLaren yet, maar met een vanafprijs van 126.000 GBP (in Nederland zal dit rond de 200.000 euro worden) kunnen we het nog niet bepaald een Mclaren voor de massa noemen. Wie dat wil doet er goed aan even hier te kijken.
Je kunt je afvragen of er mensen zijn die 2 ton voor een speelauto kunnen aftikken en dan voor de teruggetunede variant gaan, maar aan de andere kant: de 540C doet de 0-200 sprint met 10,5 seconden even rap als een Porsche 911 Turbo S. Daarnaast word je met 320 km/u topsnelheid ook door erg weinig auto’s bijgehouden. Aan de andere kant: gooi er een paar opties op en hij is net zo duur als een basis-570S.
Klanten die nu een exemplaar bestellen krijgen deze begin 2016 uitgeleverd. Over de zin en onzin van het model mag u in de comments uw mening spuien. Wij zetten de specs van de twee Sports Series-modellen even naast elkaar:
McLaren 570S | McLaren 540C | |
---|---|---|
Motorinhoud | 3.799 cc | 3.799 cc |
Max. Vermogen | 570 pk | 540 pk |
Specifiek vermogen | 150 pk/l | 142 pk/l |
Max. Koppel | 600 Nm | 540 Nm |
0-100 km/u | 3,2 s | 3,5 s |
0-200 km/u | 9,5 s | 10,5 s |
Lengte | 4530 mm | 4530 mm |
Breedte | 2095 mm | 2095 mm |
Hoogte | 1202 mm | 1202 mm |
Drooggewicht | 1.313 kg | 1.313 kg |
Kg per pk | 2,30 kg/pk | 2,43 kg/pk |
Topsnelheid | 328 km/u | 320 km/u |
Verbruik | 11,1 l/100 km | 11,1 l/100 km |
Uitstoot | 258 g/km | 258 g/km |
Basisprijs | 143.250 GBP | 124.000 GBP |
UPDATE: de McLaren 540C gaat in Nederland 200.250 euro kosten. Ruwweg 30 mille goedkoper dan de 570C, die er vanaf 231.196 euro is.
larsyboy1997 zegt
Als je hem chipt, is ie dan weer 570? Dan heb je een fatsoenlijk uitgeruste 570 voor de prijs van een kale 570
Dino2400 zegt
@larsyboy1997: Nee, er zijn meer verschillen dan alleen het vermogen en koppel.
Chris Goodwin heeft het over een “huge amount of hardware changes”.
Hier vertelt hij het aan Chris Harris: https://www.youtube.com/watch?v=nOY3jDXF2YU
Dino2400 zegt
@Dino2400: @myself: ha, niet goed gelezen, het gaat over 570 vs 540
berlinetta zegt
@larsyboy1997: Het onderstel is ook aangepast. Is meer gericht op dagelijks gebruik. Dus het is niet alleen een chippie erin en klaar.
crackdavid zegt
@larsyboy1997: Ik zou sowieso geen chipboer aan mijn McLaren laten zitten..
henkhupelschoten zegt
Dadelijk krijgen we nog een hot hatchback van mclaren……
thomcarspotter zegt
@henkhupelschoten: zolang die v8 erin blijft vind ik dat best oké.
pudi zegt
Zeg maar het instapmodel van het instapmodel
arii zegt
@pudi: tja, uitmelken die zooi he!
jrmpower24 zegt
prachtige wagen.
In Volcano Red graag
ericc zegt
Kunnen ze de turbo’s niet weglaten en een 400C gebracht als instapper? Overigens mag Maserati ook eens afkomen met een Boxster/Cayman concurrent. Een nieuwe Merak…
gtwillem zegt
@sir_smokalot: het is toch de 625C die sleciaal voor Azië is bedoeld?
Ik vind het een goede zaak om te zien dat McLaren telkens betaalbaardere auto’s gaat maken die mensen ook daadwerkelijk gaan rijden.
Gisteren de 570S gezien op de Autorai, en ik moet zeggen: ziet er zoveel beter uit in het echt dan op de plaatjes.
dillon zegt
@gtwillem: nou ja, betaalbaar…
ralfast zegt
@gtwillem: is die extra ‘l’ in het woord ‘speciaal’ écht Aziatisch bedoeld?
p0wn3d zegt
Is het nou goed geweest? Van 1 model gaan ze ineens naar 20 modellen, die van een afstand nog steeds op 1 model lijken..
MARS zegt
@p0wn3d: ze hebben goed naar porsche gekeken..
autoblaag zegt
@mars: en Aston Martin
JamesBond007 zegt
@autoblaag: hey hey.. Rustig aan nu he :)
agera zegt
@autoblaag: als het niet om sportwagens hoeft te gaan kan ik je zo nog een stuk of tien merken opnoemen
Dutchdriftking zegt
Elke week een nieuwe Mclaren…
gtwillem zegt
Ten aanzien van de zin en onzin van nog een model: ja, dat heeft zin. De AMG GT kin je met 460pk of 510pk krijgen, de 911 gaat van 350 tot 560pk, de R8 is er ook met twee smaken (540pk of 610). Ook de F-Type en Corvette kun je in verschillende gradaties krijgen. Aston Martin heeft een heel modellen gamma dat net als bij McLaren nauw verwant is aan elkaar in verschillende uitboeringen.
Dus voor elk wat wils, er is blijkbaar vraag naar, en wie zijn McLaren dan om daar niet aan te voldoen? Daarnaast, kijkend naar de specs kun je een 540C onmogelijk een slechte aanbieding noemen: 3.5 naar de 100, top van ver over de 300 enneen McLaren badge voor maar 2 ton.
