Inclusief dieselmotor!
Mazda heeft zijn op één na grootste SUV strak getrokken. Bij ons in Nederland stopt het met crossoveren na de CX-5, maar in veel andere landen telt Mazda lekker door. De grootste rijdt rond in, hoe kan het ook anders, de Verenigde Staten. De op één na grootste is de CX-8.
Dat is de auto die je op deze foto’s kunt zien. Mocht je heel veel foto’s willen zien van de Mazda CX-8, dan is er goed nieuws, want Mazda heeft een enorme hoeveelheid foto’s meegestuurd. Daarop is goed te zien dat de auto exact dezelfde designtaal volgt als de andere Mazda’s, maar dan is deze dus wat groter.
De CX-8 wordt specifiek voor de Japanse markt gebouwd en naast Japan verkocht in een select aantal Aziatische landen. Ook in Japan is men tevreden over het uiterlijk, want Mazda veranderde er niet al te veel aan. De auto werd voornamelijk verfijnd op kleine punten. Zo is het mogelijk om op bepaalde uitvoeringen heus Nappaleder te bestellen. Je kan kiezen uit een zeszits of zeventzits uitvoering. In het geval van de zeszitter kun je nu ook opteren voor een middenconsole, net zoals sommige limousines.
Er is keuze uit drie motoren, allemaal volgens de SkyActiv-filosofie, maar ook allemaal net even anders. Het begint met de 2.5 liter met 192 pk die wij ook kennen uit de Mazda 6. Dan is er een zelfde motor mét turbo, goed voor 235 pk en nog belangrijker: 400 Nm. Als laatste is er een 2.2 diesel met 175 pk, ook die kennen we uit de Mazda 6. Er zijn geen plannen bekend om de CX-8 naar Europa te halen.
caspart zegt
Nu nog enormer?
Voor de buurman?
stationcar zegt
@caspart:
Ik heb vier kinderen, dus ja, dan is deze ineens wel interessant. Nu hebben we de 5008 (2019), want bij Mazda was niks passends te krijgen, maar al werd deze in Nederland verkocht was ik zeker geïnteresseerd. En wat de buurman ervan vindt kan me geen bal uitmaken.
deuxchevaux zegt
@stationcar: Dan moet je geen 4 kinderen nemen, zeer slecht voor het milieu. En hoef je niet in zo’n hok te rijden.
racemees1 zegt
@deuxchevaux: ?
KEV9 zegt
@stationcar: kijk jij verslijt hem tenminste ook niet met pissen en dankzij jou komt er weer zo’n mooie Cx bij op de Nederlandse wegen :) in 2020 hier ook aan nieuwe auto toe en die Mazda Cx5 is toch wel een mooie bak hoor en die Cx8 gaat daar nog eens bovenuit stijgen.
chriscross zegt
Ben geen SUV fan maar dit is zeker niet onaardig.
jpsienen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jpsienen zegt
@willeme: leuk om te lezen over dit soort auto’s die het vanwege ons fiscale stelsel en de EC helaas niet redden in ‘onze’ markt.
Ps. Jij mag ‘je’ zeggen hoor :)
willeme zegt
@jpsienen: Haha, ik zal het onthouden!
OT: ja, sommige auto’s zijn gewoon echt de moeite waard. Het probleem is de belastingdruk. In principe zou dit een geweldig alternatief zijn op een Audi Q5 of zoiets: meer ruimte voor minder geld. Maar waarschijnlijk komt er zoveel belasting bovenop dat je meer moet betalen voor niet-premium. Echt zonde, want het ziet er heel erg goed uit.
birdnerd84 zegt
@willeme: Ik heb het idee dat je dit model pas voor het eerst ziet, of vergis ik mij nou? ;-)
willeme zegt
@birdnerd84: Yup. Kan JDM altijd wel waarderen ;-)
ghini zegt
Ze lijken allemaal erg op elkaar maar gelukkig is het gewoon een heel sterk en goed ontwerp! Gemiste kans dat ze hier niet te koop zijn?
mats106rallye zegt
Laten we dit soort dingen gewoon MPV noemen inplaats van SUV
moveyourmind zegt
Dit kan ik wel waarderen.
Enerzijds lekker nuchter vormgegeven, maar het design steekt wel goed in elkaar. Zonder dat ze hem geforceerd op een coupé hebben willen laten lijken ziet hij er wel relatief rank uit voor een 9-zitter van dit formaat.
