Het gaat hierbij voornamelijk om oudere beestjes.
De Japanners roepen alleen al in Amerika maar liefst 1.368.500 oudere auto’s terug. Diverse modellen lopen kans op kortsluiting bij het contactslot, met mogelijk brandgevaar tot gevolg. Het gaat hierbij om de volgende types:
1990-1995 323
1993-1998 626
1993-1995 929
1989-1998 MPV
1993-1997 MX-6
1992-1993 MX-3
1990-1998 Protégé
Het vet rondom de contactpuntjes kan verkolen en wordt daardoor mogelijk geleidend. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot kortsluiting en rook of vuur. Of allebei, want waar rook is, is vuur. Of er ook Nederlandse auto’s zijn die terug moeten voor een fix, is nog niet bekend. Mazda Nederland kon niet op het bericht reageren.
suzikubelona zegt
Handig, net zolang wachten met een terugroepactie tot er bijna geen auto’s meer van de betreffende type’s rondrijden. Honda had dit probleem ook met de contactsloten van de Accord en Prelude eind jaren negentig, maar zij waren iets sneller met hun fix.
audicoupe84 zegt
@suzikubelona: waarschijnlijk openbaarde het probleem zich sinds kort. Toch goed dat ze die ouwe barrels nog terugroepen.
suzikubelona zegt
@audicoupe84: Misschien hadden ze bij Mazda zelf niet verwacht dat de auto’s zolang zouden overleven. ?
sergio72 zegt
@audicoupe84: Mazda wil zo haar goede wil tonen. Wat rijd hier nog van rond!
faalhaas zegt
@suzikubelona:
Hier een Mazda 6(2008-2012) met afbrekende voorstoelen. Gebeurd wereldwijd, maar Mazda geeft niet thuis.
hight96 zegt
@faalhaas: Wow. Je weet wel dat stoelen alleen om te zitten zijn?
G-Ammo zegt
@faalhaas: Opgelost: geen nieuwe auto’s kopen :)
Esprit_de_Flandre zegt
@suzikubelona: Probleem van niets, maar één smeulend contactslot in de US is een miljoenenclaim aan je been…
maikelschennink zegt
Gelukkig dat mijn 323 uit 1996 komt ?
fastnloud zegt
@maikelschennink: mijne uit 95, en nu? Haha
gtdave zegt
Beter laat dan nooit?
ewoudhoed zegt
Zijn fabrikanten verplicht om zulke “oude” auto’s te repareren?
aambei zegt
@ewoudhoed: als er in de pers een aantal brandende Mazda’s opduiken en er blijkt dat Mazda hier van wist maar niks deed heb je behoorlijk slechte PR en waarschijnlijk ook een hoop rechtszaken van nabestaanden
coffeecup zegt
@ewoudhoed: Nee. Waarschijnlijk wil de marketingafdeling dit heel erg graag.
raymster zegt
Een nieuw contactslot is meer waard dan de meeste auto’s waar ze in gaan!
Dutchdriftking zegt
Toemaar, dat is een overjarige terugroep actie. Hoeveel zullen er al op de sloop staan?
clarkson zegt
@dutchdriftking: minimaal 90 procent denk ik. Wel een klasse actie van mazda. Ik denk dat ze niet verplicht zijn dit probleem op te lossen.
stephanotis zegt
@clarkson: Mazda verkocht van 1990-1998 niet gek veel meer dan 2 miljoen auto’s in de USA, waarvan nu 1.368.500 worden teruggeroepen. Dat betekent dat ongeveer 2/3 nog rondrijdt, als niet alle modellen uit die periode worden teruggeroepen ligt het percentage nog hoger.
clarkson zegt
@stephanotis: Ik denk dat ze bedoelen dat op een aantal van de auto’s uit dat bouwjaar een modificatie moet plaatsvinden.
jackass266 zegt
Heeft mijn vader ook ooit gehad maar die is helaas afgefikt.
promax zegt
@jackass266: Wie, je vader of de auto? ?
skylinefan zegt
@promax: +1 ????
trustmeiamanengineer zegt
Non de jus, voor zulke oude barrels hoef je toch geen terugroepactie meer te regelen? Ff melden aan de huidige eigenaars is natuurlijk wel netjes.
moveyourmind zegt
Bij Mazda zitten ze met hun handen in hun haar…
Ze hebben totaal geen expertise in huis om het probleem op te lossen.
