De Mazda MX-5 is een “all-weather” auto en om dat te benadrukken komt Mazda vanaf 1 januari met een speciale versie van de nieuwe MX-5. Deze MX-5 Niseko (vernoemd naar het populaire Japanse skigebied) heeft een aantal extra opties en is verkrijgbaar in “Icy Blue” metallic en “Sunlight Silver” metallic, zonder extra kosten. Deze deal is echter alleen voor onze Engelse buurvrienden, maar doet ons even stilstaan bij het feit dat kopers van een MX-5 meer aandacht besteden aan accessoires…
Mark Cameron, Mazda UK marketing director, laat weten: “Traditionally, MX-5 buyers spend more on accessories and do more to individualise their cars, than other Mazda owners.” Kijk, dat zijn leuke weetjes. Kunnen we daar uit afleiden dat MX-5 rijders veel met hun uiterlijk bezig zijn? En dat de MX-5 dus de mooiste Mazda is? Of is de auto juist gay?
Special exterior features of the Mazda MX-5 Niseko include: unique design 17-inch alloy wheels, unique body-colour finish for the style bar trim, front fog lamps, Chrome Pack (door handles and headlamp bezels, and surrounds for the side-repeaters, front grille and fog lamps) and special edition ‘Niseko’ badging on each front wing, plus a unique dark brown premium cloth for the fabric roof (soft-top only).
Inside, both Niseko models feature unique dark brown heated leather seats with co-ordinated door trim and icy blue stitching, plus dark brown leather steering wheel, gearknob and handbrake. They are also equipped with a dark-silver dash panel, stainless-steel scuff plates and Niseko-branded luxury interior mats, with a suspension strut tower bracing bar beneath the bonnet.
As well as adding the special Niseko features, the generous standard equipment of the donor vehicles ensures that buyers can enjoy: driver’s seat height adjustment, electric windows, central locking, MP3-compatible radio/single CD player with six-speaker audio system, climate control air-conditioning, stainless-steel scuff plates, twin chrome exhaust tail pipes and a Thatcham Category 1 alarm and immobiliser.
Niseko owners will also enjoy a degree of exclusivity as production of this latest Mazda MX-5 model will be restricted. Just 240 examples of the Mazda MX-5 1.8i Niseko soft-top and 560 units of the MX-5 2.0i Niseko roadster coupe will be made available in the UK.
Br3cht zegt
Ik vind hem wel mooi deze mazda, maar toch dan de gewone versie in het zwart ;)
Boven zwart kan niks mooier zijn :)
Fej zegt
Het is een kappersauto, dus het is normaal dat ze zich richten op kopers die “meer accessoires” willen!
valentijn zegt
ik zie het verschil met de voorganger de GRIL is vernieuwd!!!
Berbertje zegt
Waarom gaan al die specials editions naar engeland ?
Net als de Mitsubishi MR FQ 400 enz
w0o0dy zegt
@Fej: ooit met een mx-5 gereden? Een kappersauto is in mijn ogen eentje zonder echte kwaliteiten maar met een leuk uiterlijk. Kappers willen waarschijnlijk idd meer accessoires, maar in de meest luxe mx-5 zit nog altijd minder electronische onzin en prullaria dan in een willekeurige vergelijkbare auto……..
De Mx-5 is een sportwagen ontwikkeld op basis van “ouderwetse” kwaliteiten als balans, laag gewicht, eenvoud, onverwoestbare techniek, “driver-involvement” en rijplezier.
paul zegt
‘gay’ zou ik zelf de auto toch niet niet willen noemen. Wel extravagant, in de zin dat de auto vaak gereden wordt door mensen die zich willen onderscheiden van de rest.
Ik zou zelf namelijk ook wel zo’n MX5 op de stoep willen hebben. (Als 2e auto, want onpraktisch blijft het toch wel :-) ).
