Je moet een godsvermogen neerleggen voor een Mazda RX-7 (FD3S) occasion: is dit de volgende onbetaalbare Japanner?
Het is nog niet zo belachelijk lang geleden dat Japan het lachertje was van de auto-industrie. Ja, het kostte niks, maar het was dan ook niks. Als je een beetje geld had en daarmee een beetje status wilde neerzetten, dan moest je het niet in je hoofd halen om een Toyota, Nissan of Mazda te kopen. Helemaal als het gaat om sportwagens.
Recordbedragen
Toch blijken auto’s van Japanse merken uit de jaren ’90 onterecht ondergewaardeerd te zijn en dat heeft men nu door. De cultstatus van de Toyota Supra en Nissan Skyline GT-R zorgt voor opschudding op de occasionmarkt. Een Toyota Supra (JZA80) wist recent omgerekend 175.000 euro op te leveren op een veiling. Een speciale versie van de Nissan Skyline GT-R (R34) maakte het helemaal bont: 409.517 euro. Wie de markt der occasions van de Mazda RX-7 (FD) in de gaten heeft gehouden, merkt dat dat ook aardig uit de klauwen begint te lopen. Daar hebben we nu een voorbeeld van.
Mazda RX-7
De Mazda RX-7 (FD3S) is de derde generatie Mazda RX-7. Het is typisch zo’n voorbeeld van een auto die genekt werd door zijn badge. Verder was de auto namelijk tamelijk briljant. Het is een erg mooie auto, goed in balans en met goede herkenbare stylingdetails. Het is een eigenwijze auto. Voorin ligt namelijk de inmiddels iconische Mazda 13B (REW)-motor. Door middel van dubbele turbo’s leverde deze origineel afhankelijk van waar je hem kocht zo’n 240 tot 265 pk, later werd dat door het herenakkoord tussen de Japanners 280 pk (al kan het net als bij concurrenten ook meer zijn). De aantallen maken echter niet uit, het soort motor is wat de RX-7 bijzonder maakte. De 13B is een welbekende rotatiemotor, of wankelmotor, zo je wil. Schijven in plaats van cilinders: niet veel merken durfden het aan. Mazda durfde het aan in alle generaties RX-7 en de latere RX-8. Een bijzonder type motor met uiteraard een breed scala nadelen, maar onder meer het unieke geluid maakt vrij veel goed.
Peperduur
De RX-7 werd trouwens origineel helemaal niet zo onderschat, men was in de VS bijvoorbeeld aardig lovend over de auto. Toch gingen de prijzen eerst omlaag voordat ze recent aardig omhoog schieten. Door bijvoorbeeld een populaire filmreeks met Vin Diesel en Paul Walker is het ook aardig lastig om eentje te vinden die volledig origineel is. Een Mazda RX-7 occasion van een vroeg bouwjaar, met lage kilometers en in uitmuntende, ongemodificeerde staat, die kan een flinke duit opleveren. Zoals gezegd vinden we een perfect voorbeeld op mobile.de.
Mazda RX-7 occasion
De gevonden occasion vinkt namelijk alle hokjes aan. Hij komt uit 1992, wat het tweede jaar voor de RX-7 is maar wel het eerste jaar voor de RX-7 in de VS, waar deze origineel vandaan komt. Hij is toen razendsnel naar Europa overgevlogen om hier al jarenlang niet te bewegen, maar wel onderhouden te worden. Op de teller staat dus 475 mijlen, of 764 km. De staat is, nou ja, bekijk de foto’s maar. Smetteloos, durven we wel te stellen. Alles is heerlijk onaangeraakt, maar ook het gebrek aan modificaties klopt precies. Geen gekke bumpers, spoilers of andere ongein: gewoon de lijnen zoals ze horen. Deze RX-7 is een parel.
Dat mag ook wel, want de verkoper wil er 130.000 euro voor hebben. Dat zijn geen Supra- of R34 GT-R-bedragen, maar krankzinnig veel voor een Mazda RX-7 occasion is het wel. Het zal dan wel één van de beste RX-7’s op de planeet zijn, maar dit is echt een liefhebber-naar-liefhebber-situatie. De advertentie check je op de Duitse site mobile.de.
