Dat Mazda met een nieuwe 6 bezig is mag geen geheim zijn maar nu weten we meer.
De nieuwe Mazda6 wordt in grote lijnen gebaseerd op de Takeri concept, het fraaie studiomodel dat we onder meer in Genève hebben kunnen bewonderen. Op dit moment staat Mazda op de beurs in New York en daar hebben ze bevestigd dat de Mazda6 vroeg in 2013 bij de dealers staat en dat het productiemodel in September in Parijs aan het publiek zal worden getoond.
De Mazda6 zal worden uitgerust met de nieuwe SkyActiv technologie, waaronder motoren, versnellingsbakken en onderstel. De 2.0 motoren die we kennen uit de Mazda3 en CX-5 zullen in de nieuwe sedan worden gekoppeld aan handgeschakelde zesbak of een automaat. Al deze techniek moet ervoor gaan zorgen dat de Mazda6 de zuinigste auto in haar klasse wordt. Wij zijn benieuwd of dat gaat lukken.
kevlard zegt
…en het I-Loop-systeem natuurlijk. Regeneratiesysteem m.b.v. een grote condensator i.p.v. een vliegwiel of accu.
wimbers zegt
tsja, als alle middenklasse sedans er nou zo strak uit gaan zien wordt de keus lastig..
mondeo, mazda 6, de passat mag wel eens op gaan passen..
lincoln zegt
eindelijk weer eens een Mazda zonder zot smoeltje ..
zag laatst een Mazda Demio met een bull-bar !!
that was confiusing man ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Lol, schattig toch..
Simpson zegt
@kaasboerin: je moet toch wat met al die kleine hondjes los op straat tegenwoordig
Simpson zegt
Mooi, wat mij betreft mag ‘ie zo in productie. Dan krijgt de concurrentie het zwaar te verduren.
jordy14 zegt
@Simpson: wat mij betreft ook!
kaasboerin zegt
Beetje insignia (ja, ik moet toch effe zeiken) maar man man man, als deze zo ongeveer wordt geproduceerd doe mij er dan maar 1. Strakke mooie bak, dat interieur mag er ook wezen!
james125 zegt
Met dat design van de concept, en correcte leaseprijzen, wordt dit een absolute hit!
TSI-tje zegt
Mooie auto, Ben benieuwd hoe’ie er in het echt uitziet.
snelweg zegt
” Zoom, zoom, zoom ”
spylegion zegt
Schitterend design wordt maw teniet gedaan door laffe motoren?!
MPS versie pls…
michelyman zegt
Mooi auto, hopelijk ga je hem veel zien! Mazda komt weer op het goede pad.
ronin1130 zegt
Knappe auto. Net als de voorgaande generaties 6. Helaas hier ondergewaardeerd (zoals de meeste Japanners) want alle 6’en ook fantastisch. Maar krijg een Europeaan maar eens uit zijn Duitser…
BeQuietAndDrive zegt
@ronin1130: Het reed aardig maar het interieur was bij introductie al gedateerd, daar zijn Japanners helaas meestal niet zo goed in. De nieuwe 6 (de concept hierboven) ziet er in het echt geweldig uit, hopelijk komt het helemaal goed met deze auto.
TSI-tje zegt
@ronin1130: Fantastisch ? Rijd goed, ziet er goed uit..
Jammer genoeg dwingen ze je bij mazda tot accepteren van bepaalde ‘voorgeselecteerde’ opties. Buiten ‘hun voorselectie’ is er niets méér mogelijk (zonder verlies van fabrieksgarantie) Ben destijds bezig geweest met een 6 GT-M. Kostte zo’n beetje hetzelfde als mijn Passat inclusief dezelfde opties als extra besteld bij VW. Maarrrr…. schuifkanteldak niet leverbaar op de ‘6’. Niet als fabrieks optie, niet als meerwerk achteraf. Alleen als ik zou accepteren dat de fabrieksgarantie verviel ivm met achteraf ingebouwd dak. Dat is onacceptabel en niet van deze tijd. Dus werd het -niet- de Mazda 6 GT-M.
