Mazda2? Boeiend zult u denken. Begin dit jaar hebben we er echter aandacht aan besteed, waarbij we afsloten met “De officiële persconferentie staat voor 6 maart in de planning, dan weten we meer“. Waarna het ruim een half jaar stil was… Daarom hierbij een korte update. De nieuwe auto voor het Europese B-segment is te koop vanaf € 13.795,- en is er in vier uitrustingniveaus, de Exclusive, de Touring, de Executive en de GT-M.
De touring valt vooral op, deze is namelijk voorzien van 15 inch aluminium velgen! Jawel, u leest het goed! Tevens beschikt de auto over elektrische verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen (achter), een lederen stuurwiel plus pookknop en airconditioning. Dat alles vanaf € 15.995,-. Top of de range is echter de Mazda2 GT-M met 1.5 liter motor, die er extra sportief uitziet dankzij een aangepaste vóór- en achter bumper, sportgrille, dakspoiler en side-skirts en leverbaar is voor € 19.295,-. Dat u het even weet…
Turbopaultje zegt
Mag ik stellen dat die Mazda2 er voor een nip van buiten goed uitziet ?
vla zegt
doe mij maar een C30
CSL zegt
zeker waard.
Jan C. zegt
Achterkant niet zo bijzonder, maar vast een betrouwbare wagen. Ziet er niet verkeerd uit, dus zal t vast goed doen in de verkopen.
maarten zegt
Helemaal geen lelijke verschijning in het straatbeeld, maar dat mag wel vind ik voor deze prijs!
Thomaz zegt
@ de vleaminck
Wat een vergelijking… Hetzelfde als bij een topic over de RAV4 zeggen “Doe mij maar een X5”
vla zegt
@ Thomaz
weet je voor hoeveel je een C30 kunt krijgen?
ik vergelijk geen auto’s van 40.000 € met auto’s van 10.000 €, de C30 is al te verkrijgen vanaf 17.500 € en mss nog 1.000 € erbovenop, dus ik vind ze zeer vergelijkbaar (niet in klasse, maar in prijsklasse)
w0o0dy zegt
het belangrijkste staat er niet bij! Het gewicht van deze Mazda 2 is omlaag gegaan ten opzichte van de vorige versie. Ik meen dat een aantal versies ONDER DE 1000kg blijft…. Mazda snapt het ten minste, eindelijk een merk dat wat aan obesitas doet.
autoblogger zegt
@w0o0dy: hij is echter ook kleiner ten opzichte van de vorige versie ;)
Maar het blijft natuurlijk een zeer positief punt dat Mazda veel aandacht geeft aan het gewicht: Mazda2 is the first model of a further developed generation of Mazda automobiles. It enters the growing B-segment, which in Europe has now conquered around 25 percent of the new car market. Mazda2’s outstanding total package represents a bold break from traditional trends in the automotive industry, especially in the sub-compact segment: it is not only approx. almost 100 kg lighter than its predecessor, but also 40 mm shorter. With this, Mazda kept the weight of the car under 1,000 kg, which contributes up to 15 percent less fuel consumption and agile handling characteristics. Also its charismatic design and its high level of safety make the Mazda2 a car best suited to meet the demands of European customers.
Adnan Sabir zegt
@de vleaminck
Het gaat hier om prijzen in Nederland en niet België. (en dat scheelt veel want de goedkoopste C30 kost hier 24.000 euro.)
Mazda doet het goed met de nieuwe modellen erg goed vind ik.
w0o0dy zegt
@Autoblogger: valt wel mee…. 4cm korter en 5,5cm lager en toch dezelfde wielbasis en de auto is 1,5cm breder…. in feite is de auto niet veel kleiner, maar wel 100kg lichter.
Via autoweek (yeah i know) “De nieuwe 2 is bijna 100 kilogram lichter dan z’n voorganger (de 1,3 weegt 930 kilo en de 1,5 935), en Mazda spreekt van een 15 procent lager brandstofverbruik. Gebruik van een lichtere, dunnere staalsoort – met een ultrahoog trekgewicht om de veiligheid niet in het geding te brengen – zorgde voor een daling van het gewicht met 23 kilogram. Speurend naar overtollig vet heeft Mazda verder kilo’s bespaard in onder andere het uitlaat- en koelsysteem, de elektrische bekabeling en de wielophanging.”
Ik vind dat nieuws…. trouwens…. er schijnt ook weer een Miller-cycle motor te komen (die hadden ze ooit in de Mazda 626 al. Langere openingstijden van de inlaatkleppen en een compressor zorgen voor genoeg vermogen maar toch een verbruik van minder dan 5 liter per 100km gemiddeld (zeggen ze).
Adnan Sabir zegt
*Mazda doet het erg goed met de nieuwe modellen, vind ik” moest het zijn natuurlijk.
Patrick zegt
Doe mij de nieuwe Corsa maar al kost ie geloof ik duurder dan de Mazda !!!
Wat_een_gezeik zegt
Ik heb les gehad in een mazda 2, reed nog best goed ook alleen ze waren niet zo mooi.
Deze keer heeft mazda daar wat aan gedaan, dit ziet er erg netjes uit.
Hoef je je niet voor te schamen denk ik zo.
toch…….
Sei zegt
voor 2 mile minder heb je al een Grande Punto oogt toch net wat beter naar mijn mening
Stefan Schuilenburg zegt
Grappig auto’tje in een grappig kleurtje..
