Het is zomer, de zon is op en weinig is zo mooi als rijden in een goed sturende auto waar het dak af kan.
Sinds jaren de benchmark: Mazda’s MX-5. De huidige generatie voert het merk vanaf 2005 en gaat als ‘NC’ door het leven (na de NA en NB). Een slechte koop kan je er bijna niet aan hebben maar er is genoeg om te overwegen voor je tot een definitieve aankoop besluit.
Mazda MX-5 NC in het kort
De allereerste Mazda MX-5 stamt uit 1989. Op zoek naar een fun-auto voor de massa pluist Mazda tot in details uit wat mensen zo aantrekt in een kleine open auto. Hij moet klein zijn maar niet benauwd, licht van gewicht en inspirerend om te sturen. Snelheid is het laatste waar Mazda bij de MX-5 aan denkt. Wel moet het rijden in een MX-5 snel aanvoelen. Terwijl ‘premium’ automerken iedere oneffenheid uit de rijbeleving filteren voor een zo hoog mogelijk comfort, laat Mazda de MX-5 juist communiceren met zijn inzittenden. Daarbij nauw lettend op alles wat de Britten tot dan toe aan roadsters produceerden én de originele Alfa Romeo Spider.
Na de NA volgt midden jaren ’90 de MX-5 NB. Dit is meer een ‘grote update’ dan een volledig nieuw model. Een sterke vorm van evolutie in plaats van revolutie. Opklapkoplampen maken plaats voor normale exemplaren en vanaf de NB is er meer luxe op de MX-5 verkrijgbaar. Leer, 6 versnellingen enzovoort. De MX-5 NC introduceert Mazda in 2005 en is wel nieuw, van grond af aan, opgebouwd. Van de zelfdragende carrosserie tot viercilinder 16-klepper voorin, alles is anders. Hierbij is Mazda de essentie niet vergeten: de MX-5 NC is nog steeds heel licht. In sommige gevallen 5 kg lichter dan een ‘aangeklede’ NB en maximaal 120 kg zwaarder dan de originele NA. Hetzelfde geldt voor de buitenmaten. Hoewel de NC ‘dikker’ oogt, is deze slechts 3cm langer en 4cm breder dan voorgaande generaties.
Voorin ligt een 1.8 16-klepper viercilinder met 126 pk of een 2.0 16-klepper met 160 pk. Helaas geen hoge vermogens of opgepepte sportuitvoeringen van Mazda af-fabriek. Deze gebruiken een distributieketting in plaats van een riem (NA en NB). Daarachter meestal een 5-versnellingen handbak, een 6v handbak of automaat zijn optioneel.
Helaas voor de langere mens ontwerpt Mazda de MX-5 op een lichaamslengte van ongeveer 1,85 meter. Een NC biedt beduidend meer beenruimte dan oudere generaties maar hoofdruimte houdt, vooral met het dak dicht, niet over. Let hierop, ga proefzitten en beslis van tevoren of je de MX-5 als pure weekend-auto of ook als reis- en vakantieauto wil gebruiken. Als je extra ruimte nodig hebt, kijk dan met name naar de pre-facelift MX-5 NC. Bij de eerste bouwjaren is met name de achterkant van het stoelframe zeer eenvoudig aan te passen voor 2 à 3 cm extra hoofdruimte.
Sinds 2006 heeft Mazda een aantal bijzondere uitvoeringen uitgebracht van de MX-5. Speciale modellen, actiemodellen en feestmodellen ter ere van het zoveelste productierecord. Bij de release kon men kiezen voor één van 3500 zeer volledig aangeklede ‘3rd generation limited editions’. Gekenmerkt door een chromen raamomlijsting. Opties omvatten sportschokdempers, een 6-versnellingsbak, torsen differentieel, 17″ velgen en leren bekleding. Verder zijn er onder andere een ‘20th anniversary‘, ‘Miyako’ of ‘Sport Black’. Veelal 1.8 uitvoeringen met net een leukere kleur of betere aankleding van het interieur.
