Kijk, dat horen we graag.
De Mazda MX-5 is in de basis eigenlijk precies hoe je een simpel, klein, maar sportief autootje wilt hebben. Een goede gewichtsverdeling, niet teveel gewicht aan boord en, niet onbelangrijk, met een motor die het beestje het nodige vermogen meegeeft. Vandaag de dag staat de MX-5 nog altijd niet bekend om zijn brute kracht, maar dat gaat misschien snel veranderen.
De Mazda MX-5 wordt in de VS momenteel aangeboden met niet meer dan 160 pk aan vermogen. Hoewel dat absoluut niet verkeerd is voor een auto van dat kaliber, willen de levensgenieters eigenlijk altijd meer. Het is een riedeltje waar ze in Japan wel bekend mee zijn. Landgenoten Subaru en Toyota krijgen immers al jaren te horen dat zowel de BRZ als de GT86 meer vermogen kunnen gebruiken. De wensen werden tot op heden door alle partijen veelal weggewuifd, maar nadat Road & Track eerder deze week op een document van de NHTSA stuitte, lijkt er misschien toch een project in het verschiet te liggen.
Het document van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) laat zien dat Mazda de MX-5 in de bestaande trims zal blijven aanbieden, maar dat het vermogen verandert van 160 pk naar 185 pk. In andere woorden, het vermogen dat de SkyActiv-G momenteel aanbiedt, stijgt in dat geval met bijna een vijfde!
Het lijkt op het eerste gezicht niet helemaal overeen te komen met de waarden die de SkyActiv-G tot op heden heeft geproduceerd. De vermogensboost zou de grootste zijn die de SkyActiv-G tot op heden heeft gezien. Daarnaast lijkt het onwaarschijnlijk dat Mazda dergelijke cijfers uit hetzelfde blok kan persen zonder dat daarbij de emissiewaarden stijgen. Aan de andere kant, er zijn tuners die de auto al tot boven de 200 pk wisten te duwen, zonder gebruik te maken van retedikke turbo’s. Met een beetje vakkundig gesleutel, zou het dus moeten kunnen.
Een laatste mogelijkheid is dat Mazda de MX-5 voorziet van de voor 2019 geplande SkyActiv-X-motor. Niet alleen heeft dit blok dezelfde 2-liter inhoud, Mazda liet in het verleden ook weten dat de motor goed is voor meer dan 180 pk. Hoewel ze eerder lieten vallen het blok niet te willen verwerken in ‘oude’ modellen, maken ze voor de onvermijdelijke facelift van de MX-5 wellicht een uitzondering.
UPDATE: we hebben inmiddels iets meer info over de motorupdate.
porschepdk zegt
Gewoon een blok van een A45 er in.
trustmeiamanengineer zegt
Tja, die 185 pk kan een tuner nu ook al uit elk skyactive 2.0 blok trekken. In Engeland zit een mooi bedrijf dat turbosystemen voor de mx-5 ontwikkelt. En dat maakt een mx-5 eigenlijk tot de ultieme uitvoering. Of het Abarth turboblok natuurlijk, beetje kietelen en dan ben je er ook.
BaRa zegt
@trustmeiamanengineer: ik vermoed dat je BBR-GTi bedoelt? Het probleem met hun mods is dat ze niet overal legaal zijn. In België zijn ze bijvoorbeeld niet goedgekeurd te krijgen. Bovendien geef ik het extra geld liever aan Mazda zelf, dat lijkt me op langere termijn meer zoden aan de dijk te zetten.
kennone zegt
@trustmeiamanengineer: nee je wil dit omdat er “geen” turbo op zit. Gewoon een Honda S2000 motor swap doen en die dan nog een keer laten kietelen????
metalmike zegt
@kennone: Waarom zou je een minimaal 10 jaar oude motor in een nieuwe auto transplanteren?
kennone zegt
@metalmike: kon even geen andere 2liter opnoemen die er 250pk uit perst zonder turbo
BaRa zegt
@kennone: De motor van de S2000 krijg je vandaag niet doorheen de emissie-vereisten. Een blok van een MX-5 krijg je ook zonder turbo naar de 200 pk, maar wat dat doet met de emissies en dus met EURO-6-norm waar voertuigen aan moeten voldoen, is totaal niet duidelijk.