Verder was ik content met alles wat de auto bood, maar dat was de bottle-neck. Zo maakt ieder zijn (m/v) eigen keuze.
ronin1130 zegt
@BeQuietAndDrive
Gedateerd?? Wat zeg je dan over het interieur van een Duitser? Dat is al 20jaar onveranderd én saai. Geen toeval dat zij de slaperigheidsdetector hebben uitgevonden!
@TSI-tje
Dat is denk ik een probleem van de invoerder. Bij ons in België was het een optie die gewoon te krijgen is.
BeQuietAndDrive zegt
@ronin1130: Ik doel op dat er weinig effort in mooie materialen gestoken wordt, en je vind er nog steeds van die typische Japanse plastic schakelknopjes in terug die Duitsers al 10 jaar niet meer gebruiken. Ik begrijp dat het van een afstand lastig is te benoemen. Als je eerst in een nieuwe Mazda 6 stapt en daarna in een nieuwe Audi A4 dan begrijp je wat ik bedoel. Of dat voor iedereen even belangrijk is, laat ik natuurlijk even in het midden.
Ik rij voor mijn beroep regelmatig in diverse auto’s, dus ik ondervind het aan den lijve. Je ontdenkt dingen in auto’s waar je je ineens aan kunt storen, waar je eerder nooit bij hebt stilgestaan. En andersom ook: je ziet een foto van het interieur van de nieuwe A6 en denkt ‘ah, netjes’. In het echt weet je bijna niet waar je moet kijken zo mooi afgewerkt allemaal.
Overigens ben ik niet per se pro-Duits, ik ben meer van de Italianen :)
gearhead zegt
Concepts zien er altijd heel cool uit. Er hoeft immers geen rekening te worden gehouden met praktische bruikbaarheid, comfort, lage productiekosten etc. Aldus zie je ze vaak in mooie kleuren (die vanwege de kosten op het productiemodel dan weer niet leverbaar zijn), 20 inch velgen (rijdt in de praktijk niet echt lekker), hele stoere ledkoplampen (heel misschien op de allerduurste versie beschikbaar), hele grote spiegels (ja Europese regelgeving) en ene grote gele nummerplaat voorop. Je moet dan de auto eens zien met het voorgaande in metallic grijs met 16 inch wieldoppen. Tja dan valt ie toch wel weer een beetje tegen….
pier zegt
Tja, ben benieuwd wat hier van overblijft. Zoals gezegd is dit een concept, waar wil je hier bijv. je kenteken laten…zoals alfa had met de 156 linksvoor? Het bekende riedeltje zoals gearhead ook al noemt zal ook aangepast worden. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
RaKiM zegt
@CasperH
de nederlandse (europese) mazda 3 heeft nog de ouwe niet skyactive..dus ik zal ff aanemen dat die niet in de nieuwe 6 te vinden zal zijn.
en de sedan wordt ook groter tegenover de station zodat ze voor amerika/australie het zelfde model kunne leveren (niet zoals de huidige)
mytiz zegt
@pier
Waarschijnlijk gewoon op dezelfde plek als bij de CX-5, met een vergelijkbare neus. Dan wordt het spoilertje onder de neus wel alweer net een tikje saaier…
ronin1130 zegt
@BeQuietAndDrive
Ik ben het met je eens dat Audi inderdaad veruit het mooiste interieur heeft van de Duitsers. Ik bedoelde meer op de interieurs van de andere zogenaamde premium Duitsers, en dat is niet van op een afstand want net zoals jij ben ik het gewoon verschillende wagens en merken te rijden. Mijns inziens zien deze er zeker niet spannend uit en zo schitterend is de afwerking ook niet. Zeker gezien ten opzichte van de prijs die ervoor wordt gevraagd. Ook dat is een probleem bij Audi dat je al flink in de optielijst dient te duiken om een leuk interieur te hebben. Het mag dan wel degelijk zijn maar saai des te meer, terwijl je bij een Mazda 6 bijvoorbeeld standaard al heel leuk zit.
The360box zegt
Laat maar komen, beter dan die meuk die ze nu verkopen of hoe ze het noemen..
mellie zegt
Dit is echt een super mooie auto