Liefhebbers van de rotatiemotor die al hun hoop op Mazda gevestigd hebben: je geduld wordt aardig op de proef gesteld.
Of het nou een Citroën M35, Mercedes C111 of NSU RO80 is: gebrek aan pogingen voor een wankelmotor, ook wel bekend als schijfmotor of rotatiemotor, is er niet. Met de RX-serie wist Mazda het toch lange tijd aan te kunnen. De 13B-motor heeft in vele vormen in straatauto’s gelegen en ging pas echt met pensioen toen de RX-8 ons verliet.
RX-9
Mazda belooft ons echter dat de rotatiemotor terug komt. Tenminste, we weten niet of je kunt rekenen op een ‘RX-9’ zoals onderstaand. Een sportwagen met een wankelmotor lijkt passé. De voordelen wegen niet af tegen de nadelen (niet efficiënt genoeg, onzuinig, enorm olieverbruik en meer).
MX-30
Toch plant Mazda nog steeds iets met een rotatiemotor. Het nieuwste idee is ietwat opmerkelijk. Daarvoor moeten we even naar de eerste elektrische auto van Mazda, de MX-30. Een compacte crossover met als grootste nadeel een kleine batterij. Mazda heeft namelijk berekend dat uitstootloze auto’s niks opleveren als ze de batterijproducenten moeten opschalen om dat te bewerkstelligen. Ze willen het probleem oplossen, niet verschuiven. Het resultaat is dat de 33.140 euro kostende crossover zo’n 200 km ver komt. Dat zijn waardes waarbij range-anxiety toch nog – terecht – voorkomt.
Return
Terug naar de rotatiemotor: Mazda had als idee om een rotary aan te bieden als range-extender voor de MX-30. Zo heb je én de lol van een rotatiemotor én een elektrische auto met een batterij waarmee je 200 km ver komt. De rotatiemotor zou trouwens de wielen niet aandrijven, maar de elektromotor voeden. Dat zou de MX-30 wat interessanter kunnen maken.
Geduld
Tegen Automotive News verklaart Mazda-woordvoerder Masahiro Sakata dat het idee voor een rotatiemotor in de Mazda MX-30 nog steeds op de tekentafel ligt. Maar het idee om dit tegen 2022 al te bewerkstelligen is momenteel niet zeker. Japanse media meldden echter al dat het idee voorgoed in de ijskast is gezet. Reden daarvoor is dat een setup zoals Mazda het had bedacht alleen écht efficiënt werkt met een grotere batterij: dat staat haaks op het idee van de range-extender.
Of er dus nog iets gaat gebeuren met de rotatiemotor in een Mazda? Die kans lijkt steeds kleiner te worden. Als je een rotatiemotor wil (en in levende lijve wil ervaren dat goedkoop vaak duurkoop is) dan raden wij aan om eens naar een RX-8 te kijken op Marktplaats.
Charles Taycan 4S zegt
Goed idee: elektriciteit laden, benzine tanken en olie tanken…. pfff kansloos!😜
boomhauwer zegt
Waarom zou je zo’n stuk complex ellende willen als range extender… Akkoord, zo’n wankel motor is schitterend maar gepaard met de gekende problemen.
faalhaas zegt
@boomhauwer: BMW i3 werkt volgens mij prima
boomhauwer zegt
@faalhaas: lees nog eens mijn reactie. Stuk complex ellende ALS r.e. Een i3 heeft geen wankel motor.
PunicaOase zegt
Lekker eigenwijs merk.. maar zo’n rotatiemotor als range-extender is inderdaad wat te eigenwijs denk ik ;-) Kom eerst maar met die nieuwe 6 en maak een briljante ‘imagebuilder’ met dat prachtige RX-9 design.. genoeg mooie concepts de laatste tijd van Mazda.. nu een keer eentje echt gaan bouwen.
moveyourmind zegt
Goed nieuws voor de echte petrolheads!
De eerste electrische auto die 1 op 8 loopt…
Of meer.
boomhauwer zegt
@moveyourmind: olie of benzine?
O plaat zegt
De wankelmotor, net als communisme een schitterend idee in theorie, rampzalig in realiteit. Maar goed soms, heel soms zie je zo een RX rijden en dan denk je telkens mooi er is nog minstens één wankelmotor die nog werkt.
rollingstoned zegt
@shiva: Zelfs in theorie is communisme een rampzalig idee, omdat het uitgaat van de onjuiste premisse dat alle mensen gelijk zijn.
ty5500 zegt
Heb nooit echt goed de heisa gesnapt rond wankelmotors. De vorige hadden zoveel speciale aandacht nodig en draaiden geregeld in de soep waardoor een tweedehands Rx8 quasi gratis te vinden is. Hiernaast drinken ze redelijk veel.
Moet wel toegeven dat ik het geluid van de 787 subliem vind.
frank2b zegt
Een elektromotor is de ultieme rotatiemotor.
bisazza zegt
Na jaren het design van Alfa Romeo te hebben gekopiëerd gaan ze nu ook de strategie kopieëren?
ramshoek zegt
Als ’t nog lang duurt … kunnen ze dankzij de ontwikkelingen op accu gebied tegen die tijd ook een accu nemen met 40% extra capaciteit bij hetzelfde gewicht en volume…