Iets dat alleen de allergrootsten is gegund.
Je moet wat goed doen om een miljoen auto’s van één model te bouwen en half Autoblog aanbidt de MX-5 dan ook. De betaalbare achterwielaandrijver is sinds 1988 op de markt en is momenteel toe aan zijn vierde generatie. En vandaag liep in Japan nummer 1.000.000 van de band.
Hoewel Mazda dus eigenlijk vier verschillende auto’s nodig heeft gehad om dit aantal te behalen, is het wel degelijk een prestatie van formaat. Vergeet niet dat de MX-5 geen volumemodel als de Golf, Astra of Megane is, maar dat het een nicheproduct is. Een nicheproduct dat iets betaalbaarder is dan hetgeen de concurrentie te bieden heeft, maar anders dan we soms willen geloven, is de MX-5 géén eerste levensbehoefte.
Zijn grote voorbeeld, de MGB, kwam tot 512.112 verkochte exemplaren. De enige andere sportwagen die in de buurt komt qua verkoopaantallen is de Porsche 911. Daarvan waren er bij de 50ste verjaardag in 2013 reeds 820.000 van verkocht, maar nummer 1.000.000 laat vermoedelijk nog heel even op zich wachten. Ik kan het mis hebben, maar ik kan geen andere sportwagen bedenken die populairder is en derhalve het miljoen al heeft aangetikt. Corrigeer me vooral in de comments…*
Om dit heugelijke feit te vieren hieronder nog even wat fijne plaatjes van alle vier de generaties, met natuurlijk ook die ene onvermijdelijke vraag: wat is jouw favoriet? Is dat een basic NA of zie je liever een ND met Retractable Hardtop?
*Ja, er zijn inderdaad Amerikaanse sportwagens die het miljoen al gehaald hebben, dank @lekbak. Bekend is bijvoorbeeld de miljoenste Corvette uit 1992, die enkele jaren terug nog in een sinkhole verdween.
lekbak zegt
Volledig terecht, dat succes. Op naar de twee miljoen!
Zijn er trouwens geen Amerikaanse ‘sport’wagens die net zovaak verkocht zijn? De camaro, mustang en corvette draaien ook al een paar jaartjes mee.
Dizono zegt
@lekbak: ohw, verdomd, die Amerikanen bouwen ook sportwagens. De 1.000.000e Corvette werd al in 1992 gebouwd, de miljoenste Mustang vermoedelijk nog eerder. Heb het stukje even aanpast, dank!
svdv zegt
Fantastisch wagentje! Op naar de 2 miljoen!
Ik hoop nog op een gesloten “fastback” versie.
kapitein zegt
@svdv: Die is er van de NB geweest volgens mij. Althans, in ieder geval en coupé achtige variant, alleen geleverd in Japan.
luittinke zegt
@svdv: Google eens op ‘Miata’ of ‘MX-6’ of een combinatie van die 2
p2000 zegt
@luittinke: en dan?
luittinke zegt
@p2000: Wellicht vindt hij dan wat hij zoekt
biohazardracer zegt
De 3e generatie vind ik de mooiste van allemaal. Verder puike cijfers
noudjuh zegt
Dat is een fors aantal lekkere kleine hoekijzers.
Enige puntje van kritiek, hoe kun je bij iedere nieuwe generatie gewoon door blijven tellen?
Citroen telt toch ook niet de C4, xsara, zx, bx, gsa, gs, ami etc bij elkaar op om dan te roepen dat ze er 4 miljoen verkocht hebben?
Alleen omdat een auto in verschillende generaties met toevallig dezelfde naam vaak verkocht is maakt toch niet dat je ze op kunt tellen tot 1 en dezelfde??
Maar, dit is geen kritiek op de mx5, een van de weinige moderne “British classic roadsters”.
super zegt
@noudjuh:
vw zegt ook dat ze 30 miljoen golfjes hebben gebouwd.
noudjuh zegt
@super: I rest my case.
Hoe, in vredesnaam hoe?! Hoe kun je met enog zelfrespect zeggen als fabrikant dat je zo- en zoveel wagens gemaakt hebt van eenzelfde model, terwijl het in het geval van de golf al 7 verschillende generaties zijn.
sr20det zegt
@noudjuh: Mercedes heeft compleet nieuwe modellen als “facelift” op de markt gebracht om een motor met oud typegoedkeuring te kunnen gebruiken.. Is ook zoiets
cadrez zegt
@sr20det: vertel
lekbak zegt
@sr20det: dat ding om een ouder type airco vloeistof. Die nieuwe, milieuvriendelijke, meuk was niet goed genoeg voor Mercedes.
fapfap zegt
@noudjuh: wat moeten ze dan zeggen, 1 miljoen Golfjes en 1,5 miljoen Golfjes en 1,2miljoen Golfjes? Dan kun je ze beter bij elkaar optellen, ze heten tenslotte allemaal Golf
phdg zegt
Proficiat Mazda en voor mij graag een eerste model met 1.8.
