De uitvinders van Zoom-Zoom, Jinba-Ittai en Seppuku kunnen het weten.
Mazda en fijn rijdende auto’s gaan al lange tijd goed samen. Tot de jaren ’90 maakte Mazda gewoon prima auto’s. Je kon er eentje krijgen van 3,80 meter (121), 4,20 meter (323) of 4,60 meter (626). Behoudender als een Mormoonse bibliothecaris, maar lekker veilig en betrouwbaar. Om Mazda beter te kunnen onderscheiden van de andere (Japanse) automerken, koos het merk voor een nieuwe strategie. Mazda moest auto’s maken die de sportievere automobilist kon waarderen. Met de ‘Zoom-Zoom’ campagne en de nieuwe Mazda 6 begon Mazda voortvarend.
Net als bij alle andere merken gebeurt dat niet zomaar. Eerst worden er ‘benchmarks’ gezet. Een fabrikant koopt auto’s in van de beoogde concurrenten. Welke fabrikant staat vaak bovenaan? BMW, uiteraard. Jarenlang maken de Beiers de ultieme rijdersauto’s in hun klasse. Ook voor Mazda was dat lang het geval. AutoGuide weet ons te melden dat dat niet meer zo is. In gesprek met diverse ingenieurs bleek dat ze niet meer onder de indruk waren van de producten van BMW.
Met name het stuurgevoel en het motorgeluid schijnt wat tegen te vallen en zo zouden de auto’s te kunstmatig aanvoelen. Daarom is Mazda verder gaan kijken en kwamen ze uit bij, eh, Toyota. Je weet wel. Het merk van de Prius en Mirai. Auto’s waar zelfs de bovengemiddeld fanatieke GroenLinks-aanhanger begrip voor op kan brengen. Maar Toyota maakt ook de Camry en volgens de testingenieurs van Mazda is dat de nieuwe benchmark. De nieuwe Camry is in de Verenigde Staten nog altijd een bijzonder groot succes. Volgens Mazda gaat dat nu alleen maar groter worden nu de Camry ook nog eens goed rijdt.
Om welke BMW’s het zou gaan is niet bekend. De M4 CS (rijtest) was namelijk behoorlijk spectaculair.
cupsport zegt
Ik niet. ?
tenaci zegt
Tja, de Camry zou best eens strakker kunnen sturen als de BMW 2 Active Divorce
tenaci zegt
@tenaci: kudt, DAN!
Gulli zegt
@tenaci: nee beter he!
awesome zegt
@gulli: n-n-n-n-nul dertig!
trustmeiamanengineer zegt
Tja zal allemaal best. Zegt denk ik helaas meer over het huidige BMW dan de sprongen die Toyota op stuurgebied gemaakt heeft.
w0o0dy zegt
@trustmeiamanengineer: ik rij regelmatig met een Toyota Verso en voor een 7 zitter is dat gewoon een heel fijn rijdende en sturende auto.
Ik denk dat veel mensen denken dat een hard en stug onderstel sportief is dus superieur is (Duitse auto’s zijn vaak nogal stug) maar een gezinsauto moet juist comfort en goed, geruststellend comfort en handling combineren met En ja dat heeft Toyota uitstekend in de vingers. Is het de ultieme liefhebbers auto? Nee, het is een familie auto.
skinnybmw zegt
Welke auto kan Toyota tegen een M4 CS zetten op dit moment?
iphonistvongates zegt
@skinnybmw: Een bij Toyota Motorsport GmbH getunde V8 Lexus RC-F
clarkson zegt
@iphonistvongates: ja dat pakt dus niet zo voordelig uit voor toyota..
skinnybmw zegt
@iphonistvongates: heb je een link naar een vergelijk? Tot nu toe deed de RC-F flink onder voor een M3/4 en alle andere snelle Duitse sportsedans.