Je kunt elke auto wel ‘personaliseren’, maar het leuke bij de MX5 is in mijn ogen toch wel dat er zoveel accessoires op te krijgen zijn. Ik kwam toevallig in Zeeland ’n keer ’n MX5 tour tegen en er waren echt veel verschillen te onderscheiden.
w0o0dy zegt
@autoblogger: de optielijst is nog altijd aanzienlijk minder lang dan bij allerlei populaire merken als Audi, BMW, Mercedes etc…. en voor veel van die merken geldt dat eigenaren de auto’s willen personaliseren met allerlei extra’s (al dan niet af fabriek) dus zijn al die merken ook gay? De tekst is dat ze meer aan opties uitgeven dan bij andere Mazda’s, dat is toch wat anders dan jouw uitleg dat ze in absolute zin veel aandacht spenderen aan het uiterlijk, lijkt me.
Daarnaast is de Mx-5 ook populair bij vrouwen en die geven vaak meer om een persoonlijke noot.
Fej zegt
@ Woody
ja, ik heb ooit met een mx-5 gereden en hij rijdt als een echte rijdersauto, dat is waar! Maar hij ziet er niet uit (persoonlijke smaak) en bovendien zie je dikwijls bepaalde ’typetjes’ rijden met deze wagen: de single dertiger die denkt dat hij nog twintig is, of het iets oudere koppel dat een ‘snelle sportwagen’ wil!
Deze wagen heeft een heel hoog ‘ik wil wel, maar ik kan niet’ -gehalte!
w0o0dy zegt
@Fej: kijk maar eens naar de mensen die een tweedehands Mx-5 rijden….. daar vind je de liefhebbers.
“Ik kan niet”? Dan heb je er weinig van begrepen. Het gaat niet om prestaties het gaat om rijplezier. Desalnietemin: Een Mx-5 met iemand achter het stuur die kan rijden zal menig zogenaamde sportieve auto de achterkant laten zien door de bochten (bijvoorbeeld op het circuit) alleen niet op de rechte stukken waar veel auto’s op vermogen sneller zijn.
Ik heb de auto gekocht omdat er weinig te vinden is dat leuker rijdt en zo ongeveer niets is dat zo leuk rijdt en zo probleemloos en betaalbaar is qua onderhoud. Ik kan wel een geweldige, brute tweedehands TVR neerzetten, maar dan staat ie waarschijnlijk vaak stil of bij een garage en daar heb ik minder lol aan, dan aan toeren en af en toe een beetje spelen.
RenesisHP zegt
Ik ben het bewijs van de stelling personaliseren van onze mx5 en ik kan je wel zeggen dat ik niet gay ben, en ook geen dertiger(vriendin net wel). Een mx5 is een auto waar je kwa uiterlijk met weinig veel kan bereiken. Ik ga kijken of ik vanmiddag de foto’s op autojunk kan zetten. Helaas geen goede foto’s, maar dat komt van de zomer wel.
Fej zegt
@ Woody ( en mx5-owner)
Hoeveel eigenaars gaan er met een mx-5 op het circuit? Ik geef toe dat deze wagentjes goed rijden, maar ze hebben een zeer hoog “fout”-gehalte!
mashell zegt
“de single dertiger die denkt dat hij nog twintig is”
Spreekt hier niet een beetje de afgunst van een huisvader die er met de Zafira niet in geslaagd is de jeugdigheid te behouden?
autoblogger zegt
@w0o0dy: dat zou je kunnen concluderen, ik weet het niet;)
Ik probeerde in ieder geval de uitspraak van de marketingman te onderstrepen, wellicht zijn de MX-5 rijders onder Mazda eigenaren het meest ijdel?
MRTN zegt
toppertje, deze auto, maar het uiterlijk mag iets agressiever
Forza! zegt
…En dan heb je ook nog mensen die een MX-5 rijden gewoon omdat ze van elke seconde autorijden willen genieten, maar niet tegen elke prijs.
ik rij zelf een MX-5 uit 1990 en het is gewoon ‘puur’ autorijden.
Ik vind het zeker niet de mooiste auto ooit gemaakt, maar dat was ook niet doorslaggevend bij de keus voor deze auto. Ga er eens in rijden, zoek een mooie bochtige route uit en vraag je na afloop nog eens af of de MX-5 wel echt een kappersauto is…
w0o0dy zegt
@autoblogger: of misschien zijn de mensen die andere Mazda’s kopen/rijden wel uitzonderlijk weinig ijdel?