Ahura zegt
Zeer nette prijzen. Concurrerend en de basisversie is zelfs goedkoper geworden dan de huidige. Geef mij maar een donkergrijze 1.5 GT-M! Echt een fris autootje met dynamische lijnen. Het enige wat me tegenstaat is de neus (bij normale versies) en het interieur vind ik niks. Dan nog liever het interieur van de huidige. Betrouwbaar (weer in Japan gebouwd ipv Spanje) en erg goeie rijeigenschappen. Niks mis met die auto dus
Hier vind je iets meer over de uitrusting: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/135.htm
Ahura zegt
Nu maar hopen dat mensen met een Touring ook eens de 16″ erop zetten want die staan wel erg lekker:
Een witte GT-M is trouwens ook tof
Ahura zegt
w0o0dy. de Miller Cycle gekoppeld aan een CVT is al te koop in Japan maar zoals het er naar uitziet komt die helaas niet naar Europa :(
Meer info over de Mazda2 vind je in diverse nieuwsberichen op mijn website
M Freak zegt
Ik weet t niet, er is iets met de achterkant.
Liever een C30.
Robert zegt
Die witte GT-M ziet er echt goed uit ja.
Nu nog maar wachten op een MPS variant :P
ML zegt
doe mij ook maar een C30 voor € 14K… ;-)
(ok, dan liever de Swift, die is wel even duur…)
ML320CDI zegt
Leuke wagen en voor die prijs gaat hij goed verkocht worden denk ik! Vind de C30 ook erg mooi, maar zit in een andere prijsklasse.
Dennizzz zegt
Denk hierbij het kinetic design van ford bij en je hebt de nieuwe Fiesta.
2XMX zegt
Ik ben erg benieuwd of Mazda ook met een 3-deurs model gaat komen.
Is toch ook een aardige martk voor, zeker als het nog enkele 100-en Euro’s scheelt in prijs.
Ahura zegt
Ja er komt een 3-deurs
Citrofiel zegt
Een geinig karretje. Al is het maar omdat hij eens lichter is dan zijn voorganger. Ik vind het uiterlijk ook best geslaagd. Mazda is zeker op de goede weg, zie ook de mooie nieuwe 6.
Rick dos zegt
Hééééé dat Mazda gebeuren is echt wel goed bezig, hè?
Nimbuf zegt
Ben ik de enige die deze auto grof langzaam vind.
1500 cc, 105pk, 935 kg en dan van 0-100 in 10 tot 11 seconden en een top van 190?
Weeker zegt
Zojuist een mica kleurige gt-m besteld, proef gereden in een witte gt-m
erg mooie auto vind ik, het dashboard zal afwijken, er komt een navigatie systeem in dus dat mooie radioscherm zal weg moeten.
vrij rappe auto, en erg compleet. alleen de levertijd is wel erg lang vind ik ( elke dag is er één teveel natuurlijk als je op je nieuwe autotje zit te wachten ) bijna 4 maanden!!
maarja, dan heb je ook wat he.
Yaris v16 wordt mazda 2 zegt
“weeker”
meen je dat nou? 4 maanden?
sh..ps, wij hebben de onze op 15 december besteld
de dealer meldt dat het eind Februari wordt, dat hoop ik dan maar.
Het wordt een groene (spirited green) executive.
Je rijdt erg snel “te hard” maakt weinig motorlawaai, stuurt erg direct (net als mijn oude 2)
Nu maar wachten he………….
carol zegt
ik deed het met een Mazda 616, later 15 jar lang met een Mazda 121.
Nu doe het al enige tijd met een Mazda 2 en … geen kritiek hoor, gewoon een knudde bak. De Mazda-top mag kollektief Harakiri plegen dan is hun klantenbedrog nog niet goedgemaakt. Wie slim is blijft er vanaf, d’er is moois en goeds genoeg in Europa te vinden
Andre zegt
Ik heb nog geen jaar met een omgebouwde fiesta met mazda logo gereden.
dat ding was van 2004, en de eerste 3 maanden no problems, maar daarna…………:cry:
krakende stoelen, ramen die niet open of dicht gaan, da’s niet zo erg, maar dat de motor stopt tijdens het rijden, vond ik niet zo aardig, telekens weer resetten, en het probleem werd nooit verholpen.
ik heb dat ding ingeruild voor een yaris 1.3MMT uit 2007, rijdt goed, maar daar houdt het ook mee op, het niet zelf kunnen of mogen schakelen is ook nixs.
Nu hebben we een M2 besteld (slim?) ik weet het niet, er zit nu weer een orginele mazda motor in, het wordt weer gebouwd in land van herkomst, dus neem ik aan dat het goed zit.
only time can tell…….
europese auto’s hebben deze uitrusting niet voor deze prijs, dt was doorslaggevend, en na de proefrit waren we verkocht
carol zegt
stond aan het kruispunt, groen, ik mocht door en ver weg kwam een vrachtwagen aan
daar ging ik niet op wachten
maar helaas, buiten mijn mazda gerekend
van één naar twee, hola, tonk, tonk, hoe harder ik trok hoe elastischer het pookje werd
d’er zat niets anders op dan even de gearbox op toeren brengen en nog eens proberen, dan dotje gas en weg
zie, dat duurt dus echt wel zolang als dat ik nodig heb om te schrijven, jij om te lezen …
Die truck stond ondertussen met stomende banden op 3 cm van mijn voituurke
en dan vraag ik me gewoon af of zuinigheid verantwoord is
als ge er morgen, overmorgen of god-knows-when gewoon niet meer bent
omdat ze bij Ford-Mazda de klotigste auto-on-earth in elkaar gedraaid hebben
and I-deeply-ashamed zo’n stom rund ben dat er mee rond wil rijden