Gulli zegt
@skinnybmw: Yaris GRMN ?
pixeltrooper zegt
@skinnybmw: het gaat om een benchmark als sportievere auto voor de gemiddelde werkende mens neem ik aan. Dus dan zit de M4 CS sowieso al in een heel andere prijsklasse en daarbij is dat wel een relatief extreme auto
w0o0dy zegt
@skinnybmw: domme vraag, vrijwel iedere Toyota als je kijkt naar prijs/kwaliteit, comfort, gebruiksgemak en betrouwbaarheid. Alleen niet qua snelheid of op t circuit.
skinnybmw zegt
@w0o0dy: Ik bedoel een vergelijkbare auto maar dat mag jij een domme vraag vinden…de punten die jij aanhaalt zullen allemaal in het voordeel vallen van welke Toyota ook, lekker makkelijk. Zo kan ik er ook een paar opnoemen die met gemak naar de M4 CS gaan, welke huidige Toyota je ook neemt. Kortzichtig antwoord…
toyotaprius zegt
Waarom denk je dat ik in een Toyota Prius rij!?!
bohica zegt
@toyotaprius: wij kunnen er niks aan doen dat je moeder je vroeger op je hoofd heeft laten vallen .
toyotaprius zegt
@bohica: hahaha van alle opmerkingen aan mij gericht ivm mijn nickname komt deze met stip binnen in de top 3! hahaha
toyotaprius zegt
@bohica: hahaha, hoe goed! Nou dat is daadwerkelijk ook gebeurt!
smex zegt
@toyotaprius: geen idee? Waarom dan?
toniominestrone zegt
Altijd een teken van zwakte om niet van je eigen kracht uit te gaan.Er is trouwens al jaren geen touw aan vast te knopen wat nu precies de strategie van het merk Mazda is.
Arnoud zegt
@toniominestrone:
Reken maar dat zelfs Mercedes-Benz Audi’s en BMW’s inkoopt. En vice versa. Maar of Rolls Royce zich druk maakt om Bentley? Ik denk het niet.
rolov zegt
@toniominestrone: elk merk koopt auto’s van de concurrent . Honda had de Ferrari tegenover de nsx gezet . Nissan de Porsche turbo om er zeker van te zijn dat zie die compleet konden slopen op de ring. Geniaal gewoon .
henk_he zegt
@rolov: ik denk dat Porsche nog steeds het laatst lacht. Gewoon even de verkoopcijfers vergelijken. Die GTR rijdt misschien sneller rond de Ring, maar het blijft een tupperware bakje met ingebouwde playstation.
pa045 zegt
@henk_he: en de Porsche een platgeslagen kever met obesitas.
Arnoud zegt
@pa045:
911 Turbo S: 1675kg
GTR Track Edition: 1745kg
Welke heeft er meer obesitas?
redbeams zegt
@Original_Arnoud: Ik denk het niet…ik weet wel zeker dat jij iets niet snapt ;)
maroksahbe zegt
Had een 1jaar geleden een Mazda 6 automaat als huurauto. Moet eerlijk bekennen dat het toch een hele fijne auto is. Stuurt scherp en best wel snel en ontzettend ruim kon aardig wat zakken kwijt in de kofferbak.
lekkaah zegt
@maroksahbe: hahaha
toyotavenray zegt
De enige die ze tegen de m4cs kunnen inzetten is de nieuwe supra. En dat was het wel.
toyotaprius zegt
@toyotavenray: De Veneno toch ook?!
granlusso zegt
Ik zou bijna zeggen dat Mazda te trots is om BMW te noemen. Overigens doet dat niets af aan mijn persoonlijke mening over Mazda. Dit is namelijk heel goed en ik vind dat ze het al jaren super doen. Nu hopen dat het publiek voor deze auto’s alleen maar vaker kiest voor Mazda
lekbak zegt
Mijn meest recente ervaring met een bmw was inderdaad niet echt bijzonder. Maar dat was de laatst gereden toyota camry ook niet. Sowieso vind ik moderne auto’s minder goed rijden dan oudere auto’s. Veel te zwaar en overbekrachtigd wat mij betreft.
phaeton zegt
Een 2018 Camry vs een 2018 5-serie? Een in de VS wonende reaguurder die toevallig al in beide heeft gereden?
RobUSA zegt
@phaeton: Ik woon in de States toevallig maar heb in geen van beide gereden hier maar een groot gedeelte van een aankoopbeslissing is ook looks toch ? En zeker die nieuwe Camry’s maar ook Mazda 6 ,Nissan Altima, Kia Cadenza/K900, Honda Accord zijn echt hele mooie auto’s geworden de laatste jaren qua ontwerp en vaak mooier dan bv een nieuwe 5 serie of ze kunnen zich iig meten met hun huidige designs.
