Tussen al het geweld van dure SUV’s en sportauto’s , zou het nieuws van Mazda bijna verloren gaan. Op de stand van de Japanners werd de vernieuwde Mazda 3 gepresenteerd inclusief het nieuwe topmodel.
Het kloppende hart van de Mazda 3 MPS wordt gevormd door de bekende 2.3 liter viercylinder turbo (250 pk en 380 nm). Met subtiel gas- en koppelingswerk, want de MPS is voorwielaangedreven, haalt de Mazda 3 MPS in 6,1 seconden de 100. De topsnelheid is een coole en begrensde 250 km/u.
Tegelijkertijd met de facelift komen enkele nieuwe opties voor de Mazda 3 beschikbaar, zo kun je er voortaan voor kiezen om zonder sleutels te rijden dankzij de keyless entry en start. Onderweg kun je genoeg muziek meenemen, want de 3 kan worden uitgerust met een MP3 speler met een hardeschijf van 20 GB.
Christoff zegt
wat is hij lelijk geef mij maar ne duitse of ne engelse auto.
dekster zegt
niet bepaald wat je mooi noemt
maar die 2.3liter klinkt leuk hoeveel kost dit?
Ahura zegt
Achterbumper van standaard-versie heeft iets meer body maar de rest vind ik geen verbetering. Zeker niet de Active-uitvoering. Maar deze foto’s helpen natuurlijk niet echt. De MPS oogt ook te braaf
Christoff.. welke Engelse auto heb je in die klasse..? Duiste auto? Ja een Focus, Golf of Astra 5d is erg spannend..
Sven zegt
Komaan e jonges die achterkant is nu niet echt moeder mooiste , maar hij is toch wel geslaagd.
Ahura zegt
De achterkant zonder spoiler is idd niet geslaagd. Maar de sedan is weinig mis mee lijkt me. Met mijn moeders Mazda3 Sport Active hebben we veel bekijks en dat had zelfs toen ik reed met een donkerblauwe Mazda3 sedan Active
mongoose zegt
wat een lelijk hok!
MINI Grunn zegt
Mooie bak man!! Heb zelf inderdaad ook een sport 2.0 active. Een geweldige ato om in de rijden en inderdaad veel bekijks!! De nieuwe active had inderdaad wel wat meer body verdiend!
automodellista zegt
Wij reden pas met de nieuwe Mazda 3 2.0 exclusive. Graag hadden we met de active gereden maar die werd niet beschikbaar gesteld. Licht teleurgesteld liepen we een rondje om de auto en meteen viel ons de mooie maar simpele design op van de Mazda die bij de active nog agressiver is uitgewerkt.
Het mooi vormgegeven dashboard geeft duidelijk de informatie door en zorgt voor een sportive cockpit. Volgen de fabrieksgegevens heeft het tweeliterblok 150pk en dat hebben we geweten. De auto trekt vlot op en op de snelweg passeren we meerdere auto’s. Mede door de korte versnellingsbak voelt het blok voelt pittig aan maar dat is niet het eerste dat bij deze auto opvalt. Het onderstel is hetzelfde als van de Ford focus st, met het gevolg een zeer strakke wegligging die aan een lancer evo of een impreza doet denken. Even een industrieterreintje meepakken om het bochtenwerk te testen en hier laat de Mazda weer zien een wolf in schaapskeding te zijn. De korte bochtjes worden vol gas genomen, de banden schreeuwen het uit naar de auto weigert te slippen.
De indruk die de garage ons gaf dat dit een gezinsauto zou zijn is helemaal weg. Vooral als je kijkt naar de kofferbak en de ruimte achterin. Dit viel ons namelijk een beetje tegen. Maar de rijeigenschappen maken dit weer helemaal goed. De concurentie bestaat uit de Vw golf en de Ford focus en als we naar de prijs kijken dan krijg je bij Mazda het meeste auto voor je geld.
Maar wie vaak op vakantie gaat met het hele gezin of niet van de moderne vormgeving houdt kan de Mazda 3 nog wel eens tegenvallen.
Maar voor mensen die bij een industrieterrein wonen…
k. de Lang zegt
De mazda 3 active sedan vind ik toch wel de mooiste, De sport doet ook leuk mee in de 2.0 uitvoering (active).
Van beide wagens vind ik de 1.6 en 1.4 liter uitvoeringen stukken minder.
Vooral het sportieve uiterlijk en lijnen van de sedan heeft me doen besluiten dat dit mijn opvolger wordt van mijn huidige mazda 323F-1800cc.
Mede kies ik dan voor de 2.0 liter uitvoering vanwege de PK’s.
Ik vind de mazda 3 dan ook geen vergelijkbare auto met een focus of een golf, de mazda 3 geniet veel meer luxe en extra’s. Eindelijk eens een compleet andere wagen.
1 minpuntje is de achterbumper, die steekt naar mijn mening iets teveel naar achteren.
Helaas heb ik nog geen proefrit mogen maken in deze waardige opvolger van mijn huidige wagen.
De active is standaard voorzien van alle mogelijke optie’s behalve cruisecontrol!
k.de Lang zegt
Zaterdag kunnen we onze “nieuwe” mazda 3 ophalen.
Het is zoals hierboven al gemeld de active sedan uitvoering geworden.
Ik zal de verdere ontwikkelingen hier verder melden.
k.de Lang zegt
Na een maand hebben we inmiddels bijna 2500 km gereden.
Op vakantie geweest in Luxemburg, verder zonder problemen gereden.
Wat ik jammer vind is dat er geen ruitewisser achter op zit en de rechterspiegel heeft naar onze mening een grote dode hoek.
Vooral met inparkeren vinden wij het handig om de velgen in de gaten te houden om niet tegen de stoeprand aan te komen.
Rijvaardig is hij zeer pittig en de kofferbak is zeer ruim.
Het gebruik van en naar Luxemburg was 7,8liter op 100km, ook niet zo gek.
Waarschijnlijk zal deze 3 nog wel even door de knietjes gaan, vergeleken onze vorige auto ligt deze mazda vrij hoog (onze vorige mazda was een 323F 1.8 met verlagingsveren van H&R, ca 3,5cm verlaagd.) In de bochten maakt de 3 wat een houterige en stugge indruk, misschien dat dit door het verlagen anders wordt. Daarna misschien nog kijken naar iets grotere velgen te denken valt aan 18″.
kelvin zegt
Ik heb zelf in een mazda 3 1.6 benzine gereden en wat me opviel is het sportieve rijgedrag van deze auto. Accelereert snel en de bochten nam ik met genot, helaas was dat een short term lease auto en moest ik die op teruggeven.
Uiterlijk vind ik het voorkant heel geslaagd! De achterkant van de hatchback versie is inderdaad minder geslaagd, maar sedan vind ik dan weer mooi!
Ik mag nu een nieuwe lease auto gaan bestellen en ik heb dit keer gekozen voor sedan versie Mazda 3.
Afsluitend wil ik nog aangeven dat een Mazda voor zijn prijs best wel een rijke standaard uitrusting heeft.
groeten van een duidelijke mazda fan!