Ik denk dat een liefhebbersauto vaker gepersonaliseerd zal worden dan een “gewone 13 in dozijn” sedan/hachback. Daar zal het waarschijnlijk meer mee te maken hebben. Daarnaast zitten veel Mazda modellen standaard al goed in de uitrusting en hoef je dus nog maar weinig extra’s bij te bestellen. De Mx-5 is standaard (bewust) vrij kaal zo dat een liefhebber van de auto een lage prijs krijgt en geen meuk en de kappers of de dames helemaal los kunnen gaan met de optielijst en dan ook een (verhoudingsgewijs akelig) hoog bedrag voor zo’n auto mogen aftikken.
@Fej: noem mij eens een auto die bij “liefhebbers” populair is en geen hoog fout gehalte heeft? Ik denk dat de mx-5 wat dat betreft nogal meevalt. Golfjes, Astra’s, Beemers, Audi’s en Benz’es zijn wat betreft “oud en goed-fout” denk ik een stuk erger…..
w0o0dy zegt
@Forza: In het voorjaar eens een stukkie toeren met een paar mx-5 jes? ;)
autoblogger zegt
@w0o0dy: “misschien zijn de mensen die andere Mazda’s kopen/rijden wel uitzonderlijk weinig ijdel?”
Dat is erg goed mogelijk! ;)
Fej zegt
@ Mashell
ik ben nog belange geen huisvader en nog maar 25 lentes jong :-)
gebbetje zegt
Ik heb er nog nooit in gereden maar het schijnt, zoals bekend, een zeer goed uitgebalanceerde auto te zijn met een goede pk/gewichtsverhouding. Alleen dat uiterlijk is zo lief en japans dat het bij mij niet in de smaak valt. Bestaan er eigenlijk andere koetsen voor dit platform? Zoniet, dan zeg ik….Mr Vandenbrink aan de slag!
Offtopic: Bedankt voor de achterkantfoto!
w0o0dy zegt
@gebbetje: de buitenkant zie je niet als je aan het rijden bent en bovendien is de auto niet echt lelijk(, maar ook niet enorm mooi). Er bestaan wel kitcar-conversions op basis van de mx-5….. er zijn er al heel wat langsgekomen hier op autoblog. http://www.autoblog.nl/?s=mx-5
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Mag ik nou niet mee met de NB?
w0o0dy zegt
Mx-5 owner: ging er min of meer vanuit dat jij dat wel leuk zou vinden ;)
w0o0dy zegt
voor de fans….. Track day driving met een paar Mx-5jes
http://nl.youtube.com/watch?v=O0ApHXDplFs
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Jij begrijpt het.
w0o0dy zegt
Nog eentje dan: Een motorisch standaard Mx-5 NC met Toyo RA1 tires, Mazdaspeed veren, Tokico non adjustable dempers, en een paar zwaardere stabilisatorstangen en Raybestos Racing brakes. En een 95kilo zware passagier aan boord….op Laguna Seca. De Porsches gaan natuurlijk wel harder, maar in de bochten doet deze Mx-5 het heel aardig! (nice driving!)
http://nl.youtube.com/watch?v=zNxRL5GzPOw
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Mocht het je interesseren, ik heb net een paar foto’s op autojunk geupload. Ik heb alleen geen idee hoe lang de goedkeuring en plaatsing duurt.
Ter herrinering. Unieke kleur, 40mm verlaagd met op maat gemaakte verstelbare koni’s. Aluminium struttbar voor en achter, een paar chassisbraces onder en een paar goede bandjes.
–edit: http://www.autojunk.nl/pix/view/134996 –
RenesisHP zegt
Mooi filmpje ook, geweldig om te zien hoe hoog de bochtensnelheden zijn.
w0o0dy zegt
“no such thing as too much power? Ehmm deze komt toch wel erg dichtbij teveel… Ze zeggen dat het ding 500pk heeft……. Gaat in ieder geval heel eenvoudig dwars, zelfs in een rechte lijn, lol
http://nl.youtube.com/watch?v=JUFAvMOFI6c
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Dat is echt te veel van het goede. 500pk in een auto die standaard 1000 kilo weegt, das supercar prestaties op een onbehouwen manier.
Maar toch, wel een gek ding.
