De MX-5 wordt geroemd om zijn lichtvoetigheid in combinatie met een fijn stuurgedrag. We kennen de clichés, en wie het tegendeel beweert, krijgt te maken met Mazdageek @Alwood. Maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe coupéversie?
De MX-5 is in de basis ontwikkeld als roadster. De vraag of er een vast dak op moet komen is daarom meteen vreemd, aangezien hij gewoonweg geen coupé hoorde te zijn (hardtops niet meegeteld). Er is echter een periode geweest dat Mazda daar nota bene zelf anders over dacht. Tussen 1999 en 2005 zijn er van de tweede generatie MX-5 (N.B.) ongeveer 5.000 omgebouwd tot coupé. Een paar jaar geleden stond er nog zo’n rechtsgestuurd exemplaar te koop in Nederland.
Automotive manipulator Theophilus Chin bedacht nu op basis van de huidige MX-5 een coupéversie. Een auto die met zijn achterwielaandrijving en briljante ophanging + laag zwaartepunt meteen als concurrent voor de Toyobaru GT86BRZ in de markt gezet kan worden. Alleen dat dakje lijkt gewoon nét iets te hoog. Aan de andere kant: dat past wel weer in de bolhoedtraditie van het merk.
Nee, van de huidige generatie MX-5 hoeven we geen variant met een vast dak te verwachten. Wellicht dat de tweezits Roadster die ze samen met Alfa Romeo aan het ontwikkelen zijn daar nog verandering in kan brengen….
All in favor?
Een Mazda MoXster-5 (vrij naar ene meneer Clarkson) … ja doe maar. Hoe meer keus, hoe beter!
Idee is op zich goed, maar dat achterruitje mag wel iets bevalliger… Niet echt elegant zo :)
Wordt ie dan ook lichter?
Gewoon doen! Is sowieso wel een markt voor betaalbare sportcoupé’s.
Ik zou ook zeggen gewoon doen.
Maar maak dan wel van die roadster weer een echte softtop en gooi dat lelijke klapdak weg.
Op foto’s vind ik die MX-5’s prachtig, maar als je ernaast staat zijn ze zóóó klein.
@rovalo:
Ooit al eens een oldtimer gezien?
@rovalo: Dat is een deel van de kracht van de MX-5 :) Vind het zelf best mooi. Ik hou van kleine auto’s. Licht, compact, wendbaar.
@fant en @Hupke: ok, maar ik ben 1.98 en in m’n Crossfire is ’t al krap aan.
@rovalo: met 1.98 ben je dan ook niet echt doelgroep…
@rovalo: In de MX-5 community zijn al allerlei DIY oplossingen om de MX geschikt te maken voor lange mensen :)
@rovalo:
Valt wel mee hoor; ik ben zelf 1.93 mtr. & hou nog redelijk wat dakspeling over in mijn NA. Ook ’t stuur zit voor mij op precies de juiste positie. Maar echt veel langer moet je idd. niet zijn voor ’n MX-5/Miata.
Cayman mx5??
Mooi bewijs dat een coupe (vrijwel) altijd mooier is dan een cabrio. Eindelijk een MX5 die ik kan waarderen.
Een MX5 coupe?? Hm… interessant…
Off-topic: toen ik de foto zag, dacht ik meteen: “hey leuk, Cars 3!” (… ach hoe heet dat kekke rode racewagentje weer??)
@rocky:
Lightning McQueen ?
@bayernmunchen: Ja, die bedoelde ik! Dank je wel :-)
@rocky:
Graag gedaan.
Ik denk dat zo’n coupé best met de BRZ en GT86 zou kunnen concurreren, maar alleen als hij ook te krijgen is met ongeveer 200 pk. Anders blijft hij achter, qua balans zou het niet al te lastig moeten zijn.
Columbus heeft net gebeld, wil zijn ei terug.
Maken! Het blijft een leuke auto.
Nope ,lekker open laten….
Best mooi :D
Hoe lang zou het duren vooraleer Marchionne een slideshow lekt met de Nieuwe Maserati A6GCS Touring Gran Turismo Mille Miglia Coupe en Alfa Romeo Guilia Super Sprint Zagato Edizione Nippon, los gebaseerd op deze auto maar geheel toevallig (mompelt) ontworpen en gebouwd in Japan?
