Bij de Nederlandse Mazda-dealers komen een paar exemplaren van een speciale editie.
We mogen een hoop vieren dit jaar. 100 jaar Citroën, 40 jaar G-Klasse en ook 30 jaar Mazda Miata. Of Eunos Roadster, of Mazda MX-5. In welke gedaante dan ook staat deze koddige Japanner al sinds 1989 garant voor rijplezier.
Volgens velen is de Mazda MX-5 perfect. Kijken we naar de eerste versie, de NA, dan is dat makkelijk te verklaren. Om mee te beginnen: een snelheidsmonster was het nooit en ook voor lange ritten was de bagageruimte wat krap en moet je heel erg van je bijrijder houden, want je zit nogal knus. Maar op die twee kleine punten na is de originele MX-5 een heerlijke auto. Voorin lag een kleine motor, een 1.6 of een 1.8. Daardoor is het aantal pk een niet denderende 131, of zelfs 90 in de basale versies. Maar het kleine roadstertje woog slechts 950 kg en had helemaal geen power nodig. Al die 130 paarden worden volop benut en met de wind in je haren stond de auto garant voor veel rijplezier.
In 1998, 2006 en 2015 kwamen respectievelijk de generaties NB, NC (retro-rijtest) en de zeer mannelijke ND uit. Qua uitstraling veranderde de auto, maar een kleine, simpele tweezits roadster is het altijd geweest. De nieuwe ND is (in Nederland) wel vrij prijzig, maar dat zijn de concurrenten ook. Het resultaat is dat er in 2016 al één miljoen MX-5’en gebouwd werden, maar vanwege betrouwbaarheid is het helemaal niet nodig om er eentje die net gebouwd is te pakken. Voor weinig heb je al een NA uit de vroege jaren ’90 en die doen het nog prima. Klinkt perfect, toch? Het internet kwam al achter een leuke lijfspreuk voor de auto: Miata Is Always The Answer.
Mazda realiseert zich als geen ander dat zoiets speciaals gevierd moet worden. De MX-5 debuteerde in 1989 op de Chicago Autoshow, wat met de aankomende editie precies 30 jaar geleden is. Omdat de MX-5 net een update heeft gekregen, kan er helaas geen hagelnieuwe MX-5 pronken op de beursvloer. Maar om het niet te vergeten komt Mazda met de MX-5 30th Anniversary Edition.
Deze wordt gekenmerkt door de oranje kleur genaamd Racing Orange. De oranje accenten komen terug in het interieur, de deurpanelen en de stiksels bijvoorbeeld. Er komen wereldwijd 3.000 exemplaren van het speciaaltje, 10 daarvan bereiken Nederland. Zowel de reguliere ‘softtop’ als de RF met metalen vouwdak kunnen besteld worden met deze speciale laklaag.
De volgens velen tofste auto ter wereld dus. Gefeliciteerd, Miata! Op naar de volgende 30 jaar.
drdre1 zegt
Blijft een tof karretje en er zijn volgens mij weinig (of geen?) vergelijkbare modellen of modelreeks te noemen van een ander merk met soortgelijke ingrediënten? Bijzonder dus.
emping zegt
@drdre1: Abarth 124, Mercedes SLK, Honda S2000, Fiat Barchetta, MG Midget, Alfa Romeo Spider/ GTV, Honda Del Sol, BMW Z1/Z3 etcetera
BaRa zegt
@emping: In de line-up van vandaag vind je enkel nog de SLK, en dat is meer dan ooit een cruiser. En inderdaad ook de Abarth/Fiat, maar dat is onderhuids een MX-5 en rolt van de band in Hiroshima (met een blokje van FCA). Een beetje zoals een Alpina, dus. Dat is onderhuids ook gewoon een BMW, geaffineerd door een Duitse kaasmeester.
BaRa zegt
@bara: correctie – de merc heet tegenwoordig SLC, niet SLK.
ramshoek zegt
@bara: Nog een correctie.