(Maar met mijn twee meter zal dat niet lukken denk ik ?)
lambo4all zegt
@phdg: eerste 1meter80 zal prima passen hoor, dat je loopt zeuren over die laatste 20cm hoort toch niemand als je met 100kmh met je kop in de wind zit?
w0o0dy zegt
@lambo4all: hahaha good one!
Overigens zit mijn 1.85 ook nog achter de voorruit zonder muggen of vliegen in de ogen.
Jesper zegt
@lambo4all: Hier 1.90 in een NA, en nergens last van!
mischa94 zegt
@phdg: gaat best hoor. Als je maar niet op de passagiersstoel zit(staat iets hoger) en anders zijn er mods voor langere mensen haha
reinoutgtr zegt
Ik vind het geinige auto’tjes, maar als het gaat om een sportieve auto is een mx-5 het gewoon net niet. Het mist gewoon een beetje body ofzo. Doe mij dan maar een GT86, dat ziet er een stuk volwassener uit!
pechweg zegt
@reinoutgtr: het oogt misschien niet al te sportief voor sommigen, maar uit ervaring weet ik dat het een behoorlijk sportief wagentje is qua wegligging en schakelen!
timmmehhhh zegt
Ben binnenkort in de markt voor eentje, waarschijnlijk een NB, als eerste ‘fun’auto, echt heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken qua dagelijks gebruik en betrouwbaarheid. Hoor er eigenlijk voornamelijk positieve verhalen over.
C6_R zegt
@timmmehhhh: Same here
fts9 zegt
@timmmehhhh: ik heb nu sinds een jaar een Nb voor dagelijks gebruik. Het is prima te doen, windgeruis etc went. Rijdt als een kart en zelfs met het 1.6 je kan je prima in het verkeer meekomen en in de bochten ben je zowiezo de koning. Qua betrouwbaarheid is hij mij een beetje tegen gevallen, hij heeft me tot nu toe 2x met een stomende motor laten staan. Ook zijn de onderdelen pittig duur ( reken ongeveer 2x wat je voor je golfje oid zou moeten betalen). Ook moet je goed op roest letten, vooral dorpels en a-stijl. Banden mooi op de aanbevolen 1.8 bar doen, als je ze te hard oppompt gaat hij bij nat weer te snel uitbreken. Verbruik is ongeveer 1:10,5. 1.8 je is aan te raden omdat deze een 6 bak heeft en daardoor waarschijnlijk ook minder verbruikt. Die van mij voelt in zijn 5 aan alsof hij nog in z’n 4 staat.
Jesper zegt
@fts9: Dan heb je óf een heel goedkoop adres voor VW onderdelen, of een veel te dure voor je Mazda ? Ik reken altijd met veel plezier een setje remblokken, schijven of wat dan ook af. Tientjeswerk!! Toelichting van die 6 bak is wel spot on, voor de volledigheid bedoel je dan de NB FL, anders heb je nog een 1.8 met 5 bak.
Dutchdriftking zegt
Het is ze absoluut gegund.
clarkson zegt
De NB blijft gewoon cool. Allemaal eigenlijk wel. Ik ben absoluut geen mazda fan maar wel een mx5 fan.
moveyourmind zegt
De MG-B hét grote voorbeeld voor de MX-5…
Eerder de Lotus Elan uit de sixties. Mazda heeft daar overduidelijk met een schuin oog naar gekeken toen ze de eerste MX-5 / Miata ontwierpen. Én een heel geslaagd ontwerp gemaakt van een pure en basic sportieve open 2-seater die enigszins doet denken aan die Lotus, maar ook eigen genoeg is. Hier een filmpje van de Lotus:
https://www.youtube.com/watch?v=W3KWU1qlfIM
En what’s in a name, Mazda heeft ook het segment van betaalbare open sportwagens nieuw elan ingeblazen. Want op het moment dat Mazda met de MX-5 kwam was Alfa Romeo zo ongeveer de enige andere fabrikant van een dergelijke auto. Alleen de Alfa Spider was toen al stok- en stokoud, de laatste facelift kon dat nog maar nét verdoezelen, en werd nog maar mondjesmaat verkocht aan een handjevol liefhebbers.