En nog iets, ze maken er wel een “vrouwen”auto van.
w0o0dy zegt
kwam er ook nog één van diezelfde tuner tegen met 335ps (kun je zoeken op you tube) die op de openbare weg als een dwaas aan het raggen is… gaat dan ook een aantal keren bijna mis. Meer dan 250pk is toch wel ruim meer dan verstandig.
Idd een vrouwenauto…. zulke vrouwen mogen ook niet op mijn auto liggen, maar ze mogen best een kijkje komen nemen, lol
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ze mogen hem wel krasvrij reinigen, auto is smerig met dit weer.
w0o0dy zegt
@owner: die NB van je is wel erg laag. Mijn NA staat te hoog (ook door de kleine wielen en banden) maar ik weet niet of ik em wel in een veel hardere stand wil zetten. Rij vooral voor de lol en niet vaak alsof de politie me achtervolgt. Daarnaast zijn mijn achterbanden niet zo goed, dus heb ik vrij snel overstuur bij het uitkomen van de bocht als ik vroeg op het gas ga. Is jouw NB niet heel hard en tricky op de limiet?
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ik heb oneindig veel grip en het is dus moeilijker om te glijden, maar het zal je verbazen hoe goed je de auto kunt controleren op de grens. Blijft tot een bepaalde snelheid heel neutraal met minimaal onderstuur of overstuur, tenzij je gaat forceren, dan gaat de achterkant. Wel een vrij hevige 2de drift bij het corrigeren, dan moet je snel zijn, maar toch ook relaxed.
Maar laten we eerlijk wezen, hoe vaak zoek je de grens echt op? Met hoge snelheid op de Nurburgring misschien, maar daar kijk je ook wel uit, dus misschien een beetje op de maasvlakte, maar afgezien van een driftpleintje moet je ook daar uitkijken i.v.m. uitrijvlakken als het fout gaat. (denk liever een beetje na,hoeft niet kapot.
CSL zegt
Echte wijvenbak die Mx5. Vandaar ook altijd de lage prestaties. Ik zie liever een S2000, Z3, Z4 ofzo .
Wat is er trouwens met die laatse versies gebeurd met die lelijke wielkasten?
Rudy zegt
Grappig auto die MX5, alleen mist hij zoals CSL al zegt een hoop vermogen. Een 70-100pk erbij en het begint echt leuk te worden!.
Een MX5 zal best een goed rijgedrag hebben, maar dan van een S2000 is beter, heeft veel meer vermogen en is ook nog eens een stuk exclusiever!.
classic red zegt
@Rudy
Een Pagani Zonda Roadster heeft nog meer vermogen en is nog exclusiever.
GoCartMozart zegt
De laatste dagen al enkele keren sneeuw op de weg gehad, maar toch prima funcar voor dagelijks gebruik het hele jaar door zo’n MX-5. Voor de geïnteresseerden: Wheels Handling Olympics 2006 ( http://wheelsmag.com.au/wheels/site/articleIDs/AFEC34D7DF3C2058CA25725900496DF4 )
enkele citaten:
IN THE esteemed view of our test driver here, you have to spend more – $100K-and-a-bit more – to match the sheer dynamic sizzle of Mazda’s forty-something fun machine.
Try this: first place in the peak lateral G test. Ladies and gentlemen … a moment of silence for 0.96G. That’s so damn near the theoretical limit of 1.0G it’s academic. Grip doesn’t get better than that, at least without cheating via aerodynamic downforce. Only the Elise and Boxster came close.
It’s a car that tests you, not the other way around. If you’re quick in an MX-5, you’re quick.
Citrofiel zegt
Dat een MX-5 een liefhebbersauto is mag je ook wel concluderen uit het feit dat er binnen korte tijd zich drie mensen aanmelden op dit topic op een autosite (die autoliefhebbers trekt) met een MX-5. Of redeneer ik nu krom? ;)
Nu zal ik mijn mening ook maar geven: Ik zie zeker in dat het een heerlijke auto zal zijn om te rijden en dat snelheid in een rechte lijn minder leuk is en dat daarom een MX-5 te prefereren kan zijn boven de pk-monsters. Ikzelf zou echter nooit een MX-5 nemen, maar ja, ik ben dan ook een liefhebber van Franse, comfortabele, rustige, (niet per se, maar kan) langzame auto’s.
