Blijkbaar is Mazda een beetje bang dat het nieuws van de 3-deurs Mazda2 een beetje onder zal sneeuwen in de lawine van beursnieuws hebben ze alvast een foto vrijgegeven van de nieuwe 3-deurs variant.
Ik ben geen onwijze Mazda fan, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat de nieuwe Mazda2 er toch wel guitig uitziet. En helemaal als je bedenkt dat het Mazda gelukt is om het gewicht laag te houden (onder de 1000 kilo) en daarbij ook nog eens 5 sterren behaald heeft in de EuroNCAP test. Alleen die Mazda2 Sedan mogen ze in China houden van mij.
Alfaxa zegt
Ziet er goed uit.
Josje zegt
ziet er inderdaad niet slecht uit… maar ik vind hem ongelofelijk veel lijken op de Colt 3 deurs…
en om met de colt de concurreren moet mazda van goede huize komen. 6L/100km gemiddeld, 930 kilo, 90 PK (voor een 1.3l)
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ Josje
dat klopt wel ja…
Frasker (Maserati MC12) zegt
er kunnen nog 3 deuren weg.
Luc zegt
mmm, vind hem in 5-deurs toch mooier
GeoBem007 zegt
En de MPS? :D
lincoln zegt
sluit een beetje aan met het opel corsa verhaal denk ik ..
amerika en mazda liggen elkaar wel ..
Armada zegt
Het is inderdaad wel een koddig wagentje, maar als je hem in het echt ziet bekruipt me het gevoel dat er iets niet klopt aan de proporties.
mashell zegt
Op basis van deze (ongetwijfeld erg gunstige en bijgewerkte foto) zeg ik: ziet er wat harmonieuzer uit dan de wat drukke 5 deurs.
Franqie zegt
Ik vind hem er ook best leuk uit zien, zag vanmiddag de reclame op TV met de Mazda2 in het felgroen, erg leuk wagentje!
Citrofiel zegt
Hij is voor zijn vorm wel leuk vormgegeven, maar die vorm is het hem juist. Hij oogt heel erg hoog (mss ook wel weer door vormgeving van o.a. lampen), en dat past weer niet bij het sportieve. Een Peugeot 207 om maar een voorbeeld te noemen ziet er lager uit. En daarmee sportiever. Terwijl hij dat niet is…
Alec zegt
Beetje teveel styling van andere merken, zoals de achterkant die bijna direct van de corsa komt.
Overigens wel heel erg netjes gedaan….. ik zou em nog best willen als hij een goede prijs heeft…
BTW een MPS van deze wagen kunnen we ook wel gaan verwachten zoals ford het ook doet met de fiesta ST, zal ford het met de mazda 2 ook wel gaan doen.
ELB zegt
@ Citrofiel
Die “boze” uitstraling is denk ik vooral voor jongeren aantrekkelijk. Ik houd zelf wel van die look.
ELB zegt
Maak er toch maar jongeren-ouderen van. Jongeren kopen meestal geen nieuwe auto.
Robbut zegt
Ik zeg.. Toyota Yaris,
lijkt hij teminste wel op aan de achterkant…
En tja ik wil er zelf niet in gezien worden denk ik. Misschien wel een stoere jonge vrouw????
Citrofiel zegt
@ ELB; Ehm, de boze uitstraling van de 2? Of van de 207? XD Ik heb niets gezegd over een boze uitstraling van beide. Het ging alleen over sportief, en hoog/laag. :?
En dat jongeren weinig nieuwe auto’s kopen, weerhoudt de merken er niet van om zo veel mogelijk een jong publiek aan te spreken. Elke reclamecampagne weer, jonge mensen, dynamisch en zo. Ze zouden eens een echt ouderenmodel moeten maken, en die dan ook zo aanprijzen. Ouderenmodellen zijn er natuurlijk al (Peug 1007 bijvoorbeeld), maar ook daar proberen ze nog jong en stoer te doen… :|
Josje zegt
@ citrofiel
ik denk dat ze toch proberen de Colt te immiteren (bewust of onbewust)
als je iets hoger gaat, zie je al snel dat je enorm veel meer ruimte krijgt
ikzelf heb een Colt CZ3 1.3 uit 2005. verbazingwekkend hoeveel ruimte dat dingetje heeft
ELB zegt
@ Citrofiel
Sorry, je zei “hij oogt boos”. De Mazda. De 1007 is wel een grappig voorbeeld, hang er een flashy-deur in en hij moet hip zijn. Nee, hij is inderdaad handig voor ouderen bij het uitstappen. Is het dan verkeerde marketing, of goede hoop?
Ahura zegt
Wat is dat toch met Mazda’s en photoshops..? Iedere website neemt zomaar wat van mekaar over zonder de berichtjes erbij te lezen of zelfs eens logisch na te denken. De Mazda2-deurs is niets anders dan een photoshop op basis van de 5-deurs. Er zit ook totaal geen logica in dat de zijruit rondig wordt. Heeft niks te maken met de nieuwe stijl van Mazda. Ja de afbeelding staat op de UK versie van de Europese pers-site maar de rest weet nog van niks
De zijruiten hebben geen zwarte rand of iets wat gewoon niet kan, uitlaat ziet aan de verkeerde kant en door de achterruit zie je gewoon de oorspronkelijke zijruit van de 5-deurs.
‘
Echt alles wordt maar klakkeloos overgenomen. Jammer!!
