Mazda Concepts galore! Na de teaser zijn er nu ook betere afbeeldingen van de Nagare deel 2; de Ryuga. Met dank aan de Nederlander Laurens van den Acker, Mazda Motor Corporation’s Design Division General Manager voor Hiroshima.
Nagare konden we vertalen naar “flow”, Ryuga staat voor “gracious flow”. Van den Acker geeft ons daarom de volgende zweverige tekst mee: “Nagare is a dream or an emotion that’s just beginning to take shape; Ryuga extends that idea by adding definition. To draw this new surface language closer in time to a car Mazda will produce for sale, we’ve added interior and powertrain details that were purposely absent from Nagare.”
Hoogtepunten van de concept zijn geavanceerde 21-inch spaakvelgen, camera’s die via de cockpit een duidelijk beeld geven van de omgeving, Flex Fuel (biobrandstof), LED lichten en fluorescerende technologie.
De Ryuga biedt ruimte aan vier personen maar is kleiner en lager dan de Mazda RX-8.
jeroen zegt
vette bak
TomRS6 zegt
Ik schrok me rot!
Ga ik naar autoblog.nl zie ik een gemuteerde meerval die ongeveer uit het scherm springt om mij op te eten. :(
CSL zegt
Ik vind hem lelijk. Erg tever gezocht.
Rick dos zegt
Prachtig! Alleen nog wat aan de achterkant doen en dan zal ik mijn zegen geven aan Mazda om dit ding in productie te nemen.
KVK zegt
M’n vriendin is knapper (ze leest mee, snap je… ;))
Gracious Flow eh…? Jah, dat hebben ze heel goed gekozen daarzo in Japan, want ik kan het enkel maar beamen. Is inderdaad een heel vette bak, maar ook een zeer elegante verschijning tegelijkertijd. Zo surreëel ook. Yes yes, me like, a lot. Als Mazda idd modellen gaat maken die in de buurt komen van dit, dan staan er ons nog een paar prachtwagens te wachten denk ik.
Karl-e zegt
Waarom moeten conceptcars altijd uitzien alsof ze van een andere planeet komen?
slk55 amg zegt
mooi hoe de ontwerper zich heeft laten inspireren door natuurlijke vormen, het lijkt wel golvend zand dat ik op de zijkant zie. het is natuurlijk een leuk ontwerp met die vleugeldeuren enzo, maar dit zul je (voor als nog) nooit zo op het productie model tegenkomen. die velgen zijn wel erg groot, maar dat staat hem eigenlijk wel erg mooi! deze auto straalt snelheid uit, al vraag ik me af of het (eventuele) productie model dat ook zal doen.
Ahura zegt
Alle 27 foto’s en info: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/81.htm
ik vind het een schitterende concept car. Nooit is zo duidelijk een designtaal uitgelegd én uitgevoerd bij Mazda. En ja; hij is wat realistischer doordat je gewoon met twee personen voorin zit en er nu wel zichtbare uitlaten, achteruitlamp, derde remlicht e.d op zit. Maar dit is nu al de vijfde(!) concept van Mazda in korte tijd om te laten zien welke kant het op moet gaan met Mazda. De úitstekende wielkasten en grote Mazda-grille in de voorbumper hebben we nu al genoeg gezien. Het is nu wel duidelijk wat Mazda wil doen met de neusjes van de toekomst – hoewel het allang zo te zien is op de RX-8.
En in grote lijnen blijft deze Ryuga een futuristisch ogende auto dat fraaie details bevat die we hoogstwaarschijnlijk toch niet terugvinden in toekomstige Mazda’s. Hebben we de bijzondere lichttechnieken van de Sassou, Kabura en Senku al teruggezien? Op de nieuwe Mazda al niet en ik verwacht dat ook niet bij de nieuwe Mazda3 en Mazda6. Prachtig die concepts maar toon eens wat meer lef in de productiemodellen Mazda! Met de RX-8 ging het zo de goeie kant op….
SimonMc zegt
Me like!
De voorkant straalt een zekere “aaibaarheidsfactor” uit, maw, hij ziet er heel lief uit.Dat vind ik wel goed aan mazda.
Xpro zegt
hij is te mooi
Henk zegt
Schitterende concept alleen het interieur is iets “te” futuristisch imo en dan vooral het stuur en dashboard….
joep zegt
ik vind hem erg mooi, maar niet echt de ‘volgende stap’ van de nagare zoals was aangekondigt…
Ruben zegt
Mooi maar niet geschikt voor deze tijd…misschien over 50 jaar.
Hij ziet er te futuristisch uit.
A-Town zegt
Wat een ultiem vette velgen zijn dat zeg….
Lebastille zegt
Het design is erg strak en de auto ziet er gestroomlijnd uit. Ik vind het alleen jammer dat ze de achterkant afgekapt lijken te hebben, als van een Vel Satis. De voorkant met de gril en koplampen zijn super mooi, de zijkant ook. Dit soort vleugeldeuren worden nu regelmatig toegepast (volgens mij ook in een concept van een Frans merk, dacht Peugout), erg makkelijke instap, maar om het nu mooi te noemen..nee.
Fej zegt
Strakke bak!
Citrofiel zegt
Ik vind hem wel een beetje op de Citroen C-Metisse lijken, als je niet goed kijkt… Het zal wel met de kleur te maken hebben, en het zijn beide dezelfde soort wagens: heel laag met een ineens stoppende achterkant (wat ik niet vind staan bij zo’n auto). Maar oke, hij ziet er, behalve die achterkant dus, best wel leuk uit. Laat Mazda maar komen!
Citrofiel zegt
@ Lebastille; die deuren komen idd al voor bij de Renault concept: de Nepta, maar dat is een cabrio en daar openen de deuren de auto nog verder (ook de motorkap…)
Citrofiel zegt
Bah, nog een keer:
Citrofiel zegt
Laat maar zitten, waarom lukt het niet meer…? :(
Dan maar zo: http://www.autoweek.nl/newsimages.php?ID=5261&p=2&ref=
Citrofiel zegt
En de C-Metisse: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/28/citroen-c-metisse-in-parijs#post-6839
Heel vaag, via Google vind ik geen foto’s van de Nepta of Metisse. Hoe kan dat. Het internet staat er vol mee, maar google pakt ze niet of zo. Of doet mij pc vaag? Hoe zit het bij jullie?
Fova' zegt
Wannabe Renault Nepta
Ahura zegt
Lijkt totaal niet op de Nepta. Of is het een wannebe Nepta omdat het ook vleugeldeuren heeft? Zo ja; belachelijk argument aangezien er al jaren concepts zijn met vleugeldeuren
De C-Metisse vond ik op de eerste foto’s juist lijken op de Mazda Kabura qua kleur e.d..
jaap zegt
Waarom staat balkenende op die 2e foto dan :P ;)
tho[m] zegt
vette auto, vooral die deuren zo, het interieur ziet er ook strak uit, wel wat minder dat de bestuurder dan gescheiden wordt van de bijrijder, maar verder ziet alles dr strak uit. maar waarom zulke rare lichen, het past wel bij de auto, alleen maakt m dat nog buitenaardser
LOVEIT zegt
Ik vond het een mooie auto het is prachtig