![De Mazda Cosmo Sport](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/mazda-cosmo-sport-klassieker-2017.jpg)
Dik vijf jaar geleden signaleerden we de eerste geruchten over de comeback van de Mazda RX-7. Hij is er nog niet, maar fans van het Japanse icoon kunnen de herst van 2017 beter vrijhouden.
Kiyoshi Fujiwara, een hoge pief bij de Japanse fabrikant, heeft tijdens een bijeenkomst in Barcelona namelijk verklapt dat de sportieve coupé wel degelijk op de planning staat. Sterker nog: de Japanner weet ook al dat we de nieuwe RX-7 voor het eerst zullen zien tijdens de Tokio Motor Show van 2017, dus we zullen nog zo’n 2,5 jaar geduld moeten hebben.
Mazda speelde overigens even met het idee om de nieuwe coupé met wankelmotor te vernoemen naar de Cosmo Sport. Die auto viert in 2017 namelijk zijn vijftigste verjaardag en was bij zijn geboorte de eerste Mazda met wankelmotor. De RX-7 zou echter een jonger publiek aanspreken en om die reden een grotere kans hebben om een groot verkoopsucces te worden.
Foto: thowmas97
Maar alleen oudjes hebben geld! In nl dan tenminste.
@xiran: eigenlijk best een goede conclusie. En die kopen allemaal een Renault Captur.
@kvgorp: mooie auto
@smadb: niet vloeken
@xiran: ik heb geld. Alleen niet zo heel veel…
@ej20g: lol ik heb hetzelfde, genoeg voor een 8de hands skyline maar lang niet genoeg voor een nieuwe.
@ej20g: ik heb echt heel veel centen… alleen euh wel in centen. In Euro’s moet je dat aantal toch snel delen door 100.
@xiran:
Dit oudje is wel blij met deze ontwikkeling, nu nog een nieuwe Supra en Metsubsidie 3000GT en de jaren 90 herleven.
Destijds kon ik die keuze niet maken, kocht een bungalow om mijn gezin te huisvesten….
Nu diep in de midlife kan ik andere keuzes maken….
@jrk68: ik zeg Honda nsx
Gaan ze nu al auto’s planten? Da’s wel heel groen. *ba dum tss*
@gash: Poging on grappig te zijn?
Yes yes yes, Wat een nieuws mn dag kan niet meer stuk!
@rb26dett: mooi leven moet je hebben als door een nieuwtje, dat je vertelt dat er over 2,5 jaar een auto gepresenteerd wordt die wel eens redelijk leuk kan zijn, jouw dag nu al niet meer stuk kan.
@thijsj: oh ja dat heb ik zeker. Ik dacht dat de wankelmotor dood was, dus ja ik vind het fantastisch nieuws.
Kan niet wachten! Ik vraag me af of hij ook turbogeblazen wordt of dat ze iets met elektrificatie gaan doen. Kan ook beide natuurlijk.
@Corrado16v: Vrijwel zeker dat hij (wederom) turbogeblazen gaat worden, al was het maar omwille van de uitstootreglementering.
@corrado16v: half jaar geleden ongeveer melde de baas van mazda’s sport afdeling dat de rx7 nooit elektrisch gaat worden!
Misschien komt de Wankelmotor nu wereldwijd wel beter van de grond door de toekomstige waterstofvoorzieningen. Al meer dan 10 jaar rijden ze in Japan met de RX-8 Hydrogen RE, het wankelblokje schijnt hier zeer goed te presteren…
@bergmm: volgens mij hebben ze ook diesel geprobeerd. Dat ging ook wel redelijk.
@xiran: klopt, persoonlijk denk ik dat je meer een combi van waterstof en hybride kan verwachten gezien de samenwerking met Toyota.
Leuk, weer een (hopelijk) leuk ogende sportcoupé die we nauwelijks zullen zien hier!
Dit kan Mazda veel geld en aanzien opleveren. Als het een rx7 word zoals rx7 bekend staat
@mrrallycross: bij de liefhebbers wel, het nadeel is dat veel mensen die het budget hebben om zo’n auto te kopen, eerder geneigd zijn een gangbare keuze te maken door naar de Porsche dealer te stappen.
Zeker de FD3S was een fantastische auto, maar ook erg duur. Dat viel destijds bij de RX-8 erg mee (slurptaks keam later, anders was het de eerste Mazda van 2 ton geweest).
Eh…Mazda HQ, doe ook eens zo’n wankelblokje in de (ver-)nieuw(d)e 6 leveren, graag als GT-M, 4wd, automaat…. :-)
@406_v6: past niet bij de auto, te groot en zwaar.
@406_v6:
Ga je mond eens spoelen met je automaat en AWD….
Een wankel in een 6 is niet zo’n onzalig idee, mits RWD. Helaas is zo’n ding onverkoopbaar met de huidige bijtellingsregeltjes.
@xiran
Zo’n wankel is zo compact dat je aan de in/uitlaat ziet wat de blok is en wat de bak….