Ahura zegt
Grmpf.. bij mij doen de pics het niet. Hier wel:
thomas zegt
Mazda maakt goede wagens die lang mee gaan. Maar als we het over (origeneel) design gaan hebben, dat is dan weer een woordje te veel want ja waarom ook eens zelf iets maken. Want we kunnen gewoon het halve Opel Corsa ontwerp jatten. Nouw soms word er gezegt beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar jat dan ook eens iets goeds!!!
Nick zegt
@ahura
Kijk… zo ken je nog eens vergelijken… toch wel een leuke aanwinst… ik vind t een stoer leuk karretje geworden (vooral als m vergelijk met zn voorganger… de oude mazda 2 en vooral: de demio!)
en dat van die corsa-jat-acties… ja, qua totale vorm lijkt ie derop… maar de lijnen van deze mazda zijn veel golvender (naar die nieuwe kinetic-design-language (met die ‘kamikaze’ concepts, hoe heette ze?) waar mazda mee werkt sinds kort…) dan de corsa’s strakke, scherpe lijnen….
Robert zegt
Zo nu nog een MPS variant en ik ga serieus weer overwegen een mazda te kopen :D
Dotternetta zegt
Hmmm…wederom een blije japanse auto liefhebber, al twijfel ik of deze in Japan wordt gemaakt! Ik zie hier wel een waardige opvolger in van mijn Toyota Starlet :)
Solihin zegt
Hebben een nieuwe Mazda 2 aangeschaft! Twee weken wordt hij afgeleverd. Vele garages gezien voor deze autoklasse, maar de Mazda sprong er zeer zeker uit. Hele verbetering tov het vorig model. Hoop er nog jaren mee te rijden.
3-serie zegt
Is deze toch net iets fraaier. Mazda Sassou
fr@nk01 zegt
Wat mij betreft mag de sedan-versie ook komen, als Bmw een 1serie sedan succesvol introduceerd waarom geen Mazda 2 MPS-sedan!
Denk dat ’t juist een erg geinig cool karretje wordt.
Zal geheid een succes zijn hier en m.n. rond de landen van de Middelandse Zee en Scandinavie.
fr@nk01 zegt
…en meteen ook maar een CC-cabrio!
Leuk toch…
Raymond zegt
Ik vind het een mooie auto, ziet er ook lekker sportief uit, alle mazda’s van tegenwoordig zien er trouwens sportief uit. Ze zijn goed bezig, ga zo door!!
Ahura zegt
Sinds wanneer heeft BMW een 1-serie sedan..?
Over de Corsa; die lijkt dan weer erg op de 207 en eigenlijk lijken veel compacte auto’s op de 206. Die wordt elke keer gebruikt als referentiekader. Maar ga dan ook miepen bij Renault en Opel dat hun B-segment auto ‘gejat’ is. Daarbij heeft de Mazda2 duidelijk eigen lijnen aan de zijkant en de spatborden zijn ook des Mazda’s
w0o0dy zegt
Deze mazda lijkt nauwelijks op de Colt en ook niet op de Yaris. De foto is wat misleidend…… een Colt CZ3 is 4 cm hoger en een 207 is één cm lager…. De Mazda 2 is een leuke kleine hatchback, rijdt goed en is zuinig en vlot en Mazda’s zitten uitstekend in elkaar…. dat is bij veel auto’s in de klasse wel anders….
fr@nk01 zegt
@Ahura
In mijn filosofie voldoet een auto met een ‘kont’, een vrij horizontaal aflopende achterwerk, aan de klassieke benaming ‘SEDAN’!
Een voertuig met een schuin aflopend daklijn ,bij voorkeur tot achtereinde der vehickel, is exclusief voorbehouden voor de type benaming ‘COUPÉ’!
fr@nk01 zegt
Dat Bmw er een kluts zootje van maakt, door 2 deuren af te halen en die er dan de typebenaming coupé aan ophangt om de veel hogere prijs te kunnen verantwoorden, is daar aan toe.
Aan de algemeen ‘-internationaal- geaccepteerde klassieke type aanduiding however, valt niet te tornen!
joop zegt
Heb met de mazda2 gereden en moet zeggen toppie hoor,en dan zekers de 2 deurs bestellen wat een stoer karretje.
Trouwens nieuwe Mazda6 gezien en in gezeten bij mijn dealer ,maar wat een klasse auto geworden zeg super.
fr@nk01 zegt
Over jatten gesproken….
De meeste Japanse modellen rijden al ruim een jaar in het thuisland voor ze buiten eigen land verscheept worden.
Dit geldt tevens voor modellen die in bv. de VS geproduceerd worden, een CX7 bijvoorbeeld reed al enkele jaren in de VS voor die naar Europa kwam.
Het ontwikkelen van nieuwe modellen is uiteraard geen kwestie van enkele maanden, dat de modellen gelijkenis kennen, heeft vooral van doen met de huidige technische R & D ontwikkelingen die elkaar steeds dichter benaderen.
Het spreekt voor zich dat de concurrenten elkaar vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten houden.
fr@nk01 zegt
In Duitsland worden de beide Mazda’s door automedialand weinig innig verwelkomt.
In tegenstelling tot de meer ‘objectief’ georienteerde internationale autobladen komen de 2 en de 6 wederom niet echt positief uit de Duitse vergelijkingstest’s.
Voorbeeld:
In Nederland scoorde de Mazda2 -ondanks lichte poging tot terughoudend enthousiasme m.i.- behoorlijk beter dan de Opel Corsa, het hoeft geen betoog dat die in Duitsland toch wel verrassend(?), de andere volgorde aanwees….
Deutsche Chauvinisum.