Die geruchten over een lekkere dikke Mazda RX-8 opvolger: gedeeltelijk waar.
Hij staat te shinen op de Tokyo Motorshow, maar over de geruchten dat er 450 pk te vergeven zou zijn, houdt Mazda zijn kaken stijf op elkaar. Met de naam geven ze uiteraard wel weg dat er toch weer een wankelmotor onder de motorkap ligt, maar specs zijn er nog niet. Wel een naam: SKYACTIV-R. Dat er sinds het afscheid in 2012 geen wankelmotor in de lineup bij Mazda zit, gaat potentieel dus weer worden recht getrokken.
Dat de weg van de rotatiemotor niet zonder hobbels (lees: excessief brandstof- en olieverbruik) is, bleek ook wel uit de ronkende quote uit het persbericht:
Het ultieme voorbeeld van deze bijzondere aanpak is de rotatiemotor, die Mazda doorontwikkelde tot hij geschikt was voor productiemodellen. De ingenieurs gingen met een enorme vastberadenheid aan de slag om iets te realiseren dat onmogelijk werd geacht. Deze geestdrift om steeds maar weer de uitdaging aan te gaan heeft nooit aan kracht verloren, zoals blijkt uit de ontwikkeling van de SKYACTIV-technologie.
De rest van het persbericht van Mazda blinkt ook niet uit met concrete informatie, dus rest ons maar twee zaken. Bidden dat de RX-Vision het productiestadium haalt en vieze plaatjes kijken in de gallery hieronder.
sydney zegt
Wat een heerlijk lange motorkap, dit is optisch gezien One-77 speelveld als je het mij vraagt.Ik heb 7 weken een zwarte RX-8 230 als demo gereden en een metallic rode in de showroom gehad en dat was een serieus te gekke auto.
Edge zegt
Zo hé, da’s een mooie wagen! Van buiten enorm dik en mooi, en van binnen zo eenvoudig dat het aan alle kanten rijdersauto schreeuwt. Geen rare franjes, randjes of uitbundige klokkenwinkels, gewoon datgene wat je nodig hebt en niet meer.
Wat dat deze auto meteen bij mij oproept is het gevoel dat hij heel hard kan en dat hij voor meer dan een euroton in de prijslijsten staat. Alsof het eerder een concurrent voor de AMG GT en 911’jes is, dan een directe opvolger van de RX-8 die de GT86 en BRZ het leven zuur moet maken.
Verder, de slogan bij de teaservideo was “This model represents our dream. But we don’t want it to stay a dream forever.”. Reken er maar dus op dat er ook gewoon een echte RX-9 gaat komen. En als Mazda slim is, doen ze dat door fatsoenlijke buitenspiegels en mooi weggewerkte handgrepen à a Aston Martin op dit concept te plakken en hem verder ongewijzigd in de showrooms te zetten.
W115 zegt
Van de zijkant heeft het wel iets van de Ferrari 612. Lijkt me niet iets wat mazda zou maken. Veel te groot en waarschijnlijk duur.
Ram-G-maN zegt
Wat een ongelooflijk lekkere auto! Dat je met simpele surfacing, subtiel concave en convexe body een prachtige auto kunt ontwerpen bewijst Mazda bij deze.
dondeboer zegt
@AutomotiveDesigner: je haalt me de worden uit de mond. Geen ingewikkelde vouwen en randen, geen gezochte lijntjes of gedoe. Dit zou best wel eens een tijdloze schoonheid kunnen worden.
moveyourmind zegt
Bella Machina!!
Ik heb het vermoeden dat Mazda en Alfa Romeo binnenkort bekend maken dat ze officieel in een joint-venture verder gaan. Deze twee merken groeien steeds meer naar elkaar toe, zonder in elkaars vaarwater te zitten, en zouden erg veel van elkaars know-how kunnen profiteren.
dondeboer zegt
@moveyourmind: op zich geen gek idee, maar ik denk dat Mazda beter kan gaan zoeken naar een iets stabielere partner…
eklasse zegt
@moveyourmind: niet in elkaars vaarwater? Mazda vaart met een oceaanvaarder over Alfa’s sloot.
Alle 156 en 159 teleurgestelden rijden nu een 6.
clarkson zegt
@moveyourmind: Nee dat zal nooit gebeuren. Alfa romeo blijft 100% italiaans. Tenzij ze mazda’s in italie gaan bouwen? Nee, denk het niet.
