We hebben de specificaties van de Maza zes-in-lijn diesel voor je, de SkyActiv-D.
Mazda is een merk dat ons wel vaker verrast met bijzondere motoren: kleine zescilinders (de Mazda MX-3!), SkyActiv-X en wankelmotoren. Ook als het om diesels gaat, heeft Mazda bijzondere motoren gebouwd. Wat te denken van de Comprex-motoren met mechanische compressor? Ja, dat soort toffe dingen deed Mazda.
En Mazda gaat door met het bouwen van toffe (afwijkende) motoren, want dit is hun laatste wapenfeit: de SkyActiv-D 3.3. We wisten dat deze motor er aan kwam, maar we hebben nu ook de specificaties voor je.
Specificaties Mazda SkyActiv-D 3.3
Het is een zes-in-lijn motor met een slagvolume van 3.3 liter. Dat is groter dan de 2.9 liter zes-in-lijn van Mercedes of de 3.0 van BMW. Het is niet zo dat de Mazda meer vermogen heeft. Integendeel, het is juist flink minder. Maximaal is de motor goed voor 228 pk tussen 3.800 en 4.000 toeren. Het koppel bedraagt 500 Nm, beschikbaar van 1.500 tot 3.000 toeren.
Dat is dan de instapper. Er is een sterkere versie, dat is dezelfde motor, maar dan met 48V-ondersteuning. Dit is een kleine elektrische motor die de verbrandingsmotor ondersteunt bij het wegrijden en accelereren. Het systeemvermogen van deze versie is 251 pk bij 3.750 toeren en 550 Nm. Dat koppel is beschikbaar van 1.500 tot 2.400 toeren.
De motoren worden beschikbaar in de Mazda CX-60. In beide gevallen krijg je een achttraps automaat standaard. Ook vierwielaandrijving zit erop. Het is wel een AWD-systeem dat in basis achterwielaangedreven is, dus de puristen zullen ervan smullen.
Tot slot nog een paar details van de Mazda SkyActiv-D: De CX-60 weegt namelijk zo’n 1.900 kilogram en knalt met deze diesel in 7,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. Mazda zegt niet of deze specificaties gelden voor de 228 pk-versie of 251 pk-variant.
Concurrentie
Dat zijn overigens geen heel schokkende cijfers. De BMW X3 xDrive30d heeft ook een zes-in-lijn diesel, maar levert 285 pk en 650 Nm. Deze gaat namelijk in 5,7 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 245 km/u, aanzienlijk sneller dus. En dan is er nog een sterkere X3 M40d (of Alpina XD3).
Onze inschatting is dat Mazda zich maximaal heeft gericht op een zo gunstig mogelijk verbruik en dus uitstoot. Dat zien we ook bij andere SkyActiv-motoren die relatief groot zijn, maar een laag specifiek vermogen en koppel hebben.
Of het door Mazda komt, weten we niet zeker, maar Mercedes zal speciaal voor de de nieuwe GLC óók een zescilinder diesel leveren. Deze optie is opmerkelijk genoeg niet mogelijk voor de C-Klasse sedan of Estate.
Overigens levert Jaguar Land Rover óók een zes-in-lijn diesel (de ‘D300’) voor hun F-Pace en Range Rover Velar. Mazda bevindt zich in goed gezelschap. Of de diesel naar Nederland komt, is nog niet zeker. Waarschijnlijk dat de PHEV (die er ook komt) interessanter is voor onze markt.
Meer lezen? Bijzondere Mazda hoogtepunten: dit zijn er 9!
Dutchdriftking zegt
Dit moet in de praktijk toch een heerlijke aandrijflijn zijn. Jammer dat diesels een beetje uit zijn, voor dit soort auto’s zijn ze geniaal.
Volvo_440_turbo zegt
In het algemeen ben ik iemand die ’s morgens met zijn linkerbeen uit het bed stapt, ditmaal met mijn rechterbeen (H) Mazda heeft me in mijn leven al wel vaker blij gemaakt… Menig Duitsrijder zal dit nooit begrijpen zonder zelf Mazda gereden te hebben denk ik.
HelldogBE zegt
Met de keuze voor een cilinderinhoud van 3.3l ipv 3.0l is deze zelfs voor de liefhebber van een grote diesel niet betaalbaar in België. Jammere zaak en wel vaker een probleem met Japanse 6-cilinders…
Op papier vallen de specs toch wat tegen, want dit zijn waardes van 15 jaar geleden voor de Duitse merken.
Toch kudos dat Mazda dit nog probeert in de markt te zetten!
wimof zegt
Inderdaad Mazda had geen goede reputatie, motoren die wel zeer snel hun laatste adem uitbliezen (130.000km)
Hopelijk hebben ze hun huiswerk goed gedaan, qua vermogen is dit reeds meer dan ruim voldoende met het beschikbare koppel en gekoppeld aan de 8traps automaat.
Ik zou zeker interesse hebben, helaas voor hen heeft mijn T4 2.5tdi nog maar 506.600 km en is hij in uitstekende staat.
Volvo_440_turbo zegt
@wimof Mazdamotoren geen goede reputatie? In onze familie zijn wij ooit van Europees naar Japans overgeschakeld, Plots was er budget vrij om op restaurant of op vakantie te gaan, want kosten had je aan die auto’s nauwelijks, tenzij je het hebt over de Wankelmotoren? De reden dat oa Mazda zo betrouwbaar is ligt in hun bedrijfscultuur. De kwaliteitscontrole was (is?) veel beter dan de die van de Europese constructeurs en als een Japanse werknemer kloeg dat hij zich moest bukken om een moeilijk werkje te doen werd dit zo snel mogelijk opgelost. Bij mijn dealer stond ooit een Xedos van 8 jaar oud met een 200000 km waaraan een serieus defect was, Mazda heeft dit onder garantie volledig betaald omdat een dergelijk defect niet mocht zijn.
wimof zegt
Zo hoort het, ik ben blij dt het bij jullie zo prima loopt, ik hoop dat je nu wel over dieselmotor had, benzine heb ik nooit wat “slecht” over opgevangen. Ik ben terug gaan opzoeken wat er fout liep, het bleek om de regeneratie van de DPF filter te gaan waardoor de motorolie verdunde met ernstige gevolgen.