Als occasion
In Nederland staan er net geen 100 MX-5 NC’s te koop. Gemiddelde prijzen lopen afhankelijk van het bouwjaar uiteen van €12.000 voor een 2005 model tot €25.000 voor een late MX-5 uit 2011. Kilometerstanden zijn gemiddeld laag en eigenlijk het laatste om op te letten bij een MX-5. De auto’s zijn betrouwbaar en dikwijls is de staat van een veel bereden model zelfs veel beter dan die van een auto die tijdenlang (winters) stil heeft gestaan.
Eén van de eerste zaken waar je tegenaan loopt bij het uitzoeken van een MX-5 NC: neem je een soft-top of ‘Roadster Coupé‘. Deze laatste is Mazda’s benaming voor een hard metalen klapdak. Het maakt de MX-5 een klein beetje beter beschermd tegen de elementen. Tegelijkertijd ogen de ‘Roadster’ of ‘Roadster Coupé’ anders, zeker met de kap dicht. Een stoffen kap inklappen gaat altijd met de hand en kost 2 à 3 seconden. Het metalen klapdak heeft 12 seconden nodig om zich volledig elektrisch in te trekken. Bagageruimte is voor beiden gelijk.
Na de carrosserievorm is er de keuze uit grofweg twee motoruitvoeringen: een 1.8 of 2.0 viercilinder. De 2.0 is sneller maar verschillen met de 126 pk 1.8 zijn klein. Het grootste verschil: de 2.0 is optioneel leverbaar met 6-versnellingsbak én torsen differentieel. Een 6-versnellingsbak met iets kortere verhoudingen. Toerentallen zakken minder snel terug bij opschakelen. Tegelijkertijd maakt het torsen-differentieel meer sportief rijden mogelijk, hoewel dit op glad wegdek verraderlijk kan zijn. Brandstofverbruik voor beiden benzinemotoren ligt afhankelijk van de rijstijl ongeveer tussen de 7 en 8,5 l/100km.
Alle MX-5 NC’s zijn voorzien van ABS, elektrische ramen, airbags (links, rechts en zijkant) en stuurbekrachtiging. Optioneel zijn ook Mazda’s ‘Dynamic Stability Control’ aanwezig, leer, airconditioning en sportstoelen. Vanaf de facelift in 2009 zijn er diverse upgrades aan het interieur en exterieur, maar heeft Mazda het onderstel ook iets verfijnd, de carrosserie stijver gemaakt en de motoren aangepakt.
Aandachtspunten
Waar voor op te passen bij een MX-5 NC? Zoals gezegd: een echt slechte koop maak je bijna niet. Wel kan je te veel betalen voor een niet zo goede auto. Problemen die voor kunnen komen zijn, ook bij deze vrij jonge auto’s; roest en slecht onderhoud.
Een MX-5 heeft weinig zorg nodig maar het is essentieel om de afwatering van de cabriokap goed schoon te houden en olieverversingsintervallen aan te houden. Om de 20.000 km of ieder jaar heeft een MX-5 nieuwe olie nodig. Verzeker jezelf van papieren die bevestigen dat dit gebeurd is. Verder is het zeer aan te raden iedere 2 à 3 jaar remolie te vervangen, bij sportief rijden willen remblokken nog wel eens hard gaan. Een iets te sportief rijdende vorige eigenaar is wellicht het grootste risico bij aantrekkelijk geprijsde tweedehands MX-5. Controleer daarom draagarmen, speling in het onderstel en wellicht de uitlijning. Kijk naar de profieldiepte van de banden en vooral het verschil voor-achter. Velgen zijn ook een goede indicator. Achter stoeprandschade of opvallend nieuwe aftermarket wielen kan altijd een minder prettig verhaal zitten.
Er bestaan verder veel fabels over ‘onbetrouwbare distributiekettingen’. Hoewel af en toe een slecht exemplaar onvermijdelijk is zijn deze motoren zeer betrouwbaar. Mazda heeft nooit grote problemen met kettingen gehad. Forumverhalen zijn vaak op onderbuikgevoelens, niet cijfers, gebaseerd. Het motorblok voorin is een volledig standaard Mazda MZR-blok, door Mazda ontwikkeld en later onder licentie ook door Ford gebouwd. Juist onderhoud belangrijk. Goede schone olie is voor een distributieketting belangrijk. Ook dient iedere 120.000km de klepspeling te worden gecontroleerd.