Rick dos zegt
Zo’n auto is bij uitstek een lifestyle auto. Als je zo’n auto rijdt dan wil je al wat uitdragen naar je medemens. Het kan zijn “kijk mij fun hebben in mijn auto”, het kan net zo goed zijn “kijk mij eens hip en trendy zijn” en ga zo maar door.
Deze auto doet het qua uitdragen van je lifestyle niet onder voor een persoon met een BMW, Audi, Alfa, Merc etc.
w0o0dy zegt
@Rick dos: Tuurlijk is het wel leuk als iemand het een leuke auto vind/noemt, maar dat was bij de aanschaf totaal geen factor. Het is niet eens bij me opgekomen na te denken over wat anderen er van vinden. Na het rijden met een aantal kandidaten was de keuze makkelijk: niets biedt zoveel lol en redelijk gebruiksgemak voor een vergelijkbaar budget. Ik heb de auto gekozen om de lol die ik heb aan het rijden en omdat ie niet snel stuk gaat.
Een Elise zou een optie kunnen zijn, maar daar kun je helemaal niets in meenemen.. Een Lotus 7 (kloon) of een Donkervoort zouden ook kunnen maar die zijn vaak nogal duur of bij de 7 klonen zit je met een ouderwetse motor die makkelijk in de soep draait als je een keer veel toeren maakt…. not a nice idea.
Rick dos zegt
@wOoOdy
“Tuurlijk is het wel leuk als iemand het een leuke auto vind/noemt, maar dat was bij de aanschaf totaal geen factor. Het is niet eens bij me opgekomen na te denken over wat anderen er van vinden. Na het rijden met een aantal kandidaten was de keuze makkelijk: niets biedt zoveel lol en redelijk gebruiksgemak voor een vergelijkbaar budget. Ik heb de auto gekozen om de lol die ik heb aan het rijden en omdat ie niet snel stuk gaat.”
Ik had precies dezelfde woorden kunnen schrijven maar dan over mijn eigen aankopen. Alleen, omdat er BMW op de motorkap staat, denken mensen dat mijn eerste uitgangspunt is, dat ik andere hun ogen ermee wil uitsteken.
En dit is pertinent niet waar. Ik ben echter wel realistisch genoeg om te erkennen dat ik mezelf bewust of onbewust een bepaalde lifestyle aanmeet. En dat is met een MX-5 niet minder.
w0o0dy zegt
@Rick dos: good for you! Zonde van je mogelijkheden als je je laat leiden door wat anderen vinden. Geniet en doe waar je gelukkig van wordt, van je buurman afgunstig maken is volgens mij nog nooit iemand gelukkig geworden, maar wel meerdere mensen ongelukkig.
speedlimit zegt
@ w0o0dy
Dat zijn nog eens hele wijze woorden in je laatste reactie ;)
Rudy zegt
@classic red
Ook dat is een leuke auto, alleen qua budget ongeveer 10-15x zo duur als een gloedje nieuwe MX5.
Ik blijf alleen bij mijn standpunt; een S2000 is een MX5 met een stuk meer vermogen en een beter uiterlijk.
Ze zijn 2e hands wel wat duurder, maar je krijgt er ook wat voor terug!.
Auto’s als een Lotus Elise en Donkervoort zijn grappig als circuit auto maar veel te onpraktisch voor normaal gebruik (als 2e auto) aangezien je nog nieteens een weekend tas kwijt kunt.
lincoln zegt
een MX-5 onderscheidend ??
het is de meest verkochte cabrio ooit ..
er is totaal nix artestiekerigs aan ..
wel is ie helemaal uit ontwikkeld .. en wonderschoon in elke kleur ..
vooral het nieuwe model staat hoog op mijn verlanglijst ..
w0o0dy zegt
@Rudy: een S2000 is tweedehands VEEL duurder dan een Mx-5, vooral omdat de auto nog niet zo lang op de markt is. Als ik 25 mille als budget had genomen dan was ik zeker met de S2000 gaan sturen.
