De eerste volledig elektrische Mazda genaamd MX-30 is bijgepunt voor 2022. Helaas blijft één van de grootste issues van de auto.
Als het gaat om hun eerste EV is Mazda lekker eigenwijs. De Mazda MX-30 is namelijk alles behalve een doorsnee elektrische auto. Het is een crossover, maar wel een hele kleine. Het is een vierdeurs, maar dan met zelfmoorddeuren achter à la RX-8. Het is een relatief betaalbare auto met een vanafprijs van net boven de 30.000 euro, maar levert daar wel wat prestaties voor in. Vooral het WLTP-rijbereik van 200 km is matig.
Mazda MX-30 update voor 2022
Met die informatie in het achterhoofd klinkt het hoopvol dat Mazda de MX-30 een update geeft voor 2022. Het gaat om een kleine verandering, dus qua uiterlijk verandert er weinig. Wel kun je nu in het interieur kiezen voor een nieuwe kleur en ook het exterieur is nu beschikbaar in twee nieuwe kleuren (Jet Black en Zircon Sand) en een paar nieuwe combinaties met het zwarte dak.
Sneller laden
De technische verandering voor de Mazda MX-30 in 2022 is het oppeppen van de laadsnelheid. De gelijkstroompiek voor opladen lag op 40 kW, Mazda maakt daar nu 50 kW van. In de praktijk betekent het dat opladen nu zo’n 10 minuten sneller gaat: het was 36 minuten, nu sta je nog maar 26 minuten aan de stekker.
Leuk, maar om de vraag in de titel te beantwoorden: nee, het grootste probleem is niet opgelost. Het rijbereik is namelijk nog steeds 200 km (WLTP) en dat is in de praktijk natuurlijk vaak nog minder. Wat het nog interessanter kan maken is een iets lagere vanafprijs, maar reken daar niet op. Hoe duur de Mazda MX-30 vanaf later in 2022 wordt met deze updates, is niet bekend. Prijzen worden in juni bekend.
Voor de echte ANWB-stelletjes is er trouwens wél goed nieuws, want met deze updates voor 2022 is de Mazda MX-30 te bestellen met een ‘fietsendragerhaak’. Mazda noemt het geen trekhaak, want trekken mag (en kan) de MX-30 niet. In plaats daarvan komt er een haak beschikbaar waar je een fietsendrager op kan zetten en dan mag je MX-30 75 kg aan fietsen meenemen.
De Mazda MX-30 wordt dus minder oninteressant in 2022, maar de prijs moet wel een stukje dalen om hem écht interessant te maken met 200 km rijbereik. Overigens bevestigde Mazda recent dat er nog steeds wordt gewerkt aan een MX-30 met een rotatiemotor. Deze zou dan als range-extender fungeren.
Jagris zegt
Ik vraag me af of er mensen zijn die deze auto serieus overwegen. Qua design en prijs zit hij goed, maar de actieradius is gewoon bedroevend slecht. Mazda had deze beter gewoon nog even kunnen doorontwikkelen. Voor iemand die een stadsauto nodig heeft is hij prima, maar dan zijn de e-up, renault twingo ze etc. een betere optie qua prijs en grootte in de stad. Gemiste kans helaas
jarnobakker zegt
@Jagris: ik zou hem wel overwegen. Ik ben zelf gebonden aan een 7 zitter , maar ik rij maar 7000 kilometer per jaar . en dat is voornamelijk korte stukjes ( max 50 km ). Dan is dit meer als zat.
fanboy zegt
@Jagris: hij voldoet natuurlijk voor 90% van de Nederlandse ritten, en ook voor een groot deel van NL bevolking. Al is het maar als 2e auto. Verder een goede auto. Ik ben zelf overigens blij dat onze auto een 2x zo grote accu heeft en gebruik dat ook.
karhengst zegt
Is het eigenlijk niet gewoon een model voor de Amerikaanse markt? Voor een boodschappenwagen voldoet de range immers. En die lui pakken voor alles de auto, en daar is dit een supermini, bij wijze van spreken.
