Rotorheads opgelet! Mazda zal op de Tokyo Motor Show een concept met een nieuwe generatie wankelmotor presenteren. Dit concept, met de naam Taiki (‘atmosphere’) is een evolutie van het eerdere Nagare-concept (‘flow’). De direct ingespoten next-gen RENESIS-wankelmotor is in deze coupé voorin geplaatst en drijft naar Mazda-traditie de achterwielen aan.
Zoals we van Mazda gewend zijn staat het persbericht vol met verwijzingen naar een verbondenheid/synergie met de elementen. Uitgangspunt voor de Taiki is het visueel voorstellen van de ‘flow’ van de wind, wat betekent dat aerodynamica prioriteit heeft gekregen:
The basic proportions begin with the stretched coupe form of a front-engine rear-wheeldrive layout, the short overhangs, and the liberating feel of an all-glass canopy. The challenge to create “a design that visually expresses the flow of air” was inspired by the image of a pair of Hagoromo – the flowing robes that enable a celestial maiden to fly in Japanese legend – floating down from the sky. Inspired by Japanese koinobori – the decorative “climbing carp streamers”– the notion of creating an Air-tube became the concept word for the interior design. In accordance, from the dashboard and seats down to the door trim, the interior space creates the dynamic sensation that the flow of the wind is being visually depicted.
De nieuwe wankelmotor heeft dankzij een langere slag meer inhoud gekregen, waardoor hij nu op 1600 cc (800cc x 2) uitkomt. Het doel van de nieuwe motor is het vergroten van de thermale efficiency en het creëeren van meer koppel.
Op de Tokyo Motorshow zal Mazda verder ook een nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren presenteren, die geheel bij het motto van Mazda voor Tokyo moeten passen: ‘Sustainable Zoom-Zoom’ (duurzame zoom-zoom).
Tot slot kunnen we melden dat de tweezits Taiki een ‘unieke’ zitopstelling heeft, wat uit de foto’s helaas niet af te leiden is. Voor details zullen we dus nog een paar weekjes moeten wachten, maar het lijkt er op dat Mazda via deze concepten werkt naar een nieuwe RX-7.
Used2b_CDD zegt
Dat is onvoorstelbaar spacy en bovenal onvoorstelbaar cool!
Echt een vet ding… En damn die achterwielen, geniaal gewoon… :D Dat smoelwerk mag er trouwens ook zeker wel wezen… Go Mazda haha :) Nice…
maikel zegt
nou sorry maar mooi vind ik dit niet. de voorkant gaat nog wel maar die achterkant. wel stoer dat mazda door blijft gaan met de wankelmotor terwijl iedereen maar met schonere motoren blijft komen.
Martijn zegt
wankelmotor heeft wel heerlijk veel toeren!!! ben benieuwd want achterwiel aandrijving maakt ZOveel goed! ;-)
Ewout zegt
Hahaha, dit ziet er echt ontzettend grappig uit! En ergens ook nog wel mooi :)
Dr.Bronx zegt
En hij loopt op waterstof staat er niet bij, toch wel belangrijk
smoke zegt
@Dr.Bronx
Mazda presenteert in Tokyo de Mazda5 (Premacy) met een waterstof hybride-motor, de Taiki heeft gewoon een benzinemotor.
Wij kunnen, in tegenstelling tot sommige broddelende concurrenten, wél persberichten lezen. (en ik zou kunnen linken vanaf mijn zolderkamer maar het wordt vast nog wel aangepast)
Franqie zegt
Die concepts van Mazda blijven erg mooi, ik hoop echt dat het toekomstige design ook sterk op deze concepts gaat lijken.
Jan Groothuijse zegt
VET,
jammer dat ie geen lampen heeft. en wat mij betreft had het achterwiel niet verborgen gezeten, maar nogsteeds uber vet.
2cv13 zegt
Bij een wankelmotor kan je toch niet van een langere slag praten???
Patrick zegt
Jawel. Alleen moet je dan kijken naar hoeveel de driehoek moet afleggen in 1 rondje ipv 1 zuiger.
Vincent#1 zegt
NOW, we’re talking!!
dat zijn concepten.
dat er een wankelmotorin zit?? zal wel. heeft in ieder geval niets met de spacy buitenkant te maken
Dr.Bronx zegt
@ Sir Smokalot
Had dit bericht gelezen op autoweek.
“De concept car heeft een langgerekte coupévorm, zijn motor voorin en aandrijving achter. Verder is de auto voorzien van een nieuwe generatie rotatiemotor. Die heeft twee verbrandingskamers van 800 cc met directe injectie en loopt op waterstof. De motor is zo geconstrueerd dat die op alle toerentallen het maximale koppel levert.”