Maar, het goede weggedrag van de S2000 kan ook een nadeel zijn…. de grenzen liggen verder weg dan bij de mx-5 en dus kun je er op minder plekken mee spelen zonder gevaarlijk bezig te zijn… Mijn Mx-5 is al snel zat om de grenzen niet zomaar tussen het andere verkeer te gaan verkennen, bij een S2000 is dat nog wat verder weg. Als je regelmatig op het circuit kan rijden dan ben ik het met je eens…. Dan is de S2000 een goede keuze, want het is wel een geweldige auto.
Rudy zegt
@ W0o0dy
Ik heb net voor de grap op autotrack gekeken, en je hebt inderdaad wel gelijk met het prijs verschil. Voor een beetje leuke MX5 it hetzelfde bouwjaar/km stand als mijn vader zijn S2k ben je ~€10.000 minder kwijt. Ik had verwacht dat het prijs verschil minder zou zijn (aangezien een nieuwe aangeklede MX5 2.0 ook bijna de €40.000 aantikt).
De grensen van een S2000 zijn opzich redelijk voorspelbaar op een droge weg (vooral met insturen heb je echt extreem veel grip inverhouding met een normale auto). Alleen in de regen moet je het gewoon uit je hoofd halen boven de 6000rpm te komen, aangezien hij dan erg tricky is.
GoCartMozart zegt
De MX-5 is niet alleen een liefhebbers auto, maar er is ook een grote community: forums, clubs, third party mods, …
Een zeer interessante topic (met 228 reacties) op miata.net is Who Bought an (MX-5)NC but could afford a Much More Expensive Sports Car?:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?s=98c7c14916855534f7728a082949d52c&t=206912&page=1&pp=25
Rovvel zegt
Bon, bij deze zal ik me dan ook maar outen als eigenaar van een MX-5 ;-)
CSL zegt
welles gedacht een MR2 met middenmotor(950kg) te kopen? die dingen zijn super goedkoop en 100* mooier dan een mx5. Als als het een veilige, snelle, met een uitstekende wegligging rijdende stijl-cabriotje zoekt dan is 10k voor een Z3 uit 1999 heel goed besteed.
michel zegt
csl ooit keken naar de achteras van een z3, komt uit een e30 (beging jaren `80 uit de vorige eeuw) dan maar een mx-5 kost niet aan onderhoud, andere uitlaat remus is goedkoper dan de standaard uitlaat en je hebt veel plezier, ik heb er de mille miglia en santiago de compestella mee gereden en had niets te klagen (wel een setje banden erdoorheen gejaagd..)
Juppe zegt
@CSL,
De MR2 is idd ook leuk. De eersten vind ik echt heel erg lelijk. Het 2e model is stukken beter, maar ook zwaarder. In die jaartallen zou ik zeker voor een mx-5 gaan.
De laatste MR2 is gelukkig weer lichter geworden (de lichtste ooit gemaakt), maar is duurder dan een mx-5.
Ik denk dat ik voor de mx-5 zou gaan, maar ik zou in dat geval wel een proefritje in de MR2 maken. Dat wel.
w0o0dy zegt
Een Z3 (excl de M) en de Mr2 halen het lang niet bij het rijplezier van een Mx-5. Daar staat tegenover dat de Z3 wel wat ruimer is, maar ook een stuk duurder, met name in de maandelijkse lasten, verbruik en het onderhoud. De Mr2 is wel leuk, maar niet zo leuk als de Mx-5 om te rijden en kan daarnaast nogal listig zijn als je per ongeluk een keer over de limiet gaat. Qua uiterlijk is met name de tweede Mr2 wel een leuk ding, maar geen echte cabrio, dus ook minder “open toeren-plezier”. Het enige dat de mx-5 echt kan gebruiken is een wat pittiger motor en misschien een lsd achter…. en volgens sommigen een wat spannender uiterlijk…. ach een Z3 is ook niet mannelijk en een mr2 heeft een iets te hoog sjonnie gehalte door veel tuning freaks…..
conclusie? Toch de mx-5 als je het mij vraagt.
CSL zegt
“Een Z3 (excl de M) en de Mr2 halen het lang niet bij het rijplezier van een Mx-5”
hahaha, grapje zeker?
Waarschijnlijk nooit in het leven in beide auto’s gereden!
“mr2 te hoge met teveel tuning freaks”
Mx5 zeker niet?