Roest komt voor bij verstopte afwateringsgoten van de cabriokap en soms bij de achterklep. Een zeer dun achterklepje houdt het gewicht laag maar behoeft ook goede bescherming. Gebeurt dit niet dan kunnen met name aan de binnenkant, rond scharnieren, slechte plekken ontstaan.
Prijzen beginnen bij ongeveer €9000,- en lopen voor de eerste generatie NC’s op tot zo’n €16.000,-. Verbazend genoeg is het aanbod grijze en donkerblauwe muizen ook bij de MX-5 groot. Dit terwijl juist bij deze auto’s opvallende kleuren scoren. Felblauw, rood en knalgroen zijn kleuren om naar uit te kijken. Juist ook omdat deze auto’s altijd meer op zullen vallen bij een eventuele verkoop in de toekomst.
Conclusie
Op zoek naar zo veel mogelijk rijplezier binnen de Nederlandse rijbewijsgrenzen? Met een Mazda MX-5 kom je een heel eind. Een rumoerige auto met amper bagageruimte maar ook een lichte speelse auto. Vaste lasten zijn beperkt, onderhoud is overzichtelijk en het brandstofverbruik acceptabel. Standaard zijn het lichtvoetige auto’s. Voor extra sensatie is er een groot aanbod aan onderstel aanpassingen en uitlaten beschikbaar. Veel wijzigingen die Mazda in 2009 heeft doorgevoerd aan het onderstel zijn ook te benaderen met aanpassingen aan veren en schokdempers van oudere modellen.
Let niet op de kilometerstand. Zoek naar een met enige regelmaat gebruikte MX-5 met onderhoudshistorie. Kies er een met leren interieur omdat die veel beter bestand zijn tegen eventuele waterschade. Controleer de bak waar de cabriokap in zakt goed op vervuiling en roest, controleer het dak op losse naden en kies vooral een leuke kleur uit. Verder is het: instappen en rijden, bij 20.000 km een stop en weer door, met het dak open natuurlijk. Hier vind je een overzicht van de Mazda’s MX-5’s die te koop staan.
jzaero zegt
Een Mazda MX5 is een heerlijke keus voor iemand die van een beetje leuk rijden houdt. Lijkt mij echt een superleuk wagentje om mee te beginnen als tweede auto. Mazda MX5 -> S2000 -> Z4 35i, dat zal wel een leuke upgrade lijstje zijn voor later ;)
bsxc2 zegt
Aankoop advies: Ga er niet met 2 mannen in rijden.
jzaero zegt
@bsxc2: Onzin, vol met overstuur over rotondes en bochtige wegen en er gewoon beiden met een brede smile genieten van de bandenrook. Niemand die je voor homo aan ziet.
StijnB zegt
@jzaero:
Nee inderdaad, twee mannen die open en bloot met rubbers zitten te spelen en te lachen, niets homo!
jzaero zegt
@StijnB: Tja, sommige mensen snappen de fun niet van zo’n auto. Kan ik begrijpen als je homofoob bent. Ik geef er geen zak om zolang ik maar met een smile achter het stuur zit en lekker kan sturen. De dame heb ik al.
troyk zegt
Ik kan er niets aan doen maar ik vind het altijd een beetje een sneu autootje.
’t Is ongewtijfeld een leuke machine om mee te sturen maar als ik dan weer een model uit ’92 voorbij zie komen met een 50 plusser er in dan denk ik: Mja… nu is het actuele model te niet gedaan. Een allemans cabrio voor weinig, dat zeker en dat is natuurlijk voor heel veel mensen heel erg leuk.
Doe me dan toch maar een Smart Roadster Brabus , more fun for your money , als je het dan toch in dat segment / prijscategorie zoekt.
xiran zegt
@troyk: bij een smart gaat wel alles stuk, mazda zoals hier boven beschreven minder.
jrk68 zegt
@xiran:
Dat valt bij de 60kw en Brabus roadsters best mee, de 45kw is naast traag ook nog het meest gevoelig.
Als je dan bedenkt dat een revisie blokje er voor 2K in zit en je een roadster met een slecht blok voor ong 4K meeneemt, dan heb je een leuk speeltje voor 6K waar je makkelijk nog 1,5 ton mee kan spelen.
