• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda ontwerper stapt over naar Tesla

Auteur: robbie, gepost 5 augustus 2008 om 10:01 – 23 Reacties

Franz von Holzhausen


Opschudding in designerland. De ‘golden boy’ van Mazda, Franz von Holzhausen, stapt over van Mazda naar Tesla. Von Holzhausen was Director of Design bij de Amerikaanse designafdeling van Mazda en daar onder andere verantwoordelijk voor de Nagare en Furai.

Maar Franz voelde er eigenlijk weinig meer voor om te werken binnen het strakke keurslijf van een grote fabrikant en dus greep hij de kans om bij Tesla te komen werken met beide handen aan. Het design van de Tesla Roadster is nog grotendeels gedaan door Lotus. Maar gelukkig wil Tesla in de toekomst met nog twee nieuwe modellen op de markt komen. Een sedan (Model S) en een instap ‘sport compact’. (bron: cardesignnews.com)

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
  • Video: honderden Tesla's krijgen gelijke OTA updates

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, Tesla

Vorig bericht: « Nissan komt met eigenwijs ECO gaspedaal
Volgend bericht: Britten klampen zich vast aan auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Damman zegt

    5 augustus 2008 om 10:21

    Die mannen van Tesla zijn goed bezig :)

    Login om te reageren
  2. Jos zegt

    5 augustus 2008 om 10:40

    Geef hem eens ongelijk, hij zal zeker een prettig salaris aangeboden hebben gekregen.

    Login om te reageren
  3. autogek zegt

    5 augustus 2008 om 10:46

    Ik blijf denken dat Mazda weer naar Le Mans gaat. Met de Furai, dat denk ik omdat 55 op het plaatwerk voor/boven de achterwielen staat. In ieder geval vind ik dat hij die wagen erg mooi/cool heeft gemaakt.

    Login om te reageren
  4. Thijs zegt

    5 augustus 2008 om 11:09

    Ik denk dat de voornaamste reden naast z’n inkomen is geweest dat hij bij Tesla een veel grotere vrijheid gekregen heeft. Bij Mazda teken je toch iedere keer hetzelfde smoeltje op een ander model auto, je zit redelijk vast binnen een soort van patroon, bij Tesla mag hij eigenlijk helemaal los en is hij deel van een kleiner team dus werkt het technisch personeel nauwer samen met de design afdeling.
    Maar hij zit zeker financieel gezien ook wel gebakken ;)

    Login om te reageren
  5. Thijs zegt

    5 augustus 2008 om 11:11

    Hmm ik heb het verkeerd gezegd, ik denk dat z’n vrijheid hem meer waard is dan z’n inkomen. Dus niet dat hij meer betaald krijgt dan bij Mazda en dat dat z’n reden van overstap is geweest.

    Login om te reageren
  6. Apache zegt

    5 augustus 2008 om 11:30

    Maar Franz voelde er eigenlijk weinig meer voor om te werken binnen het strakke keurslijf van een grote fabrikant

    Ik denk niet dat hij veel te klagen had met die laatste creaties van Mazda…

    Login om te reageren
  7. Rutger zegt

    5 augustus 2008 om 11:44

    Die Furai is wel ontzettend gaaf zeg…

    Hij krijgt overigens vast niet meer betaald, maar een leukere baan, zoals Thijs zegt.

    Login om te reageren
  8. Jop Wielens zegt

    5 augustus 2008 om 11:46

    Heb die Furai in t echt mogen bewonderen en hij is echt zo enorm mooi. Echt iets wat los staat van alle andere designs. Zo vloeiend, zo futuristisch, zo gaaf. En dat geluidje zeg. Mammamia

    Login om te reageren
  9. Fout zegt

    5 augustus 2008 om 11:50

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  10. ZeRoo zegt

    5 augustus 2008 om 11:54

    Mss moet hij voor Bruce Wayne gaan werken, de ideale batmobiel lijkt me zo!! :)

    Login om te reageren
  11. Eric zegt

    5 augustus 2008 om 11:55

    Ik denk dat een topdesigner het bij elk groot merk niet lang volhoud. Ondanks je kennis en inzicht moet je je houden aan de regels van het huis. Zeker bij een constructeur als Mazda en andere Japanse merken ben je snel uitgekeken. Ze kunnen inderdaad niet allemaal een superexoot brengen, maar steeds hetzelfde smoeltje, zoals hierboven aangehaald, verveelt rap.