Maar ik ben hier niet gaan wonen om in Camry’s en 5 series te rijden :) rij veel liever in de Dodge Charger Hell cat, Lincoln Continental, Caddy Escalade, Corvette enz enz.
Volvo_440_turbo zegt
Een week of zo geleden werd ik hier door iemand van het forum belachelijk gemaakt toen ik vertelde dat Mazda’s van een bepaalde periode fijnere rijdersauto’s waren dan Bmw’s . Het is gewoon zo, punt.
Wel een kleine kanttekening hierbij, héél lang geleden, ten tijde van onze Mazda 626, ben het jaartal ondertussen vergeten (ergens een klein 30 jaar geleden?) was Amerika belangrijker dan Europa voor de Japkes, waardoor de auto’s Amerikaans aanvoelde, dus niet echt sportief, maar dit is wel in de loop der tijden veranderd.
Van recente Mazda’s kan ik niet oordelen, ik kan enkel afgaan wat ik in de pers lees en blijkbaar zijn het geen slecht rijdende auto’s, ik denk dat mijn volgende auto een Mazda 3 of 6, 2.2 diesel gaat worden, snel, koppelrijk, onopvallend en goed te chippen….
lekkerlinksrijden zegt
@Volvo_440_turbo: iets minder lang geleden maar ongeveer 25 jaar terug vond ik de Honda Accord het beste sturen. Mijn 626 toen ingeruild voor de Honda. Dat was pas een strak sturende en best snelle sedan
Volvo_440_turbo zegt
@lekkerlinksrijden: Vanaf de Mazda periode van het 323F model door Porsche getekend waren ze pas écht goed en nog beter toen het saaie 323F model eind jaren 90 uitkwam, die auto was qua wegligging superieur aan al zijn concurrenten, helaas, de auto was doodsaai qua uiterlijk. Wat Honda betreft in de periode dat je aanhaalt, inderdaad, die hadden een reputatie van scherpsturende auto’s te zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@Volvo_440_turbo: Honda werd toen gezien als de Aziatische tegenhanger van BMW. En dat vond ik toen echt wel terecht want het reed echt heerlijk. Jammer dat Honda het gaan de weg een beetje kwijt is geraakt, en dan druk ik mij nog zachtjes uit. Als ik naar de huidige Honda’s kijk wordt ik niet echt vrolijk.
Volvo_440_turbo zegt
@lekkerlinksrijden: Mitsubishi was toendertijd in Japan een beetje zoals BMW hier is, wist je dat? Toendertijd kon je bij BMW de M-Technik ophanging kiezen op sommige gewone modellen, wat veel beter was dan het ‘dweilen’ van sommige modellen…
lekbak zegt
@volvo_440_turbo: Zeg jij nu echt dat de mazda 323f van eind jaren ’90 tot ongeveer ’03 een scherp sturende auto is?
Het is met afstand de meest ondersturende auto die ik ooit heb gehad. En dan heb ik bijna alle modellen mercedes van de jaren ’70 tot begin ’90 gehad. Ongelovelijk wat een hok. Zuipen als een tempelier, ontzettend lawaaiig en alles wat je met een sleutel aanraakt valt uit elkaar.
svdnick zegt
@lekbak: nou dat is toch zeker niet de ervaring die ik er mee heb, zeker niet zwaar onderstuurd en zuipen ? Dat ken ik al helemaal niet maar ja zo zie je maar weer dat ervaringen verschillen
lekbak zegt
@svdnick: 1:11,2 was mijn verbruik over de bijna 20.000 ellendige kilometers in dat hok. Mijn vrouw moest schreeuwen als ik haar wilde verstaan. En dat met een werkelijk absurd slechte wegligging (wel redelijk communicatief) maakt het mijn slechtste auto ooit.