Voordeel voor de mensen die liever ruilen dan rijden, ze schrijven inmiddels nauwelijks meer af.
xiran zegt
@jrk68: is een compleet blok zo goedkoop! Helaas is er wel bijna altijd een nieuw blok nodig omdat er weinig aan te reviseren valt.
jmeverts zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ah! Leuk. Heb toevallig bij een gekeken dit weekend als fun auto erbij. Maarrrr ik denk toch dat het een Alfa Spider word… Is nóg leuker om te rijden en hou van de meer klassieke look & feel.
ej20g zegt
Met de tijd zou ik graag een NA willen hebben, maar dan wel graag met 2JZ-GTE swap (ja ik weet, een zwaar blok tegenover de originele 4-cilinder) maar met 330 pk en een aangepast onderstel gaat dat lekker de hoek om. Al is een F20C uit de Honda S2000 ook een erg leuke optie natuurlijk.
jrk68 zegt
@ej20g:
Als je dan toch wil swappen, gooi er dan een wankel in. Dan blijf je het merk trouw en het weegt geen drol. Reken er maar op dat mensen heel raar kijken als zo’n MX5 voorbij jankt.
ej20g zegt
@jrk68: jep, kan ook. Echter mislukken veel MX-5 wankel swaps omdat het extreem moeilijk schijnt te zijn om dat werkend te krijgen. Daarom stappen veel mensen over naar een turbo op de originele motor of zelfs een SR20 van Nissan al dan niet met turbo. Al zijn de swaps met wankel die wel gelukt zijn gewoon sub zero cool.
darkpluisje zegt
@ej20g: Bij mensen die met dit 2JZ beginnen krijg ik altijd een akelig gevoel alsof ze teveel fast and furious hebben gekeken
ej20g zegt
@darkpluisje: omdat? Komt overigens niet daaruit voort, de JZ-serie motoren van Toyota zijn gewoon ontzettend lekkere blokken.
monsieurleloure zegt
@darkpluisje:
Ik heb een volgens mij een 2jz motor gehad in mijn Lexus GS300, met 1675 kg schoon aan de haak was dat niet echt een strepentrekker. Was wel een atmosferisch blok natuurlijk met “maar”212 pk.
Hij zoop wel als een echte 6 cilinder overigens.
E34M5Touring zegt
De eerste MX5 waar ik in pas. Harde dak is wel leuk maar de stoffen voldoet prima. En scheelt toch weer gewicht. De NC vind ik erg goed rijden. Voelt erg wendbaar. Helaas de NA en B niet kunnen proberen. Daar krijg ik mezelf niet in. Jammer dat Mazda nooit een 200pk versie heeft gemaakt. Op zich niet nodig maar lijkt me wel gaaf. De auto kan het prima hebben volgens mij.
tkroon zegt
Goed bezig autoblog! Top deze aankoopadviezen :)
barrrry zegt
Kijk, dit is een occasion advies waar veel autobloggers wat aan zullen hebben denk ik.
De MX-5 is echt heerlijk om in te rijden. Ik heb de ’91 NA gereden, 1600 cc, met Nardi stuurtje.
Niet verwacht, maar op een klein parkeerterreintje ging dat wagentje al flink zijwaarts door de bochten.
Toen sterk overwogen om in te leveren op comfort en voorzieningen en om voor een ”naked” MX5 te gaan. Helaas heb ik die keuze toen niet durven maken omdat ik de auto dagelijks nodig had voor woon/werk :(
gforce zegt
Leuk aankoopadvies! Handige tips waar mensen ook nog eens wat aan hebben.
What’s next, Honda S2000 aankoopadvies? ;)
barrrry zegt
Doe ook eens een Alfa 156 of GTV aankoopadvies. Of hebben jullie geen zin in een megagroot artikel?? :D
woot zegt
@barrrry: GTV heeft geen advies nodig, die koop je gewoon.
barrrry zegt
@woot: Had een mooie slogan geweest kunnen zijn.
Zit namelijk net zoveel waarheid in als ”voorsprong door techniek – Audi”.
mout zegt
Net als bij een eerder artikel, wordt het ook hier belangrijk gevonden dat de olie op tijd ververst is. Welke nadelen heeft het als de olie veel minder vaak vervangen is – zeg om de 40.000 km?