Met dank aan Cees voor de tip!
Johanneke zegt
Het zijn allen verschrikkelijk vette wagens. De coolsten zijn naar mijn mening de NSX, RX7, Skyline en Supra (ook in die volgorde als je het mij vraagt), maar ook de 3000GT, 300ZX, waren gewoon tof. En dan had je nog alle gekke projecten, zoals de mitsubishi galant/legnum vr4, nissan stagea, en toyota chaser. Wat een heerlijke tijd was het. En toen ze nieuw waren, waren voornamelijk de 4wiel aangedreven auto’s zoals de skyline en impreza / evo sneller op de circuits dan de ferrari’s en porsches.
carfreakjim zegt
Dit zou ik dus echt nooit willen hebben. Doe mij er maar eentje met wat kilometers erop en wat leuke modificaties. De meeste jappen worden pas leuk als je ze een beetje aanpast. En dan bedoel ik niet alla fnf met belachelijke bodykits en lichtjes en ook niet zoals de amerikanen doen en het ding zover opvoeren dat het niet bruikbaar is. Maar gewoon even ietsje meer vermogen eruit halen, mooie set velgen erop en een mooi zetje coilovers om hem net even wat lager en strakker op de weg te krijgen. Misschien de rubbers van de ophanging ook even vervangen voor wat beters als 25 jaar oud spul zodat het ook weer strak aan voelt.
Roskampies zegt
Dit vond ik zo mooi als kleine jongen. Nooit in gereden. Nu alweer te duur :(
drsjeroen zegt
Liefhebber naar liefhebber? Investeerder naar (hopelijk) liefhebber zal je vedielen
900T16S zegt
Net alsof een investeerder geen liefhebber kan zijn..
ghost zegt
Bedrijven als Nissan, Mazda en Toyota moeten eigenlijk die auto’s gewoon opnieuw uitbrengen en verkopen. Slaat toch nergens meer op dit..
moveyourmind zegt
Extreem gaaf,
Maar ik kan me niet voorstellen dat de RX-7 het naar zijn zin gehad heeft bij zijn vorige eigenaar die hem alleen maar gebruikt heeft om ermee naar de buurtsuper te gaan…
Wankelmotoren houden nou eenmaal niet van buurtsupers, die maken liever een wat groter rondje.
E550 zegt
300ZX blijft mijn favoriet uit die era. De RX7 blijft een vet ding met die af-fabriek donkere achterlichten. Maar haal a.u.b. die ontiegelijk lelijke en niet originele mistlamp op de achterkant weg. Ik zie het zo vaak bij auto’s voor de Noord-Amerikaanse markt. Soms maken ze het nog gekker, en bouwen ze een mistlamp in de achterbumper. Alsof je een boete krijgt voor het niet hebben van een mistlamp achter.
harleytijn zegt
@E550: ehh ja, je kunt idd een boete krijgen als je geen mistachterlicht hebt. 140 euro geloof ik. Vandaar die aftermarket mistlampen achter. Zal in andere landen wel niet overal verplicht zijn.
Maar ben het verder helemaal met je eens.
kniesoor zegt
De combinatie van een elegant uiterlijk en de ietwat exotische techniek maakt dit een erg begeerlijke oto. Maar inderdaad : wat.een.geld !
Volvo_440_turbo zegt
Destijds ontworpen in een Californische designstudio dacht ik, Geef mij maar de originele spoiler op de achterkant, die van de eerste generaties.
Toen ik nog geld had wilde ik deze aankopen, helaas pas ik er amper in met mijn 1m94.
Gelukkig heb ik hem niet aangekocht, Ik zou waarschijnlijk nog armer geweest zijn omdat ik 40000km per jaar reed…
O plaat zegt
Logisch, af en toe, heel af en toe zie je nog één rijden. En dan denk ik telkens mooi, er is alvast nog één RX waarvan zijn wankel motor niet opgeblazen is.
neal zegt
doe maar… ik heb een origineel belgische FD wel met wat mods (zoals de zeldzame carbon kevlar kuipen en een joekel van een turbo). benieuwd waar dat heen gaat :-D