PunicaOase zegt
Prachtig design! En wat een mooi interieur ook. Dit wordt alleen geen auto onder de EUR 100k ben ik bang…
timthuijs zegt
Lijk wel een Maserati zo met die gril
dylanz7s zegt
DIKKE MAZZZZDA! Toch Hilda
rob5nismo zegt
In productie gooien en gauw
gt500eleanor zegt
Die achtetkant…. love it!
hans75 zegt
Wow… heel mooie concept…
Jammer dat het jappanners nooit lukt om een strak concept te vertalen naar een reallife productieauto..
vlak voor het in productie gaan komt de afdeling irritante lampen en knipperlichten en andere afstotelijke opschmuck altijd nog even langs om er voor te zorgen dat ze pijn doen aan de ogen… De nieuwe nsx is daar ook weer het levende bewijs van… mooie lijnen (goed gejat van Ferrari) waar ze dan weer van die lelijke lexus lampen en happers opplakken…. dat zal hier bij Matzda ook wel weer gebeuren.
dikdraak zegt
@hans75: Het lukt de Japanners nooit om een concept te vertalen naar een real-life productieauto, maar Mazda is de uitzondering die de regel bevestigd. Daar zou ik dus niet zo bang voor zijn als ik jou was.
Tonnie zegt
Dit is perfectie op wielen.
erik64 zegt
Wow, wat een mooie bak is dit zeg, ik zeg snel in productie nemen dat ding.
De MX-5 voor de zomer en deze RX voor de winter, ja ik wil…
gtwillem zegt
Kan er niets aan toevoegen. Mag zo op de markt komen, ook met 1.5 SkyActiv-G motor. Ook prima. De achterlichten zijn een leuke verwijzing naar de FD3S, bijna letterlijk overgenomen.
Dutchdriftking zegt
Wat een geweldige wagen! Graag zonder enige aanpassing op de markt brengen. Het liefst natuurlijk met een hele fijne rotatie motor.
vondudenstein zegt
Ze blijven maar bezig bij Mazda zeg. Wat een lekkere designs, met dit monster als kroonjuweel.
Stienn zegt
Lijkt wel heel erg op n Infiniti
gregorius zegt
Lieve Mazda, maak er aub geen Porsche killer van.
Niet alles hoeft >400 pk te hebben.
250 pk is genoeg, handbak is geen probleem; ik hoef geen 9-speed pdk box van x-duizend euro.
Ik kan best mijn eigen stoelen verstellen; zolang er geen namaak leer op zit, ben ik al blij.
En het is een weekend auto: cruise control hoeft je er ook niet op te zitten.
Gewoon lekker puur laten.
Het geluid hebben jullie altijd wel in orde, zeker als er een rotatie in ligt.
dutchcorvette zegt
Van de zijkant lijkt het een beetje op een Alfa concept
toyotafortuner zegt
Überlekkere, ongecensureerde Japanse pr0n!
c3po zegt
Oooohh o_O. Mazda you so bad aaasssss!!
Design_Driven zegt
Heerlijke auto, echt een prachtig design.
AB: Wanneer krijgen we full screen plaatjes? Zelfs op AW kan dat!
G-Ammo zegt
Super VET!
Als het geen naam had, had ik ook meteen gezegd: Lijkt zeker op een RX reeks… de achterkant doet me daar ook hard aan denken.
Job well done.
neal zegt
Als FD3S (RX7 eigenaar vind ik het erg mooi dat de voorkant en achterkant verwijzingen hebben naar het vorige RX7 model. wat ik alleen nog mis is het ‘double bubble’ dak wat het echt compleet zou maken.
mgmgb zegt
Bloody hell, wat een mooie bak! Ik ben en blijf Jaguar-fanboy, maar Mazda is in heel hoog tempo op weg om mijn nummer 2 te worden.
hight96 zegt
Wat ben ik toch blij dat ik bij zo’n mooi merk mag werken :)
dragspert zegt
Jammer dat het productiemodel er ongeveer zo uit zal gaan zien…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/2004_Mazda_3_(BK)_Neo_sedan_(2010-06-10).jpg
hight96 zegt
@dragspert: Jij bent zeker de leukste thuis..