SKYNET? Nee, dit is SKYACTIV. Mazda’s marketingterm voor zuinige en saaie auto’s. Vergelijkbaar met BlueTEC en Bluemotion.
Enfin, ook bij Mazda is inmiddels het kwartje gevallen en men wil zuinige auto’s aanbieden. De planning is om het verbruik van het modellengamma in 2015 met dertig procent te hebben gereduceerd ten opzichte van 2008. Een nieuwe generatie motoren en nieuwe technieken moeten daarvoor zorgen. Het eerste wapenfeit is deze gefacelifte Mazda3 SkyActiv.
De 2,0 liter viercilinder benzinemotor heet Sky-G en heeft een nieuwe zesbak gekregen (zowel automaat als handmatig). De vorige Mazda had een verbruik van 33 mpg, nu zou een verbruik van 40 mpg mogelijk moeten zijn (5,8 liter per 100km). De auto heeft 155 pk en een max koppel van 200 Nm.
niet skynet, maar skyactiv en mazda zitten achter judgement day:shock: :!:
@erddo: haha comment win!
Beetje laat, maar goed. Hadden ze niet beter een hybride kunnen bouwen? Gewoon wat batterijen uit een gameboy jatten, motortje uit een japans speelgoedautootje en klaar is akira.
Hoeveel CO2 papa. Hoeveel bijtelling. Please Please tell me!
Ugh.. die cijfers van tegenwoordig slaan nergens meer op. 155 pk uit een 2.0L; da’s niks. Wat groen/efficiency erbij; alsof iemand die 5.8L/100km gaat redden!
@gregorius: dat geldt voor bijna alle merken.. vooral VW is er een ‘kei’ in.. overigens vind ik dit niet te vergelijken met Bluemotion want dat zijn teringslome hokken puur voor de bijtelling
Ik rij 7.8 op 100 in een verhoogde Transit die 2500kg weegt. Zonder Active Skynet.
@rotarypowah: Ja leuk, maar dat is een diesel en dus geen kunst. Bovendien zijn diesels veel viezer als gekeken wordt naar de stoffen die zo’n ding uitpoept.
@floryn: och, dat uitstoot verhaal is meer om de mensen weer een poot uit te kunnen trekken, dan dat het echt iets voorstelt.
Een aangepaste rijstijl doet veel meer voor het milieu dan al die ’technieken’ om te ‘besparen’. En dan rij ik nog vlot ook met dat ding.
@floryn: fabrieksopgaaf is 9.5 op 100 trouwens.
Ik weet niet wat Skynet of Sky Active is, maar dit blijft gewoon een gedrocht.
155Pk in 1250 +/- kilo is niet verkeerd toch? Er zijn een aantal GTI’s geweest met minder.
@floryn: ja, klopt, in 1995
ik had bijna de 3 met 2.0 als leasebak genomen, rijdt super! Ware het niet dat de GT M-line uitvoering net te laat kwam.
over krap 3 jaar zal de vlag er wel weer heel anders bij hangen.
Voor de techniekmensen is het leuk om te weten dat de compressieverhouding van deze motor 14:1 is. Dat is voor een benzinemotor echt heel fors. De komende nieuwe diesel van Mazda heeft nota bene dezelfde verhouding! Benzine en diesel komen dus steeds dichter bij elkaar (en dat verklaart ook die experimenten met zelfontbrandende benzinemotoren). Overigens voldoet die nieuwe diesel al aan Euro6 zonder allerlei AdBlue-achtige dingetjes of NOx-kat. Da’s heel gunstig!
Waarschijnlijk zal dit hele Skyactiv-verhaal ook een beetje uit nood geboren zijn omdat Mazda niet over extreme ontwikkelingsbudgetten beschikt (in andere bewoordingen: roeien met de aanwezige riemen), maar ook dat kan mooie resultaten opleveren. Die automaat is immers van klassieke opzet met koppelomvormer, geen DSG of iets dergelijks.
@nielsvanderweiden: Compressie is echt enorm hoog, normaal ligt dat bij benzines toch bij 10,5 en diesels op 16-17. Dit ligt er dus precies middenin. Ben benieuwd hoe deze dan klinkt.