Dat Nederlandsers, gebukt onder de BPM, met auto’s uit dit segment gerust het halve land doorgaan naar hun werk en er eventueel mee naar Kroatië op vakantie gaan, is dan een scenario wat wellicht niet geheel bij Mazda op de radar staat.
iborisch zegt
@Jagris: Overwegen niet alleen, ik heb er één. En hij bevalt uitstekend! Range is zelfs in de winter voor de meeste mensen genoeg (140-150 km), zeg nou eerlijk, de meeste mensen rijden dat niet op de meeste dagen. Auto is zeer luxe, kan me, behalve een open dak (maar die kon ik niet vinden in de 2e hands markt), niks wensen. Natuurlijk is voor lange ritten een tweede auto nodig, maar die hebben wij. Die lange ritten hebben we 8x per jaar, plus de vakantie als we met de auto gaan.
Ik snap de discussie over de range echt wel, maar als je een beetje realistisch bent, is dit meer dan genoeg en heeft Mazda gewoon gelijk met deze keuze. Je koopt nu voor 35.000 euro een volledig uitgeruste auto en tweedehands met zeer weinig km ruim onder de 30, nog zonder de subsidie. Echt een goede deal dus. En stiekem rijden er al best veel als je er op let. Een misser van Mazda is het dus zeker niet!
jarnobakker zegt
@iborisch: hier rijden er ook wat rond. 1 in het rood . mooie auto👌
Jagris zegt
Dat is dan wel weer zo, voor de prijs is het een erg luxe elektrische auto. Toch zou ik het persoonlijk fijner vinden als de range 300km zou zijn, zodat hij niet bijna elke dag in de stekker moet. Maar verder vind ik het wel een mooie auto, dus snap de keus zeker wanneer je de auto gebruikt als 2de auto
jeroen82 zegt
Mijn buren hebben deze nu een half jaar en ik heb er ook een paar keer in gereden, persoonlijke mening, het is het gewoon net niet.. Bereik is te weinig, hij is niet snel en laden is een ramp met enkel 1 fase mogelijkheid (30A dus de hoofdzekering is al 2x geklapt, laadstation staat nu op 20A max laadvermogen).
iborisch zegt
@jeroen82: Onzin. In de >>-stand is de auto sneller dan 80% van het Nederlandse wagenpark. Niet te vergelijken met Tesla’s en Taycans, maar daar moet je de auto niet mee vergelijken. Bij het stoplicht ben ik sneller weg dat praktische alle benzine/diesel lease-torretjes met hun 1.0…
Je kunt deze auto niet vergelijken met ander elektrisch aanbod. Er is simpelweg geen auto die er op lijkt. Mazda heeft het gewoon (weer) anders gedaan.
Ik ben na Volvo’s, BMW’s, Alfa Romeo’s erg onder de indruk van mijn eerste Mazda.
kappenou zegt
Ik ben redelijk vaak met een nissan leaf met 300km rijbereik weg geweest. Dit is al drama als je buiten je eigen provincie moet zijn.
In de praktijk met snelweg km’s moet je blij zijn met 200km. Dus je gaat laden na zo’n 150km max. In de winter red je dat niet eens.
Den Haag naar een oostelijke stad haal je niet.. dus die mx30 wie koopt het
degrotemuis zegt
Die range zal voor de meeste ritten niet zo’n probleem zijn voor de gemiddelde gebruiker. Al zou 100-200km meer wel fijn zijn, al is het maar voor een stukje flexibiliteit of om niet iedere anderhalf uur 20-30 minuten te moeten laden als je op vakantie gaat. Maar 1 fase AC laden is wel echt irritant traag. Bijzonder dat Mazda dat niet aangepakt heeft. Oké, minder sexy om te noemen dan een hogere DC snelheid, maar in de praktijk kan het vaak het verschil maken tussen vol laden op locatie of onderweg aan de DC lader moeten. Er zijn nog genoeg publieke laadzuilen waar 1 fase laden neerkomt op 3,6kW. Best lastig bij een auto die vanwege die kleine range juist vaker publiek moet laden, ook al heb je een privé parkeerplaats met laadmogelijkheid.
