• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda6 SkyActiv-D is een diesel-racebeest

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 januari 2013 om 07:48 – 24 Reacties

Afbeelding Mazda6 SkyActiv-D is een diesel-racebeestAfbeelding Mazda6 SkyActiv-D is een diesel-racebeestAfbeelding Mazda6 SkyActiv-D is een diesel-racebeestAfbeelding Mazda6 SkyActiv-D is een diesel-racebeest

Mazda SkyActiv-D racer
Dieselracen is cool. Dat was het nog niet zo toen Seat er in het WTCC mee begon, maar sinds Audi het doet raakt het toch meer en meer ingeburgerd. Mazda zet nu ook de stap, met deze 400 pk SkyActiv-D racer, voor op het Amerikaanse racecircuit.

Ondanks dat de verkoop in Nederland niet heel hard loopt, ben ik altijd al gecharmeerd geweest van de Mazda6, zo ook van het nieuwe model. Deze raceversie gaat deelnemen aan het Grand-Am Road Racing Series Rolex GX Championship, in de VS dus. Nou is dieselracen daar net zoiets als een VARA-TV-presentator met een modaal salaris hier, maar Mazda pakt de handschoen op, en de specs liegen er niet om!

Ongeveer 400 pk wordt er uit de 2.2 liter diesel gepeuterd, terwijl het blok voor het merendeel dezelfde onderdelen heeft als het 175 pk standaardblok waar het van is afgeleid. Hij gaat racen in de alternatieve GX-klasse, waar alle ‘buitenbeentjes’ in ondergebracht zijn. Net zoals de Nissan Deltawing betekent dat nog een aparte verschijning op het circuit, maar als Mazda het tot een succes weet te maken is dit natuurlijk prima PR voor het merk in Amerika.

Mazda6 Diesel Power

De looks mogen er in ieder geval wezen, dit is een gemene oliestoker! Op 26 januari moet de SkyActiv-D zich voor het eerst bewijzen, tijdens de 24 uur van Daytona. De eerste actiefoto’s staan op Mazda’s Facebook-pagina, hieronder de platen vanaf de beursvloer in Detroit.

Ook interessant!

  • Zescilinder Mazda
    Zescilinder Mazda met RWD nu heel erg dichtbij
  • Bijzondere Mazda hoogtepunten
    Bijzondere Mazda hoogtepunten: dit zijn er 9!
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, detroit-2013, Diesel, Mazda, mazda6, Racing, SKYACTIV

Vorig bericht: « Deze Audi SQ5 is ook blauw!
Volgend bericht: VIA VTRUX: plug-in hybride pickup met 800 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. raoul zegt

    16 januari 2013 om 07:52

    Ziet er gaaf uit!! Tevens een leuk speeltje

    Login om te reageren
  2. rsvbf1 zegt

    16 januari 2013 om 08:03

    huh? clean diesel, sinds wanneer is diesel schoon en stoot niks uit

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      16 januari 2013 om 08:10

      @rsvbf1: Dat deze diesel niks uitstoot word nergens beweerd.
      Maar doordat Mazda de Skyactiv technologie toepast op deze motor, is ie wel een heel stuk schoner dan een normale diesel.

      Login om te reageren
  3. guusboum zegt

    16 januari 2013 om 08:26

    400pk? Eat that BMW m550d !!

    Login om te reageren
    • hollow zegt

      16 januari 2013 om 09:29

      @guusboum: levensduur? … Kom op zeg.

      Login om te reageren
      • rotorpower zegt

        21 januari 2013 om 23:55

        @hollow: Het is een Mazda!!

        Login om te reageren
    • popoff zegt

      16 januari 2013 om 10:28

      @guusboum: Wat een loos commentaar ! Lees even beter, de standaard versie heeft 175Pk en dat is niet ‘buitengewoon’ uit een 2.2L Turbo Diesel.

      Login om te reageren
  4. rubenn zegt

    16 januari 2013 om 08:36

    Stoere bak, strakke spoiler, kekke BBS-velgen, als dat nou ook in een pakketje op de standaard Mazda6 kon i.c.m. wat extra pk’s…

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    16 januari 2013 om 09:06

    Zag een paar nieuwe 6-en in Australie deze maand. Ik vind t een prachtige bak! Ik weet echter niet of ie luxe genoeg aanvoelt… Rijtest please!

    Login om te reageren
  6. rotorpower zegt

    16 januari 2013 om 10:05

    spoiler er af en andere velgen en we hebben een nieuwe MPS :D

    Login om te reageren
  7. dunhozzie zegt

    16 januari 2013 om 10:51

    De 6 is prachtig, maar qua maandleasebedrag (waarschijnlijk door de afschrijving) helaas geen reeele optie. Of althans, dat was ie niet voor mij (ik kan natuurlijk niet voor jullie spreken)

    Login om te reageren
  8. pier zegt

    16 januari 2013 om 11:09

    Mooi karretje. Maar als er grotendeels dezelfde onderdelen zijn gebruikt, dan kan er ook wel een variantje komen met 225pk ofzo lijkt me zonder afbreuk te doen aan de levensduur :)

    Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      16 januari 2013 om 13:11

      @pier: maar helaas springen de japanners niet zo vaak in het diepe.

      Login om te reageren
  9. ronin1130 zegt

    16 januari 2013 om 13:10

    Dit is wel verrassend. Wist al dat Mazda dieselmotoren ging leveren voor een Le Mans-achtig prototype gebaseerd op de Skyactiv 2.2 diesel. Maar dat ze hiermee ook in de 6 gingen racen? Way to go zeg ik!

    Login om te reageren
  10. Volvo_440_turbo zegt

    16 januari 2013 om 13:27

    Met een diesel racen heb het nooit iets gevonden, moet wel eerlijk zeggen da ik alle dagen geniet van een koppelrijke diesel… maar die toerenteller wil dus NOOIT boven de 5000 toeren gaan e :(

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      16 januari 2013 om 14:51

      @Volvo_440_turbo: begrenzer eraf gooien?

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        16 januari 2013 om 14:53

        @4991: Ik dacht dat het ontbranden van dieselbrandstof niet gaat bij hogere toerentallen?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 januari 2013 om 16:36

          @Volvo_440_turbo:
          Mario Theissen heeft eens beweerd dat een je diesel maximaal 10000t/pm kan laten draaien.
          OT: Mazda gaat ook LMP2 teams van een skyactive diesel voorzien, of dit hetzelfde blok is weet ik niet zeker maar het zou mij niet verbazen.

          Login om te reageren
        • 4991 zegt

          16 januari 2013 om 18:06

          @Volvo_440_turbo: da denk ik ook, maar wat is een hogere toerental? hang denk ik van motor tot motor af.

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            16 januari 2013 om 20:11

            @4991: neen, dat hangt vooral van de verbrandingssnelheid van diesel af… de theoretische max rpm van een dieselmotor lag volgens mij ergens eind de 7000rpm.

            Login om te reageren
            • 4991 zegt

              16 januari 2013 om 20:19

              @tjorque: voila, heeft het ook niets met de inspuiting (druk, hoeveelheid, inspuittijd,…) te maken?

              Login om te reageren
  11. bmwe46csl zegt

    16 januari 2013 om 14:34

    Leuk apparaatje

    Login om te reageren
  12. Emile_Benz zegt

    16 januari 2013 om 15:22

    Wel met strait pipes hè!

    Login om te reageren
  13. sulobb zegt

    16 januari 2013 om 18:32

    Lekkeeeer

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North