SimonMc zegt
@mout: Dan verdienen de fabrikanten minder?
mout zegt
@SimonMc: Klopt, maar dit is een aankoopadvies gericht aan particulieren. Zolang de olie niet verschuimd raakt (meestal door gebrek aan carterventilatie) ken ik geen enkel voordeel aan vaak verse olie.
Maar voor een Impreza WRX hoorde ik het pas ook apart noemen (NB met 7000 als interval!!). Ik krijg het vermoeden dat er echt iets is waarop het uitmaakt. Maar ik kan echt helemaal niets bedenken.
ej20g zegt
@mout: voor een WRX kan ik je vertellen dat het niet écht nodig is. Echter is het wel beter, want ook olie wordt “oud”. Vroeg of laat verliest het zijn werking. Je zou het meer moeten zien als een advies omdat die auto’s vaak flink gebruikt worden. Bij de gemiddelde familie auto is het niet nodig om eerder dan 30.000-40.000 km de olie te vervangen want die dingen komen zelden boven de 3500 toeren per minuut uit. Daarnaast worden ze alleen zwaar belast voor de (half)jaarlijkse vakantie als ze volgegooid worden met spullen en er eventueel een caravan achter hangt. Mijn olie wordt straks ook elke 5.000 km vervangen, maar met slechts 7.500 tot 8.500 km per jaar kan ik me dat rustig veroorloven, de eigenaar van het gemiddelde familie hok dat 12.000 tot 15.000 km per jaar doet (op z’n minst) kan dat vaak niet. Bovendien is het ook gewoon een stuk liefhebberij van de eigenaar zelf om altijd te zorgen dat de motor zo goed als mogelijk zijn rondjes maakt.
Alwood zegt
@ej20g: er kan een hoop stuk als je veel korte stukjes rijdt, de auto nauwelijks belast en het ding dus nooit echt warm wordt. Juist onder dat soort omstandigheden is minimaal jaarlijks olie verversen erg belangrijk. Vooral vocht is dan een groot probleem.
Om maar niet te spreken over EGR, roetfilters, katalysatoren en uitlaten…
Alwood zegt
@mout: als het op tijd ververst is zit je sowieso veilig..
Als er veel kleine stukken mee gereden zijn en er een bak water in je olie zit gaat het stuk.
Als door een luie olie-cultuur het filter nooit vervangen is en vol zit met teer of slijpsel, slijt je motor harder en gaat ‘ie stuk.
Als er enorm met de auto gejaagd is en de olie verschrikkelijk heet is geworden, en er te veel slijpsel in zit en je laat het zitten gaat de motor stuk.
genoeg problemen die eruit kunnen volgen met vervelende reparaties tot gevolg, kan je beter veilig zitten. Zo duur is olie niet op het totaalplaatje van een auto. In het theoretische geval dat de auto regelmatig gebruikt is en altijd ritten van minimaal 100 km maakt, onder rustig warm rijden, sportief maar niet jagen, kan olie inderdaad ook veel langer blijven zitten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor banden, remblokken, koelvloeistof, schokdempers, koppelingenl…
DonYannickova zegt
Ik heb deze gehad, super leuke auto, een eibach verlaging kit is wel een must. niet enkel om van het 4×4 zicht af te geraken. Moet wel vermelden dat het verbruik dat jullie opgeven helemaal niet haalbaar is. ik heb mijn zuinigste gehad tijdens een 3200km lange reis, autostrade 7,5 liter. bij gewoon gebruik geraak je nooit onder de 9 liter.
2dehandswaarde voor de belgen onder ons: 10.000 krijg je’m zo kwijt. Mijne had praktisch alle opties en voor de aanbiedingsprijs van 12.000 euro was er 0,0 respons op gekomen. (onlangs pas verkocht moet je weten…)
maar in ieder geval. voor deze prijzen 10-11.000 euro is er niets leukers te vinden!
Alwood zegt
@DonYannickova: bij normaal gebruik, sportief optrekken en 130 km/u snelweg (vrij weinig stadsverkeer, veel buitenwegen en snelweg) zit ik op 7,5l/100km gemiddeld. Met koude temperaturen vroeg in het jaar kon dit tot iets boven de 8/100km op klimmen.