Gulli zegt
@BaRa: denk dat je daar als particulier toch minder last van zult hebben dan als fabriksnt
leaper035t zegt
Ik zou toch liefst de 300 PK als ondergrens willen zien!
leaper035t zegt
@leaper035t: *voor een sportauto in het algemeen, niet specifiek MX-5 ;)
jeroenwz zegt
@leaper035t: Hoezo? Liever een auto die licht is en relatief weinig vermogen heeft en op 50% van zijn kunnen ook leuk is om te rijden dan één met 300+ pk die 1400 kilo weegt. Iets met pk-gewichtsverhouding…
leaper035t zegt
@jeroenwz: snap het wel hoor dat wendbare en lichtvoetige karakter, heb met de vorige generatie enkele keren gereden en was puur fun. Toch zou ik bijvoorbeeld voor een zwaardere maar met meer PK’s tellende F-type of Boxter gaan. Wel een ander prijskaartje natuurlijk…
lekbak zegt
@leaper035t: Het leuke van minder vermogen en minder gewicht is dat je lekker door kunt trekken zonder gelijk je rijbewijs of omgeving in gevaar te brengen. Als je teveel vermogen hebt ga je gelijk zo hard en zal je veel minder vaak door kunnen trekken.
kennone zegt
@lekbak: dan ga je gewoon wat vaker naar het toilet als je zo graag wilt doortrekken
desjonnies zegt
@jeroenwz:
Bedankt jij snapt het.
Alles compenseren met vermogen, terwijl ‘de kunst van het rijden’ veel belangrijker is.
Ooit stonder een smakelijk stukje over dit onderwerp in Autovisie, twee redacteuren waren in het Oosten van Frankrijk onderweg, gebruik makend van de lokale D weggetjes toen er plotseling twee gele koplampen in de spiegel van hun TVR opdoken.
Die gele lampen gingnenmaar niet weg en toen de gele lampen hun stoere TVR passeerde, bleek er de Citroën C15 bestellert van de lokale postbode aan vast te zitten.
De heren van Autovisie besloten maar dat de lokale Anton Gleuf honger had en naar huis wilde.
https://goo.gl/images/XmKACK
lekbak zegt
Ik heb gister mijn moeder een nb met 140pk aangesmeerd en ik moet zeggen dat ik het best wel voldoende vermogen vond. Aangezien de nd nog lichter is moet 185pk best wel geinig zijn, maar denk ik dat 160 ook voldoende is.
mmot05 zegt
@lekbak: leuke auto voor mams, zou zelf ook graag zo’n 1.8 nbtje willen hebben maar helaas door omstandigheden niet mogelijk in korte termijn. Welke versie heb je, met of zonder dorpels?
lekbak zegt
@mmot05: Een 10th anniversary edition. Met 6bak, bilstein onderstel en een leuk kleurtje. Heb ik trouwens niet maar mijn moeder dus. Gister ff gereden, inc dakje open want anders pas ik niet. Binnen een kilometer wist ze dat dit haar autootje is.
Leuk karretje wat ik nog vaak ga lenen met mooi weer want hij staat bij mij in de schuur.
ikleesookoverautos zegt
De BRZ en de GT86 zijn toch bewust met minder vermogen op de markt gezet om het zo betaalbaarder te maken? Het geld wat er dan nog over is kan worden gebruikt om ze flink te tunen en wat dus ook veel wordt gedaan.