@nielsvanderweiden: Dat van die automaat doen ze iig beter als bij de grote landgenoot Toyota. Die werken met een elektrisch bediende handbak als automaat om maar de uitstoot normen te halen. Rijd voor geen meter (zeker niet als de bak nog koud is). Als je dat meeneemt in dit verhaal is het zeker een behoorlijk prestatie van de mannen en vrouwen van Mazda.
@nielsvanderweiden:
Interessante info. Mag je nog op 95 rijden hiermee? Of ben je verplicht 98 te tanken?
@nielsvanderweiden: ratio van deze motor is 12:1. 14:1 is wat ze van plan waren of zijn. Wellicht in de nieuwe Mazda6
@Ahura: ja, gek is dat, ik lees het nu ook: 12:1 in het persbericht van de Mazda3 en 14:1 in het algemene Skyactiv-verhaal. Benzine-issues inderdaad?
Hmm, interessant blok wel, met nog flink wat vermogen. Zal ook wel goed rijden, Mazda kennende. Kan alleen niet echt aan die blije smoel wennen.
Aan het aantal tractor polos te zien op de weg moet dit wel een hit zijn hier in NL.
Zo zie je maar hoe iedereen trapt in die downsizing shit. 2.0 met 155pk en 200 Nm is prima zonder turbo’s e.d. Net zo zuinig maar dan gaan ze vast langer mee ;)
.
De SKYACTIV-G 2.0 sedan met SKYACTIV-Drive moet een verbruik buiten de stad halen van 4,9L/100 km (1:20,4). In de stad moet 7,2L/100 km (1:13,8) mogelijk zijn. Met de SKYACTIV-MT zal het 5,0L/100 km (1:20) buiten de stad en 7,6L/100 km (1:13,1) binnen de stad worden. Voor Europa is de hatchback een stuk interessanter; met de SKYACTIVE-Drive AT haalt het een verbruik van 5,1L/100 km (1:19,6) en in de stad hetzelfde als de sedan (1:13,8). De handgeschakelde SKYACTIV-MT haalt ook 5,1L/100 km op de snelweg maar dan ook 7,6L/100 km (1:13,1) binnen de stad.
.
-edit: jouw linkspam is hier niet welkom-
@autoblogger: hoezo saaie auto’s? Deze is lelijk dus saai is het niet. En ze rijden dynamischer dan veel andere auto’s. En een persbericht doorlezen is echt niet zo moeilijk toch? Het is niet Sky-G maar SKYACTIV-G. Overigens schrijft Mazda NL het weer als SkyActiv-G.
Zie ik daar nu een gigantische grille? Groter dan de grootste van Peugeot zelfs?
@Esprit_de_Flandre: Die hebben ze daar bij Mazda al een tijdje, ziet er niet uit … ook wel smiley/clown face genoemd.
@Renesis: en gelukkig stappen ze daar vanaf
Mooie evolutie van een vijfhoekige grille die ze sinds ’96 al gebruiken
@Ahura: Gelukkig wel jah, alleen dat het zolang moet duren. Bij de volgende generatie mazda 3 pas :(. Kun je trouwens een paar voorbeelden opnoemen uit 1996 (5-hoekige grill)
@Renesis: onee toen was het nog meer 4-hoekig (muv Xedos 6 vanaf 1992 maar die hoeken waren meer afgerond). 1997 bedoel ik.
@Renesis: Ja, ik weet dat ze die hebben, maar deze lijkt me nu nog groter geworden. En te groot eigenlijk…
-edit: kijk gewoon eens in de gallery-
Zuiniger motor erin, zolang we er niets van merken, prima. Pakt Mazda goed aan.
Wow ook veel koppel voor een benzine blok. 100nm /liter is echt veel voor een ongeblazen benzine blok.. Volgens mij eerste fabrikant die dat haalt? Normaal licht dat zo rond de 70-80 nm/l
-edit: jouw linkspam is hier niet welkom-
En de volgende superrrzuinige auto die het niet waar gaat maken in de praktijk.
Leasemaatschappijen, kom er maar in!
@PeugeotGTI: hij komt niet naar Europa. Ze richten zich in 2012 op de nieuwe CX-5 en Mazda6. Op z’n vroegst in 2013 komt de nieuwe Mazda3 die wel geheel met SkyActiv is ontwikkeld
Ik zou graag zien dat Mazda weer met een 3 F gaat komen. Dat waren de mooiere Mazda’s vroeger. Vooral dat type met de klap-koplampen was gaaf.