Heel veel hangt ook met schakelen samen. Met mijn 6-bak met korte verhoudingen is altijd een juiste versnelling te vinden. Verder moet je de motor vooral niet wurgen maar bij lang rechtdoor kan ‘ie ook met 80 km/u in zijn 6. Bij accelereren direct naar 4 of 3 terug, afhankelijk van je gaspedaalstand en vlot rijden kan relatief zuinig.
w0o0dy zegt
@Alwood: ik zit eigenlijk altijd op 10l/100km maar rij dan ook zeer zelden snelweg of constante snelheden.
imba zegt
Heb de MX-5 altijd al meer nichterig dan mannelijk gevonden.
De nieuwe MX-5 zal daar misschien verandering in brengen.
jrk68 zegt
@imba:
Dan wordt het hoog tijd dat je wat aan je homofobie laat doen, je mist echt wat aan zo’n MX5. Rijplezier bijvoorbeeld. Ik snap die hele nichten fobie hier op AB sowieso niet.
Tijd dat de redactie zich hier eens wat tegen onderneemt.
ej20g zegt
@jrk68: ik zie het probleem ook niet. Ik ken genoeg homo’s (ben ermee opgegroeid zelfs, mijn oom is al dik 20 jaar getrouwd met een man) en als er iets is wat die mensen zijn is het wel aardig en gastvrij. Qua gedrag richting andere mensen kunnen veel heteroseksuele mensen nog véél leren van homoseksuele mensen.
imba zegt
@jrk68: Er is geen spraken van een ”fobie”. Een MX-5 heeft nu eenmaal dat imago.
Je kunt hoog of laag springen, veranderen zul je dit niet.
Wat rijplezier betreft doet een s2000 alles 10x beter.
jrk68 zegt
@imba:
Appels en peren, een S2000 is een andere categorie zowel qua prijs als vermogen.
Feit is dat een auto nooit homo kan zijn daar het geen wezen is.
imba zegt
@jrk68: De nieuwprijs is niet relevant, aangezien de s2000 niet meer geleverd wordt.
Dus je moet het doen met de occasions.
Je hebt een s2k gen1 voor zo’n 8-10k. Een nieuwere 2L MX-5 heb je voor hetzelfde bedrag.
Beide compacte roadsters, de s2k dikke 200kg zwaarder. De Mazda met 157.6pk/t,6(3kg/pk en de Honda 196.7pk/t(5kg/pk.
Uit mijn eigen ervaring liggen ze dichter bij elkaar dat wat jij er met je appels en peren ervan probeert te maken. Alleen op trekkracht laat de Mazda het flink afweten.
En een auto kan inderdaad nooit homo zijn nee… Die indruk kan men wel krijgen van de bestuurder…
tampie zegt
@imba: Een fatsoenlijke S2000 begint pas bij 12.000 a 13.000 en dan heb je er nog steeds een uit de beginjaren. Dus dat scheelt nog minimaal 5 jaar met de Mazda.
Gewicht scheelt maar 150 kg, daarnaast moet de Mazda moet 6,7 kg per pk trekken (staat wat onduidelijk bij jou).
De S2000 is echt een stapje hoger dan een MX5. De S2000 kwalificeer ik als een sportauto en de MX5 is een leuke cabrio. De beleving is ook heel anders, vooral door het VTEC systeem.
Alleen door een model uit 1999 ter vergelijken met een model van 2005 loopt de vergelijking mank vooral qua uitrusting en veiligheid.
w0o0dy zegt
@imba: de s2000 is zeker mooier en flink sneller maar kost veel meer (ook maandelijks ) en wil je daarin net zo’n grote grijns dan moet je risico’s nemen minimaal het risico je rijbewijs te verspelen.. dus alles 10x beter daar kan ik me absoluut niet in vinden. Ook al vind ik de s2000 erg gaaf en erg kicken… mijn Mx-5 = more smile per mile.
imba zegt
@w0o0dy: Die kosten overdrijf je een beetje… Het verschil in mrb/basis verz is nihil, tenzij je 1 of 2 tientjes p/m veel geld vind… En voor het onderhoud gaat je spaarpot ook niet stuk. Tenzij je in een kartonnen doos woont.
w0o0dy zegt
@imba: zonder bijzondere zaken kom je toch wel in de buurt van 80 tot 100euro per maand. ..en dat is meer dan 20% verschil.
