Prettyboy Ruben en ik verbaasden ons er al over: waarom bouwt Mazda geen gepeperde versie van de MX-5?
De balans van de MX-5 is prachtig en hoewel je al best aardig kunt spelen met de MX-5, kan de Japanse achterwielaandrijver best meer pk’s aan. Nu lepelt Mazda in de Mazda3 en Mazda6 een 2.3 liter grote viercilinder turbo goed voor 265 pk en 380 nm. Volgens Autoweek.com krijgt de MazdaSpeed MX-5 een aangepaste intercooler en radiateur en dus zal het blok iets minder pk’s leveren. De 3 MPS sprint al in 6,1 seconden naar de 100 en de MazdaSpeed MX-5 zal +/- 150 kg lichter worden & het voordeel van achterwielaandrijving hebben. Ik kan niet wachten…
PieterA zegt
Dit wordt leuk speelgoed, tijd voor em opnieuw te testen en te vergelijken dus.
Master_R zegt
Chille bak :)
Chip zegt
Lichte auto’s ruleren
shivan zegt
wow dat is vett concurrentie voor de eigen rx8 en toyota komt ook weer met een lichte achter wiel aangedreven coupe lekker driften:D
Klassiekerrally zegt
Hehe… Het zou ook eens tijd worden! ;)
RA999 zegt
Dan gaat ie in Europa wel de MX-5 MPS heten lijkt mij, want de 3MPS heet in the States ook de MazdaSpeed 3
offtopic: Prettyboy? http://nl.youtube.com/watch?v=qN7m2YMW3Dc
danny zegt
die gaat serieuze prestaties leveren
SimonMc zegt
He, geen reactie van W0o0dy?Normaal wel de gepaste om hier zijn mening over te geven?
m5 zegt
staat er 1 x per jaar een mazda artikel op autoblog en 2 uur na het plaatsen van het artikeltje geen reactie van woody ;)
dekster zegt
Kappers op rijvaardigheids cursus! :D
Eelco zegt
@dekster
ik denk toch dat deze MX-5 toch een beetje te prijzig wordt voor de meeste kappers ;)
Armada zegt
Waarom niet de wankel motor uit de RX8 erin zetten. Past makkelijk, aangezien een rotatie motor compacter is dan een zuiger motor. Heb al een keer gezien dat ze het met een oud model MX-5 hebben gedaan.
2XMX zegt
Dat werd ook hoog tijd. Nu kan Mazda tenminste ook mee gaan doen in het hogere segment (SLK en Z4). Een zescilinder was nog leuker geweest, maar dat zou te veel extra gewicht opleveren.
Voor de liefhebbers; er is iemand die een 2.5 liter blok uit de MX6/Probe in een MX5 heeft gehangen. http://majica.net/JNR/here.htm%20
classic red zegt
Het is natuurlijk wel de vraag of hij ook naar europa komt. Van de vorige generatie was er een snelle versie van Mazda speed die alleen in de VS en Japan werd verkocht. Maar het is wel een welkome auto. De S2000 verdwijnt immers. Bovendien is het wel leuk om mensen die de mx-5 niet serieus nemen omdat hij er niet stoer genoeg zou uitzien, het snot voor de ogen te rijden. Een wolf in schaapskleren zogezegd.
2XMX zegt
@Armada: Die Wankelmotoren zijn echte toerenmotoren. Onderin de toeren schijnen ze redelijk tegen te vallen. Daarnaast heb ik het idee dat Mazda deze motoren om de een of andere reden nog niet in grote hoeveelheden wil/kan produceren.
classic red zegt
@armada en 2xmx
Via een tuner is het wel mogelijk de motor uit de rx-8 erin te krijgen.
http://www.lycos.de/startseite/auto/news_service/show_news.html,,i_3314/jetzt-wankelts-auch-im-mx-5-%E2%80%93-hansa-mobile-machts-moeglich.html
Citrofiel zegt
Eindelijk. Ik hoop dat ze er mee gaan scoren, het zou wel terecht zijn.
Mr. Marteen zegt
Jammer dat de mx-5 niet geschikt is voor mensen langer dan 1,80 m
ck zegt
Dat is wel erg overdreven, ik kan met mijn 1.84 er prima in.
En dan heb ik een NB en niet eens het NC model.
dekster zegt
@Mr. Marteen & ck
Hangt volgens mij af van je verhouding benen/bovenlijf ;)
Zoef zegt
@Armada: helemaal mee eens. Ze mogen van mij ook een 6 uitrusten met wankelmotor, én met de achterwaartse klapdeurtjes van de rx8.
Rick Dos zegt
Wow! Wordt het bijna een echte auto……
rider zegt
he he eindelijk een waardige motor voor dit autootje. idd het onderstel is geweldig en kan nee vraagt oom veel meer vermogen dan tot nu toe werd geboden. er zijn maar weinig auto’s met zulk mooi balance in het onderstel. nu eindelijk de juiste motor. ben erg benieuwd hoe die het doet. al heeft de motor “maar” 200pk dan nog is het een auto om rekening mee te houden. laag gewicht, veel pk’s en een hoog en breed koppel! nou maar hopen dat hij ook vrij uit mag rennen zonder begrenzers endergelijke. of in iedergeval een systeem wat uitgeschakeld kan worden zodat de betere rijder er ook het maximale uit kan halen. met deze motor is hij zelfs een concurrent voor audi’s TT en bmw’s Z4!
garnaal zegt
Wat een hoop mensen niet weten is dat het NA en NB MX-5 blok standaard een turbo blok is. Mijn 1.8 MX-5 turbo heeft 217PK op de achterwieltjes (250PK blok) en dat komt er al 4 jaar en 75.000 KM probleemloos uit. Op zich niet vreemd, want daar is het ding voor ontworpen.
