Mazda wil er alles aan doen om de MX-5 te houden, maar een vorm van alternatieve aandrijving lijkt daarvoor essentieel.
Misschien wel het leukste autotype is de klassieke roadster. Kleine autootjes met weinig gewicht aan boord en dus een kleine motor, aandrijving op de juiste wielen (de achterste) en de vrijheid van een open dak. Kleine roadsters van bijvoorbeeld Engelse makelij zijn al jaren een fenomeen, maar het concept zorgde ervoor dat één merk onsterfelijk werd door hun kleine roadster.
Mazda MX-5
We hebben het natuurlijk over Mazda en hun MX-5. In 1989 kwam Mazda met een guitig ogend cabriootje op de markt. Klein, licht, wendbaar en een handmatig bedienbaar open dak: een plezierauto pur sang. De eerste generatie (NA) was piepklein, erg jaren ’90 met klapkoplampen en interessante ronde vormen. Mazda heeft sindsdien nog drie generaties op de markt gebracht (NB, NC, ND) die allemaal een eigen gezicht hadden en toch een duidelijke connectie met hun voorouder(s). Al vier generaties lang een best succes dus.
Nieuwe MX-5
De laatste generatie Mazda MX-5 genaamd ND is al een tijdje onder ons en als er een opvolger komt, dan zal Mazda daar al lang mee bezig zijn. Een belangrijkere vraag is: komt er wel een nieuwe MX-5? Vrijwel alle concurrenten van de kleine Mazda moesten het opgeven, meestal omdat het geen opgehoogde crossover is. Precies dat is wat Mazda nu ook plant voor de… nee, natuurlijk niet. Schrok je?
NE
Zonder verdere gekkigheid, Mazda opent een boekje over de aankomende MX-5. Want ja: die komt! En ja, het blijft een kleine roadster. Dat en meer wist een Japanse bron te halen als vervolg op het nieuws dat Mazda druk bezig is de komende jaren met nieuwe modellen. Daar is ook het nodige leuke nieuws uit te halen, waarover we je later vandaag uitgebreider berichten.
Eerst even terug naar de Mazda MX-5. De aankomende generatie, die logischerwijs ‘NE’ gaat heten, heeft dus bestaansrecht. Er is wel één voorwaarde. Hij moet schoner.
Elektrisch
Dan voel je de bui al hangen: iets met batterijen en een stekker. Voor wie dat geen leuk recept vindt: de Mazda MX-5 NE wordt NIET elektrisch. Mazda denkt niet dat ze een MX-5 zijn lichtvoetige karakter kunnen meegeven met een zwaar accupakket tussen de wielen. Sowieso kan algemeen directeur Takeji Kojima bevestigen dat het ten minste één versie van de NE een brandstofmotor krijgt. Voor die versie wordt geëxperimenteerd met ‘eFuel’: een biobrandstof.
Hybride
Wel wordt de aankomende Mazda MX-5 meegenomen in de plannen voor elektrificatie. Er komt dus op een bepaalde vorm een hybride MX-5. Concreter dan dat wordt het niet, het kan dus blijven bij een 48V Mild Hybrid systeem. Als het de Mazda MX-5 als kleine roadster bestaansrecht geeft, dan moet het maar. Een BEV-versie lijkt dus niet te gebeuren.
Biobrandstof of hybride dus: in ieder geval komt er nog een nieuwe Mazda MX-5. Wanneer er meer info komt over de NE, hoor je het natuurlijk zo snel mogelijk. (via Kuruma News)
flutterby zegt
Maar goed dat in de derde alinea duidelijk werd dat het om de MX-5 ging. Ik zat echt in spanning na het klikken op de titel.
flutterby zegt
Heeft de Model 3 performance inmiddels niet aangetoond dat je zelfs met een zware batterij best “lichtvoetige” rijgedrag kan emuleren? Jammer dat Mazda het niet eens aan durft om deze uitdaging uit te gaan. Er zijn nog voldoende manier een elektrische auto lichter te maken zonder de batterijcapaciteit te verkleinen.
ghini zegt
@flutterby: naast gewicht is denk ik vooral ruimte een probleem.
flutterby zegt
@ghini: problemen, problemen, nee uitdagingen en oplossingen!
leenvandriel zegt
Echt kansloos om alleen maar elektrisch te willen. Totaal geen noodzaak voor. Alleen een politiek spelletje.
Hupke zegt
Jij begrijpt het niet echt hé?
flutterby zegt
@Hupke: nee, net als dat ik het paardenvolk niet snap.
degrotemuis zegt
@flutterby Echt geen vergelijking. Wel eens een originele MX5 of Lotus Elise gereden op een bochtige weg? Echt een stuk leuker sturen dan een Model 3 Performance, ondanks de zoveel betere cijfers van de Tesla. Dat doet het lage gewicht. De Tesla is sneller, kan vast ook sneller de hoek om, maar qua gevoel, nee. Geen match ten opzichte van de mx5 of Elise. Ik ben te lang om met beide ook maar een beetje comfortabel te kunnen rijden, maar toch goed voor smiles. Het blijven lekkere pretmachines.
flutterby zegt
@degrotemuis: tuurlijk is de Model 3 geen alternatief voor een MX-5 of Lotus, maar de Model 3 is ten eerste totaal niet met dit doel ontworpen en ten tweede ver van een uitontwikkelde aandrijflijn. De motor van de Plaid is véél lichter en de batterijen van de Berlijnse Model Y worden een paar honderd kilo lichter.