Jochempie zegt
McLaren is héél goed bezig. Eerst wat brand recognition met een miljoen euro kostende P1, en vervolgens die reputatie in een min of meer bereikbare supercar steken, goeie zet!
mclarenmercedes zegt
Jammer dit allemaal..
Tuurlijk spreek je met meer modellen een grotere markt aan, maar ze beginnen zo onderhand op Porsche te lijken met al die modellen. De mensen die echt een keuze moeten maken (waar ik helaas niet toe behoor), zien door de bomen het bos niet meer.
Ik ben van Porsche en McLaren allebei fan, maar waarom dit model nou weer op de markt komt is voor mij echt een raadsel.
berlinetta zegt
Voor die 30k zou ik dan toch even doorsparen voor een 570. Niet alleen voor net dat beetje meer power, maar ook een straffer onderstel.
stfu zegt
Allebei in 3,5 seconden? Uh? Dan neem ik wel genoemen met de instapper hoor ;)
berlinetta zegt
@stfu: Nee de 570 doet het in 3,2. Een wereld van verschil ahum.
stfu zegt
@berlinetta: Op de app stond het andersch.
sebasjuhh zegt
FYI, 911 Turbo S doet 9,8 sec.
mrrallycross zegt
Gewoon de 540 kopen en dan een chippie er op voor de 570 of meer pk’s.
w0o0dy zegt
Even realistisch… Wie gaat je in de praktijk de oren wassen qua prestaties als je deze neemt ipv de 570s? Meer dan snel, het is nog steeds een bom op wielen. Ja op het circuit… Kom je toch niet, of wel?
Het prijsverschil is misschien wat klein.. 540 mocht ook wel 50 mille minder kosten en dan heb je opeens een hele aantrekkelijke optie. Nu zal het idd doorsparen of harder onderhandelen worden.
sir_smokalot zegt
@w0o0dy: Voor NL zal het prijsverschil helemaal klein blijven, want uitstoot en verbruik bleven ongewijzigd
harrie zegt
Ik vind de 540 te basic en de 570 te duur, dus ik wacht wel op tussenmodel 555.
jochempie zegt
@harrie: model 555 staat te koop op Marktplaats, rond de 5000 euro, onder het kopje Subaru ;)
jumpman zegt
Lijken wel iPhone’s?!?!?
5s
5c
vandijkbv zegt
@jumpman: kan je t nog beter met Samsung vergelijken, galaxy s5, s5 mini, s5 active etc..
gezondverstand zegt
Waar eindigt dit? McLaren 150?
w0o0dy zegt
@gezondverstand: hmm carbon tub en 150pk… Nee dat is het nog niet maar een 450c voor iets meer dan een ton lijkt me ook een prima idee.
sleepyj zegt
Wel een significant prijsverschil! En het verschil kwa prestaties valt erg mee. Ik zou dan zowieso voor de 540 gaan. De funfactor is nog hoger als je meer dan 20k aan ponden in je zak houd.
sir_smokalot zegt
@sleepyj: Natuurlijk kom je het in de details wel tegen: velgen die voor en achter een maatje kleiner zijn enz. Het is niet een geheel identieke auto.
baasbas zegt
Eh, hebben ze deze nu geïntroduceerd om de 570 met terugwerkende kracht aantrekkelijker te maken? Psychologische truc
mercedesbenz63 zegt
Als de 540c goedkoper kost geef mij die dan maar!
fabiotol zegt
@mercedesbenz63: goedkoper kost nog wel…
michaelcorleone zegt
Liever een clean en rustig design die klopt.
Deze McLaren ziet er rommelig uit en heeft een bij elkaar geraapt goedkoop ogende uitstraling.
connyfeer zegt
Als je nou bij de nieuwe uitvoering een extra carburateur er aanvast taped, en de bougieklep verwijdert. Krijgt hij dan weer de 570pk?
philipf zegt
Die is ook heel lelijk!
sanderm3 zegt
Lijken allemaal op elkaar, net als de 911. Doen me beiden niks ook.
michaelcorleone zegt
@sanderm3: De 911 heeft een design dat in balans is, rustig, clean, simpel maar wel zeer krachtig. Belangrijker nog tijdloos, het design van deze McLaren heeft geen lange houdbaarheidsdatum vind ik.
.
gezondverstand zegt
@michaelcorleone: inderdaad tijdloos oubollig zo’n 911. Maakt niet uit toen ze op de markt kwamen de 993, 996, 997 en 991: allemaal truttiger dan er op dat moment door andere merken werd verkocht. En in balans: vaag begrip. Geef daar de definitie eens van.
911 is qua model nog steeds niet meer dan een plat geslagen kever.
michaelcorleone zegt
@gezondverstand: Ik wilde serieus op je ingaan totdat ik je laatste zin las ;)
trolle zegt
Hoe “goedkoper” de mclarens hoe lelijker ze worden. De P1 en de 675lt zijn super. Maar alles daaronder geeft mij wel het meh-gevoel
berlinetta zegt
@trolle: Want de 650s verschilt zo lekker veel van de 675lt.
schellekens006 zegt
@berlinetta: Heel stom misschien maar ik vind de 675LT eigenlijk alleen maar mooi en de rest niet zo…En ik weet het scheelt niet zoveel. Maar na de 675LT zie ik dan weer veel liever een Ferrari of Lambo.
jeppie zegt
Ze zijn op dreef daar in engeland
fconderkantlat zegt
nou ik sta te popelen op een 510B en een 470A