Volvo_440_turbo zegt
@lekbak: Zoals ik schreef, vanaf de 323F door Porsche getekend lag al wel goed op de weg, da’s ’95 ergens dacht ik? Zelf aan het stuur van een 323F ’99 een bmw 320d voor mij zien wegschuiven in een bocht, met de multilink ophaning kon je hem speels door een bocht krijgen, onderstuur kon ik niet herinneren, overstuur anders wel…, het faceliftmodel lag nog beter op de weg, een Peugeot 306 was net wel iets beter
lekbak zegt
@volvo_440_turbo: Ik heb een uit 2002 gehad en er nog speciaal betere banden om laten leggen. Vreselijk onderstuurd hok. De a-klasse (2005) die ik daarna heb gekocht ging veel sneller om de bocht. Vergelijkbaar met de focus (2006) die ik nu heb. Maar de beste bochtenridder is mijn 190 met sportline onderstel.
pilot1988 zegt
@volvo_440_turbo: Is een baantje als verkoper bij Mazda niets voor jou? Je bent er zo vol van! De discussie “BMW vs. Mazda” is mijns inziens appels met peren vergelijken.
f31bmw320d zegt
De uitvinders van seppuku :-) is dat niet wat teveel eer?
BaRa zegt
Als ze het bij Mazda hebben over de voorwielaangedreven BMW’s, dan hebben ze ongetwijfeld gelijk. Maar ook qua vergelijkbare achterwielaandrijvers kan ik ze eigenlijk wel volgen. Als je de MX-5 rijdt naast de meest recente Z4, dan is de MX-5 gewoon een fijnere stuurmansauto, ondanks de vaststelling dat de Z4 met z’n I-6 een indrukwekkender blok heeft. Dan moet je wel voor de eerste generatie Z4 gaan, want in de versie met metalen klapdak hebben ze hun best gedaan om het geluid en de sensatie te nekken – zeker bij de motoren met ingebouwde haardroger.
Volvo_440_turbo zegt
@bara: Vele Bmw’s in die tijd, ondanks achterwielaandrijving lagen als een dweil op de weg, ik ben in meer dan één Bmw toendertijd, en vele recentere als passagier autoziek geworden. Ik spreek me wel niet uit over de M-modellen
Wist je dat bijv. Volvo met zijn 480 met zijn voorwielaandrijver een wegligging kon imiteren van een achterwielaandrijver? De journalisten zagen pas dat het een voorwielaandrijver was als die op zijn dak lag na een crash
bmwe46m3balling zegt
@Volvo_440_turbo: sorry hoor ik wou eigenlijk niet reageren maar dat je zegt dat alle bmw’s als een dweil op de weg lagen klopt gewoon niet. Het ligt er zeker aan wat voor banden je eronder hebt liggen maar nog belangrijker is de rijder. Hoe goed kan je het hoeveel risico neem je. Veel mensen zeggen tegen mij bmw mooi merk maar nee ongeluk gehad 150 km. Dan ligt het aan je rijstijl en je banden en hoe goed je een auto kent denk ik persoonlijk dan.
pilot1988 zegt
@bmwe46m3balling: Bespaar jezelf de moeite. Je hebt hier te doen met iemand die compleet gefixeerd is op het merk Mazda. Al doet zijn gebruikersnaam wel anders vermoeden! Ergens is het wel vermakelijk.
rrk147 zegt
Is de model logica van Mazda 323 enz.. serieus gerelateerd aan de lengte van de auto? Zoals in de tekst wordt beschreven?! Dat wist ik echt niet, en had ik er ook nooit achter gezocht… Iemand meer info?
frank2b zegt
Het punt is natuurlijk dat we BMW super vinden rijden, omdat we een BMW super vinden rijden. Het is de benchmark,omdat we vinden dat het de benchmark is. Een soort van gentlemans agreement.
Als je wilt weten hoe een Camry rijdt, probeer eens een Lexus GS. Want dat is feitelijk een Camry in een ander jasje. Potdikkie, dat rijdt inderdaad niet verkeerd.
Misschien moeten we de benchmark inderdaad herdefiniëren.
redbeams zegt
@frank2b: De GS ligt toch wel hoger op de lat.Camry heeft geen rwd en is eerder vergelijkbaar met de lexus ES ;)
jwcroy82 zegt
Ben benieuwd wat mazda van de nieuwe supra vindt die auto staat namelijk op hetzelfde platform als de nieuwe z4 en is ook samen met BMW ontwikkeld. En nu nog wat potentere motoren in de huidige mazda lijn zodat ze er niet alleen snel uitzien!!!
flutterby zegt
Gaat Mazda niet samen werken met Toyota voor de elektrische aandrijflijn..? Zegt genoeg denk ik.. Vuistdiep erin..