Combineer die technieken in een kleine roadster en je komt al snel in de buurt van meer vermogen en minder gewicht. Helaas durft Mazda het alleen aan om rare SUV’s te elektrificeren..
syourt zegt
Heerlijk nieuws in deze tijd! 🙌
Johanneke zegt
Elektrisch kan zo’n auto ook helemaal niet. EV’s zijn belachelijk goed geschikt voor normaal woon werk verkeer, langs familie, supermarkt. Maar niet als kleine roadster. De auto wordt te zwaar, en er is uberhaupt weinig ruimte voor accu’s. Dus je actieradius is ruk. En als je een beetje sportief gaat rijden is je actieradius nog slechter.
Ik ben helemaal voor EV’s, maar kleine roadsters, is het niet voor geschikt.
cloverleaf zegt
@Johanneke: mee eens. Voor kleine roadsters of lange afstanden zijn BEV’s niet geschikt. Van je vinex naar je kantoortuin kan een Model3 als geen ander!
PunicaOase zegt
@Johanneke: precies dat!
Hupke zegt
Nu een kybrz erod (onlangs het genoegen gehad), niet praktisch en zeker geen mx5 concurrent maar die blijft met accu nog ruim onder mx5 massa en dat is zeker een drivers car, hoewel onverfijnd. Dus de knappe koppen bij Toyota zouden mss wel iets van 1100kg met een 60kwh accu kunnen maken. Goed voor 50 leuke kilometers of 150-200 kleinburgerlijk saaie kilometers (zelfs met een accu van 2-5j oud).
jollykart zegt
Niet kunnen is wat sterk uitgedrukt aangezien Tesla juist met de roadster begonnen is.
tenaci zegt
@Johanneke: enne….. de eerste Tesla…. Dat was toch een…..
PunicaOase zegt
De huidige ND is er nog niet zo lang, dus de NE gaat nog wel effe duren verwacht ik.. Eerlijk gezegd vind ik de klasse erboven: Z4, TT, S2000, SLK, 370Z, Boxster, etc.. een stuk leuker, maar die zijn of gaan sneuvelen.. erg jammer.. Ik heb er gelukkig nog een gehad (S2000).
ghini zegt
@punicaoase: gehad? Waarom weg? S2000 staat bij mij hoog op de verlanglijst voor als ik een oprit en of garage / schuur heb.
PunicaOase zegt
@ghini: ondanks dat het oerdegelijk Japans is.. waren de onderhoudskosten, etc. best fors.. Als tweede auto werd het te prijzig.. Toen er een nieuwe cabriokap op moest en de koppeling op was heb ik em weggedaan.. dat had me sowieso 3 a 4K gekost.. Ik wist toen nog niet dat ze zoveel waard zouden worden dan had ik em misschien toch wel gehouden.. Tip: spaar door voor de 2e generatie: heb beide gereden en uiteindelijk de 2e gehad die was duurder maar echt op alle fronten verbeterd ;-)
Hupke zegt
Maar die zijn ineens zo zwaar een 350z weegt zoveel als de titanic. En op de boxster na pas je er als volwassen man alsnog niet comfortabel in.
ghini zegt
Die bio brandstof variant is leuk maar zie het praktische nut er niet van in als je dat nergens kan tanken.
wigboldus zegt
Precies, 10 jaar geleden was het nog beter te krijgen, maar de overheid houdt dit tegen.
E85 is nog maar op 1 plek twee krijgen, en dan betaal je de hoofdprijs, dan is gewone benzine nog goedkoop.
E85 is in Zweden en Frankrijk goed te krijgen, en ligt in Frankrijk op 50-70 cent per liter, en mijn auto heeft op E85 25pk extra.
Maar in Nederland denk ik niet dat biobrandstoffen grootschalig beschikbaar komen, en we massaal aan accu’s moeten, want dat heeft de overheid liever.
leenvandriel zegt
Precies, het is een politiek spelletje. Daarom heb ik ook lekker een Ford Mustang GT gekocht. Ik dacht dat dit Autoblog was. Het lijkt meer op een website gesponsord door klimaatdrammers.
ghini zegt
Mild hybride of een systeem met supercapacitors zoals Lamborghini heeft, zon systeem is vrij licht compact en niet duur, lijkt me top. Eco standje voor de cijfers op papier, maar in race stand lekker snel optrekken en tussen sprints ed.
lekkerdwars zegt
Zo’n sympathieke en eigenwijze roadster, leuk dat er een opvolger komt! Met carbon tub en max 50kwh zou minder dan 1250kg moeten kunnen, maar denk hybride/turbo de betere combi om gewicht rond de 1000 kg te houden.