Belangrijker is overigens dat een Mx-5 op >90% rijden erg leuk is zonder dat je speelt met je rijbewijs en een s2000 pas echt leuk wordt bij snelheden die in NL eigenlijk niet kunnen…
topless zegt
@imba:
Dus jij hebt een auto nodig om de wereld te laten weten dat je hetero bent? Apart.
Tip: zoek een vriendin. Dan weten mensen dat je op vrouwen valt en kun je gewoon de auto kopen die je wilt.
imba zegt
@topless: Nogal een rare redenering. Waar in hemelsnaam leidt jij uit dat je daarvoor een auto nodig zou moeten hebben? Je hebt inderdaad niet per se een auto nodig… Je kunt ook fietsen…zoals in jouw geval…aangezien jij mogelijk nog geen rijbewijs bezit…
mrdjm zegt
Inderdaad jammer dat Mazda de Mx-5 zo krap maakt.
Vond dat een opvallend punt, ook toen ik instapte in een NC.
Wat dat betreft is m’n Mg TF ruimer.
SimonMc zegt
@mrdjm: Ja, maar de MG TF is zo betrouwbaar als het uurschema van de treinen in België. ( Niet persoonlijk bedoeld hoor )
mrdjm zegt
@SimonMc: Alles zit in onderhoud en in kennis van de gebruiker over zijn auto.
Gemiddeld gezien heeft ie waarschijnlijk wel meer aandacht nodig dan een Mx-5, maar ja het zijn hobby auto’s toch?! ;)
kraakensmaak zegt
Gewoon een NA en omtoveren tot monster miata.
Hupke zegt
Een mx5 is op zich een heel interessante wagen, maar langst de andere kant heb ik wel zo het gevoel telkens ik zo’n wagen zie dat de bestuurder (zeker als het een man is) niet het lef heeft om een oldtimer te kopen.
Ik vind het heel interessante wagens, zeker om om te bouwen naar een speedster model maar ik denk dat er voor de prijs van een mx5 (en die is redelijk bescheiden) wel interessantere (niet per se leukere) wagens te vinden zijn.
w0o0dy zegt
@Hupke: ik was meer realist dan liefhebber toen ik van de aanschaf van een klassieke 124spider af zag. .. en heb de auto (gisteren) precies 7jaar. Geen moment spijt omdat NIETS MAAR DAN OOK NIETS in de buurt komt van probleemloos genieten als mijn Mx-5. Ik ben geen sleutelaar en heb ook te weinig tijd voor allerlei (kleine) problemen.
Reparaties in 7 jaar? Een draadje naar het 3e remlicht en nu de stangetjes die de stabilisator op de plek houden vervangen en 1 overleden accu. Verder alleen olie een filter en wat benzine…. geniaal!!!
Hupke zegt
@w0o0dy:
Heb je hem nodig als daily-drive? Want dan begrijp ik het wel.
Ikzelf houd meer van sleutelen, in alle eerlijkheid heb ik dit jaar nog geen dag gereden met de motor, die ligt in stukken van een in de garage voor het moment.
En dat met dat lef bedoel ik niet denigrerend maar ergens is het toch ook wel een beetje. Zou je in een 124 niet meer plezier hebben als die zou werken zoals een MX5 dat doet?
w0o0dy zegt
@Hupke: nee geen daily, dat doen we met een leasehok en daarnaast hebben we nog een auto voor mijn vriendin.
Ik zag het ding al maanden uit elkaar in de garage eindigen… en ik was op zoek naar een auto voor rijplezier tegen acceptabele kosten. Mijn Mx-5 is 130pk bij 1020kg heeft een Koni instelbaar onderstel heeft braces en poly bushes maar nog steeds de originele bandenmaat. Erg veel grip maar niet door oeverloos rubber maar door een echt sportief onderstel. Vooral gericht op sturen en feedback en niet op (veel) meer snelheid. Dus nee, ik had het niet verwacht maar mijn Mx-5 zorgt letterlijk iedere rit voor een dikke grijns die uren aanhoudt en ik geloof niet dat een andere auto dat ook zo zou combineren.
