Het succesnummer van Mazda krijgt een vervolg.
Onze fotoknaap heeft zojuist de auto waar liefhebbers al maanden naar uitkijken op beeld gezet. Mazda toont hem op de Mondial de l’Automobile in dezelfde rode kleur als bij zijn debuut. Wat we al weten is dat de vierde generatie MX-5 100 kg lichter is dan zijn voorganger. Ook de lengte nam af (10,5 cm), maar in de breedte kwam er wat bij (1cm).
Waar nog onduidelijkheid over bestaat is het motorenpalet. Bij de introductie hielden de Japanners het op ‘direct ingespoten SKYACTIV-G motoren’, inmiddels is duidelijk geworden dat het model voor de VS een 2.0-liter viercilinder krijgt, en de rest van de wereld het moet stellen met een 1.5-liter-variant. Let wel, de vermogens zijn nog niet bekend gemaakt. “All available drivetrains have been specially tuned for the all-new MX-5”, aldus Mazda, dus de 1,5 in de MX-5 krijgt sowieso meer vermogen dan het 1,5 blok uit de Mazda 3, die genoegen moet nemen met 100 pk.
Later meer over de motoren, nu eerst de live foto’s.
LxBxH | 3915mm x 1730 mm x 1235 mm |
Wielbasis | 2315 mm |
Motor | SKYACTIV-G direct ingespoten (benzine) |
Transmissie | SKYACTIV-MT, handbak met zes versnellingen |
Voorwielophanging | Dubbele wishbones |
Achterwielophanging | Multilink |
Stuur | Electric Power Assisted Rack & Pinion Steering (EPAS) |
Banden | 195/50R16 |
TimoBac zegt
Ik begrijp de looks niet helemaal, maar speels is ‘ie wel!
boogieman zegt
@timobac: de voorkant is gewoon een weerspiegeling van de kop die de bestuurder zal gaan trekken als hij erin rond rijd xD
knipperlichtje zegt
Het interieur flink verbeteren, maar alsnog 100 kg van het gewicht afsnoepen. Een prestatie!
EJS zegt
Vermoedelijk krijgen we hier gewoon de 1.5 en de 2.0. Van de NB en NC waren er ook twee motoren beschikbaar :)
rickr zegt
100kg lichter dan de voorganger? Op hoeveel zitten we dan? Het zou mooi zijn als ze bij Mazda weer terug zouden gaan naar een roadster met het gewicht van de NA. 940kg, rond de 120pk en gaaaan!
tvr1974 zegt
niet onaardig maar 2 dingen die ik niks vind; die antenne… dat is echt niet meer dan deze tijd en die uitlaten.. dat had toch echt (veel) beter gekund..
gregorius zegt
@tvr1974: die dingen hangen er een beetje raar onder inderdaad; hadden ze best kunnen integreren in t ontwerp.
PunicaOase zegt
Ziet er gaaf uit! En rijdt vast weer heel strak… 1.5 baart me wel wat zorgen… bij de looks en het onderstel past wel lekker 200 pk’tjes, zodat je ook nog eens een sprintje kan doen ;-)
por100 zegt
Dit is de auto die je aan je vrouw geeft. Zij rijdt er rustig haar kilometertjes in en boodschappen kunnen ook net mee. Ze vindt het helemaal te schattig, zeker met het dak open.
Zelf rijdt je ondertussen een mainstream BMW/Volvo diesel, want je weet dat je niet met een Mazda kunt aankomen en serieus genomen worden.
En die ene dinsdagochtend dat het regent neem je vrij en geef je je vrouw de BMW/Volvo mee. Je laat de kap naar beneden doet een trui met kapuchon aan en dan rag jij die Mazda helemaal aan stront, … want dat doe je met een MX-5 …
fant zegt
@por100: Ik heb geen vrouw, dus ik moet dan maar zelf in mijn MX-5 rijden. Dat doe ik nu al ruim vier jaar, en het bevalt best eigenlijk. Ook als het droog is :)
Lucb zegt
Het is het gewoon net niet. Het had wat verfijnder gemogen op enkele punten (wie wat tvr1974 al aangeeft) en verder mocht het wat imposanter en agressiever gemogen.
RutgerK zegt
Die 1.5 zal wel van Ford afkomstig zijn neem ik aan. In de nieuwe Fords geleverd met 150pk of 182pk. Zal wel goed komen voor de MX-5 denk ik.
ej20g zegt
@RutgerK: de 1.5 is gewoon dezelfde SKYACTIV als ook in de Mazda 3 ligt maar dan met wat aanpassingen. Iets wat ook in de tekst staat en wat Mazda ook al duidelijk aangegeven heeft.
Onehp zegt
@RutgerK: zoals ej20g zegt. En dat is dus ZONDER turbo in tegenstelling tot de Ford Ecoboost blokken…
RutgerK zegt
@Onehp:
Ah okee, de basis wordt dus de 115pk/148Nm uit de Mazda2?
Gezien de samenwerking met Ford wereldwijd zou ik als ik Mazda was dat blok van Ford op termijn er ook inleggen in ieder geval.
xiran zegt
@RutgerK: Mazda gaat een heel andere kant op met de skyactive motoren. Meer rendement door hogere compressie. Het vervelende is dat er koolaanslag op de kleppen komt van de skyactive blokken door een te arm mengsel.
Vroeger waren Ford en Mazda blokken wel bijna gelijk.
Onehp zegt
Best wel moedig van Mazda, lichter maar dus ook dankzij kleinere wielen en iets kleinere motor en ook gewoon atmosferisch. Toch kan dit heel leuk zijn om rijden, ver van de pk-monsters die hier ook voorbij komen maar die je in de praktijk gefrustreerd met een ei onder het gas moet rondrijden als je niet een serieus boetebudget hebt en bereid bent je rijbewijs in te leveren. En zelfs dan, niet veel plaatsen over waar je een grote paardenstal *veilig* kan openen…
tupperware zegt
Dat wordt dus importeren, in zo’n sportwagentje hoort gewoon een NA blok.
baardmijt zegt
@tupperware: Ik kan uit deze tekst niet opmaken dat het om een motor met turbo gaat, dus wat dat betreft geen punt, tenzij ik me vergis.
tupperware zegt
@baardmijt:
Die 2l Skyactive is inmiddels een oude bekende en niet voorzien van een turbo.
@xiran
Dat is mij bekent, maar ook die 1600 was NA, juist bij dit soort lichte rwd auto’s past een lineaire vermogensopbouw van een NA motor nu eenmaal beter.
xiran zegt
@tupperware: niet perse het begon allemaal met een 1600. Het ligt er aan wat je wilt.
p924 zegt
Het stuur zit aan de verkeerde kant :P
offroad zegt
Vreemd dat hier de 2 liter niet geleverd gaat worden. De 1.5 zal best sterk genoeg zijn, maar wanneer je meer wilt moet dat ook kunnen. Worden weer als 25 jaar geleden Miata’s uit de VS gehaald. De elektrische stuurbekrachtiging baart me wel zorgen. Die bieden meestal weinig gevoel. Een lichte auto als deze heeft eigenlijk helemaal geen stuurbekrachtiging nodig, bij de eerste NA’s mis je die ook niet.
noah_deheer zegt
Ik vind hem gewoon lelijk