Nu terloops, ik weet dat Japanse constructies in het algemeen op een zeer hoog niveau staan en dat het in hun cultuur not done is om troep af te leveren.
Ik betaal uiteindelijk met plezier ook 3-400€ meer voor een grasmaaier met een Honda GX motor erop.
gregorius zegt
Heerlijk dat Mazda gewoon doet wat ze zelf willen. Ik zou graag eens rijden met het 3.3 diesel blok.
De cijfers zijn echter niet heel speciaal, maar misschien rijdt het juist wel heel goed.
Het ‘echte’ dagelijkse verbruik zal vast prima zijn, al gok ik zo dat ze op papier, op de test, minder zullen scoren vergeleken met de Duitse concurrenten. En dat is vaak de waarop belasting wordt bepaald in vele Europese landen.
BTW: tellers anno 2022? En dat scherm? Het zit er inderdaad niet uit als een 30 eur scherm van Aliexpress, maar wel een beetje 2015 Audi.
karhengst zegt
Ik deel je vermoedens volledig. Ook voor landen waar men op CC’s wordt belast zal een dergelijk blok absoluut geen goede zet zijn.
Mazda biedt hier in feite een blok wat zich qua performance kan meten met de 20d blokken van BMW en Mercedes. Dan is het vooral de vraag nog wat de prijsstelling gaat worden. Maar enigszins performance inleveren voor een fijnere loop, iets wat Mazda sowieso goed kan met diesels, is een optie.
Dat interieur is traditioneel en goed. Digitale displays zijn enkel onnodig speelgoed. Liever een fatsoenlijk HUD ipv zo’n popup glasplaatje.
karhengst zegt
Even op andere media gekeken, bij Autobild staat een wat opgewaardeerd interieur in een lichte kleurstelling, met digitale tellers. Het enige wat me niet zo aanstaat zijn de luchtroosters, die zijn nogal BMW/VW.
pignon zegt
Als het om laag vermogen icm grote inhoud gaat ben ik benieuwd hoe de 3ktr diesel met 200pk èn 48V ondersteuning in de nieuwe Defender scoort. Iemand ervaring?
Jorrit zegt
Harry Metcalfe heeft met de D200 (viercilinder) gereden en was zeer positief over het comfort, de soepelheid. Een zes-in-lijn heeft over ‘t algemeen een mooiere loop dan een viercilinder, dus beste kans dat het niet verkeerd zal rijden? 🙂
dawwg zegt
Gemiste kans hoor zo weinig vermogen – net zoals geen 6 cilinder in de C-klasse; ik ben exact op zoek naar een dikke diesel met rond de 300pk en 600+ Nm; misschien dat de 48V versie + chipkuurtje alsnog een optie is :/
Volvo_440_turbo zegt
@dawwg Mazda zet eerder in op langetermijnbetrouwbaarheid denk ik, mijn Mazda 323f turbodiesel destijds had ook maar 90 pk (concurrentie vaak meer) terwijl het blok, volgens de monteurs van de invoerder waarmee ik sprak, veel meer aankon. Ik heb diverse klanten die Mazda rijden, en ook blijven rijden omdat de dingen vaak langer meegaan.
dawwg zegt
Mazda’s eigen oude 2.1L diesel (b.v. in de 6) had ook 180pk (handbak uitvoering) en was ook super betrouwbaar. Zelfde geldt voor de prehistorische OM651 2.2L MB Taxi-diesels in de range 163-225pk (al gaan er wel geruchten over de 225pk versie) en 1.9PD TDI van VW (in de range 150pk-180pk). En omgekeerd is de luie 2.5TDI juist een van de meest onbetrouwbare diesels… En waarom zou je een ‘extra betrouwbare’ diesel maken in een trendgevoelige auto die over 20 jaar toch allang weggerot is als de gemiddelde ‘high performance’ diesel in de meeste gevallen ook al probleemloos de 300K tot 500K haalt ?
pignon zegt
@dawwg: ik weet niet wat je smaak en voorkeur is, of je nieuw of gebruikt wilt; maar de Quattroporte Diesel is een auto die toch vaak ‘alle vakjes aanvinkt’.
mashell zegt
Misschien kan Mazda maar beter motoren gaan inkopen. Een een laag vermogen in combinatie met een hoog slagvolume, ik ben bang dat het weer een zuiper is.
redbeams zegt
@mashell: Laag vermogen en hoog slagvolume is denk ik met een reden gedaan…komt de betrouwbaarheid meestal ten goede.Vind het vermogen ook zelf wat laag maar denk dat dit blok met 2 vingers in de neus de 5 ton aan kms aankan…maar goed eerst zien dan geloven natuurlijk.
passie1979 zegt
Toch veel waardering voor een fabrikant die vandaag de dag gewoon doorgaat met ontwikkeling van een nieuwe dieselmotor en dan ook nog een 6-in-lijn, wat mij een heerlijke aandrijflijn lijkt. Hoog koppel bij laag toerental, relatief laag verbruik en gunstig qua duurzaamheid (levensduur).
Edge zegt
Die zes-in-lijn verklaart ook wel waarom die auto zo’n ongelofelijk lange neus heeft. Prachtig op een sportcoupé, maar op een SUV oogt het als een karikatuur.