En of het niet op kon kwam Mazda in die jaren ook met de MX-3, de MX-6, de Xedos 6, de Xedos 9, en een verse 121, 323 en 626. Het kon niet op. Na deze vernieuwende periode leek het heel even of ze alle inspiratie verloren hadden. Maar gelukkig is Mazda sinds een paar jaar weer terug van weggeweest.
Pallas zegt
@moveyourmind: Mx-3 heb ik persoonlijk hele fijne herinneringen aan. Kleinste v6 ter wereld meen ik zelfs.
mgmgb zegt
@moveyourmind:
De MG B was ook een voorbeeld. Tot in details zelfs. Je zou voor de grap eens het geluid en gevoel van versnellingsbak en koppeling van een NA moeten vergelijken met de B. Dat is maar één van de vele voorbeelden waar heel goed naar de B is gekeken. De Lotus is technisch meer een voorbeeld, wat gezien de ontwikkeling der techniek niet gek is. Qua gevoel, beleving en soort auto was het toch zonder twijfel de B. Betaalbaar, gemaakt voor plezier maar niet zo fragiel en onpraktisch dat je het niet als enige auto kan gebruiken. Dat is waar de B en de MX-5 overduidelijk vader en zoon zijn.
moveyourmind zegt
@mgmgb: Dank voor je toelichting!
Davidov zegt
fant, kom er maar in :P
licht zegt
Landcruiser: Voor Arabieren is dat een sportauto, vooral in de woestijnen. Zandbak.
Hoeveel merken hebben eigenlijk modellen de 1000k producties overstijgen?
Toyota: Landcruiser, corolla?
Mazda: 323, 626?
Vw: Kevel, golf?
Renault : 4?
Peugeot: 504, 207?
In Afrika rijden de 504, 626 en 323 nog steeds. Ook corolla’s trouwens. Af en toe Renault 4. Dat zijn betaalbare auto’s. De landcruisers zijn wat luxer.
Dizono zegt
@licht: Je bent erg voorzichtig, Renault wist bijvoorbeeld van de 21 al ruim twee miljoen exemplaren te verkopen, van de 16 1,85 miljoen en zelfs de ‘onsuccesvolle’ Renault 14 haalde nét het miljoen niet. De R4 werd liefst 8 miljoen keer gebouwd, veel meer dan bijvoorbeeld de 2CV (5.3 miljoen)
licht zegt
@Dizono: Dat kan best. Die modellen vallen wel op. Ik ben ook geen kenner. Daarom de vraag.
enrique zegt
@licht: Van de Espace zijn er ook een miljoen gemaakt!
licht zegt
@enrique: In 2005 hadden een Renault Espace. In tijd reden er Renault Megane en Laguna. Die modellen zijn snel uit de straatbeeld verdwenen.
gwnbmw zegt
geef mij maar een miata in t rood met zwarte softtop!
E34M5Touring zegt
Prima auto. Vind zelf de NC met klapdak het mooist. Maar dat is weer geen ‘eckte’ MX-5 volgens de kenners. Maar het succes maakt dat je hem ook mega veel ziet. Haalt het speciale er wel een beetje af voor mij. Dan liever die Fiat/Abarth 124.
lincoln zegt
NC en ND had Ferrari onder het Dino label kunnen uitbrengen ..
Prachtig (voor een ander) ..
Rick-dos zegt
Pssssst…..@dizono……maak er gewoon “ik ken geen sportwagen waarvan zo snel een miljoen exemplaren verkocht zijn” en je zit goed…
toyotafortuner zegt
Puike prestatie. Het is ze gegund.
Calimero zegt
Het gaat om een sportwagen toch qua productieaantallen?
Dan is het een mooie prestatie voor een auto die begon als een “aftreksel”de eerder genoemde Lotus Elan. Model 1 of NA van mijn part blijft de leukste en ook voor de meeste mensen de meest bereikbare. Vaak als auto voor er bij of als auto voor er bij naast de auto voor er bij.
Qua productieaantallen vergeten jullie als het om niet sportauto’s gaat nog een paar belangrijke auto’s. Denk aan de T Ford e.d. maar bv ook de Fiat OerPanda-Panda Classic ( 1980-2003) waar er ruim 4 miljoen van geproduceerd zijn. Da’s dan nog van 1 model als je de Facelift naar het Classic model in 1986 las een Facelift ziet.
parker zegt
kappers gonna kapper
Jesper zegt
@parker: En parkers gonna parker?