    Login om te reageren
  12. Davidov zegt

    5 augustus 2008 om 12:06

    In de speciale supercar uitgave van TG staat dat de Furai is ontworpen door van den Acker :/
    Hoe dan ook, ben benieuwd wat von Holzhausen bij Tesla gaat presteren 8)

    Login om te reageren
  13. Steve zegt

    5 augustus 2008 om 12:59

    hij zal zeker niet meer gaan verdienen bij tesla…daar wordt over het algemeen niet zoveel uitgegeven aan manuren (verbazingwekkend weinig eigenlijk) wat ook de reden is geweest waarom ik mijn kennis/ervaring niet aan de soon-to-be sedan heb “verkocht”.
    Wat betreft zijn ontwerp vrijheid zal het ook extreem tegenvallen bij diezelfde soon-to-be sedan…dat ding is al haast helemaal vorm gegeven.

    greetingz,

    Login om te reageren
  14. marruk zegt

    5 augustus 2008 om 15:43

    Niet heel onverstandig.. Meer vrijheid, beter salaris, meer aandacht van de pers omdat Tesla nieuw opkomend merk is en bij Mazda z’n ideeen amper doorgevoerd worden in de opvolger van de nieuwe 3… Zo’n aanbieding zou ik ook niet afslaan, vrij logische keuze als je het mij vraagt, ook voor z’n eigen carriere.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    5 augustus 2008 om 17:17

    leuk voor die jongen .. kan die zijn stempel drukken op een straat-model ..

    Login om te reageren
  16. Kowet zegt

    5 augustus 2008 om 18:33

    iemand die weet waar de Tesla design studio zit?

    Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    5 augustus 2008 om 19:48

    Zeer jammer voor Mazda. Ze waren al een tijdje aan de goede weg aan het bouwen, en hadden nu eer hoop leuke concepts. En de man die ervoor gezorgd heeft loopt nu weg.

    Wel leuk voor Tesla natuurlijk.

    Login om te reageren
  18. Rick dos zegt

    5 augustus 2008 om 19:58

    Hé, nooit eerder gezien die verlichting van die Mazda.

    Die auto is nèt weer dat beetje koeler geworden.

    Login om te reageren
  19. VonStroke zegt

    5 augustus 2008 om 20:33

    Benieuwd wat die gast nog uit zn hoed gaat toveren, de Furai is bizar mooi.

    Login om te reageren
  20. guzmann zegt

    5 augustus 2008 om 21:43

    Idd, mazda moet weer terug naar le mans met een geheel eigen proto ipv enkel met motoren…zoals ze met de 787b deden.

    Login om te reageren
  21. Bas zegt

    6 augustus 2008 om 03:05

    even afgaande op de alien spaceships die deze man al heeft ontworpen….dat moeten dan wel verdomd geile bakken worden van Tesla….goeie move dus…daar wordt de elektrische milieumaffia bak vast niet saaier van!

    Login om te reageren
  22. databekker zegt

    30 september 2008 om 19:34

    Franz heeft een loepzuivere toekomst visie. Franz Ferdinand 2. Mazda loopt toch op z’n eind, dus waarom niet gauw van dat zinkende schip af!
    Franz, veel succes bij Tesla, en ontwerp prachtige Tesla’s. We wait, than buy.
    4 doors saloon.

    Login om te reageren
  23. mellie zegt

    14 oktober 2009 om 10:55

    Echt zonde dat ze die man hebben laten gaan hij had nog zoeveel goeie modellen voor mazda op de markt kunnen brengen. Als ze hem iets meer vrijheid en keuze hadden gebleven was ie niet overgestapt. Ik ben bang dat dit voor mazda het begin van het einde is ook gezien de modellen van die nieuwe ontwerper ook al is de Scirocco een mooi ontwerp gaat deze man het niet halen bij onze voormalige golden boy

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North