@jrk68: Nee, waarom?? Ik zou niks anders meer willen als een automaat (met koppelomvormer, géén cvt of dubbele koppeling) en awd is niks mis mee.
@406_v6: 4wd en automaat? Het moet wel nog een echte auto blijven he?
Je hoort altijd het cliché; een jonger publiek aanspreken. Ja in geval met de Rolls-royce wraith, de gem. Leeftijd ging van 85 naar 75. Maar welke (nieuwe) auto is te betalen voor iemand tussen de 18 en 25?
@jorden: fiat panda of andere auto’s rond de 10.000 euro. of dat iets is wat je leuk vind is wat anders. Maar het kan wel.
@jorden: In Nederland is voor die leeftijdsgroep bijna geen enkele leuke sportieve auto nieuw te koop omdat de leukere auto’s hier onbetaalbaar zijn gemaakt
@rike: Toyota gt86 is haalbaar. Of je moet handig zijn en zelf goed kunnen sleutelen.
@xiran: 40 k? Haalbaar? Als dat haalbaar Is voor een 18 jarige dan kan er ook wel wat anders vanaf.
@rolov: 30k dan heb je er een als je echt wilt.
@xiran: ik moet de eerste nog toegekomen van mijn leeftijd die 30k op tafel legt. En niet misschien ook het huis uit wil ooit. Waar 30k ook wel handig voor kan zijn. Of er moet een rijke papa in het spel zijn. Maar zoveel rijke papa’s zijn er niet.
@jorden: echt he..
@jorden:
er is in NL 2de hands meuk in overvloed .. en goedkoper dan waar dan ook ..
@lincoln: Engeland is nog goedkoper!
@lincoln: ja absoluut, maar een fabrikant ontwikkeld toch geen model, met de gedachten; leuke occasion voor de jeugd later!
@jorden: nee maar de gt86 Is niet bedacht voor Nederland. Je weet dat hij in de vs 25 k in dollars kost. Dat zijn mooie prijzen.
Ik ben benieuwd naar het design.
Gaaf geluid zo’n wankelmotor alleen hij zuipt iets te veel. Zou mooi zijn als ze daar mee verder zouden gaan
@henkhupelschoten:
Ach, alles is relatief.
Ga eens trappen met een 335i, dan verschilt het verbruik niet zo gek veel….
@jrk68: eh nee maar de rx8 wankel Is bij een ton op en een 335 zeker niet.
@henkhupelschoten: klopt, de FD3S die ik had liep ongeveer 1 op 5 a 6. Op ron98.
Wel gaaf dat de traditie er in wordt gehouden bij Mazda! Zal op zich wel een reden voor zijn dat (g)één fabrikant nog met wankelmotoren werkt
@mv10: De uitstoot is torenhoog, lijkt me één van de redenen. Een turbogeblazen variant zou daar echter toch verandering in moeten brengen zou ik toch denken.
Zo’n RX8 met 192 pk, stoot gewoonweg 267 g/km uit, de versie met 231 pk stoot 284 g/km uit.
Ter vergelijk, m’n eigen natuurlijk 2.0 ademend blokje, met 240 pk stoot 237 g/km uit, en wordt ook al als heel veel beschouwd.
En zeker als je weet dat bv Mercedes’ 5,5 twinturbo V8 met 585 pk een uitstoot heeft van 242 gram !
@SimonMc: ja jammer dat daarom word beoordeeld. … Mijn auto interesseert me geen kont wat ie uitstoot. Maar hij gaat als een dolle stier en rijdt als een kart. Daar gaat het mij om met mijn auto hartje
@SimonMc: een klein beetje heel erg offtopic maar komt die 240pk uit de 2 liter van de auto op je schermafbeelding?
@marc94: Nee, die is ondertussen al een aantal maanden weg, maar heb de foto niet aangepast. Ik bedoelde een Honda S2000.
Dat is toch nieuws waar iedere Japannerliefhebber hartstikke blij van wordt!
Ik ben erg benieuwd of met nieuwe technieken een “normale” uitstoot kunnen behalen of dat het gewoon een lekkere vervuilende Jap wordt.
Eigenlijk ben ik gewoon sowieso erg benieuwd!
heel erg benieuwd. Vind de laatste rx-7 erg bruut. Hoop alleen niet dat ze met elektrische poep aankomen bij de nieuwe.
Rijd zelf een rx8 dus een nieuw broertje of zusje is altijd welkom
Beste nieuws van de dag! Misschien dat ik em in 2027 kan kopen, net zoals dat ik de RX8 10 jaar na introductie heb gekocht!
De R in RX staat voor Rotary. Dus een RX-7 met Wankel (rotary) is zoiets als witte sneeuw die wit is.
@rotarypowah: doelend op de titel that is.
@rotarypowah: Ahja, bij Mercedes staat SL voor Sport Leicht / Sport Lightweight en zo’n SL65 weegt gewoon 1850 kg, dus het is zeker niet altijd vanzelfsprekend of juist.