Waar Alpina voor een verbetering / veredeling van een BMW zorgt, waag ik datzelfde bij de FIAT / Abarth 124 te betwijfelen.
drdre1 zegt
@emping: ik bedoelde eigenlijk een soortgelijke modellenreeks over meerdere decennia, met meerdere versies, goedkoop, etc…. Dus een soortgelijke formule als de Mazda.
ghost zegt
Blijft een heerlijke wagen. Bereikbaar voor de gewone man en toch sportieve rijeigenschappen en weinig consessies. Daarbij ook redelijk onverwoestbaar.
michaelb zegt
@ghost: Ja maar zoveel leuker kunnen zijn. Blijft ondergemotoriseerd. Ongeacht wat fanboys ook zeggen.
ghost zegt
@michaelb: je bedoelt als er turbomotoren in zaten?
michaelb zegt
@ghost: Nee hoor hoeft niet persé. Een mooi atmosferisch blok met ca. 190-200pk was ook prima en had de auto zn sportieve aspiraties waargemaakt.
ghost zegt
@michaelb: ah zoals de GT86/BRZ, ja ook leuk idd!
BaRa zegt
@michaelb: kijk even bij BBR GTi (https://www.bbrgti.com/) – https://youtu.be/iyhSMbQ_wfo
luckyluck zegt
@michaelb: uh, die is er nu toch? 184pk meen ik uit 2 liter…
michaelb zegt
@michaelb: Oh wat reageren we weer venijnig als iemand kritiek heeft op een MX5.
Ja er is een 184pk blok nu. Dat is ook het minimale om het leuk te hebben. Plus dat de skyactive als karakter totaal niet past bij een “sportieve” auto.
Maar dit artikel slaap volgens mij op de gehele looptijd van de mx5 en in die looptijd is er helaas geen enkel blok wat paste bij het sportieve karakter van de auto. Hang de 2 liter van een s2000 erin en je hebt denk ik een van de fijnste auto’s ooit.
michaelb zegt
@michaelb: slaap = slaat
Jochempie zegt
@michaelb: Ja, voelde het echt alsof iemand die je vertelde dat er een 184 pk sterke tweeliter leverbaar is venijnig reageerde? Het klinkt eerder alsof de wens de vader van de gedachte is. Sterk staaltje spijkers op laag water zoeken.
boomhauwer zegt
@michaelb: fiat 124 abarth dan maar voor je?
YK zegt
Een kleurtje? Alleen een oranje kleur en that’s it? Vind dat ze het wel heel erg magertjes vieren op die manier. Weet nog met de 10th Anniversary edition dat ze die standaard in het Mica blauw leverden plus aangepaste interieurelementen, maar dan ook nog eens met een Bilstein onderstel en aangepaste manuele 6-bak met kortere overbrengingen. Als ik mij niet vergis deden ze er ook nog een limited slip differentieel in om de 140 pk goed op de weg te krijgen. En dan je met de 3oth Anniversary edition dit…
emping zegt
@YK: kan me ook niet voorstellen dat de kleur Racing Oranje is.
jochempie zegt
@YK: klopt! De 10th anniversary edition is qua techniek een pareltje! 146 pk zonder VVT, de eerste zesbak in de MX5, een LSD (werd buiten Europa al sinds de eerste generatie als optie aangeboden) en als ik mij niet vergis de 276mm sportremmen.
kevindb zegt
@yk: Het artikel is wat beperkt met de info. De Racing Orange buitenkleur is 1 aspect. verder zullen er 17inch gesmede Rays velgen onder zitten. Remschijven van brembo met klauwen in het oranje. In het interieur vind je de leder/alcantara Recaro sportstoelen met oranje stiknaden en ook het dashboard, deurpanelen, handrem- en pookhoes zijn alcantara met oranje stiksels.
BaRa zegt
@yk: de ND is nog niet lang genoeg op de markt om hem op die manier uit te melken. Er is net een nieuwe motor-upgrade uit voor de 2.0 (plus nog wat bits ’n bolts), en ze hebben nog eens een volgende motorupgrade in de steigers staan. Meer dan genoeg nieuws dus voor de ND, ze hebben een uitgepuurde 30-jaar-versie momenteel niet nodig om de verkoop te stimuleren. Maar voor wie het echt wil, zijn er genoeg tuningsmogelijkheden.
emping zegt
een snelheidsmonster was het nooit en ook voor lange ritten was de bagageruimte wat krap en moet je heel erg van je bijrijder houden, want je zit nogal knus. Maar op die twee kleine punten….. dat zijn eigenlijk drie punten dus.
En ik kan me niet voorstellen dat de naam van de kleur Racing Oranje is.
OT: vind het laatste model wel erg gaaf geworden. Maar alleen een ander kleurtje voor een speciaal model is wel wat magertjes.
