Mazda designt er aardig op los de laatste tijd! Na de Kabura, de Senku, de Sassou en onlangs de Nagare, komt Mazda een paar weken later met de Ryuga concept.
De Nagare vertaalt zich vanuit het Japans naar “flow” (vind daar maar eens een accuraat Nederlands woord voor!), de Ryuga staat voor “gracieuze flow”. Ook hier zien we duidelijk dezelfde stylingselementen als in de Nagare, ze leggen de nadruk op een synergie met natuurvormen.
Vooralsnog moeten we het met deze ene afbeelding doen, maar op 8 januari zal de Ryuga, samen met de eerste Mazda hybride, aan het publiek pepresenteerd worden op de North American International Auto Show in Detroit.
Remco zegt
Mazda is heel goed bezig!! Stuk voor stuk mooie conceptcars. Ik ben benieuwd in hoeverre zij de design-elementen in de productiemodellen toepassen.
audimen zegt
bijna net een lamborghini triest
Oul@ zegt
@Sir Smokalot:
flow:= ritme, stroming van lijnen in bv water of wind of een fase ( waarin men zich bevindt)
Daarnaast vind ik de tekening van de auto wel “dik” om te zien. Wil een tekening van de zijkant van de auto zien.
Sir Smokalot zegt
@ Oul:
Ja da’s hier waarschijnlijk het meest toepasselijk. Feit blijft dat flow op veel manieren te vertalen/interpreteren is. Als je het met een hiphopper over zijn flow hebt verstaat hij er weer wat anders onder :).
Je ziet dat Mazda hier hetzelfde marketingkunstje flikt als met de Nagare: eerst de teaser, en dan een paar week later de afbeeldingen.
Over 4 weken, na de onthulling op de NAIAS, zal je de rest te zien krijgen.
Sammie zegt
@audimen
Typisch een Lambo he? Begrijp me niet verkeerd, maar dergelijke onterechte en bizarre opmerkingen komen nogal vaak van het kamp van Audifans, net zoals die keer dat iemand zei dat Audi lijnen heeft en BMW niet omdat Audi rond is en BMW niet. Dit is geen exotische wagen, maar een “veronmarginaalde” tunerbakconcept. Het is een van de eerste keren dat ik een tuner (zij het dan een design concept) niet marginaal vind. Voor de prijs van een tuner zoals supra, evo, skyline, rx-7, eclipse en 350Z(alhoewel deze laatsta best meevalt), koop je naar mijn mening beter een mooiere, practische wagen als een Volvo, Audi, Ford of Peugeot of zo. En als je geslaagd wilt opvallen, koop voor een goeie prijs een Lotus, Corvette coupé of Cayman. Of wacht tot je genoeg centen hebt voor een hogere klasse exotic. Maar deze zou ik best leuk vinden als eerste wagen :p .
– Sammie
Rick dos zegt
Tot nu toe ziet het er niet verkeerd uit………afwachten maar………
stefan zegt
Je wilt dus zeggen dat de skyline gtr supra en rx7 geen echte exoten zijn
welke gek will liever een peugeot of ford inplaats van een evo of eclipse, hoe kan je eens die auto’s met elkaar vergelijken.
Fej zegt
@ audimen ik zie hier zo goed als niets van Lamborghini in.
Citrofiel zegt
Ik zeg nog maar niets, zolang ik hem niet compleet heb gezien…
Citrofiel zegt
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind dit er goed uit zien, maar misschien hebben ze de achterkant wel verkl**t. Dus afwachten…
Markus zegt
Vleugeldeuren… hoe vaak moet ik dit nog zeggen: ALLEEN LAMBO MAG DIT DOEN NA DE ’80’S!!!
Kolere hee, er is echt niemand die luistert.
Sammie zegt
@Citrofiel
Idd, en daarbij, mss komt ie nooit uit, het is maar een concept.
@stefan
skyline gtr, supra en rx7 zijn zeker geen exoten. Het zijn slechts showoffwagens die geen enkele indruk op mij maken. Voor de meeste echte exotics moet je nog steeds in Europa blijven. OK, een evo of een eclipse heb ik mss liever dan een Ford of Peugeot, maar ze zijn gemaakt voor tunen en showoff-en , niet zozeer voor vlug even een boodschapje te doen bij de bakker. Begrijp je? En voor dezelfde centen (nieuw) koop je een S80 of A6 of 5- serie of peugeot 607 Ik weet wel wat gedaan. ;)
– Sammie
Sammie zegt
@Markus
Zeg dan eens waarom? Als dat nu eens gewoon bij het design past, net zoals hier?
– Sammie
Franqie zegt
Mazda is echt heel goed bezig, als ze deze vormtaal ook gaan toepassen op hun productiemodellen ben ik echt heel blij. Vooral die Nagare vind ik erg mooi.
Markus zegt
@ Sammie: het zou zo maar kunnen zijn dat het een auto niet misstaat, dat ben ik met je eens. Maar over het algemeen (denk aan al die Audi’s en Golfjes en weet ik veel meer) is het GEEN gezicht. Plus ik vind het gewoon iets van de jaren ’80 en dan vooral van Lamborghini. En ja, ik weet dat Mercedes het al jaren eerder had maar toch vind ik het typisch Lambo.
Stephan zegt
@ Sammie
Vleugeldeuren of gullwing zijn ook achterhaald, liever scissor doors… of die hele-vage-naam-deuren van koenigsegg dat is de nieuwe standaard !
Sammie zegt
@ Markus en Stephan
Ik begrijp je mening, en ik vind al die golfjes en audi’s met vleugeldeuren ook overdreven. Alleen zou ik niet zo in blokjes en vakjes denken dat vleugeldeuren van de jaren ’80 zijn. Deze vleugeldeuren werken heel anders, moderner: ze zijn niet vooraan gehecht aan de wagen, maar bovenaan. En dat is best wel eigentijds, past bij dat concept, zolang de design blijft zoals hij nu is, anders is het potsierlijk. Scissor doors en Koenigseggdeuren zie ik nu niet bepaald zitten op deze wagen. De design is gedaan door beroeps, professionals.
– Sammie
Sammie zegt
Check hier de Senku concept: http://mirror4.video.blip.tv/UnitedPicturesTV-Paris2006MazdaConceptCarSenku666.wmv
– Sammie
Ahura zegt
Het is een concept.. logisch dat er dan bijzondere deuren op zitten. We zagen ook aparte deuren op de Ford Iosis maar dat zien we ook niet terug. Mazda doet graag leuke dingen met deuren. Ze deden het al met de RX-8 maar ook met de Nagare, Kabura, Senku e.d
Prachtige neus! Typisch Mazda. Ik ben benieuwd naar de rest!