De meeste Mazda monteurs weten nog wel hoe je een paar remblokken of bougies moet vervangen en de olie moet verversen, maar hebben nog nooit geleerd hoe je te werk moet gaan als je een auto moet repareren…
pesu zegt
@moveyourmind: Goed onderbouwde reactie.
moveyourmind zegt
@pesu: Waarom zou ik een voldongen feit onderbouwen…
Mazda-monteurs zijn in de dagelijkse praktijk nu eenmaal niet zo vaak aan het repareren…
lekbak zegt
@moveyourmind: ik heb een jaar aan een 323 gesleuteld.
Gesleuteld omdat dat kreng belachelijk ondoordacht in elkaar zat en daardoor storing na storing gaf. Motor gaat misschien niet stuk maar man man man. Wat een belachelijk slechte auto is dat. Werkelijk ongelooflijk
gaszitrechts zegt
@moveyourmind: wat een onzin. De auto’s van tegenwoordig zijn 10x zo complex. Dus een contactslot van een oude simpele auto is kinderspel.
toeter11 zegt
@gaszitrechts: Ja dat klopt auto´s zijn complex geworden, maar ze hoeven hem maar in te pluggen en ze kunnen lezen wat er mis is. Automonteurs van tegenwoordig zijn vervangers geworden, een moderne automonteur kan een oude kever niet onderhouden(voor het gemak mazda). Simpelweg omdat ze de computer nergens kunnen in pluggen. De automonteurs van tegenwoordig kunnen zelf niet meer nadenken, ze vertrouwen blind op de computer. Dus ja mazda moet aparte expertise in huren om deze klus te kunnen klaren.
gaszitrechts zegt
@toeter11: u zit niet in het autovak dat is overduidelijk.
Vervangen word vaker gedaan omdat 2x werken aan hetzelfde probleem te duur wordt (uurloon).
Juist vaak wat de computer aangeeft geeft een richting aan van het probleem en niet de oplossing. Je moet veel kennis hebben om moeilijke problemen op te lossen en de computer kan daarbij helpen.
toeter11 zegt
@gaszitrechts: Ik zit sinds een paar jaar in het auto vak, dit heb ik gedaan omdat ik het zat was dat de Volkswagen garage mijn kever(1959) niet kon onderhouden. Ze lieten me rondrijden met slecht afgestelde ontsteking en lekkend remmen. Toen de monteurs daar niet in staat te spotten, dat de hoofdremcilinder lek was, heb ik besloten zelf het onderhoud te gaan doen. Computers helpen inderdaad problemen te spotten, dat ben ik met u eens maar sommige monteurs worden er gewoon dom van.
larini zegt
@toeter11: had je niet gewoon een andere (betere) garage kunnen zoeken?
hight96 zegt
@moveyourmind: Ik weet niet welke Mazda dealer jij langsgaat, maar degene waar ik kom werken wel degelijk handige monteurs die alles kunnen repareren
schuimbekje3 zegt
Wel weer grappig om te zien hoe imnipotent Nederland is als de importeur hier niets vanaf weet…
gop1 zegt
@schuimbekje3: Importeurs hebben vaak nauwelijks technische kennis in huis, alles gaat om verkopen.
utregcity zegt
Sjoemelsloten!
toniominestrone zegt
Het is te hopen dat de diverse Mazda dealers hun micro fishes bewaard hebben.
skid zegt
@toniominestrone: Micro fishes? Zijn dat kleine goudvissen?
jordy14 zegt
Heel wat kilometers op de achterbank van een 323 doorgebracht. Geweldig met die klapkoplampen. Zou er eigenlijk stiekem in de toekomst wel eentje willen:)
postzegel zegt
@jordy14: 323F that would be.
cthijs zegt
Word nog zoeken naar een monteur die ooit aan zulke auto s heeft gewerkt
mashell zegt
Slimme actie. Auto terugroepen, contactslot eruit, nieuw vet eraan, contactslot weer monteren. 5 minuten werk. Dan snel de rest van de auto even nakijken. En dan aan de klant vertellen dat het contactslot weer helemaal goed is maar dat het verstandig zou zijn om de remschijven, achterbanden, doorgeroeste draagarmen en weet ik wat al niet meer te vervangen.