Mazda wordt premium. Nu moet alleen de klant het nog accepteren.
Het is een ‘hete’ term, premium. Het is overigens een vrij eenvoudige marketingterm. Je voegt extra waarde aan een product toe, om op die wijze een hogere prijs te kunnen vragen. De truc is natuurlijk om te zorgen dat de marges zo groot mogelijk zijn. Je wil niet alleen zo veel mogelijk auto’s verkopen, maar ook zoveel mogelijk per auto verdienen.
Uiteraard wil Mazda ook zoveel mogelijk geld binnenharken. Dat merk begint een beetje een gevalletje ’tussen tafellaken en servet’ te worden. Mazda is absoluut veel te groot om als nichespeler gekenmerkt we worden. Aan de andere kant is het merk niet zo groot als andere volumemerken met wie Mazda concurreert.
Niet de Duitsers achterna
Mazda heeft daar een handige oplossing voor. Ze worden premium! Probleem opgelost. Jeremy Thomson meldt aan Autocar dat Mazda aspiraties heeft om hoger in de markt te staan. Dat gaan ze niet met een apart luxemerk doen, dat luxemerk moet Mazda worden.
Thomson wil in eerste instantie duidelijk maken dat ze niet Audi, BMW en Mercedes-Benz achterna willen gaan. Die Duitsers hebben dat gedeelte van de markt goed onder schot. Nee, Mazda richt zijn pijlen op Lexus, Infiniti en Acura. Ook Genesis zit in dat marktsegment van Aziatisch en premium. Van de genoemde merken probeert Mazda het meeste Lexus achterna te gaan.
Mazda wordt premium met RWD
Waarschijnlijk heeft Mazda een paar skippybal-sessies gedaan met collega @jaapiyo. Om als ‘premium’ te worden beschouwd, moet de techniek premium zijn. Mazda gaat zescilinder lijnmotoren en achterwielaandrijving toepassen. Heel veel meel premium wordt het niet. Er komen grotere modellen bij die op deze platforms kunnen gaan staan. Denk aan de CX-60 en andere grote crossovers.
Komt Mazda dan ook met meer elektrische modellen? Jazeker. Thomson bevestigt dat ze de doelen die gesteld zijn door de overheden (2030 en 2035) gewoon gehaald gaan worden. Wel geeft Thomson aan dat ze niet heel krampachtig alleen op EV-technologie gaan focussen. Mazda heeft een ‘meer genuanceerde en progressievere benadering’. Wat hij daar direct mee bedoelt, is niet duidelijk.
Het is niet voor het eerst dat Mazda het hogerop zoekt. In de jaren ’90 probeerde het Japanse merk met Amati en Xedos voet aan de grond te krijgen. Helaas lukte dat niet helemaal, terwijl Acura, Infiniti en Lexus wel successen wisten te boeken. De reden is simpel: de Amerikaanse markt. Daar zijn de Aziatische luxemerken zeer in trek.
Mocht je baas niet opletten, check dan onderstaande promofilm van de Xedos 9:
Meer lezen? Bijzondere Mazda hoogtepunten: dit zijn er 9!
kubimazda3 zegt
De materiaal gebruik en afwerking ging al steeds meer richting premium. Als ze prijzen maar niet premium maken is het helemaal prima.
Johanneke zegt
Mazda is al echt heel sterk bezig. Mijn ouders hebben zo’n cx30 met 180pk mild hybrid fwd. Alles erop en eraan, dakje ook. Nieuwprijs 45k oid? Pak een Audi q3. Die is KAAL met een 1.5 motor met 150pk al 48k!! En (veel) lelijker. En minder zuinig. En straks lastiger weer te verkopen, want geen opties. Als je een beetje proefritten gaat maken kom je er heel snel achter dat Mazda zeer sterke modellen in haar segment heeft.
bernoulli zegt
Een auto is niet lelijk. Een auto vind je lelijk.
(ooo--V--ooo) zegt
Namens de Fiat Multipla, bedankt voor de toevoeging ;)
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat het lukt. Een echt premium merk heeft motoren welke veel olie gebruiken, dus introduceer de wankelmotor maar weer.
Robert zegt
@dutchdriftking: de volgende generatie hybrides schijnt zo’n ding als stationairmotor te krijgen. Veel compacter en efficiënter dan een zuiger motor en het geheel draait ook prima op gas, waaronder waterstof. En dankzij het stationaire toerental ook minimale lastwisselingen dus qua slijtage op de afdichtingen en compressie veel beter in toom te houden.
dtwo zegt
“Heel veel meel premium wordt het niet” moet natuurlijk zijn “Heel veel meel plemium woldt het niet”
eunosroadster zegt
Want in Japan praten ze Chinees???
Joel_D zegt
@eunosroadster: want in China spreken ze alles uit met een l?
Variomatic zegt
@joel_d: ja!!! Loempia, Sambal: allemaal met een L!
DaveB zegt
@joel_d: nee hoor. Ze hebben alleen moeite met de R.
kevertje zegt
Op zich is er niet veel verkeerd met Mazda. Van alle Japanse merken op de Europese smaakpapillen het meest doenbare merk zelfs bovenuit het pompeuze maar helaas spuuglelijke Lexus.
bernoulli zegt
Mooi. De ene maand een Yaris mer Mazda-logo’s de showroom in duwen en de andere maand de concurrentie aan gaan met Lexus.
ikwileenm3 zegt
Doet Lexus ook met Toyota’s! Dus dat is blijkbaar de eerste stap richting “premium”.
eunosroadster zegt
Ben benieuwd wat dit gaat brengen! Wel verstandig dat ze geen submerk gaan voeren. De geschiedenis leert dat het uitrollen van een submerk vrijwel een blauwdruk is om te resulteren in een fiasco (kijk recent maar naar DS). Terwijl Mazda toch genoeg submerken heeft gehad om af te stoffen: Efini, Eunos, M2, Xedos, Autozam e.d.
ralfast zegt
Dan hierbij meteen een verzoek nummertje: een moderne versie van de Eunos Cosmo. Dat is Japans premium!
Variomatic zegt
Ik heb er een hard hoofd over in.. als Mazda niet met wat boomer-crossovers was gekomen waren ze in Europa al grotendeels verdwenen denk ik, zelfs in NL met zijn grote schare trutten-crossover liefhebbers is Mazda echt nog maar een fractie van wat ze ooit waren. Nu op de premium tour gaan is niet de oplossing, vrees ik. Jappen moeten het vooral hebben van kleine autootjes als de Yaris..
PunicaOase zegt
Zelfs BMW, Mercedes, Audi en Lexus verkopen niet veel 6-cilinders meer, al helemaal niet in NL, gaan we hier in NL zelden zien en daarbuiten ook niet veel.. Wat mij betreft een gekke beslissing in deze tijden..