Mazda laat met de RX-Vision weer even zien dat de weg omhoog hebben gevonden qua design. Hier de livepics van wat hopelijk de opvolger van de RX-7, en de wederopstanding van de wankelmotor gaat worden.
De RX-Vision meet 4,39 meter in de lengte, 1,92 meter in de breedte en is slechts 1,16 meter hoog. Of eigenlijk: laag. Dat is op zich niet heel vreemd, aangezien het een concept is waar realisme niet de boventoon hoeft te voeren, maar door een rotatiemotor in het vooronder te leggen kan het front daadwerkelijk aanzienlijk lager worden gemaakt dat vergelijkbare auto’s met een Ottomotor.
Qua afmetingen steekt de RX-Vision de Jaguar F-Type een klein stukje voorbij. Het productiemodel, dat waarschijnlijk in 2017 wordt onthuld, zal volgens ingewijden iets kleiner worden. Meer het formaat van de Porsche Cayman. Met hoeveel vermogen Mazda de kleine Porsche straks te lijf gaat is niet bekend, er zijn geen specs van de SkyActiv-R wankelmotor bekend gemaakt, maar reken op om en nabij de 300 pk.
berlinetta zegt
Misschien is dit wel het meest cleane design van het afgelopen decennium. Na alle spoilers, vleugels, diffusers, flapjes etc. kan ik dit heel erg waarderen.
clarkson zegt
Is 300pk niet een beetje weinig? Ik weet natuurlijk niet hoe veel hij weegt. Maar tegenwoordig verwacht je toch zeker 400+ pk in zo’n wagen. Toch? Of schat ik de grootte van die auto verkeerd in ?
motoragent zegt
@clarkson: 300pk is meer dan genoeg in een auto van formaatje Cayman. Zeker voor zo’n auto vind ik motorkarakter, stuurgedrag en wegligging vind ik veel belangrijker en een lompe bult pk’s. Koppel is trouwens ook wel leuk, maar daar staat een wankelmotor niet echt om bekend…
clarkson zegt
@motoragent: Nee ik ben er zeker wel van overtuigd dat het genoeg zal zijn. Maar het is tegenwoordig toch de trend om zo veel mogelijk vermogen er in te proppen?
motoragent zegt
@clarkson: Helaas wel ja, gaat alleen nog maar om de cijfertjes. Gelukkig trekt Mazda zich over het algemeen niets aan van wat andere merken doen en blijven ze gewoon met ongeblazen 2 liter blokken en wankelmotoren komen.
Mazda stijgt heel snel in mijn lijstje van favoriete merken, ze zijn ontzettend goed bezig.
kennone zegt
@clarkson: hier in de buurt rijd een rx7 met 511 pk!! Dus dat zal bij deze ook wel haalbaar zijn na een kracht kuurtje
mclarenf1lm zegt
Formaat cayman kan je volgens de tekst op rekenen, verder zit er een wankelmotor in, dat wordt een leuke toeren beuker. De RX-8 deed het in de snelste uitvoering ook “maar” met 231PK en deze zal wel een stuk lichter worden.
viezefreddyw zegt
Mazda, deze concept MOETEN jullie gewoon in productie nemen! Wat een onwijs schitterende auto zeg, ik kan niet anders zeggen.
Robert zegt
Hoezo de opvolger van de RX7. Hebben jullie de RX8 gemist? Die had toch ook een wankelmotor.
w0o0dy zegt
@RRRobert: dat was een 2+2 en niet echt een sportwagen..
toyotafortuner zegt
Dat is echt een lekkere wagen!
mashell zegt
Best wel een ehh beetje saai.
vondudenstein zegt
Less = More.
Wat een eenvoudige schoonheid. En toch die krachtige uitstraling.
Heeft het nou heul heul heeuul in de verte iets van die Aston Vulcan? Waarvan ik nog steeds niet weet of ik hem nou vet en bruut of rommelig vind XD haha.
Deze Mazda though. Man, wat een gaaf ding.
henkhupelschoten zegt
Zou die ook met berenvelgen komen? Zou hem helemaal afmaken!
406_v6 zegt
WOW!! Direct ongewijzigd in productie nemen Mazda!! Mijn order hebben jullie bij deze.
mrB zegt
Pffff, wat een schoonheid! Het zou echt fantastisch zijn als dit ineens langs komt rijden!
moveyourmind zegt
@mrB: Inderdaad…
Al zou het nog fantastischer zijn als je er zelf mee langs komt rijden. Wat een schitterende auto!
erwh zegt
Interessante tijden, Alfa bouwt een Aziatisch ogende sedan en Mazda komt met een Italiaanse schone op de proppen!
Dutchdriftking zegt
Graag ongewijzigd in productie brengen. Wat een plaatje!
harrie zegt
Zo’n origami Lexus ziet er toch bespottelijk uit naast deze cleane beauty? Well done Mazda, well done.
jdmdaily zegt
Heeujj!! Dat weer bumpers smelten! Echt een schitterende auto.