In 2005 werd de eerste mazdaspeed MX-5 met turbo op de US markt geplaatst en nu zijn we in Europa eindelijk aan de beurt.
Het werd eens een keer tijd.
beschuitfluiter zegt
trackday bak!
mxer zegt
garnaal schreef:
23 August 2007 om 9:58
Wat een hoop mensen niet weten is dat het NA en NB MX-5 blok standaard een turbo blok is. Mijn 1.8 MX-5 turbo heeft 217PK op de achterwieltjes (250PK blok) en dat komt er al 4 jaar en 75.000 KM probleemloos uit. Op zich niet vreemd, want daar is het ding voor ontworpen.
In 2005 werd de eerste mazdaspeed MX-5 met turbo op de US markt geplaatst en nu zijn we in Europa eindelijk aan de beurt.
Het werd eens een keer tijd. ( einde quote)
Om hier even om terug te komen.
Het klopt dat het mx5blok deels een exturbo blok is.
Oorspronkelijk is het (B6) blok geleverd in de 323 GTX, een heuse turbo dus!
Echter aangezien het blok in de mx5 in de lengte is geplaatst moesten er wat consessie’s worden gedaan aan het blok.
De kachel slang aan de achterkant van het blok was orgineel de uitlaat naar de radiateur toe. Gevolg is dus dat de achterste cilinder minder gekoelt wordt omdat de stroming daar eigenlijk te gering is. (Koelwater stroomt bij de mx5 aan de voorkant erin en eruit)
Verder zijn er nog wat andere kleine aanpassingen aan de cilinderkop gedaan.
Het blok kan een turbo hebben echter hou er zeker rekening mee dat het blok snel te warm wordt ( en dat hoeft niet eens zichtbaar te zijn op je tempratuurmeter)
Wat een goede modificatie is? zoek maar eens op google: coolant reroute.
verder kan het blok de turbo goed aan. let alleen op dat je niet tever de turbo doorschroeft en hou rekening met een verkorte levensduur van het blok.
Het blok is dus ooit bedoeld als turbo blok, maar is behoorlijk veranderd op technisch aspect
Verder moet ik zeggen errug vette NC
w0o0dy zegt
Hier is dan toch een reactie (er moet soms ook gewoon gewerkt worden….): Natuurlijk is het hardstikke leuk als er een echt snelle Mx-5 bij komt!
De auto is met de gewone motoren vlot en ook wel sportief maar teveel vermogen heeft de auto niet. Ik denk dat de stap naar meer dan 250pk nogal groot is. De wielbasis van de auto is redelijk kort en het gewicht vrij laag. Met ongeveer 1150kg (door de turbo, extra koeling en zwaardere veren/dempers en dikkere stabilisatoren en grotere remmen) en een vermogen van 250pk komt de gewicht/pk verhouding op 4,6kg per pk en dat is vrijwel gelijk aan de verhouding van de Porsche Boxster S. Reken dan ook op 0-100 in minder dan 5,5 seconden en een top die boven de 250km/u zou kunnen uitkomen…..
Deze motor belooft heel wat voor de prestaties, maar of de auto zonder traction control niet te makkelijk uitbreekt….. laten we hopen dat deze auto echt (met wat kleine aanpassingen en 230/240pk) naar Europa komt…. mij lijkt het een toppertje te gaan worden. Komt wel aardig in het vaarwater van auto’s als de SLK en de Z4 met zoveel vermogen, maar is wel kleiner en waarschijnlijk ook wel goedkoper….
Ahura zegt
Hopelijk komt deze wel naar Europa! De vorige Mazdaspeed Miata (VS) en Roadster Turbo (JP) kwam ook niet naar ons land
Ben benieuwd naar de MX-5 MPS! De auto kan zeker meer power hebben. Mazda weet wel hoe ze snelle en sportieve auto’s kunnen bouwen. Kan menig concurrent nog van leren
garnaal zegt
mxer
Ik ben bekend met de veranderingen en als je de auto als daily driver gebruikt en niet op een circuit, dan is er weinig aan de hand. De reroute doe ik als de zuigers en aandrijfstangen er uit gaan.
Wat ik probeerde te zeggen is dat het potentieel er altijd geweest is en relatief makkelijk vrij te maken is. De mx5 heeft markt aandeel ingepikt in een tijd dat er weinig concurerends op de markt was. Nu zijn er auto’s zoals de Solstice en Sky (Opel GT) en die zijn allebei vanaf de introductie, enige tijd geleden, beschikbaar met turbo motoren van 200+ PK en dan staat de Mazda er een beetje zielig bij. Het lijkt er sterk op dat “the king of the hill” in gedut was en de luiken nu pas open gaan.
Zoals de meeste mensen hier al aangeven kan het onderstel makkelijk meer vermogen aan. Ik ben het overgens met Woody eens dat een auto met deze gewicht/PK verhouding zonder traction control niet iets is voor de gemiddelde automobilist. De NC heeft achter iets meer ruimte voor bredere banden dan de NB, maar ik geloof dat 235/40 het maximum is en dat is niet veel voor deze Massa/PK verhouding.
Al is het dan mischien een beetje laat, het is goed om te zien dat Mazda nu toch serieus wordt. Ik denk dat het de motor is die de auto verdient.
Woost zegt
De Mazda mx-5 schreeuwt gewoon om meer kracht. Laten we met zijn allen hopen dat deze variant ook hier verkocht gaat worden. Ik ben het wel met Woody eens dat 250 pk aan de hoge kant is maar 220 op de achterwielen is ook niet verkeerd!