Een Mazda vierdeurs coupé met zes-in-lijn én achterwielaandrijving. Dat klinkt als muziek in de oren.
Eigenlijk moeten we met zijn allen een Mazda rijden. De modellen zien er puik uit, ze rijden uitstekend en de prijs-kwaliteitverhouding is steengoed. Ok, een beetje meer pit voor de benzinemotoren en wat meer elektrificering zou welkom zijn.
Dat hebben we gekregen in de vorm van de Mazda CX-60. Dat is een bijzondere eend in de bijt. Mazda heeft er namelijk voor gekozen om zes-in-lijn-motoren te gebruiken inclusief een achterwielaangedreven platform. Nu hopen we al een tijdje dat Mazda het één met het ander combineert.
Mazda 6
Je zou het niet zeggen, maar de huidige generatie Mazda 6 loopt nu alweer een tijdje mee. 11 jaar om precies te zijn! Ja, de introductie was in 2012. Het is dus de hoogste tijd voor een opvolger. Nu liet Mazda een tijdje geleden al een bloedmooie concept en eigenlijk wachten we op de productieversie daarvan. De technische man van Mazda Europe (Joachim Kunz) gaf al eens aan dat er geen sedan met achterwielaandrijving aankomt. Dus tot zover onze hoop.
Want Mazda is van gedachten veranderd. Goed nieuws van de liefhebbers van bloedmooie sedans met een zes-in-lijn en achterwielaandrijving: die komt er dus! Dat meldt Best Car Web, een Japanse kwaliteitspublicatie. Mazda had al eens aangegeven dat de nieuwe familie van crossovers op dit platform (de CX-60, CX-70, CX-80 en CX-90) voorrang gingen krijgen. Simpelweg omdat die auto’s wereldwijd niet aan te slepen zijn.
Mazda vierdeurs coupé
En die grote crossovers doen het dermate goed dat het hoofdkantoor toestemming heeft gegeven om alsnog een sedan-esque auto te ontwikkelen. Dat het dus een nieuwe Mazda 6 wordt, is niet voor de hand liggen. Het zou gaan om een grote vierdeurs coupé. Ja, precies zoals de Vision Coupé die al in 2017 werd onthuld, eigenlijk.
De huidige Mazda 6 gaat voorlopig nergens naartoe. Tot 2025 kun je sowieso nog bij de Mazda-dealer terecht voor de huidige generatie (de ‘GJ’ voor intimi).
Meer lezen? Deze 12 bijzondere Mazda’s kende je nog niet!
Dutchdriftking zegt
Als deze net zo snel komt als die nieuwe rotatiemotor dan weten we genoeg…
denniyo zegt
Kijk eens aan Stinger 2.0 dus, dat was ook zo’n suc6 haha!
Johanneke zegt
Uiteraard. Liever een Bimmer met M badge aan de zijkant en 2.0 turbo, dan een veel mooiere en beter gebouwde Mazda met 6 in lijn. Want je uit je comfortzone stappen is eng.
Robert zegt
Precies dit.
Ik rijd in een van de allereerste in Nederland op kenteken gezette GJ/GH en die is na bijna 13 jaar en dik twee ton still going and still strong. Met een verbruik van 1:17 op het woon-werkverkeer lach ik menig dieselende D-segmenter uit en ook qua binnenruimte en comfortvoorzieningen heeft -ie niet achteraan gestaan.
Oh, en dankzij het feit dat dit model al weer sinds eind 2012 meedraait en qua uiterlijk nooit meer dan enkele retoucheringen heeft ondergaan, rij je nog steeds niet in een verouderd model.
rollingstoned zegt
@Robert Goed design verouderd niet ;-) Ik vind de 6 dan ook een erg geslaagd model.
rwdftw zegt
Het gaat niet om mooier of beter gebouwd. Het gaat om status. Mazda heeft uiteraard ook wel wat pedigree, maar BMW heeft wint op dat punt makkelijk.
Nu is er nog zo’n merk met heel erg veel pedigree. Nog meer dan BMW denk ik. Dat merk probeerde de BMW rijder uit zijn 3 te weken. BMW deed hun best om nog lelijker neuzen te tekenen en de meeste 6 cilinder blokken te schrappen voor een geblazen 4 cilinder. Zelfs voorwielaandrijving (1 serie) was niet genoeg om de BMW rijder over te laten stappen naar een Giulia.
Nu heb ik 3 jaar een Giulia gereden. Donkerblauw, tobaco leder interieur, 180 pk diesel, 8 traps ZF, gele klauwtjes en Competizione velgen. Echt een plaatje om te zien en iedere BMW rijder die het apparaat gezien en gereden heeft was enthousiast. Maar het was het net niet, er stond geen BMW op.
Duyf zegt
BMW status.. definieer die eens!
BMW is namelijk een merk waarbij ik gelijk moet denken aan die fijne N43 blokken, de psychopaten, pooiers en pochers. ;-)
aerohead zegt
@willeme
“Je zou het niet zeggen, maar de Mazda 6 loopt nu alweer een tijdje mee. 11 jaar om precies te zijn! Ja, de introductie was in 2012.”
Typo ? Mazda 6 is er al sinds 2002
willeme zegt
@rollingstoned: Hahaha, nee. Het gaat om de huidige generatie. Voor de zekerheid heb ik het er duidelijker bij gezet. Thanks!
rollingstoned zegt
Hoi @willeme denk dat je abuis bent met @aerohead ;-)
PunicaOase zegt
Persoonlijk vind ik de huidige 6 maar een saaie dino met futloos blok.. zie je daarom ook nooit.. De CX-60 lijkt een aardige aanbieding, maar rijdt poep en heeft meer vreemde aandrijvings- en bijgeluiden dan wat ik ook maar eerder gereden heb.
En nu komt men over 2 a 3 jaar met een 6-cilinder gran coupe, die met de huidige regels en benzineprijzen in de EU niet erg courant lijkt en moet gaan boksen met Audi, BMW en Mercedes.. Lekker bezig dat Mazda :-(
alper zegt
De wereld is groter dan Nederland ;-)
mashell zegt
Mazda richt zich vooral op de VS, daar waar benzine niks kost en een beetje hoger verbruik niet zo erg is, het verkeer gezapig is, de handhaving streng en waar de kwaliteitsmaatstaven niet zo hoog liggen. En dat is erg jammer, want het Mazda design is geweldig, met moderne motoren en wat liefde zouden ze zomaar een echte premium fabrikant kunnen worden.
T-Lens zegt
Mijn Mazda 6 is pas na 8 trouwe jaren verkocht. Ze hollen wat achter de feiten (bepaalde technologieën) aan bij Mazda heb ik de indruk. En dat is best jammer. Helaas is de vervanger hierdoor geen Mazda meer. Een suv kan me niet bekoren.
Wolflow zegt
Wat electrificering welkom?
Ik mag toch aannemen dat ding wel elektrische raam bediening en deurvergrendeling heeft!
Veel meer is zeker niet welkom!
Richmond zegt
Geen verlichting nodig,? Geen injectie? Geen stroom voor de startmotor?
sabrerator zegt
En nu maar afwachten of ie ook naar Europa komt.
Waarschijnlijk niet.