Wat_een_gezeik zegt
Best vies die auto, vind het dus niets
-edit: ik denk dat ze ‘m nog wel extra poetsen voor de show. Verder kun je beter niets zeggen in plaats van een niet onderbouwde onzinnige reactie.-
Floryn zegt
flow zit er zeker in!!!
Used2b_CDD zegt
@ redactie : “ik denk dat ze ‘m nog wel extra poetsen voor de show”
Droog, heel droog… :lol:
Zoef zegt
“Bij een wankelmotor kan je toch niet van een langere slag praten???”
Toch wel, alleen heet dat bij de Wankelmotor anders, namelijk excentriciteit. hoe lager de excentriciteit, hoe slapper de 8-vorm van de trochoide, hoe hoger de excentriciteit, hoe uitgesprokener de 8-vorm van de trochoide.
Met een lage excentriciteit kan je hogere compressieverhoudingen bereiken, altijd een beetje een probleem in een wankelmotor. Samen met de verhoogde excentriciteit zal er dus een minder diepe uitsparing in de rotorvlakken komen om toch nog een voldoende hoge compressieverhouding te bereiken.
Er is een ERRUG goeie reden om hoge excentriciteiten te gebruiken in de wankelmotor: OMDAT FELIX DAAROP AANDRONG.
En hij wist ook waarom: thermische efficientie. Je verlaagt daarmee immers de verhouding oppervlakte/inhoud en dan lekt er minder warmte weg tijdens de compressie en arbeidsslag en dat is een zwak punt bij de wankelmotor, vandaar zijn hoge verbruik.
supahgeil zegt
Dat zijn toch geen auto’s meer ! Als die nou kon vliegen….
De achterkant heeft wel wat opzich
rider zegt
2x800cc wankel. dat moet helemaal als de brandweer gaan! wat een design. al krijgt de volgende wankelcoupe ook maar een heel klein beetje van dit design, dan is het al een spetter van een wagen. deze concept heeft wel een erg mooie vloeiende lijn. vooral de achterkant, hoe die wielen er tussen verwerkt lijken te zitten. schitterend spektaculair gewoon.
hoop wel dat ze het brandstofverbruik en de betrouwbaarheid onder controle hebben bij deze generatie wankelmotoren.
Ahura zegt
Tja beetje overdreven futuristisch maar vind het mooi zoals Mazda natuurlijke elementen in hun Flow-concepts toepast. En natuurlijk is de rotatiemotor het belangrijkste nieuws! Die komt namelijk in de 2010 RX-8
carsofcoolhaven.nl zegt
Wankel, kom maar op, maar voor de rest vind ik het een foeilelijk ding. Die achterwielen zijn echt niet mijn ding. Plak er een nieuwe kont op en je hebt misschien wat, maar nu vind ik het een soort mislukte driewieler of zo…
Ted zegt
De voorkant begint aardig, maar verder naar achteren…. eerst die moeizame deuren en dan die bakplaat voor het achterwiel. Van mij hoeft het niet. Toch heb ik altijd wel waardering voor gekke ontwerpen, want er zijn altijd wel zaken die je ervan kunt gebruiken. Voor wat betreft de techniek: een rotatiemotor blijft bijzonder.
Tiemen zegt
Degene die dat ontworpen heeft moeten ze knevelen en in een heel klein hokje stoppen :P Wat een lelijk ding!
Ahura zegt
In Tokyo staat trouwens ook de Atenza (Mazda6 in Europa). Daar heb je hem ook met nog wat dikkere bumpers (alsof de MZ6 niet al dik genoeg was):
http://www.mazda-madness.nl/nieuws/141.htm
christian zegt
Volkomen Waardeloos Concept. punt. :D
-edit: nee, niet ‘punt’. On-der-bou-wen-
Chief_S5 zegt
Prachtig. Ik heb er geen andere woorden voor. Die achterkant kan mensen opeten lijkt het. En die velgen.. :| Maar ik denk dat als je die kappen had weggehaald dat het er nog stoerder uit zou zien. Maar dat doet dan weer afbreuk aan het design.. :(
Rick dos zegt
Van mij mogen ze deze auto zo in productie nemen. Wat een gaaf concept. Weer eens wat anders dan al dat geijkte…
Ahura zegt
christian, ik vraag me af wat er compleet waardeloos is aan een concept die een zeer belangrijke motor onder de motorkap heeft..
Yorckiej zegt
Typisch Mazda, maar wel héél mooi.
Alleen het is een conceptcar, dus ik denk niet dat er een model op de markt komt met dit soort achterwielen (het is denk ik niet zo praktisch).