Met de MX-5 een beetje hetzelfd verhaal.
cr33p zegt
@ikleesookoverautos: Nee joh, met die kleine blokjes draait alles naar de getver met veel vermogen. Dit is juist beter..
lincoln zegt
@ikleesookoverautos:
Yeah right ..
michaelb zegt
Hehe dat werd tijd. Het onderstel kan het makkelijk aan. Zelfs met 165pk blijft het tobben.
BaRa zegt
Ik help mee hopen dat het er komt. ’t Is het enige dat ik aan m’n MX-5 zou veranderen. 160 pk op dik een ton is nét genoeg, maar het zou nog net dat beetje meer mogen zijn.
tge1 zegt
Ik heb zelf een NC FL met 120pk. Meer moet dat echt niet zien voor een auto van dit formaat.
allesmetturbo zegt
Dan toch liever een fiat 124 spider. Met een kuurtje van nog geen €500 van 140/170pk naar 192pk en 290nm.
Dutchdriftking zegt
@allesmetturbo: dat is niet zo’n fijn toerenblok.
allesmetturbo zegt
@dutchdriftking: wij hadden de 1.4 ook in de giulietta. Ik vond het een erg prettig blokje. Gretig en op zich lekker wat koppel onderin.
BaRa zegt
@allesmetturbo: op zich is het een prettig blok. Maar voor in een roadster is de atmosferische versie van de Mazda leuker. Rij ze naast elkaar, en je voelt het verschil in gasrespons meteen. Het hangt er natuurlijk van af wat je zelf wil in een auto, maar ik ga er van uit dat je een roadster van die maat niet kiest om rustig en lui te cruisen. Dan lijkt bijvoorbeeld een Mercedes SLK / SLC een logischer keuze.
w0o0dy zegt
Op zich is meer vermogen goed haalbaar als de motor verder in de toeren mag klimmen.. maar dat maakt het blok wel duurder
postzegel zegt
Van 160 naar 185 is een stijging van ongeveer één tiende. Niet één vijfde. Eén vijfde van 160pk zou 32 pk zijn. Maar d’r komt dus ongeveer 9,5% (15 pk) bij. just my 2 cents.
sjouveur zegt
@postzegel: kijk nog eens goed naar dat bierviltje waar je deze berekening op hebt gemaakt :p
boksbeugel zegt
@postzegel: heb je een zegel op je tong gelegd?
dejo zegt
Doen!
ukbob zegt
Leuk dat ‘het internet’ altijd wil dat dergelijke auto’s meer vermogen krijgen…
maar juist het hele idee van een niet al te zware roadster met een leuk vermogen is dat het leuk rijdt, betaalbaar blijft en je veel lol kan hebben zonder je rijbewijs te shredderen.
In ieder geval, das m’n persoonlijke mening na een jaartje of 2 ongelofelijke lol met iets dat nogal eens wordt aangeduid als ‘dames kapper auto’ :)
Silverarrow zegt
Met meer vermogen worden ze in Nederland waarschijnlijk exponentieel veel duurder. Ik zou het lekker bij het huidige gamma houden.
autoblogger13 zegt
Hier nog een MX5 NB 1.8 eigenaar.
De auto is met zijn huidige vermogen perfect in verhouding, ik heb er nog een sport luchtfilter en sportuitlaat onder laten leggen waardoor hij iets meer bromt en beter ademt wat misschien nog een handjevol PK oplevert maar hoewel ik ook met een turbogeblazen MX5 heb gereden zou ik niet willen ruilen.
Hoewel meer PK altijd fijn is heb ik na enkele Ring avonturen wel kunnen ervaren dat voor een onervaren chauffeur er echt genoeg potentie in het blokje zit en het nu niet nodig is, zonde om de perfecte balans te verstoren.
Deze auto gaat wat mij betreft ook nooit meer weg, maar het kriebelt wel om er e.v.t. nog een extra auto bij te nemen die tegen de 300pk is. Maar die zal een heel ander karakter krijgen.