Vanaf de lente van dit jaar kun je al genieten van een nieuwe Mazda met wankelmotor in Nederland.
Het concept van de wankelmotor is nooit echt aangeslagen. Zonde, want het motortype heeft veel voordelen. Het is zeer compact, licht en in staat veel vermogen te leveren.
Helaas stonden er altijd wat betrouwbaarheidsissues en een hoog verbruik tegenover. Mazda heeft zo lang mogelijk de motor in leven gehouden, maar met het uit productie gaan van de Mazda RX-8, ging ook de wankelmotor uit productie.
Mazda met wankelmotor
Maar goed nieuws, de wankelmotor is weer helemaal terug! Dat meldt Mazda. Nu is de toepassing wel ietsje anders dan voorheen. Mazda komt helaas niet met een sportwagen met tweeschijfs rotatiemotor op de markt. Nee, heel kort door de bocht zal de range extender van de Mazda MX-30 een enkelschijfs wankelmotor zijn.
Het concept doet wat dat betreft denken aan de BMW i3 met range-extender. De rotatiemotor drijft namelijk niet de wielen aan en er is ook geen transmissie. ook de Chevrolet Volt en Opel Ampera zijn volgens dit principe gebouwd. Alleen gebruikt Mazda dan een wankelmotor in plaats van een reguliere motor met cilinders.
Audi was eerder?
Overigens is het idee niet uniek, want Audi zat er ook al eens mee te spelen. In 2011 toonde het Zuid-Duitse merk namelijk de Audi A1 e-tron. Dit is een elektrisch autootje met een wankelmotor die dient als range extender. Inderdaad, precies zoals bij de MX-30, 12 jaar later. Audi had overigens destijds serieuze plannen voor serieproductie, maar het mocht er helaas nooit van komen.
In de lente van dit jaar zal de nieuwe Mazda MX-30 als plug-in hybride bij de Nederlandse dealers staan. Mocht je ‘m eerder in het echt willen aanschouwen, dan kan dat. De auto maakt namelijk op 13 januari (om 10:00 uur precies) zijn Europese debuut op de Autosalon van Brussel.
Meer lezen? Dit zijn de 17 tofste auto’s met wankelmotor!
PunicaOase zegt
Hopelijk doen ze ook wat aan die gigantische grijze plastic bumpers :-(
seanxtype zegt
Kun je rekenen, reken maar van niet.
krisp zegt
Mocht je jezelf afvragen: waarom kiest Mazda hier voor een wankelmotor? Naar verluidt is een wankelmotor stiller, lichter en kleiner dan een gewone motor, mede omdat er minder bewegende delen op zitten. De nadelen (hogere slijtage door snelle lastwisselingen, zeker als de motor nog koud is), kun je redelijk ondervangen doordat de motor niet rechtstreeks aangestuurd wordt door de bestuurder.
Persoonlijk ben ik geen fan van PHEV’s: het is dubbel uitgevoerde techniek, met bijbehorend onderhoud. Maar deze oplossing is op z’n minste interessant.
tuutertuuter zegt
Ik vind het juist slim. Je haalt zoals je zegt alle pijnpunten van een ICE weg. Je laat de brandstofmotor warm draaien, en daarna is hij 100% in steady-state. Alle transitionele fasen vang je op met de batterij en de elektromotor.
Als je een goeie benzinemotor steady-state laat draaien, valt er een mechanisch rendement van 40-45% te behalen. Dat is echt enorm. Dat betekent dat je ongeveer 1 op 20-23 (praktijkverbruik) kan rijden door de benzinemotor als generator te laten werken.
Daarnaast is het grootste onderhoud aan een EV de batterij, die je nu dus juist heel klein kan houden (en hopelijk ook eenvoudiger te vervangen).
krisp zegt
Voor een benzinemotor is dat fantastisch! Maar in vergelijking met een elektromotor… not so much. En qua onderhoud is de batterij echt geen issue. Ja, in het begin waren er issues met batterijen, maar nu zelden meer. Ook qua degradatie valt het tegenwoordig ontzettend mee.
Ik zou oprecht enthousiast willen zijn over PHEV’s, maar de praktijk wijst uit dat er nog te veel op de verbrandingsmotor wordt gereden, waardoor het nauwelijks efficiënter is dat een HEV. Terwijl al die auto’s wel significant meer batterijen meedragen.
Robert zegt
Ik denk dat het meeste onderhoud bij EV’s gaat zitten in de aandrijflijn; het direct beschikbare en enorme koppel van de elektromotor(en) geven alle draaiende delen vanaf de aandrijfassen veel harder ‘op hun lazer’ dan bij benzine- of dieselmotoren. En dan heb ik het nog niet eens over de remmen, aanverwante energie regeneratie systemen, de banden.
Al met al vind ik het wel weer heel erg ‘des Mazdas’ om een keuze als deze te maken. En daarmee geven ze ook blijk al verder in de toekomst te kijken: een wankelmotor als stationair motor draait namelijk ook uitstekend op aardgas, lpg en waterstof!
c-ad zegt
Ben benieuwd wat dat aan actieradius gaat opleveren.
audirs3 zegt
Dat is afhankelijk van hoe groot de benzine tank is. En het is in theorie veel efficiënter dan die benzine direct gebruiken voor de aandrijving, zo’n generator loopt continue op optimale toerental.
audirs3 zegt
Het is jammer dat onze wetgeving dit niet stimuleert, en het gewoon als “plug-in hybrid” te boek zal gaan. Terwijl het gewoon een vrij capabele EV is met een nette range van 200km, met een generator aan boord. Het is ook veel efficiënter dan een reguliere plug-in hybrid.
Overigens is het concept buiten de auto wereld al heel oud. Zeker diesel treinen zijn eigenlijk electrische treinen met een groot diesel aggregaat aan boord.
Jagris zegt
Kijk, dit kan ik waarderen. Was eerst geen enorme fan van de mx30, door de beperkte actieradius. Verder een toffe auto. Maar door deze range extender is hij praktisch altijd inzetbaar en toch niet te duur door de kleine batterij. En de wankelmotor hoeft daarnaast toch niet vaak te draaien, omdat je vaak genoeg hebt aan de accu alleen. Goed bezig Mazda!
awesome zegt
Dit is de enige Mazda waarvan de looks me niet kunnen bekoren.
Als ze deze motor nou geschikt kunnen krijgen voor de 3,6 en CX-5 dan verkopen ze wellicht wat meer.
Laatst de 3 met 182pk gereden. Was een serieuze optie voor de lease. Wat een bak!
Alleen echt te krap achterin voor de kids.
Ik zou er bijna een ter adoptie aanbieden maar de vrouw dacht er anders over
kennone zegt
Ik vond die 3 juist heel traag aanvoelen. Reed ondanks het een slak was wel erg goed.
eunosroadster zegt
Die atmosferische blokken moet je wel echt auverwets op toeren rijden om ze op zweep te houden. Persoonlijk vindt ik dat juist erg prettig. Veel chauffeurs zijn tegenwoordig door het downsizen wat kleinere motoren gewend met turbocompressie, waarbij je bij veel minder toeren al vooruit komt. Ga je met die instelling in een (t.o.v. de gedownsizede 1.2’tje) in een wat groter atmosferisch blok rijden komt hij inderdaad loom over, wat hij allerminst is…
shalomleon zegt
Rijden in andermans auto is altijd leuk toch