Ik vind de MR2 juist veel meer rijplezier bieden en spannender dan een meisjesachtige mx5. door een betere gewichtverdeling en een middenmotor!!
Ik vind die laatste MR2 wel lachen. Middenmotor met maar 950kg. Sommigen hebben zelfs de Celica motor waarbij ze zo’n 200pk hebben uit een hoogtoerige 1.8L motor. Die overigens ook door Lotus gebruikt wordt. Ik zou zeggen de beste keuze voor de budget dames/heren, aangezien een echte tweedehandse Z3 te duur is. De Z4 al hellemaal!!
Echt lelijk is die Mr2 ook niet. Eigenlijk wel een beetje Porsche achtig!!
Maar even genoeg over kleine meisjes auto’s.
w0o0dy zegt
@csl: nee, absoluut geen grap, mijn mx-5 is leuker om mee te rijden dan de mr2 en zeker de Z3 (zoals gezegd de top Z3’s zoals de M da’s misschien anders maar die ken ik niet). Misschien niet sneller, maar wel leuker.
De Mx-5 geeft veel meer feedback en je bent als bestuurder veel meer een deel van de auto dan bij beide auto’s. De precisie van de Mx-5 halen ze allebei niet. Die middenmotor is wel lollig maar uiteindelijk is de Mx-5 vrijwel net zo snel met minder vermogen….. rara hoe kan dat?
Ook Vicky houdt meer van de NA dan van de NC
http://www.youtube.com/watch?v=RDj3FgMZn9U
En Hamster kiest ook de Mx-5 boven de Mr2 (ook al zegt hij over de Mr2 “of the two this one is probably the faster”)
http://www.youtube.com/watch?v=E6cIiP69yys
Vergelijk het met de nieuwe M3. De oude e46 is misschien wel langzamer, maar volgens velen leuker omdat hij scherper is en je meer betrekt bij het rijden. Zo ook bij de oudere NA mx-5, en met een paar kleine aanpassingen kun je je afvragen of de Mr2 het qua rijgedrag nog wel kan bijsloffen…..
w0o0dy zegt
En Car and Driver is het met me eens…
“Voting on these two cars was extremely tough. On the one hand, the MR2 is faster and more entertaining on the track. On the other, the Miata is close to the MR2 on the track but leagues ahead in everyday driving satisfaction.”
http://www.caranddriver.com/comparisons/3240/mazda-mx-5-miata-vs-toyota-mr2-spyder.html
Rovvel zegt
Ik heb mijn mx-5 vrij impulsief gekocht, nu een goeie twee jaar geleden. Nog geen dag spijt van gehad. Wat me nog het meeste pleziert, is de eenvoud van de auto en het gemak waarmee hij doet wat je vraagt. Beetje moeilijk te omschrijven gevoel. En het open rijden an sich.
Van de concurrenten zou enkel de MR2 een kanshebber kunnen geweest zijn, ware het niet dat die absoluut geen koffer heeft. En dat is, om het eufemistisch uit te drukken, niet zo handig voor een auto die je dagelijks gebruikt.
De Z3 vind ik overigens foeilelijk, de Z4 erg mooi, maar te duur, te zwaar, te veel gimmicks, etc…, een MG heeft een kwalijke reputatie wat betrouwbaarheid betreft (in combinatie met een quasi onbereikbare motor), de Barchetta overstyled, en dan hebben we ze ongeveer gehad.
CSL zegt
@Rovvel
een MX5 mooi?!?! en een Z3 lelijk?!
Heb je wel enig idee hoe de Z3 bij de onthulling werd ontvangen!
Werd al gauw uitgeroepen tot een roadster met de perfecte wegligging met de stijvste carrosserie.
Na zoveel jaren vind ik hem eigenlijk nog steeds bruut. Die mooie lange motorkap met brute koplampen en die 50:50 gewichtverdeling. Ik heb zelf een tijdje de 2.8l met natuurlijk de verstelbare m-tech onderstel gehad. En ook een tijdje de Z3M coupe. Ik ben tot heden geen auto tegen gekomen met zo’n perfecte wegligging als de Z3M. Ja mijn huidige CSL maar, die kost een paar centje meer.
Alhoewel een MX5 lang niet in de categorie van de Z3/Z4 zit
vind ik die meegenomen stijl van de Z3 i.pv. al die lelijke wannabe Z1’s erg goed. Maar ja gelukkige dat smaken verschillen.
