



Dieselracen is cool. Dat was het nog niet zo toen Seat er in het WTCC mee begon, maar sinds Audi het doet raakt het toch meer en meer ingeburgerd. Mazda zet nu ook de stap, met deze 400 pk SkyActiv-D racer, voor op het Amerikaanse racecircuit.
Ondanks dat de verkoop in Nederland niet heel hard loopt, ben ik altijd al gecharmeerd geweest van de Mazda6, zo ook van het nieuwe model. Deze raceversie gaat deelnemen aan het Grand-Am Road Racing Series Rolex GX Championship, in de VS dus. Nou is dieselracen daar net zoiets als een VARA-TV-presentator met een modaal salaris hier, maar Mazda pakt de handschoen op, en de specs liegen er niet om!
Ongeveer 400 pk wordt er uit de 2.2 liter diesel gepeuterd, terwijl het blok voor het merendeel dezelfde onderdelen heeft als het 175 pk standaardblok waar het van is afgeleid. Hij gaat racen in de alternatieve GX-klasse, waar alle ‘buitenbeentjes’ in ondergebracht zijn. Net zoals de Nissan Deltawing betekent dat nog een aparte verschijning op het circuit, maar als Mazda het tot een succes weet te maken is dit natuurlijk prima PR voor het merk in Amerika.
De looks mogen er in ieder geval wezen, dit is een gemene oliestoker! Op 26 januari moet de SkyActiv-D zich voor het eerst bewijzen, tijdens de 24 uur van Daytona. De eerste actiefoto’s staan op Mazda’s Facebook-pagina, hieronder de platen vanaf de beursvloer in Detroit.
Ziet er gaaf uit!! Tevens een leuk speeltje
huh? clean diesel, sinds wanneer is diesel schoon en stoot niks uit
@rsvbf1: Dat deze diesel niks uitstoot word nergens beweerd.
Maar doordat Mazda de Skyactiv technologie toepast op deze motor, is ie wel een heel stuk schoner dan een normale diesel.
400pk? Eat that BMW m550d !!
@guusboum: levensduur? … Kom op zeg.
@hollow: Het is een Mazda!!
@guusboum: Wat een loos commentaar ! Lees even beter, de standaard versie heeft 175Pk en dat is niet ‘buitengewoon’ uit een 2.2L Turbo Diesel.
Stoere bak, strakke spoiler, kekke BBS-velgen, als dat nou ook in een pakketje op de standaard Mazda6 kon i.c.m. wat extra pk’s…
Zag een paar nieuwe 6-en in Australie deze maand. Ik vind t een prachtige bak! Ik weet echter niet of ie luxe genoeg aanvoelt… Rijtest please!
spoiler er af en andere velgen en we hebben een nieuwe MPS :D
De 6 is prachtig, maar qua maandleasebedrag (waarschijnlijk door de afschrijving) helaas geen reeele optie. Of althans, dat was ie niet voor mij (ik kan natuurlijk niet voor jullie spreken)
Mooi karretje. Maar als er grotendeels dezelfde onderdelen zijn gebruikt, dan kan er ook wel een variantje komen met 225pk ofzo lijkt me zonder afbreuk te doen aan de levensduur :)
@pier: maar helaas springen de japanners niet zo vaak in het diepe.
Dit is wel verrassend. Wist al dat Mazda dieselmotoren ging leveren voor een Le Mans-achtig prototype gebaseerd op de Skyactiv 2.2 diesel. Maar dat ze hiermee ook in de 6 gingen racen? Way to go zeg ik!
Met een diesel racen heb het nooit iets gevonden, moet wel eerlijk zeggen da ik alle dagen geniet van een koppelrijke diesel… maar die toerenteller wil dus NOOIT boven de 5000 toeren gaan e :(
@Volvo_440_turbo: begrenzer eraf gooien?
@4991: Ik dacht dat het ontbranden van dieselbrandstof niet gaat bij hogere toerentallen?
@Volvo_440_turbo:
Mario Theissen heeft eens beweerd dat een je diesel maximaal 10000t/pm kan laten draaien.
OT: Mazda gaat ook LMP2 teams van een skyactive diesel voorzien, of dit hetzelfde blok is weet ik niet zeker maar het zou mij niet verbazen.
@Volvo_440_turbo: da denk ik ook, maar wat is een hogere toerental? hang denk ik van motor tot motor af.
@4991: neen, dat hangt vooral van de verbrandingssnelheid van diesel af… de theoretische max rpm van een dieselmotor lag volgens mij ergens eind de 7000rpm.
@tjorque: voila, heeft het ook niets met de inspuiting (druk, hoeveelheid, inspuittijd,…) te maken?
Leuk apparaatje
Wel met strait pipes hè!
Lekkeeeer