Jochempie zegt
@emping: Maar het maakt van rijden een avontuur. De meeste auto’s proberen je te isoleren van de omgeving. Het asfalt, de natuur, de bestuurders om je heen.. De MX5 probeert juist precies het tegenovergestelde. 800 kilometer op een dag afleggen met een Golf is geen kunst.. Met een MX5 is dat juist werken om het werken. Het draait allemaal om de sensatie van de machine, en de controle daarover.
Loek zegt
@emping: ruimtegebrek en niet zo snel, twee dingen dus ;)
jochempie zegt
Leuk! Om het feest bij te staan zal ik zo m’n MX-5 naar het werk rijden!
okdoei zegt
@jochempie: doe met je mee.
ramshoek zegt
@jochempie: Ik ook!
Nog een paar weekjes, wanneer de kou een beetje uit de lucht is en een bleek lentezonnetje tevoorschijn komt, aan het eind van de werkdag heerlijk het dakje eraf en binnendoor naar huis.
Nu al zin in!
barkingiron zegt
Twee weken vakantie met twee personen kan prima. Er passen twee flinke sporttassen in een NB.
Jochempie zegt
@barkingiron: In de NA ook, achter de hoofdsteunen zelfs. En dan heb je de hele kofferbak nog! Je moet alleen zonder reservewiel rijden, die is in de NA onhandig geplaatst :)
bnwg zegt
@drdre1:
Ik ben het helemaal met je eens!
@emping:
Echt vergelijkbare modellen zijn er op dit moment naar mijn mening ook niet:
– Abart 124: verbouwde MX-5 en naar mijn mening de minder geslaagde van de twee
– Mercedes SLK, BMW Z3, Honda S2000: niet meer leverbaar en veel zwaarder, duurder andere klasse
– Mercedes SLC, BMW Z4: veel zwaarder, duurder, andere klasse
– Fiat Barchetta, MG Midget, F, TF, Alfa Romeo Spider: Niet meer leverbaar en naar mijn mening nooit zo mooi en leuk geweest als de MX-5 en dan heb ik het nog niet eens over betrouwbaarheid….
En zo is er ook volgens mij niets of weinig echt vergelijkbaars op dit moment!
@michaelb
Ik heb nooit vermogen gemist in mijn beide Mazda’s MX-5 tpye NA. Heb jij er wel eens langere tijd mee gereden? Misschien voor sommige mensen best leuk om meer vermogen te hebben, maar ik vond het niet noodzakelijk en ik begrijp de filosofie van Mazda erachter wel.
Bovendien: het is niet zo dat mensen zeggen dat meer vermogen niet nodig is omdat ze fanboy zijn, maar men is fanboy, omdat men van deze auto houdt, ook met de huidige motorisering! ;-)
@jochempie en @okdoei
Ik had graag met jullie mee gedaan en heb ook jaren een Miata als dagelijkse auto gehad. Ik mis hem nog altijd en er gaat er ooit wel weer eentje komen, denk ik!
Fijne rit toegewenst (maar dat is overbodig om te zeggen!)
ramshoek zegt
Er is een hele schare mensen die zo’n MX-5 fantastisch vinden.
Er is ook een hele schare mensen die zo’n MX-5 niet snappen. Te klein, onvoldoende vermogen, al dat soort argumenten.
Prima. Kun je toch niks aan veranderen.
Een MX-5 is als een goeie mop. Die moet je in één keer snappen. De mop zal nooit leuk worden wanneer je hem moet gaan uitleggen.
Jochempie zegt
@ramshoek: Ja dat klopt wel.. Ik weet nog als de dag van gisteren hoe het voelde om in een MX-5 de weg op te gaan. Zelfs komend vanaf een Toyota Paseo, al redelijk klein en sportief van zichzelf, was het alsnog een ware transformatie. Je zat heel laag, bijna tussen de wielen in. Het schakelen ging zwaar en precies, alsof je een luchtbuks doorlaadt op de kermis. En het sturen was zó direct, dat het me deed denken aan een bochtje maken op inline skates: messcherp! Ik heb twee jaar geleden in een Ferrari 360 met een handbak gereden, maar de stap van MX-5 naar Ferrari voelde een stuk kleiner dan de stap tussen Toyota Paseo en MX-5..
Nu nog een V6 erin.
205zonderdak zegt
Jochempie, ga je een Rocketeer conversie doen? En ga je dat dan zelf doen? Lijkt me geweldig!