volt zegt
Het 1 fase laden is wel aangepakt voortaan kun je met 3 fasen laden. Staat niet in het artikel.
https://www.autovisie.nl/nieuws/mazda-mx-30-is-vernieuwd-en-krijgt-flinke-upgrade/
mashell zegt
Heb ooit met de e-tron een MX30 bewust ingehaald om te zorgen dat ik eerder was bij de Fastned. Mijn gedachte was “die MX30 met die mini batterij moet bij elke Fastned laden en als er al iemand anders staat dan moet ik wachten”. Uiteindelijk stond er natuurlijk niemand anders en de MX30 durfde zelfs de Fastned voorbij te rijden.
willeme zegt
@mashell: heerlijk ontspannen, dat elektrisch rijden 🤭
jarnobakker zegt
@willeme: ik heb ook range anxienty met met S-max . die 70 liter tank haalt max 700 km . hij zit gelukkig wel weer met 5 min vol ( de prijs is alleen wat minder leuk).
mcw1984 zegt
Ik heb een ex-collega. Woont en werkt in dezelfde plaats. Vrienden en familie wonen in de regio. Verder fietsen ze veel en gebruiken ze een camper voor vakanties. Ze zijn ontzettend blij met de MX-30. Het heeft van alle relatief betaalbare EV’s het mooiste interieur en hij schijnt fijn te rijden. Ik vind hem zelf niet zo mooi maar het is wel een apart ding.
rutgerg zegt
Mijn vrouw heeft een MX-30 en is er super blij mee. Haalt rond de 180km in real life en alles wat je je kunt wensen zit erop en eraan. Thuis op de oprit een laadpaal dus ze rijdt altijd vol weg en ze laadt hooguit 1x pmnd bij een openbare laadpaal… voor haar dus een prima auto. Voor de langere ritten of vakanties hebben we mijn ID.4 of het vliegtuig… niks te klagen. Maar als enigste auto in een huishouden zou ik de Mazda niet aanraden eerlijk gezegd.
Loek zegt
@rutgerg: dat laatste is denk ik het grootste probleem, dat je een auto van 33k moet aanraden als ‘auto voor bij je 50k kostende andere elektrische EV’. Een erg toffe positie om in te zitten, daar niet van, maar Jan Modaal mag van geluk spreken als een auto van 33k voor de deur verschijnt.
rutgerg zegt
@Loek: helemaal eens hoor. Realiseer mij dat we een luxe positie verkeren wat dat betreft. Overigens hebben we de MX-30 jong gebruikt (1 jaar oud) gekocht voor 23k. Daar vind je geen andere ev voor die zo jong is en zo goed in elkaar geschroefd zit. De afwerking van het dashboard en de gebruikte materialen zijn in de MX-30 echt heel mooi namelijk. Dus als range geen issue is… echt een topauto.
Loek zegt
@rutgerg: kijk maar dan heb je het ook over een betere deal. Voor 23 ruggen is het inderdaad helemaal geen verkeerde keuze en helemaal als je nog een auto hebt. Ik heb persoonlijk geen ervaring met het interieur van de MX-30, enkel eens in een Mazda 3 gezeten en dat voelde allemaal dikke prima, dus als het daar enigszins op lijkt is dat ook tof.
Ik vind ook dat de MX-30 wel een gunfactor heeft, ik vind het wel een guitig ding en er zijn zeker voordelen. Ik denk gewoon dat Mazda er serieus wat aan heeft om hem net even dat kleine beetje meer rijbereik te geven. Bij 300 km zou het al een heel ander verhaal worden.
lekkerdwars zegt
Overduidelijk een CO2 compliance auto, specs zijn alsnog hopeloos achterhaald..
mashell zegt
CO2 compliance auto’s werken alleen als ze ook goed verkocht worden. Daar helpen goede specs bij, dus een twee maal zo grote accu, twee tot drie maal zo snel snelladen en gewoon 3 fase laden is wat Mazda er eigenlijk aan zou moeten veranderen.