eelco74 zegt
Ik begrijp het wel, ik wilde na 21 jaar alfa Romeo eens wat anders, dus de eerste stop was de BMW dealer. Wellicht een beetje beïnvloed door al de premium verhalen. Van alle proefritten was dit bezoek aan BMW echter de grootste teleurstelling. Het beste is misschien nog wel de zitpositie en de geweldige ZF bak. Verder vond ik het niet opvallend beter rijden dan de giulia en de C klasse.BMW is te lang conservatief geweest en dit ga je nu echt zien. Achterstand door techniek en achterover zitten zou ik zo zeggen.
tge1 zegt
Als iemand vind dat een BMW niet zo fijn rijdt als een Toyota is het kot te klein…. Niet voor alles en iedereen is duur Duits blik de heilige graal. Dat gaat er bij de bezitters ervan soms lastig in.
ikleesookoverautos zegt
Ze zijn niet daar bij Mazda.
ikleesookoverautos zegt
Ze zijn niet gek daar bij Mazda.
ramshoek zegt
Vroeger was het leven nog overzichtelijk. Mercedes stond voor comfort, BMW voor sportiviteit en een Japanner stond voor een lichte, moeiteloze bediening (en het gewoon altijd doen).
Audi positioneerde zich zo’n beetje tussen BMW en Mercedes in en had succes, waardoor Mercedes meende sportiever te moeten worden en BMW voor meer comfort koos.
Uit menig autotest komt tegenwoordig als conclusie dat je bij een standaard BMW niet de Freude Am Fahren krijgt die het merk voorstaat. Een M-onderstelletje aanvinken op het bestelformulier is een must. Zelfs een M3 of M4 valt soms wat tegen op dat gebied. Ook daar is het devies tegenwoordig: doorsparen voor een CS.
Of ze bij BMW de weg kwijt zijn of dat de marketeers – lekker bijverdienen in de uitgebreide optielijsten – het van de techneuten hebben gewonnen? Ik weet het niet.
Nogmaals; niet mijn mening maar mijn constatering van wat ik zoal lees in de verschillende internationale media.
En ja, dan moet je je als Mazda zijnde richten op andere merken. Toyota is daarbij wel een opvallende uitkomst. Ik had eerder aan Ford (Europe) gedacht.
Volvo_440_turbo zegt
Toendertijd kon je bij Bmw de M-technik ophanging kiezen bij vele modellen, wat het dweilen verbeterde, op vele trage Mazda modellen zat dezelfde ophaning van de snelle modellen hoorde ik van de techiekers die bij de invoerder werkte
Mijn buur die heeft een 530d gehad, een van de eerste, ook de eerste 535d, die dingen gingen vooruit en supercomfortabel, maar eens door een bocht, was het alsof je op een boot zat, idem met een 318d van een maat, een 520i enzoverder.
bmwe46m3balling zegt
@Volvo_440_turbo: als je het M-onderstel hadt aangevinkt of het volledige M-pakket van binnen en buiten af fabriek was het vele maar dan ook vele malen beter. Voor de e46 iig wel. Ik rij nu al 2 jaar (115000 km) in een 320 E46 coupe 2001 (nieuwere motortype M54 elektronische gasklep regelaar 6c 170pk) met M-pakket II volledig binnen en buiten onderkant af fabriek met een Eisenmann sportuitlaat eronder (heerlijk geluid) met de juiste banden en juiste rijder knal je echt die bochten door alsof het niks is met echt belachelijk hoge snelheid. Neemt niet weg dat er andere merken zijn die dat ook kunnen, ik heb geen ervaring met Mazda. Maar er zullen ongetwijfeld Mazda’s zijn die dat ook kunnen.
pilot1988 zegt
Logische keuze van Mazda. Ik wil niet flauw doen, maar dit is slechts een centenkwestie. Benchmarks van BMW gebruiken voor een auto in een lager prijssegment is onverstandig. Gelet op de enorme stappen die BMW de afgelopen jaren heeft gezet in hun technische ontwikkeling, is dat iets wat een merk als Mazda niet op de markt kan zetten met behoud van de huidige prijsvoering.
lincoln zegt
Wat een aanstellerij hier ..
Lach me suf om de comments ..
87sandyd zegt
@lincoln: weet je eens hoe wij ons voelen zodra wij jouw comments lezen ..