Lijkt me stug dat ze de CX-9 alleen voor Azië voorbehouden. Deze zou het in de States en down under ook goed moeten kunnen verkopen.
jarnobakker zegt
@moveyourmind: waar zie jij een 9 zitter?
moveyourmind zegt
@jarnobakker: Scherp, moet natuurlijk 7-zitter zijn.
jpsienen zegt
@moveyourmind: Hoezo? Er passen met gemak 9 Japanners in hoor ;)
birdnerd84 zegt
@moveyourmind: De CX-8 is vooral voor Japan en paar andere landen. In Noord-Amerika hebben ze al de prachtige CX-9. De CX-8 zou hier mooi werken als 5008, Allspace en Kodiaq concurrent. De CX-8 is immers ‘gewoon’ een verlengde CX-5
baklava zegt
Prachtig. Zonde dat dit niet wordt verkocht in NL
vondick zegt
Niet groot genoeg, en niet krachtig genoeg. Doe mij de CX-9 maar.
BaRa zegt
Fan van Mazda-vormentaal, maar crossovers met plastic inzetstukken om het schaalprobleem van de wielkappen op te lossen? Nope. LaRo kan het zonder, dat moet bij de anderen ook lukken.
kennone zegt
Dat is ouderwets toeren maken in die 192pk om vlot mee te willen komen lijkt mij zo, ziet er verder wel prima uit. Nu nog die 3.5 of 3.7 er in lepelen.
birdnerd84 zegt
Een artikel over een kleine update (geen facelift, “vernieuwd” en “strak getrokken” zijn dan ook termen die hier niet kloppen) van een model dat we hier niet eens krijgen. Opvallend.. de CX-8 bestaat al sinds 2017 dus logisch dat ie niet naar Europa komt.
birdnerd84 zegt
@willeme: “In het geval van de zeszitter kun je nu ook opteren voor een middenconsole, net zoals sommige limousines.” Ik zag dit nieuws ook al (de 23ste was dit overigens al bekend) en snapte nou niet echt wat er nou echt een update heeft gehad (eerste echte update was in 2018 ook met toevoeging van motoren en groter scherm e.d). Die captain chairs and die middentunnel had ie in 2017 ook al. Vreemd dat Mazda dat nu zo specifiek noemt in het persbericht als extra “Exclusive Mode” uitvoering. Eigenlijk zijn alleen extra USP poortjes nieuw, 4WD op meerdere modellen mogelijk en wat ander leer of de optie om er voor te kiezen op een ander uitrustingsniveau
willeme zegt
@birdnerd84: Klopt, wilde ‘m jullie zeker niet onthouden. Blijft toch een gave auto die eigenlijk ook in Nederland zou moeten kunnen scoren (mits de CO2-tjes in orde zijn). Het is inderdaad een minimale make-over. Betekent waarschijnlijk dat ze er erg tevreden mee zijn. Sowieso zijn de ‘facelifts’ van Mazda erg subtiel de laatste tijd. Teken van een goed ontwerp en deugdelijke techniek ;-)
birdnerd84 zegt
@willeme: De term Make-over hoort ook weer bij een facelift. Dit is simpelweg geen facelift maar gewoon een kleine update. Bij een facelift zouden ze dingen als lampen-units en bumpers (licht) wijzigen. Mazda facelifts zijn idd doorgaans verder wel subtiel al geldt dat niet voor de Mazda6 (compleet hertekende neus en volledig nieuw interieur)
viggen93 zegt
Wat zou een dergelijke auto moeten kosten als die particulier geïmporteerd wordt? Zou best wel een een markt voor kunnen zijn. Jammer
Dat Mazda deze geen kans geeft. Ziet er beter uit dan de cx-5.
E550 zegt
Wat ik niet begrijp is dat er op markten als de VS en Rusland, de CX-5 en de CX-9 worden aangeboden, maar niet de CX-8.
emping zegt
@e550: omdat die markten daar niet om vragen.
birdnerd84 zegt
@e550: De CX-9 moet concurreren met auto’s als de Ford Explorer, Toyota Highlander, Chevrolet Traverse, Honda Pilot en Kia Sorento. De CX-8 zou dat niet niet kunnen bijbenen want die is een slagje kleiner en smaller (wel zelfde wielbasis overigens)
Dutchdriftking zegt
Is de Sky-active turbo motor met 235pk ook leverbaar in de 6?
birdnerd84 zegt
@dutchdriftking: Ja in Noord-Amerika en Japan
Dutchdriftking zegt
@birdnerd84: Waarschijnlijk door theoretische uitstoot hier niet interessant. Jammer want het lijkt mij een bijzonder fijne aandrijflijn.