Nee het dakje is niet te hoog, de kont is te kort om een vloeiende daklijn te maken. Verder wel mooi gelukt. Maar het moet wel een hardcore MX5 worden. Er zit tegenwoordig zoveel zware rotzooi in, 1200kg is niets voor zo’n auto. Mazda moet zijn best doen om hem onder de 900kg te krijgen, dan zit hij ook meteen in het vaarwater van de Alfa 4C.
@midasracer: Onder de 900? Zelfs mijn NA weegt nog 950. Dat lijkt me erg lastig tegenwoordig met alle veiligheidseisen. Denk niet dat de MX-5 in een prijsrange zit waar ze carbon kunnen gebruiken zoals de 4C.
@fant: Hoeft ook geen carbon te zijn. Met gewoon GRP is zo’n auto sterk genoeg om elke keuring te weerstaan. Tegenwoordig met snelle giet en cure technieken is GRP vrijwel produktierijp voor seriebouw. Helaas hebben autofabrikanten miljarden in staalbouw geinvesteerd en die fabrieken mogen niet stil staan. Anders was het al een standaard produktietechniek geworden en hadden ze een chassis met alle panelen met een gewicht van rond de 150kg kunnen bouwen. Alu blok erin, lichte stoelen en dito wielen en de auto zou wellicht zelfs onder de 900 kunnen blijven en toch betaalbaar zijn.
Vind de GT-86 mooier.
@bayernmunchen: eens, maar een subaru…. Yum!
Zag vandaag weer een blauwe BRZ, helaas met zilveren velgen, goude velgen dr op en t is echt een snoepje!
Wat mij betreft niet, mist een achterbank en dat is ooit wel eens handig als je 2 vrouwen moet vervoeren.
@alcantara:
Duct-tape en in de koffer ermee, je moet offers maken in het leven.
@alcantara:
2 stoelen is meer dan genoeg, nooit gezeik dat je schoonmoeder ook mee moet….
Ja, nee, ik weet niet.
Er zijn interessantere wagens dan dat maar echt een mislukking vind ik het niet.
Details hier en daar bijschaven, ietwat lichter. Iets meer peekaa. Uitbrengen, en dan is ie helemaal goed!
Ik vind hem mooi :D Maar ik vind elke MX-5 mooi.
Ook van de NA is er overigens een coupé gemaakt :) Maar slechts als concept volgens mij.
@fant:
Zo is het helemaal net een Lotus Elan, en dat is een compliment.
Zo lijkt hij verdacht veel op een Ginetta G50. Die maken ze helaas alleen rechts gestuurd.
Van mij mogen ze de MX5 gewoon open laten, ik hoef niet zo nodig een dak boven mijn hoofd.
Ik zie een vleugje 911 en z3m..
*kuch
ps. ik wil er een…
@baasbas: Ginetta, zo mooi!
@midasracer: 795 kilo… inclusief FIA approved rolkooi. Leuke stuurwegen hier in de buurt weet ik al. Nu de auto nog
De daklijn mag wel nét een ietsje strakker à la Z4 coupé.
@phaeton: daklijn zou als een Zagato mogen zijn, met een bubbel
Das gewoon een Porsche Cayman dak… :O
Qua exterior zekee niet. De GT86 ziet er veel agressiever uit.
Ik zeg doen en als Mazda dan slim is maken ze een extra hoog toerig motor blok met meer dan 200pk voor onder de 40000dan wordt het gegarandeerd een topper.
In de shredder ermee zsm !
@bempi:
Omdat die vele malen mooier is als ’n Z3 coupe? Ja, kan mij voorstellen dat je daar afgunstig van wordt :-D
Waarom niet! Zet die uitlaten gewoon net voor de achterwielen. Alles liever dan uitlaten in het midden van je achterbumper.
lijkt beetje op goedkope baby versie van een viper eerlijk gezegd
Prachtig, zo krijgt ’n moderne MX-5 toch nog ’n mooie klassieke lijn :-) Ik vind persoonlijk de NC de minst geslaagde MX-5 wat design betreft, maar hiervoor zou ik mij echt niet schamen, als die voor de deur zou staan!
Ik vind al die MX5 modellen mooi, zag laatst een review via deze link, jong ventje probeert hem uit: http://www.youtube.com/watch?v=HwjrK6pI1U8
Ook wel terecht commentaar dat hij niet heel zuinig rijdt. da’s zonde!