@w0o0dy
Dat jij nooit een MR2 of een echte Z3 heb kunnen rijden, betekent natuurlijk niet dat een MX5 leuker is om mee te rijden. Vooral die MR2 niet aangezien de Z3 niet in dit segment hoort. Als ik mijn herinner hebben alle BMW moddelen goede wegliggingen en hoge fungehalte! Ja zelfs de SUV’s!!
Een MR2 heeft zeer weinig gewicht op zijn voorwielen, wardoor die supersnel van rijrichting kan veranderen en dat lang en neutral kan volhouden. En betrouwbaar zijn die dingen zeker wel. Er is gewoon geen auto uit zo’n bouwjaar 2000 te vinden met zoveel fun voor zo weinig geld voor de echte budget freaks. Tenminste als fun hebben in een auto op nr 1 staat!
w0o0dy zegt
@csl: Stuk voor stuk kiest iedere journalist de Mx-5 als de leukste betaalbare roadster ook in directe vergelijking met de Mr2. Die mensen hebben hun werk gemaakt van auto’s testen. Dat jij het er niet mee eens bent dat betekent niets, jij bent het type dat alleen omdat ik niet onder de indruk ben van BMW’s alles aangrijpt om zuur te gaan lopen miepen. Moet je lekker zelf weten maar, je weet niet waar je het over hebt en dan is het beter als je die onzin voor je houdt. .
800.000 buyers are not wrong. Hoeveel mr2’s heeft Toyota verkocht? Peanuts!
De Mr2 heeft zowel onderstuur als overstuur op het menu en je kunt er inderdaad leuk mee spelen (vooral op het circuit), maar ook als je normaal op de openbare weg rijdt (nothing to prove) is de Mx-5 leuk. Ik heb een zeer uitgebreide selectie aan potentiele kandidaten gereden en de Mr2 wist niet de grijns op het gezicht te toveren waar de Mx-5 dat iedere rit weer voor elkaar krijgt. Die kwam daarom dus niet eens op de shortlist…..Nuff said.
fr@nk01 zegt
Goh, zoveel `venijn` bij zo`n leuke sportauto(laat ie dat niet horen die mx5, geen gekibbel waar hij
bijstaat) want:
Dit is de meest populaire open fun car ooit, sinds zijn introduktie zijn alle records gebroken.
Twijfelde eerst om me hier te melden toen met de Kerst, afin…
Mijn vriendin deelt een MX5 roadster coupé(haar 3e), samen met `r moeder, euh..wij betalen nl. weleens de brandstof ;-) als tegengift sta ik af en toe mijn auto af..neuh, heel soms.
Echt, een ongeloofelijk fijn -vooral open- sportwagentje.
Heerlijk om -als ik erin rij- topless door de Amsterdamse binnenstad te toeren of naar de (zonnige) Zandvoortse boulevard te rijden.
Als priveauto ook heel geschikt, hoewel, mocht ik het kunnen betalen toch voor de S2000 zou gaan.
Wie stelde dat deze Honda bij natte weersomstandigheden, trickie wordt…¿, onzin.
Heb de auto ooit mee gereden, op gras…gewoon dollen, zo makkelijk uit de drift te halen, altijd onder controle, de stabiliteit is ongekend, waanzinnig.
Shit, moet gaan…
CU all….
RenesisHP zegt
@CSL.
Ik rij in een mazda mx5 NB(tweede serie) en die heeft een gewichtsverdeling van 50/50. Dus hoezo heeft een MR2 een betere gewichtsverdeling????
fr@nk01 zegt
Die BMW-rijders toch, ;-( die Z-series komen niet eens in de buurt aan de weergaloze klasse van een S-2000.
Echte onafhankelijke pro- en semie-pro rijders als ik denken er geen moment aan om -ongesponserd- een Z (muv de M)de baan op te sturen(buiten de klassieke rally`s voor de 240/260Z na dan;-) maar da`s een ander verhaal).
Deze Z-ts zijn bedoeld voor die toupetje-mannen die in een peno-pauze verkeren, aan hun 2e jeugd toe zijn.
De poes en te pas klasse.