toyotafortuner zegt
Lekker begeerlijk zo’n MX-5! Zou er graag eentje willen bezitten voor erbij. Alleen weet ik niet of er een generatie is waarin ik met mijn brede, 1m85 lange lichaam inpas… :(
wantthegreen zegt
@toyotafortuner: als jij al twijfelt bij 1,85m vrees ik voor mij (1,98m) het ergste. Zou jammer zijn, ik vind het leuke wagentjes
w0o0dy zegt
@wantthegreen: 1.85m en ik heb een Mx-5 (Na) en dat gaat prima. Enige minpuntje is dat ik eigenlijk pas perfect zit als de stoel achter compleet klem staat, maar dan schuurt de achterkant van de stoel met een irritant beetje krakend geluid tegen de achterwand.
undifined1 zegt
@w0o0dy:
kun je er niet iets van (schuim) rubber tussen doen dan?
toyotafortuner zegt
@wantthegreen: eigenlijk moest ik mijn best wel brede lichaam meer benadrukken. Ik weeg nl over de 100. Ik wil ook best wel graag een MX-5.
topless zegt
@toyotafortuner:
Deze knaap ook, schat ik zo.
https://www.youtube.com/watch?v=m67ZMn0tzg8
toyotafortuner zegt
@topless: thanks voor de video. Ik ben wel ongeveer net als hem. Misschien een iets grotere buikje (geen bier ;)) Het gaf wel een aardig goede indicatie.
fit4fun zegt
Exclusief marktplaats e.d. staan er grofweg 2000 MX-5’s te koop in Nederland, waarvan ongeveer 100 op autoscout…
w0o0dy zegt
Overigens : de Na is echt een stuk leuker met 1.8 en wat suspension tweaks en heeft 1 echt probleem naast snel wat te warm worden. ..net voor het achterwiel blijft er makkelijk water in de “spatborden staan en dat gaat roesten. Verwaarloos je dat dan gaan de balken uiteindelijk rotten…
topless zegt
@w0o0dy:
Gewoon de afwateringskanalen en gaatjes onder in de dorpel open houden. Roestige dorpels vervangen kost je overigens ook de kop niet.
mgmgb zegt
De enige ware opvolger van de B! Met afstand de beste roadster ooit gebouwd en vermoedelijk de leukste auto die je nu nieuw kunt bestellen. Dat gay-gezeik wanneer je er met twee mannen inzit moet je niet al te serieus nemen. Wat maakt het uit wat andere denken wanneer je lol hebt?
robinio zegt
Nee jongens, die van mij is niet te koop.
norge zegt
Een grappig bakkie.
maurice_vandewaarsenburg zegt
Heb al een aantal jaren de NA, bewuste keuze.. Lekker hardcore… Weinig auto’s gevonden die de wegligging van de NA hebben. Met de gewichtsverdeling van 50/50 kan je lekker hard door de bochten… Rotondes neem je onbewust zo snel dat mensen die de rotonde op willen rijden vaak nog ff snel moeten remmen omdat ze niet verwachten dat je zo snel rond gaat in de mx5. Ik geniet elke km in mijn mx, lekker laag, lekker licht.. En die 116pk op 950 kilo is voldoende hoor. Het gaat om het bochtenwerk… En ooh ja, ik ben getrouwd en heb 2 dochters.. :)
miataman zegt
Ik ben zelf sinds ’n kleine 2 jaar de trotse bezitter van de 1e generatie; de NA dus (een Miata om precies te zijn, aangezien ’t ’n US-import betreft) En ik heb er geen moment spijt van gehad. Ja, net zoals met iedere andere youngtimer heb ik aardig wat onkosten gehad (hij is van 1990) maar dat weet je van tevoren als je ’n wat oudere auto koopt, daarvoor is ’t in mijn ogen ook ’n echte “hobby-auto” Ondanks dat ik er ’t geld voor had heeft de NC mij nooit zo getrokken, aangezien ik ‘m veel lomper vind ogen. Het stalen klapdak bij sommige NC’s vind ik overigens wel ’n pre, aangezien die onderhoudsvrij is & wat mooier oogt, naar mijn mening.
Iedere generatie Miata/MX-5 heeft overigens 1 ding gemeen; puur rijplezier & ’n heerlijke sound!